Het Amerika topic

07-01-2026 19:41 125 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er gebeurt zo verschrikkelijk veel op het wereldtoneel door toedoen van Amerika, dat het misschien tijd is voor een apart Amerika topic. Voor discussies varierend van 'wat heeft hij nu weer gezegd' tot 'waar houdt dit op'. Een topic met ruimte voor ontzetting, teleurstelling, verbijstering en bezorgdheid, en hopelijk met soms wat humor over de complete absurditeit van het gebeuren.

Een korte bloemlezing:
-De bestorming van het Capitool door Trump-aanhangers door mensen die eruit zagen alsof ze een winkel met verkleedkleren hadden beroofd
-De Golf van Mexico omdopen in Golf van Amerika
-De toekenning van een 'FIFA peace price' voor iemand die in strijd met het internationaal recht de dictator van een andere staat afzet en olie eist

Als ik dit zo op een rijtje zet, lijkt het net een absurdistische film. Helaas is het allemaal echt.
elodea wijzigde dit bericht op 07-01-2026 20:55
3.49% gewijzigd
Maleficent schreef:
08-01-2026 13:33
Ik vraag me af op welke termijn er ooit weer verkiezingen komen. Trump heeft al een aantal keer benoemd dat er in een land in oorlog geen nieuwe verkiezingen worden gehouden. Het zal me niet verbazen als hij ergens een oorlog heeft bedacht tegen die tijd.
Dat heeft hij al, de oorlog tegen drugs. Overigens kunnen verkiezingen met goedkeuring van het Huis, de Senaat en de president (onbeperkt) uit worden gesteld.
PaulP schreef:
08-01-2026 13:15
Groenland is echt wat me grote zorgen baart. De reden dat de VS Groenland nodig heeft voor zijn veiligheid is klinkklare onzin. Er is namelijk al een verdrag met Denemarken, vanaf 1955 al, waarin staat dat de VS zo'n beetje alles mag doen in Groenland ter verdediging van de VS. Daar maken ze ook volop gebruik van, onder meer de grootste militaire basis van de VS, buiten de VS zelf, is in Groenland gelegen en is mega groot. Ook mogen ze vaarwateren bewaken, schepen controleren, etc.
De enige reden dat Trump Groenland wil, is olie (en mineralen). Het is dus gewoon ordinaire diefstal, of eigenlijk nog erger, een gewapende roofoverval. Net zoals bij Venezuela, maar nu op een 'zogenaamd' bevriend land.
Heel eng dit.
De VS is geen bontgenoot meer van Europa en is niet te vertrouwen, dat moge nu wel duidelijk zijn.
Trump zelf gooit het op de strategische ligging van Groenland. Dat dat de officiële reden niet is, is duidelijk.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Maleficent schreef:
08-01-2026 13:33
Ik vraag me af op welke termijn er ooit weer verkiezingen komen. Trump heeft al een aantal keer benoemd dat er in een land in oorlog geen nieuwe verkiezingen worden gehouden. Het zal me niet verbazen als hij ergens een oorlog heeft bedacht tegen die tijd.
Daar is hij nu mee bezig...
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
TimeToDance schreef:
08-01-2026 13:56
Nou ja, dit vind ik een van de enige positieve dingen van het presidentschap van Trump, dat er éindelijk eens wat democratisch talent te zien is in de politieke arena. Want als Biden en Harris je beste kandidaten zijn…
Ja, dat zijn slechte kandidaten die respectievelijk te oud en een politiek lichtgewicht waren.

Als we kritisch kijken naar het verleden valt er ook genoeg af te dingen op Kennedy (rokkenjagende zuiplap met een onwil om samen te werken), Reagan (intellectueel lichtgewicht) en Bush jr. (zwak leider met slechte vrienden). Wat is dat toch met de VS...
staples399 schreef:
07-01-2026 20:20
Zeg ik niet. Maar het is niet dat het in Nederland allemaal prachtig gaat en in Amerika een grote puinhoop. Ik mis nogal de nuance. Er gaat ook een heleboel wel goed in Amerika. En ik ben absoluut geen trump aanhanger, laat ik dat voorop stellen. Maar heb wel een behoorlijk idee van wat er reilt en zeilt in Amerika
Zou je niet zeggen op je berichten afgaande.

Het mag in Nederland dan ook een puinhoop zijn, we zijn lang niet zo gevaarlijk als Amerika.
BrutaImmaculata schreef:
08-01-2026 18:04
Zou je niet zeggen op je berichten afgaande.

Het mag in Nederland dan ook een puinhoop zijn, we zijn lang niet zo gevaarlijk als Amerika.
Precies. En hier is het ook lang niet zo slecht als in de VS. Kijk naar o.a. de gezondheidszorg, het aantal vakantiedagen, enz.
Stephen King
Vanielje schreef:
08-01-2026 17:07
Ja, dat zijn slechte kandidaten die respectievelijk te oud en een politiek lichtgewicht waren.

Als we kritisch kijken naar het verleden valt er ook genoeg af te dingen op Kennedy (rokkenjagende zuiplap met een onwil om samen te werken), Reagan (intellectueel lichtgewicht) en Bush jr. (zwak leider met slechte vrienden). Wat is dat toch met de VS...
Ik vind het in dit geval weer lekker makkelijk om naar de VS te wijzen. Een bloemlezing over Europese democratieën:

Rutte was ook een lichtgewicht. Of Schoof.

En ons laatste kabinet een grote poppenkast. En Wilders de vorige keer de grootste. En nu de bijna grootste.

Wat te denken van Frankrijk? Met Chirac en Sarkozy. Beiden veroordeeld.

Dan naar Italië. Waar meermaals Berlusconi premier was. Ook veroordeeld.

Of Viktor Orbán.

Dan het VK met Tony Blair en Boris Johnson.

En dan kennen Zuid-Amerikaanse democratieën ook nog eens zeer dubieuze leiders. Het lijstje is dus allesbehalve compleet.

Nu, gelukkig heeft alleen de VS rare presidenten/leiders. En is de rest van de wereld normaal.
Paradise schreef:
08-01-2026 22:47
Ik vind het in dit geval weer lekker makkelijk om naar de VS te wijzen. Een bloemlezing over Europese democratieën:

Rutte was ook een lichtgewicht. Of Schoof.

En ons laatste kabinet een grote poppenkast. En Wilders de vorige keer de grootste. En nu de bijna grootste.

Wat te denken van Frankrijk? Met Chirac en Sarkozy. Beiden veroordeeld.

Dan naar Italië. Waar meermaals Berlusconi premier was. Ook veroordeeld.

Of Viktor Orbán.

Dan het VK met Tony Blair en Boris Johnson.

En dan kennen Zuid-Amerikaanse democratieën ook nog eens zeer dubieuze leiders. Het lijstje is dus allesbehalve compleet.

Nu, gelukkig heeft alleen de VS rare presidenten/leiders. En is de rest van de wereld normaal.
Het verschil is dat er nooit een grotere gek in Amerika heeft gezeten als Trump.
Vivamensje schreef:
08-01-2026 23:04
Het verschil is dat er nooit een grotere gek in Amerika heeft gezeten als Trump.
Daar gaat mijn reactie toch helemaal niet over?

Ik reageer op iemand die het heeft over andere presidenten van de VS.

Vermoeiend als mensen berichten niet lezen, maar gewoon maar reageren. Omdat links of rechtsom: het zal blijkbaar over Trump moeten gaan. Alle berichten die daarvan wijken, die lezen we selectief.

Overigens was iemand als Berlusconi net zo'n grote gek. Of Orban.
Paradise schreef:
08-01-2026 23:17
Daar gaat mijn reactie toch helemaal niet over?

Ik reageer op iemand die het heeft over andere presidenten van de VS.

Vermoeiend als mensen berichten niet lezen, maar gewoon maar reageren. Omdat links of rechtsom: het zal blijkbaar over Trump moeten gaan. Alle berichten die daarvan wijken, die lezen we selectief.

Overigens was iemand als Berlusconi net zo'n grote gek. Of Orban.
Als ik het bericht van TO lees dan gaat dit topic toch ook over Amerika en in het bijzonder over Trump en zijn strapatsen?
Vanielje schreef:
08-01-2026 23:29
Als ik het bericht van TO lees dan gaat dit topic toch ook over Amerika en in het bijzonder over Trump en zijn strapatsen?
Je zei zelf: 'wat is dat toch met de VS?' over Amerikaanse leiders.

Je doet dus ook weer alsof alleen de VS rare leiders heeft. En dat klopt gewoon niet. Zie mijn bloemlezing.

En ik vind het belangrijk om zaken in de context te plaatsen. Ons boos maken over de idiotie van een ander land, zonder daarbij naar de context te kijken, vind ik zinloos.
Niet ze gek dat Vanielje het over Trump heeft in een Amerika-topic. Het sluit ook helemaal niet uit dat er nog veel meer dubieuze wereldleiders zijn, dan moeten we Hitler en Ceaușescu ook maar noemen. Volgens mij gaat het over het huidige Amerika, met de huidige leider, die Trump heet.

On topic: het baart mij zorgen hoe Trump de wereldorde nog meer op scherp zet. Boos ook, hoe het kan dat hij overal mee weg lijkt te komen. Het verhaal nu ook weer, over de inzet van ICE en die vrouw die gewoon genadeloos wordt afgeknald en hoe dat door Trump in een eerste statement al wordt weggezet als eigen schuld. En dan nog alle deportaties waarbij zgn. illegalen zonder enige vorm van proces worden uitgezet. Etc.etc.
Paradise schreef:
08-01-2026 23:34
Je zei zelf: 'wat is dat toch met de VS?' over Amerikaanse leiders.

Je doet dus ook weer alsof alleen de VS rare leiders heeft. En dat klopt gewoon niet. Zie mijn bloemlezing.

En ik vind het belangrijk om zaken in de context te plaatsen. Ons boos maken over de idiotie van een ander land, zonder daarbij naar de context te kijken, vind ik zinloos.
:hihi:

Maar serieus, met een dergelijke argumentatie kun je Angela Merkel, Mackenzie King en Chiang Kai-shek ook wel aan je lijstje toevoegen.
Vlak ook Nero niet uit, was ook geen lieverdje.
missfitz schreef:
09-01-2026 00:00
Niet ze gek dat Vanielje het over Trump heeft in een Amerika-topic. Het sluit ook helemaal niet uit dat er nog veel meer dubieuze wereldleiders zijn, dan moeten we Hitler en Ceaușescu ook maar noemen. Volgens mij gaat het over het huidige Amerika, met de huidige leider, die Trump heet.

On topic: het baart mij zorgen hoe Trump de wereldorde nog meer op scherp zet. Boos ook, hoe het kan dat hij overal mee weg lijkt te komen. Het verhaal nu ook weer, over de inzet van ICE en die vrouw die gewoon genadeloos wordt afgeknald en hoe dat door Trump in een eerste statement al wordt weggezet als eigen schuld. En dan nog alle deportaties waarbij zgn. illegalen zonder enige vorm van proces worden uitgezet. Etc.etc.
Ben het met je post eens, behalve dan het stukje illegalen zonder enige vorm van proces... je weet dat je daar wordt uitgezet, in tegenstelling tot hier waar illegalen eindeloos kunnen procederen op kosten van de belastingbetaler. De manier waarop dat daar gaat is natuurlijk ook zeker niet goed te praten.
Gisselle schreef:
09-01-2026 10:17
Ben het met je post eens, behalve dan het stukje illegalen zonder enige vorm van proces... je weet dat je daar wordt uitgezet, in tegenstelling tot hier waar illegalen eindeloos kunnen procederen op kosten van de belastingbetaler. De manier waarop dat daar gaat is natuurlijk ook zeker niet goed te praten.
Ik zal de eerste zijn die het op een correcte manier terugsturen van illegalen goedkeurt, maar zonder rechterlijke toetsing weet je niet of een illegaal echt illegaal is. Als je daarmee ophoudt kun je net zo goed ook ophouden met het veroordelen van anderen die mogelijk een strafbaar feit plegen, we sluiten ze gewoon op basis van een onderbuikgevoel op.
Vanielje schreef:
09-01-2026 10:36
Ik zal de eerste zijn die het op een correcte manier terugsturen van illegalen goedkeurt, maar zonder rechterlijke toetsing weet je niet of een illegaal echt illegaal is. Als je daarmee ophoudt kun je net zo goed ook ophouden met het veroordelen van anderen die mogelijk een strafbaar feit plegen, we sluiten ze gewoon op basis van een onderbuikgevoel op.
Als je niet kunt bewijzen dat je daar legaal bent wat me niet al te moeilijk lijkt, dan kan die toetsing snel plaatsvinden. Geheel zonder enige vorm van toetsing, mensen gewoon maar willekeurig van straat plukken en over de grens zetten lijkt me niet wenselijk. Ik heb er geen zich op hoe vaak dat gebeurt daar.
Gisselle schreef:
09-01-2026 10:17
Je kunt hier niet eindeloos procederen. En mensen zijn nooit "illegalen". Ze verblijven hoogstens ergens zonder toestemming.
Pioen00 schreef:
09-01-2026 13:02
Als je niet kunt bewijzen dat je daar legaal bent wat me niet al te moeilijk lijkt, dan kan die toetsing snel plaatsvinden. Geheel zonder enige vorm van toetsing, mensen gewoon maar willekeurig van straat plukken en over de grens zetten lijkt me niet wenselijk. Ik heb er geen zich op hoe vaak dat gebeurt daar.
Maar waaruit concludeer jij dat dit niet al "snel" gebeurt in vergelijking tot andere juridische procedures en strafzaken?
Amsterdam vindt Trump ook stom.
Afbeelding
Pioen00 schreef:
09-01-2026 13:07
Afbeelding
Hebben ze niks anders te bespreken in A'dam? Bijzonder dit.
Pioen00 schreef:
Dat gebeurt vaak.
https://app.nos.nl/shorthand/hoe-ice-mi ... index.html
Where is my mind?
Appletje schreef:
Je kunt hier niet eindeloos procederen. En mensen zijn nooit "illegalen". Ze verblijven hoogstens ergens zonder toestemming.
En die noemen we dan voor het gemak illegaal.
SurferRosa schreef:
09-01-2026 13:11
Dat gebeurt vaak.
https://app.nos.nl/shorthand/hoe-ice-mi ... index.html
De opdracht aan ICE: pak zo veel mogelijk ongedocumenteerden op. Dat kunnen migranten zijn die illegaal de grens overstaken, maar ook migranten van wie het visum is verlopen.

Niet zonder reden dus.
Pioen00 schreef:
09-01-2026 13:07
Afbeelding
Waarom maak je op deze wijze stemming hierover?

Dit is geen besluit of standpunt van de gemeenteraad of burgemeester van Amsterdam.

Het is een ingebracht stuk voor een raadscommissie van Jazie Veldhuyzen van politieke partij De Vonk. Dat staat allemaal op de tweede pagina van het document die jij hier bewust achterhoudt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven