Vlucht geannuleerd door winterweer: claim indienen zinvol?
donderdag 8 januari 2026 om 22:52
Net als zovelen hebben wij te maken gehad met een geannuleerde vlucht (buiten EU, meer dan 3500 km) en konden pas een dag later naar huis.
Wel is er door de luchtvaartmaatschappij een hotel geregeld, transfer v.v. en eten/drinken. Het duurde allemaal een eeuwigheid en kostte veel tijd voor het zover was maar goed, uiteindelijk dus wel geregeld door hen.
Zijn er hier mensen die al eerder hiermee (annuleren ivm weer) te maken hebben gehad en toch een claim ter financiële compensatie hebben ingediend en hoe is dat verlopen?
Ik weet nl. dat ivm weersomstandigheden je waarschijnlijk geen recht hebt op een vergoeding (anders dan het recht op een overnachting en eten etc).
Heeft het zin om dit toch te proberen of zeggen jullie “bespaar je de moeite” ?
Wel is er door de luchtvaartmaatschappij een hotel geregeld, transfer v.v. en eten/drinken. Het duurde allemaal een eeuwigheid en kostte veel tijd voor het zover was maar goed, uiteindelijk dus wel geregeld door hen.
Zijn er hier mensen die al eerder hiermee (annuleren ivm weer) te maken hebben gehad en toch een claim ter financiële compensatie hebben ingediend en hoe is dat verlopen?
Ik weet nl. dat ivm weersomstandigheden je waarschijnlijk geen recht hebt op een vergoeding (anders dan het recht op een overnachting en eten etc).
Heeft het zin om dit toch te proberen of zeggen jullie “bespaar je de moeite” ?
vrijdag 9 januari 2026 om 09:50
Heb je gezien hoeveel vluchten er geannuleerd zijn? Hoeveel mensen op Schiphol moesten overnachten? Meerdere nachten zelfs?Holi-Day schreef: ↑09-01-2026 09:46Helder! Jullie zijn eensgezind
Maar ik dacht toch effe polsen of mensen hier ervaring mee hebben of er meer vanaf weten.
Ik weet genoeg!
En we zijn zeker heel blij thuis te zijn en verder was het qua opvang wel geregeld, al duurde het allemaal bij elkaar wel uuuuren.
We hebben enkele tientjes onkosten gemaakt maar dat is geen probleem verder en ga ik niets mee doen.
Vooral terugkijken op een fijne vakantie verder !
Had je nu echt verwacht dat er binnen een kwartier voor jullie accommodatie geregeld was?
Sorry, maar ik vind je echt wat te veeleisend.
vrijdag 9 januari 2026 om 10:02
Lief van je! Als het goed is gaan we vanmiddag echt de lucht in!Mighty_Macaw schreef: ↑09-01-2026 09:49Jeetje Timetraveller, je bent nog steeds niet thuis (ik las je op een ander topic), wat erg!
vrijdag 9 januari 2026 om 10:02
Toitoitoi!Timetraveler schreef: ↑09-01-2026 10:02Lief van je! Als het goed is gaan we vanmiddag echt de lucht in!
vrijdag 9 januari 2026 om 10:06
Maar dan is vrijwel alles overmacht want er kan altijd iets kapot zijn. Het was bij m’n ouders namelijk ook een kapotte slurf. Vervolgens pas om 5:30 thuis zijn terwijl je moet werken is natuurlijk echt niet fijn. Ze zouden om 12 uur thuis zijn. Bij OP hebben ze het opgelost met meer, maar bij m’n ouders gaven ze alleen een voucher voor een broodje. Wat het minimale is na minstens 3 uur vertraging.
vrijdag 9 januari 2026 om 10:09
Wat afschuwelijk, wat moeten ze geleden hebben. Misschien krijgen ze emdr vergoed?Lolalieve schreef: ↑09-01-2026 10:06Maar dan is vrijwel alles overmacht want er kan altijd iets kapot zijn. Het was bij m’n ouders namelijk ook een kapotte slurf. Vervolgens pas om 5:30 thuis zijn terwijl je moet werken is natuurlijk echt niet fijn. Ze zouden om 12 uur thuis zijn. Bij OP hebben ze het opgelost met meer, maar bij m’n ouders gaven ze alleen een voucher voor een broodje. Wat het minimale is na minstens 3 uur vertraging.
vrijdag 9 januari 2026 om 10:10
Fijn! Zes dagen later is wel heel erg vervelend.Timetraveler schreef: ↑09-01-2026 10:02Lief van je! Als het goed is gaan we vanmiddag echt de lucht in!
vrijdag 9 januari 2026 om 10:11
Timetraveler schreef: ↑09-01-2026 10:02Lief van je! Als het goed is gaan we vanmiddag echt de lucht in!
vrijdag 9 januari 2026 om 10:13
Nee dat is niet zo. Een defect vliegtuig is de verantwoordelijkheid van de vliegmaatschappij en geeft, na meer dan 3 uur vertraging, recht op compensatie. Een kapotte slurf is vermoedelijk hetzelfde, al weet ik daarbij niet of je bij de vliegmaatschappij of luchthaven moet zijn. Maar ik zou het in eerste instantie proberen bij de vliegmaatschappij.Lolalieve schreef: ↑09-01-2026 10:06Maar dan is vrijwel alles overmacht want er kan altijd iets kapot zijn. Het was bij m’n ouders namelijk ook een kapotte slurf. Vervolgens pas om 5:30 thuis zijn terwijl je moet werken is natuurlijk echt niet fijn. Ze zouden om 12 uur thuis zijn. Bij OP hebben ze het opgelost met meer, maar bij m’n ouders gaven ze alleen een voucher voor een broodje. Wat het minimale is na minstens 3 uur vertraging.
vrijdag 9 januari 2026 om 10:16
Precies. Als die slurf eigendom is van de maatschappij (bv KLM in Amsterdam) dan heb je recht op vergoeding, maar als die slurf van het vliegveld is (diezelfde KLM, maar op een buitenlands vliegveld), dan niet, want daar kan de maatschappij dan niets aan doen.Nova schreef: ↑09-01-2026 10:13Nee dat is niet zo. Een defect vliegtuig is de verantwoordelijkheid van de vliegmaatschappij en geeft, na meer dan 3 uur vertraging, recht op compensatie. Een kapotte slurf is vermoedelijk hetzelfde, al weet ik daarbij niet of je bij de vliegmaatschappij of luchthaven moet zijn. Maar ik zou het in eerste instantie proberen bij de vliegmaatschappij.
vrijdag 9 januari 2026 om 10:17
Uren wachten kan erg vervelend zijn, het maakt niet uit hoeveel km je moet reizen. Voor de reis kies je, voor uren wachten niet. Wij heb dit ook meegemaakt. Het duurt inderdaad heel lang eer er iets geregeld is. Dat is begrijpelijk, er moet voor veel reizigers een hotel worden geregeld. Dat neemt niet weg dat het vervelend is. Wij hadden kleine kinderen bij en dan ben je niet blij als je pas na middernacht bij een hotel bent en niet gegeten hebt sinds 3 uur ‘s middags.
vrijdag 9 januari 2026 om 10:20
Ik heb wel ervaring met een claim, maar in ons geval was het vliegtuig kapot. Dus dat ligt toch anders, in deze situatie valt het onder overmacht ben ik bang.Holi-Day schreef: ↑09-01-2026 09:46Helder! Jullie zijn eensgezind
Maar ik dacht toch effe polsen of mensen hier ervaring mee hebben of er meer vanaf weten.
Ik weet genoeg!
En we zijn zeker heel blij thuis te zijn en verder was het qua opvang wel geregeld, al duurde het allemaal bij elkaar wel uuuuren.
We hebben enkele tientjes onkosten gemaakt maar dat is geen probleem verder en ga ik niets mee doen.
Fijn dat je weer thuis bent, dat is toch even afwachten. Wij waren uiteindelijk bijna 3 dagen later thuis dan gepland. Dat we werden gecompenseerd vond ik ook terecht, we hebben extra vakantie moeten opnemen en ook ter plekke extra kosten gemaakt.
vrijdag 9 januari 2026 om 10:25
Ja natuurlijk is wachten vervelend. Ik denk dat zowat heel Nederland afgelopen week vertragingen heeft opgelopen in de file, op de weg, bij het OV. Ik ook, en ik vond het op een gegeven moment ook stressen of ik wel thuis zou komen. Moeten we allemaal gaan zeiken over uuuuren en een broodje? Het gaat om een paar uur vertraging en die mensen zijn gewoon thuis gekomen. Hou op hoor.
vrijdag 9 januari 2026 om 10:31
Dit was zondag, net voor de sneeuw. Het is geen onredelijke verwachting om meer dan 1 broodje te krijgen als je 6 uur vertraging bent en je niets kan kopen want het is ‘s nachts.Renske schreef: ↑09-01-2026 10:25Ja natuurlijk is wachten vervelend. Ik denk dat zowat heel Nederland afgelopen week vertragingen heeft opgelopen in de file, op de weg, bij het OV. Ik ook, en ik vond het op een gegeven moment ook stressen of ik wel thuis zou komen. Moeten we allemaal gaan zeiken over uuuuren en een broodje? Het gaat om een paar uur vertraging en die mensen zijn gewoon thuis gekomen. Hou op hoor.
vrijdag 9 januari 2026 om 10:34
Ze waren 10 dagen bij ons op bezoek en er gaan maar 2 vluchten per week. In de winter gaat het aantal vluchten drastisch omlaag. Het is 2 uur vliegen, dus normaal nemen ze een middagvlucht. Nu moesten ze een hele vroege ochtend vlucht heen nemen en kwamen ze zondagavond terug.MrsSmit12 schreef: ↑09-01-2026 10:13Als je weet dat je de dag erna moet werken kun je beter een dag eerder terugkomen. Hier wel eens een uur vertraging gehad waardoor we niet meer mochten landen op Eindhoven dus dat werd Keulen. Voordat je dan in de haastig geregelde bus naar Eindhoven zit ben je een paar uur verder. Is het risico van een late terugvlucht.
vrijdag 9 januari 2026 om 10:36
Timetraveler wacht al dagen op een terugvlucht en andere reizigers moesten ook dagenlang wachten op hun terugvlucht en jij zeurt over een paar uren ongelooflijk.Holi-Day schreef: ↑09-01-2026 09:46Helder! Jullie zijn eensgezind
Ik weet genoeg!
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
vrijdag 9 januari 2026 om 10:38
Uiteraard hebben veel mensen deze week vertraging opgelopen. Maar in de file staan of wachten op het ov terwijl je in Nl bent, is niet te vergelijken met uren wachten in het buitenland. Je hebt geen enkel idee waar je slaapt die nacht en wij wisten ook niet wanneer we terug zouden vliegen. Dat is toch anders wachten kan ik je vertellen, zeker met kinderen die al ver na hun bedtijd zitten. Omdat we in ‘niemandsland’ zaten, kon er ook geen eten gekocht worden.Renske schreef: ↑09-01-2026 10:25Ja natuurlijk is wachten vervelend. Ik denk dat zowat heel Nederland afgelopen week vertragingen heeft opgelopen in de file, op de weg, bij het OV. Ik ook, en ik vond het op een gegeven moment ook stressen of ik wel thuis zou komen. Moeten we allemaal gaan zeiken over uuuuren en een broodje? Het gaat om een paar uur vertraging en die mensen zijn gewoon thuis gekomen. Hou op hoor.
En natuurlijk is het een eigen keuze om te reizen. Maar het is niet onredelijk om het vervelend te vinden dat je uren moet wachten en weinig te eten krijgt.
vrijdag 9 januari 2026 om 10:43
Je gaat nu je verhaal aanpasssen om je punt te maken? Net schreef je nog dat ze na 3 uur vertraging 2 uur op Schiphol in het viegtuig moesten wachten omdat er geen ijsvrije plek was en de slurf kapot was.
Ze hadden vertraging, niet meer of minder dan dat.
vrijdag 9 januari 2026 om 10:45
Ik zal ze het zeggen maar volgens mij gaan ze niets doen. Ze waren uiteindelijk 6 uur later thuis.Nova schreef: ↑09-01-2026 10:13Nee dat is niet zo. Een defect vliegtuig is de verantwoordelijkheid van de vliegmaatschappij en geeft, na meer dan 3 uur vertraging, recht op compensatie. Een kapotte slurf is vermoedelijk hetzelfde, al weet ik daarbij niet of je bij de vliegmaatschappij of luchthaven moet zijn. Maar ik zou het in eerste instantie proberen bij de vliegmaatschappij.
Ik ben echt niet van het onderste uit de kan halen, maar ik vind dat bedrijven er vaak wel makkelijk vanaf komen omdat mensen het gaan verklaren en goedpraten. De keren dat ik compensatie heb gevraagd was het ook legitiem.
vrijdag 9 januari 2026 om 10:46
Ik pas niets aan? Ze hadden 3 uur vertraging, 2 uur durende vlucht en toen weer 2 uur vertraging. Ze zouden om 12 uur aankomen op Schiphol en waren uiteindelijk pas om 5:30 thuis. Pas om 3:45 konden ze uit het vliegtuig. De vertraging zat dus eerst waar ze vertrokken en daarna op Schiphol.
lolalieve wijzigde dit bericht op 09-01-2026 10:52
9.83% gewijzigd
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in