Gezondheid alle pijlers

Amitriptyline tegen maagklachten

06-12-2025 10:21 19 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter van 16 heeft al een jaar maagklachten, met name misselijkheid. Onderzoeken gehad, niks gevonden, cgt gehad, afgesloten en klachten blijven. Nu wil mdl dit middel proberen in lage dosering. Ik weet dat het een anti depressiva is in hoge dosering en in lage dosering multi inzetbaar voor vanalles en nog wat. Wie heeft ervaring met deze medicatie icm maagklachten?

Ik vraag geen medisch advies, alleen ervaringen.
Ik heb het ooit in een lage dosis geslikt als anti depressiva. De symptomen die ik toen had uitten zich vooral in een paniekerig gevoel en daardoor continu misselijk. Heb het een paar maanden geslikt en toen ging het vrij snel weer beter en kon ik ook weer normaal eten. Kortom, als de misselijkheid bij haar door stress of andere psychische oorzaken zou kunnen komen dat is het wellicht een effectief middel.
Ja dat was inderdaad een jaar geleden de diagnose, functionele maagklachten door angst. Als de angst onder controle was dan zouden de lichamelijke klachten ook overgaan. Nou de angst is heel goed onder controle. Al weken geen paniekaanval meer gehad, maar de misselijkheid blijft. Vandaar dat ze dit willen proberen.
Jeusnbdhdudh schreef:
06-12-2025 11:38
Ja dat was inderdaad een jaar geleden de diagnose, functionele maagklachten door angst. Als de angst onder controle was dan zouden de lichamelijke klachten ook overgaan. Nou de angst is heel goed onder controle. Al weken geen paniekaanval meer gehad, maar de misselijkheid blijft. Vandaar dat ze dit willen proberen.

Het is op zich nog maar heel kort, een paar weken, hopelijk komt er verder nog verbetering met de tijd. Wel echt een rotprobleem, misselijkheid is zo ontzettend naar (vind ik zelf in elk geval), hoop dat ze er vanaf komt.

Over de amitriptyline kan ik niets zeggen maar ik meen me te herinneren eerder een topic te hebben gezien waarbij het voor maagklachten ingezet werd of zou worden. Misschien was jij dat zelf wel hoor, maar anders misschien even kijken of je dat topic kunt vinden, misschien staan daar al ervaringen in.
Dankjewel, ik hoop ook dat het ooit weggaat, als dat moet met medicatie dan is dat maar zo. Ze is 16, heeft al een hele geschiedenis vanaf 3 jaar in het ziekenhuis, ze moet kunnen puberen en plezier hebben, maar dat is soms ver te zoeken.

Ik heb wel een topic gevonden over zenuwpijn inderdaad. Maar niet specifiek maag.
Jeusnbdhdudh schreef:
06-12-2025 14:13
Dankjewel, ik hoop ook dat het ooit weggaat, als dat moet met medicatie dan is dat maar zo. Ze is 16, heeft al een hele geschiedenis vanaf 3 jaar in het ziekenhuis, ze moet kunnen puberen en plezier hebben, maar dat is soms ver te zoeken.

Ik heb wel een topic gevonden over zenuwpijn inderdaad. Maar niet specifiek maag.

Oh jammer, dan zal ik het verkeerd onthouden hebben. Hopelijk komen er fijne ervaringen langs. Mag ze er nu al mee beginnen en wil ze het zelf?

Ik heb een paar linkjes gevonden voor je, misschien kom je er verder mee in je zoektocht naar ervaringen:
https://www.mijnmedicijn.nl/depressie-a ... rmsyndroom

https://www.reddit.com/r/Gastroparesis/ ... ine_worked
Wat lief dankjewel!

Ja ze staat er wel achter, ook omdat het psychisch nu goed gaat en ze had gehoopt dat ze dan lichamelijk ook goed zou zijn, ze begint over 2 weken omdat dan ook de vakantie begint. Ivm de eventuele bijwerkingen, dan is ze tenminste thuis.

Ik ga de linkjes bekijken :)
Ik werd er opgefokt van, continu hoge hartslag. Daarom gestopt.
Ja de bijwerkingen zijn niet mis. Mag ik vragen hoeveel mg je slikte?
Speciaal een account voor aangemaakt 😅

Ik slik het sinds een aantal maanden ivm aanhoudende klachten van een hersenschudding.
Begonnen met 10mg en nu 20. Het heeft bij mij echt ruim 4 weken geduurd voordat ik er echt baat bij had. Dat had de neuroloog ook wel aangegeven. De stap van 10-20 vond ik echt pittig (hoofdpijn, onrustig, droge mond). Was er bijna mee gestopt maar na drie weken verminderde de bijwerkingen elke dag. Nu zo goed als geen bijwerkingen meer.

Dus mijn advies, neem de tijd als je start :).
Jeusnbdhdudh schreef:
06-12-2025 14:13

Waar ben je huiverig voor? Het wordt ook op apotheek.nl genoemd voor maagklachten:

Bij depressie, posttraumatische stressstoornis, pijn door een zenuw (zenuwpijn) en bedplassen. Ook bij spierpijn door fibromyalgie, hoofdpijn, migraine, maagklachten en prikkelbare-darmsyndroom. En bij slapeloosheid bij (palliatieve zorg) zorg voor iemand die niet meer beter wordt ). En bij kwijlen (te veel speeksel) bij de zenuw- en spierziekte ALS.
Jeusnbdhdudh schreef:
06-12-2025 11:38
Dan zou ik het in ieder geval proberen. Ik kan me de dosis die ik slikte niet meer herinneren maar het was erg laag. Bij mij werkte het, en ik heb geen last van bijwerkingen gehad.
BrutaImmaculata schreef:
06-12-2025 18:14
Waar ben je huiverig voor? Het wordt ook op apotheek.nl genoemd voor maagklachten:

Bij depressie, posttraumatische stressstoornis, pijn door een zenuw (zenuwpijn) en bedplassen. Ook bij spierpijn door fibromyalgie, hoofdpijn, migraine, maagklachten en prikkelbare-darmsyndroom. En bij slapeloosheid bij (palliatieve zorg) zorg voor iemand die niet meer beter wordt ). En bij kwijlen (te veel speeksel) bij de zenuw- en spierziekte ALS.
Ik ben nergens huiverig voor. Bovenstaande heb ik zelf ook gelezen, ik zoek ervaringen zoals ik al zei.
Ervaringen met deze medicatie icm maagproblemen.
Tahini schreef:
06-12-2025 18:25
Dan zou ik het in ieder geval proberen. Ik kan me de dosis die ik slikte niet meer herinneren maar het was erg laag. Bij mij werkte het, en ik heb geen last van bijwerkingen gehad.
Dankjewel en fijn dat het voor jou goed gewerkt heeft. Misselijkheid is gewoon k... ,zeker als je daarnaast ook naar school moet enz.
Mijn moeder heeft het middel trouwens ook ooit gebruikt voor zenuwpijn. Nooit geweten dat het zo breed inzetbaar was.
Het wordt ook voor slokdarmkramp/spasmen wel eens ingezet. Bij mij hielp het nul komma nul.
Tallewietske schreef:
06-12-2025 17:20
Speciaal een account voor aangemaakt 😅

Ik slik het sinds een aantal maanden ivm aanhoudende klachten van een hersenschudding.
Begonnen met 10mg en nu 20. Het heeft bij mij echt ruim 4 weken geduurd voordat ik er echt baat bij had. Dat had de neuroloog ook wel aangegeven. De stap van 10-20 vond ik echt pittig (hoofdpijn, onrustig, droge mond). Was er bijna mee gestopt maar na drie weken verminderde de bijwerkingen elke dag. Nu zo goed als geen bijwerkingen meer.

Dus mijn advies, neem de tijd als je start :).
Nou welkom op viva :)
Is voor mijn dochter, maar de mdl had ook al aangegeven dat het rustig opgebouwd gaat worden.
Jammer Babylon, ook geprobeerd op te hogen ?
Gedaan toen zonder resultaat. Maar uiteindelijk werkt er bijna geen medicijn tegen slokdarmspasmes.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven