Omgaan met geldcadeaus van een cliënt

08-01-2026 15:31 190 berichten
Ik werk als vrijwilliger in de zorg en begeleid wekelijks een cliënt met psychische klachten. Een tijd geleden ben ik met hem meegegaan naar een garage met mijn eigen auto, omdat hij een nieuwe auto wilde kopen. Hij stond erop de benzinekosten te vergoeden. Ik ging hiermee akkoord, maar later ontdekte ik dat hij een envelop met €100 in mijn auto had achtergelaten. Dit bedrag was ruim boven de werkelijke kosten en stond niet in verhouding tot de gereden kilometers.

Ik heb toen aangegeven dat ik me hier niet prettig bij voelde en dat ik hem graag begeleid, maar dat ik dit geld niet wilde aannemen. Hij bleef erop aandringen dat ik het aannam en gaf aan dat hij dit als blijk van waardering wilde geven. Uiteindelijk stemde ik ermee in om het geld aan te nemen, met de afspraak dat ik het zou bewaren voor hem, mocht hij het later nodig hebben.

Ik werk daarnaast ook in een betaalde functie in de zorg en kom deze cliënt daar regelmatig tegen. Vandaag zag ik op mijn werk een envelop met mijn naam erop liggen. Zonder erover na te denken heb ik deze in mijn tas gedaan. Thuis ontdekte ik dat er €200 in zit, met een kaartje waarop staat: “Een cadeautje van de Kerstman.” Ik weet bijna zeker dat het handschrift van deze cliënt is, al ontkent hij dat.

Ik vind het fijn om hem te begeleiden en hoef hier geen geld voor. Het voelt voor mij ongemakkelijk dat er toch grote bedragen worden aangeboden. Cliënt is erg rigide in zijn denken en gedrag en voelt zich snel afgewezen, ik wil hem dus ook niet kwetsen. Maar dit is voor mij wel een brug te ver.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja je schept ook verwachtingen. Je geeft signalen af over de relatie. De verwachtingen kunnen veranderen. Je zaait verwarring bij je client en juist dat ligt aan de basis van evt gekwetste gevoelens.
Als hij je een knuffel geeft vind je dat dan ook een dilemma omdat grens stellen hem kwetst?
Idd neem deze dynamiek mee en onderzoek samen de betekenis en zijn gevoelens. Voelt hij mogelijk dat iemands hulp afgekocht moet worden? Waar komt dat vandaan. Jij ben er onvoorwaardelijk. Dát is veilig.
justagirly schreef:
08-01-2026 20:29
Eens met *Jaline.
Je kunt en mag gewoon echt niks aannemen!
En dat was ook het 1e wat ik dacht bij het lezen van je titel.
En het enige.
Teruggeven en dit zeggen .
Punt.
En je organisatie heeft werk te doen.
Kaart dat aan.
Zie boven: mag dus wel.
72Jelle schreef:
08-01-2026 21:24
Dit inderdaad. Met een beetje pech zegt de cliënt een dag later dat je geld van hem hebt gestolen.
Raar verhaal. Iedereen in de zorg weet dat je absoluut niks mag aannemen.
Mag best hoor. Hier gaat alles de lief en leed pot in.
Ben-ik-weer schreef:
08-01-2026 22:03
Zie boven: mag dus wel.
Wat bedoel je hier precies mee, met:
Zie boven: mag dus wel. ?
Zie je soms familie van hem? Of de organisatie waar je voor vrijwilligt?
Ik zou vragen dat zij het opnemen met hem dat je écht geen geld hoeft. Of dat een kleinigheid 1 keer per jaar ruim voldoende is.
Van jouzelf neemt hij het duidelijk niet aan.

Een doosje chocolade met Kerst wil ik aannemen. En delen met collega's. Een envelop van 100 of 200 euro gaat mij toch echt te ver en krijg je terug.
wissewis wijzigde dit bericht op 08-01-2026 22:41
9.64% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Attraverso schreef:
08-01-2026 20:57
Er staan meerdere dingen in de OP die niet echt te rijmen zijn met geschikt zijn om in de zorg te werken.
Dit is niet nodig en kan je niet beoordelen. Ik heb inmiddels vaak genoeg gezien dat organisaties idd niet duidelijk zijn over de gedragsregels, er geen tijd is om mensen fatsoenlijk in te werken of te begeleiden en mensen maar een beetje moeten uitzoeken wat en hoe ze het doen.
To staat erbij stil en vraagt advies, daar hoeft ze niet om afgebrand te worden.
Renske schreef:
08-01-2026 22:40
Dit is niet nodig en kan je niet beoordelen. Ik heb inmiddels vaak genoeg gezien dat organisaties idd niet duidelijk zijn over de gedragsregels, er geen tijd is om mensen fatsoenlijk in te werken of te begeleiden en mensen maar een beetje moeten uitzoeken wat en hoe ze het doen.
To staat erbij stil en vraagt advies, daar hoeft ze niet om afgebrand te worden.
Eens mbt het niet afbranden maar niet helemaal eens mbt begeleiding/inwerken. Tuurlijk schort het daar enorm aan maar het niet aannemen van cadeaus/geldbedragen staat vrij duidelijk in de beroepscode (wanneer het gaat om verpleegkundige of verzorgende) en is toch ook wel voorbeeld van zelf logisch nadenken. Tijdens mijn werk als verpleegkundige is het nooit expliciet genoemd tijdens inwerken en toch wist “men” wel dat dit niet mocht.
Wat raar dat hier geen regels voor zijn bij de organisatie. Dat gezegd hebbende lijkt het mij een open deur dat je geldbedragen van welke omvang dan ook niet aanneemt als medewerker/vrijwilliger in de zorg. Een kaart, gebakje of bloemetje prima, maar het moet wel duidelijk een symbolisch bedankje zijn.
Ben-ik-weer schreef:
08-01-2026 22:04
Mag best hoor. Hier gaat alles de lief en leed pot in.
Nee, dat mag dus niet.
72Jelle schreef:
08-01-2026 23:05
Nee, dat mag dus niet.
Ik weet ook niet beter dan dat je het nooit mag aannemen en je je baan/ vrijwilligerswerk kwijt bent als je dat wel doet.

Ik kan echt wel 100 scenario's bedenken hoe dit slecht uitpakt voor jou en je cliënt als je dit niet meteen stopt en het geld retourneert.

Want zodra de begeleiding merkt dat het slechter gaat met de cliënt, financieel, psychisch, hij krijgt rare ideeën over zijn band met jou of hij raakt in de schulden.

Want mensen die zo ziek zijn dat ze een vrijwilliger als maatje krijgen, hebben vaak niet zomaar 300 euro over om weg te geven. Die leven van een uitkering.

Dan komen ze bij jou en blijk jij geld te hebben aangenomen en ben je exit.
Snel alles teruggeven. €10 brandstofvergoeding, de overige €290 retour. En alles melden bij je leidinggevende.
Dan is hij maar gekwetst. Je kunt het niet aannemen.

Hij overschrijdt grenzen en de vraag is welke straks nog meer, als je het niet nu de kop indrukt.
Koffiezetapparaat schreef:
08-01-2026 15:31

Ik werk daarnaast ook in een betaalde functie in de zorg en kom deze cliënt daar regelmatig tegen. Vandaag zag ik op mijn werk een envelop met mijn naam erop liggen. Zonder erover na te denken heb ik deze in mijn tas gedaan. Thuis ontdekte ik dat er €200 in zit, met een kaartje waarop staat: “Een cadeautje van de Kerstman.” Ik weet bijna zeker dat het handschrift van deze cliënt is, al ontkent hij dat.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

Nog even een vraag over de OP: je schrijft “al ontkent hij dat”. Bedoel je daarmee dat je het al gevraagd hebt en hij ontkent heeft (en hoe ging dat gesprek dan?) of bedoel je dat hij het zou ontkennen als je ernaar zou vragen?
TO, ik snap wel dat je niet meer reageert..

Maar weet dat dit is wat er ook op je werk gaat gebeuren als je geen open kaart speelt hierover!

Het zal je blijven achtervolgen. Is dat je die €300 waard?
BeeDifferent schreef:
08-01-2026 21:16
Ooh ja? Wat gek dat bij ons het merendeel een bewindvoerder of zelfs mentor+bewindvoerder heeft.
Goh, misschien heeft TO wel hele andere cliënten als jij hebt. Er staat toch nergens beschreven hoe ernstig de situatie van de cliënt is. Misschien is het wel iemand met een angststoornis die gewoon op zichzelf woont en met begeleiding en vrijwillgers op weg wordt geholpen, en prima zelf de administratie doet.
Bij mijn werk (welzijnssector) zou dit niet mogen worden aangenomen, ook niet voor de lief en leed pot.
Ik vind het een enorm bedrag en krijg hierbij de indruk dat de cliënt meer van je wil.
thistle schreef:
09-01-2026 14:24
Goh, misschien heeft TO wel hele andere cliënten als jij hebt. Er staat toch nergens beschreven hoe ernstig de situatie van de cliënt is. Misschien is het wel iemand met een angststoornis die gewoon op zichzelf woont en met begeleiding en vrijwillgers op weg wordt geholpen, en prima zelf de administratie doet.

Alles kan. Alleen trek ik jouw stellige bewering in twijfel. Ik zeg nergens iets over de cliënten van TO want daar weet ik niets van. Jij ook niet maar je weet blijkbaar wel meer.

Deze post quote ik en reageerde ik op:
thistle schreef:
08-01-2026 18:41
De meest mensen met psychische klachten zijn prima in staat om hun eigen financiën te beheren.

Overigens werk ik met mensen die zowel beschermd als op zichzelf wonen. Zodra er begeleiding bij komt kijken is mijn ervaring dat er ook best vaak geldgedoe is.
Dropdrop schreef:
09-01-2026 09:30

Want mensen die zo ziek zijn dat ze een vrijwilliger als maatje krijgen, hebben vaak niet zomaar 300 euro over om weg te geven. Die leven van een uitkering.
Dit hoeft echt niet zo te zijn. Er zijn er voldoende die werken. Of door erg zuinig te leven geld hebben.

En die man ging ook kijken voor een andere auto. Dus zo armlastig zal die persoon niet zijn.

Eens dat je het niet zelf kunt houden en ook direct moet melden. Maar wat meer nuance over mensen die psychisch kwetsbaar zijn, kan geen kwaad.
Paradise schreef:
09-01-2026 15:21
Dit hoeft echt niet zo te zijn. Er zijn er voldoende die werken. Of door erg zuinig te leven geld hebben.

En die man ging ook kijken voor een andere auto. Dus zo armlastig zal die persoon niet zijn.

Eens dat je het niet zelf kunt houden en ook direct moet melden. Maar wat meer nuance over mensen die psychisch kwetsbaar zijn, kan geen kwaad.
Kijken is nog geen kopen natuurlijk.
BakjeYoghurt schreef:
09-01-2026 14:38

Ik vind het een enorm bedrag en krijg hierbij de indruk dat de cliënt meer van je wil.
Dat meer kan van alles zijn natuurlijk, maar die kans zit er wel goed in ja. Waarom zou iemand met zulke bedragen gaan strooien zonder reden?

Ik kreeg ook wel eens wat van iemand, nooit om gevraagd (en geen geld trouwens, meer iets als een boek), maar uiteindelijk had ze een keer iemand nodig voor een vervelend klusje en kon of wilde ik niet. Toen kreeg ik de volle laag, "want je hebt altijd cadeaus van mij gekregen" en was ik ondankbaar en gemeen.
Ik zou dus wel even goed nadenken voor ik én geld én van een man zou accepteren, want met een man komt er een extra dimensie aan mogelijk te verwachten tegenprestaties in beeld.
Carola_456 schreef:
09-01-2026 15:36
Kijken is nog geen kopen natuurlijk.
Er zijn mensen met psychische klachten of mensen die begeleid wonen die een eigen auto bezitten.

Dus het kan wel gewoon.

Kwalijk om er vanuit te gaan dat het niet kan kloppen.
BeeDifferent schreef:
09-01-2026 15:15
Alles kan. Alleen trek ik jouw stellige bewering in twijfel. Ik zeg nergens iets over de cliënten van TO want daar weet ik niets van. Jij ook niet maar je weet blijkbaar wel meer.

Deze post quote ik en reageerde ik op:

Overigens werk ik met mensen die zowel beschermd als op zichzelf wonen. Zodra er begeleiding bij komt kijken is mijn ervaring dat er ook best vaak geldgedoe is.
Ik zeg toch juist MEESTE, niet alle, dus zo stellig ben ik niet. En geldgedoe is niet gelijk aan bewindvoering. Mijn post was een reactie op meerdere posts van anderen die zeiden dat ze als familie er wel even wat van zouden zeggen. Het verbaasde mij dat er zo snel de conclusie werd getrokken dat iemand die begeleiding krijgt ook onder bewind zou staan, eerder heb je als familie toch geen recht om aan de bel te trekken bij de zorgleverancier. Er staan 270.000 mensen onder bewind, dat is maar een deel van alle mensen die op één of andere manier begeleiding krijgen, alleen al vanuit de WMO en WLZ krijgen meer dan twee keer zoveel mensen begeleiding.
Zelfs als de cliënt miljonair is dan nog is het niet toegestaan om zo’n bedrag aan te nemen juist om discussie daarover voor te zijn en ook om de relatie zuiver te houden.

Wel eens dat er heel veel mensen begeleiding krijgen om psychische klachten die de financiën prima op orde hebben ook zonder hulp. Dat is een interessante discussie maar voor de specifieke situatie van TO niet van belang.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
No Brainer !!
TO, los van alle morele bezwaren die aan het aannemen van dit soort bedragen zitten: het lijkt mij ook niet goed dat het je niet lukt om nee te zeggen tegen je client op iets wat ongepast is/jij niet wil. Ik zou dit echt bespreken met een leidinggevende.
Als ex werknemer in de zorg, schrik ik ervan hoeveel mensen vinden dat to dit mag houden, in de personeels pot doen oid.
Dit is een relatie client/ werknemer/vrijwilliger.
To had bij de 1e 100 euro gelijk moeten zeggen: mijn benzine kosten zijn 15 euro
En resoluut de rest terug moeten geven.
Door het aan te nemen heeft ze zich in een verkeerde positie gebracht.
Ik zou met de cliënt in gesprek gaan , en vertellen dat je dit beslist niet mag aannemen .
Duidelijk zijn,anders gaat het van kwaad tot erger, en het mag gewoon niet! Het is een cliënt geen kennis.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven