Sluipwespen bij mottenplaag

16-01-2026 01:42 7 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik dacht dat ik van de kledingmotten af was maar blijkbaar toch niet. Ik zie geen schade aan kleding maar zie er weer vaker een vliegen.
Ik vermoed dat ze achter mijn kledingkast zitten want ik zie ze ook regelmatig die richting op vliegen. Helaas kan ik die niet verplaatsen. Daarnaast heb ik vloerbedekking op mijn slaapkamer. Ik gebruik al lavendel en cederhouten balletjes en olie. Mijn kledingkast ligt er vol mee.

Ik twijfel om misschien toch sluipwespen in te zetten. Dat idee staat mij wel erg tegen want ik krijg helemaal het idee dat die beestjes overal in gaan kruipen waar ik ze niet in wil hebben. En blijven die beestjes wel in huis als het ventilatie rooster open staat of ik een raam open zet om te luchten? En ruiken die beestjes wel goed genoeg of kan ik dan beter de lavendel enzo weghalen?
Heeft helaas bij mij niet geholpen. Ik heb nu al een paar jaar een mottenprobleem in huis (kledingmotten, zie twee topics van mij)
En heb ook lavendel cederhout ingezet (nog steeds) en zet nu al een paar jaar sluipwespen in, dus n elke kamer en ruimte en ik ben nog steeds niet van de motten af.
Gisteren zelfs weer nieuwe motten gesignaleerd. Ben op een punt gekomen dat ik het op heb gegeven
Ik blijf wel sluipwespen inzetten, omdat het er daardoor tot nu toe niet méér zijn geworden. Maar ze zijn niet weg
Vloerbedekking als in tapijt?.
Daar zitten ze onder.
Enige wat echt werkt is het tapijt eruit.

Ik had precies hetzelfde, wekelijk achter het bed stofzuigen hielp maar even, ze weten zich goed te verstoppen.
( lees , bed van de muur schuiven).
Nu vinyl en weg zijn ze, nergens meer tapijt.

Ze kruipen ook in je rolgordijnen, mocht je die hebben, ook even checken.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Het is dus in principe onbegonnen werk om van ze af te komen. Ik heb niet veel wol maar las laatst dat ze ook huidschilfers, haren etc van mensen eten. Logisch ook want keratine. Maar als ze zelfs in iedere lade en zelfs m'n rolgordijn kunnen zitten. Ik heb de motjes wel eens op mijn rolgordijn zien zitten of dat er een dood lag op de vensterbank. Zie er ook niet heel veel, gisteren vloog een best grote rond dit naast me op het matras kwam zitten. Meteen vermoord uiteraard.

Vind die sluipwespen ook erg duur. Steeds iets van 15 euro, verzendkosten en dan steeds om de paar weken herhalen. Je kunt niet meerdere doosjes tegelijk kopen om maanden vooruit te kunnen want dan zijn die beestjes overleden.
Graze schreef:
16-01-2026 14:14
Het is dus in principe onbegonnen werk om van ze af te komen. Ik heb niet veel wol maar las laatst dat ze ook huidschilfers, haren etc van mensen eten. Logisch ook want keratine. Maar als ze zelfs in iedere lade en zelfs m'n rolgordijn kunnen zitten. Ik heb de motjes wel eens op mijn rolgordijn zien zitten of dat er een dood lag op de vensterbank. Zie er ook niet heel veel, gisteren vloog een best grote rond dit naast me op het matras kwam zitten. Meteen vermoord uiteraard.

Vind die sluipwespen ook erg duur. Steeds iets van 15 euro, verzendkosten en dan steeds om de paar weken herhalen. Je kunt niet meerdere doosjes tegelijk kopen om maanden vooruit te kunnen want dan zijn die beestjes overleden.
Overal kunnen ze zitten.
Bij mij bijvoorbeeld zaten ze onder de la van de oven.
In een emmer in de kast.
Op de gekste plekken zie je z.

Je moet eens goed kijken naar een soort van rijstkorrels, dat zijn ze voordat ze uitkomen.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Ik heb zo'n blauwe lamp/insectenvanger. Die zit altijd vol met motten. Dus dat werkt wel. Al ben ik ze nooit allemaal kwijt. Overigens nog nooit schade van motten ontdekt in textiel.
Ik ben er in ieder geval na al een paar jaar bezig te zijn NIET vanaf.
Ook niet mbv sluipwespen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven