Geld & Recht alle pijlers

Boete voor rijden met telefoon

19-12-2025 15:40 112 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ontving net een boete van 439 en toen ik de foto checkte via DigiD snap ik helemaal de verwarring. Ik houd 1 vinger omhoog en net daarboven zit de knoop van mijn jas (donkere wollen schippersjas). De knoop lijkt een camera. Het lijkt dus net of ik een zwarte telefoon vast houd. Ik heb alleen geen zwarte telefoon, maar een witte. Met een hoesje met kleurtjes. Mijn zoon zat naast mij en weet ook 100% zeker dat ik niet op de telefoon zat. Want als hij naast mij zit, en ik moet ff iets met maps of spotify doet hij dat. Ik wil wel in bezwaar gaan, omdat het écht een optische illusie is. Maar hoe toon ik dat aan :|

Ik ben bang dat ik nog tig boetes krijg door die jas :nooo:
Stressed is just desserts spelled backwards
Kun je in je bezwaar aangeven dat je een betere foto wil zien? Of is het altijd een lage kwaliteit blurry foto?
Ik zou de foto reconstrueren. Dus je maakt zelf een foto met jas en knoop en vinger, zelfde houding, maar dan scherp zodat men kan zien dat het de jas is.
Harba lorifa
Je kan in bezwaar gaan. En als echt moet je verhaal doen de kantonrechter.
Nee heb je en ja kan je krijgen, heel vaak kijkt er pas iemand naar als zaak naar de rechter gaat btw, omdat er dan pas een echt mens kijkt naar de foto's en je bezwaar.
Ginevra schreef:
19-12-2025 15:53
Ik zou de foto reconstrueren. Dus je maakt zelf een foto met jas en knoop en vinger, zelfde houding, maar dan scherp zodat men kan zien dat het de jas is.
Heb je een drone te leen?
Ginevra schreef:
19-12-2025 15:53
Dit zou ik inderdaad doen. Als de foto is gemaakt door een camerasysteem dan kan ik me de verwarring voorstellen en schat ik je kansen best ok in bij bezwaar. Als dit zogenaamd gezien is door een agent wordt het ingewikkelder. Maar zeker het proberen waard want dit is natuurlijk gewoon een groot misverstand!
Ja maar ik snap echt heel goed dat het zo lijkt. Echt enorm balen. Als ik de foto zie dan lijkt het net of ik op een telefoon zit te loeren, ook omdat het heel onscherp is. Terwijl ik op die afstand echt niks kan lezen op zo’n scherm met mijn bril op.
MissNuada schreef:
19-12-2025 15:56
Heb je een drone te leen?
Het is indd vanaf een viaduct
Sowieso in bezwaar gaan en voor laten komen.
Jas aandoen uiteraard!

Laat hen op de foto maar bewijzen dat er een camera is.
Maleficent schreef:
19-12-2025 15:58
Het is indd vanaf een viaduct
Je hoeft natuurlijk niet letterlijk de foto na te maken. Maar doe de jas aan, hou je hand op dezelfde manier als op de foto en laat je zoon ff een foto maken terwijl je in de auto zit. Het gaat om het aannemelijk maken van een ander scenario dan waar ze vanuit gaan.
Bbubbels schreef:
19-12-2025 16:00
Je hoeft natuurlijk niet letterlijk de foto na te maken. Maar doe de jas aan, hou je hand op dezelfde manier als op de foto en laat je zoon ff een foto maken terwijl je in de auto zit. Het gaat om het aannemelijk maken van een ander scenario dan waar ze vanuit gaan.

Dat. Je hoeft natuurlijk niet op een viaduct te gaan staan. Je kunt wel iets verzinnen dat het een beetje uit dezelfde hoek komt, je moet wat uitproberen en desnoods gaat je buurman even op een stoel staan of zo. Voor een boete van 439 kun je er wel een uurtje in investeren lijkt me.
Harba lorifa
Mijn zoon zegt dat ik waarschijnlijk iets aanwees en hij zegt dat hij daar misschien ook naar keek maar hij is van de foto gehaald.
Ginevra schreef:
19-12-2025 16:09
Dat. Je hoeft natuurlijk niet op een viaduct te gaan staan. Je kunt wel iets verzinnen dat het een beetje uit dezelfde hoek komt, je moet wat uitproberen en desnoods gaat je buurman even op een stoel staan of zo. Voor een boete van 439 kun je er wel een uurtje in investeren lijkt me.
Ja dat is niet mijn reguliere uurloon zeg maar
Ginevra schreef:
19-12-2025 16:09
Ja dat is niet mijn reguliere uurloon zeg maar
Je kan toch aantonen dat je op dat tijdstip niet gebeld hebt? Door je belhistorie te laten zien, maar je kan ook je provider vragen om een afschrift.

Snap het maken van de foto niet zo goed eigenlijk. Het gaat erom dat je aantoont dat je op dat moment je telefoon niet in gebruik had.
Hecamel schreef:
19-12-2025 16:24
Je kan toch aantonen dat je op dat tijdstip niet gebeld hebt? Door je belhistorie te laten zien, maar je kan ook je provider vragen om een afschrift.

Snap het maken van de foto niet zo goed eigenlijk. Het gaat erom dat je aantoont dat je op dat moment je telefoon niet in gebruik had.
Jij hebt een telefoon waarmee je alleen maar kunt bellen?
Harba lorifa
Hecamel schreef:

Maar hiermee toon je toch alleen dat je niet belt. En niet dat je de telefoon niet in gebruik hebt? Er zijn nog 100 andere manieren om je telefoon te gebruiken.

Ook als het een foto is waarop het lijkt alsof TO een telefoon tegen haar oor houdt, kun je je telefoon nog anders aan het gebruiken zijn (voicemail/spraakbericht afluisteren)
Je zou ook nog eerst een foto kunnen maken onder dezelfde omstandigheden zonder telefoon en daarna met bril en met telefoon en die met je bezwaar meesturen, maar zeker in bezwaar gaan. Grote kans dat het gelijk geregeld is
Je kunt gewoon bezwaar maken en zeggen dat het je jas is.
Hecamel schreef:

Het lijkt meer alsof ik iets zit te lezen.
Ik zou ook bezwaar maken en zeggen dat het je hand bij je jas was. Er was laatst ook iemand in het nieuws die een boete kreeg omdat ze een ice pack tegen haar mond had omdat ze een kies had laten trekken.

https://nos.nl/artikel/2574430-icepack- ... rok-me-rot
Hecamel schreef:

Ja dat toont ze met die foto toch aan? Ze had haar telefoon namelijk helemaal niet vast!! Dat LIJKT alleen zo door de combo van knoop op jas en de houding van haar hand.
Ginevra schreef:
19-12-2025 16:33
Jij hebt een telefoon waarmee je alleen maar kunt bellen?
Nee ik heb een telefoon waarbij ik hem alleen aan mijn oor houd als ik aan het bellen ben, zoals in de OP te lezen is.
Liv8 schreef:
19-12-2025 16:36
Maar hiermee toon je toch alleen dat je niet belt. En niet dat je de telefoon niet in gebruik hebt? Er zijn nog 100 andere manieren om je telefoon te gebruiken.

Ook als het een foto is waarop het lijkt alsof TO een telefoon tegen haar oor houdt, kun je je telefoon nog anders aan het gebruiken zijn (voicemail/spraakbericht afluisteren)
Met de juiste software kan je zelfs dat aantonen.
Lolalieve schreef:
19-12-2025 16:53
Ik zou ook bezwaar maken en zeggen dat het je hand bij je jas was. Er was laatst ook iemand in het nieuws die een boete kreeg omdat ze een ice pack tegen haar mond had omdat ze een kies had laten trekken.

https://nos.nl/artikel/2574430-icepack- ... rok-me-rot
Nou vind ik zelf een icepack tegen je wang aanhouden ook niet zo best eigenlijk. Je hebt namelijk één hand gewoon echt niet beschikbaar voor het autorijden. Bij TO is dat anders.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven