(Super) Duolingo de moeite waard?

17-01-2026 09:01 83 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil mijn basic Spaans wat bijspijkeren en heb daarvoor Duolingo aangeslingerd.

Ik krijg nu aanbiedingen voor Superduolingo, onbeperkte energie en oefeningen.

De ene dag zal ik alleen mijn ‘verplichte’ dagelijkse oefeningen doen, de andere keer heb ik meer tijd en kan ik lang(er) oefenen.

Wie gebruikt nog meer Duolingo om een taal te leren? Werkt dat ook inderdaad, heb je er echt wat aan?

Ik vind het geen probleem om geld uit te geven, maar het is wel zonde als het niet veel zoden aan de dijk zet. Klassikaal oefenen is voor mij geen optie, ik wil mijn tijd zelf indelen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Karrota schreef:
17-01-2026 12:03
Je snapt dat een kind die leert praten, anders is dan op latere leeftijd een tweede taal leren?
Je denkt dat middelbare scholieren geen grammatica krijgen bij Engels/Frans/Duits?

Ja herhaling is fijn, maar nooit uitleg krijgen hoe een werkwoord vervoegt wordt, of waarom bij het ene zelfstandig naamwoord het voorzetsel anders wordt geschreven dan de ander, dan kom je er niet met een app hoor, ook niet als je 30 minuten per dag erop zit.
Ik snap uit je stukje vooral dat jij niet erg op de hoogte bent van de laatste inzichten in het taalleeronderwijs.
https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.p ... e/view/238
Karrota schreef:
17-01-2026 12:04
Overigens vond ik de opbouw bij Duolingo ook storend. Op een gegevens moment kon ik wel zeggen dat er een nijlpaard in de dierentuin was, maar mezelf voorstellen of een pasta bestellen, ho maar.
Ja dit. Het is heel leuk om te kunnen zeggen dat ik verdrietig ben omdat mijn hond geen werk heeft en maar één oog, maar niet erg nuttig. :rofl:
Ik heb net voor de tweede keer een abonnement op Duolingo genomen.
De taal die ik probeer te leren heeft een bijzonder afwijkende grammatica en daarover geeft Duolingo echt nul uitleg.
Maar dat valt ook elders op te zoeken. En ik merk dat ik wel gevoel voor de taal ontwikkel juist door Duolingo.
Ik ben wel wisselend met hoeveel lessen ik per dag doe. Soms maar een. Maar er zijn ook dagen dat ik een half uur besteed aan mijn Duolingo lessen.
Voor mij heeft het dus wel toegevoegde waarde.
konwalia schreef:
17-01-2026 12:06
Oké wat gek om te lezen, Duolingo is voor mij namelijk best essentieel geweest. Als ik ooit nog een vreemde taal wil leren, ga ik het zeker weer gebruiken.

Ik denk dat je om een taal te leren twee dingen nodig hebt: iets van structuur voor de grammatica (boek, les, taalapp) en oefening met luisteren en spreken (series, games, taalmaatje).

Als je alleen een cursus/Duolingo doet en dan aan het eind hoopt een taal te kunnen spreken, dan heb je misschien de verkeerde verwachting. Een beetje zoals dat je geen vloeiend Duits of Frans leert door het vak op school, tenzij je ernaast nog met de taal bezig bent. Ik heb vloeiend en correct Italiaans geleerd door Duolingo + oefening met mijn vriend en TV. Als het alleen Duolingo was geweest dan had ik nu geen vocabulaire, en als ik alleen mijn vriend had gehad, dan had ik geen structuur gehad of grammatica geleerd. Ik heb trouwens gewoon de gratis versie gedaan, niet elke dag (dus ook nooit echt een lange streak gehaald) maar in 1-2 jaar door alle stof heen gewerkt.
Maar eigenlijk zeg je hetzelfde als de rest toch? Dat je het met alleen Duolingo niet redt. Maar natuurlijk kan het wel wat bijdragen.
Danae schreef:
17-01-2026 12:25
Ik snap uit je stukje vooral dat jij niet erg op de hoogte bent van de laatste inzichten in het taalleeronderwijs.
https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.p ... e/view/238
Je maakt mij niet wijs dat leerlingen geen grammatica of uberhaupt uitleg krijgen bij het leren van een taal. 2006 is trouwens alweer 20 jaar geleden en toen zat ik zelf op de middelbare school, dus ik vind je bron niet bijzonder veel bijdragen.
Danae schreef:
17-01-2026 11:15
Hoe leert een kind een taal dan? Door uitleg over grammatica?

Duolingo is prima voor veel herhaling en steeds weer geactiveerd laten worden van woordcombinaties, wat een onderdeel is van het leren van een taal. Maar ik vind de betaalde versie niet veel toevoegen tov de gratis versie. Het 'personalized learning' bestaat gewoon uit het herhalen van dingen die je eerder fout hebt gedaan.
Dit. Wij hebben van mijn tante de lesmethode van Malmberg en Zwijssen erbij. En ik spreek bewust Nederlands tegen haar. Je redt het niet met alleen Duolingo.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ik heb een betaald abo en een 1000+ streak, leer 2 talen via Duolingo.

Laatst toch zomaar een gesprekje kunnen voeren in het Spaans, dus volgens mij werkt het wel aardig.

Ik ben wel trouw met oefenen, meestal 2x per dag meerdere lesjes. Ben ook kranten gaan lezen in deze talen.

Duits via Duolingo lukte me dan weer niet goed helaas.
Maleficent schreef:
17-01-2026 12:03
ik zou niet snel voor de betaalde versie kiezen denk ik. Ik kan met de energie die je per dag krijgt makkelijk 3 lessen doen elke dag. (ben bezig met Italiaans)
Ik ben het nu ook niet van plan. Ik hoef en verwacht ook niet vloeiend Spaans te kunnen leren maar hopelijk blijft er wel wat hangen wat handig is voor vakanties. Al merk ik nu in het begin al wel dat ik heel veel woorden wel al weet.
Ik heb aan Duolingo best veel. Een paar jaar geleden een cursus bij een docent gedaan en dat bleef minder goed plakken.

Via google zie je soms manieren om het goedkoper te krijgen.
Ik heb duolingo en babbel gebruikt en zelf vind ik babbel veel prettiger. Er zit meer structuur in en de grammatica wordt goed uitgelegd.
Duolingo is wat vlotter met herkenbare personages die steeds terugkomen en er zit meer een game element in. Ik vond het vooral goed om woorden te leren herkennen maar qua grammatica is het een stuk minder. Bovendien werkt het erg op herhaling en ik herken dingen dan wel vaak zonder ze perse te snappen. Duolingo werkt vooral goed in aanvulling op een andere cursus/zelfstudie/leermethode.
Ik zou overigens als je het gebruikt er voor kiezen om te betalen want de beperkte energie/hartjes staat mij het leren in de weg want ik wil dat lesje wel afmaken dus dan kies ik bijvoorbeeld voor het op de woordjes klikken ipv typen omdat het makkelijker is. Want bij te veel fouten maken dan heb je geen hartjes meer en dan kan je dus niet verder leren.
Ik gebruik duo lingo nu ongeveer 2 jaar en sinds een aantal maanden een betaald abonnement, omdat ik soms gewoon even door wil leren. Mijn woordenschat is enorm toegenomen en ik pik er toch ook veel grammatica van op hoor. Als ik iets echt niet snap vraag ik chatgpt, maar er zit sinds korte tijd ook een nieuwe uitleg functie bij.

Wat ik wel merk is dat het allemaal passieve taal is. Dus lezen gaat behoorlijk, luisteren vind ik al veel moeilijker, maar spreken is echt wel pittig. Ik ben totaal niet vloeiend, want moet lang nadenken. Ik ben aan het twijfelen om daarom een spreekcursus oid naast te gaan volgen. Al met al vind ik de opbrengst wel leuk voor iets wat ik even dagelijks voor de lol op de bank doe.
Ze hadden een paar weken geleden zo'n actie dat je het heel goedkoop kon kopen voor een jaar en toen heb ik ook getwijfeld om het te nemen maar aan de andere kant je leert er maar beperkt de taal mee en ik heb ook al wat foutjes ontdekt. Denk dat het wel goed is om woorden en basic zinnen te leren maar niet om een hele taal te leren. Vooral bij Duits gaat het wel eens mis dat dan de zinsopbouw niet klopt zoals "de ijsje" i.p.v. "het ijsje" en nog meer van die kleine dingen.
bijtie schreef:
17-01-2026 14:37
Duits via Duolingo lukte me dan weer niet goed helaas.

Mag ik vragen waarom niet? Ik ben onlangs met Duits begonnen en zit er best goed in al zeg ik het zelf.

Ben wel benieuwd hoe dat verderop gaat met de naamvallen, want stoei nu al met der/das/die. Maar dat gaan we zien.

Bepaalde grammatica en structuren heb ik door de herhaling al wel door. En zijn behulpzaam.

Geen betaalde abo overigens, en ook niet van plan. Je mag dat redelijk vaak gratis proberen.
Grasgevoerd schreef:
17-01-2026 19:00
Mag ik vragen waarom niet? Ik ben onlangs met Duits begonnen en zit er best goed in al zeg ik het zelf.

Ben wel benieuwd hoe dat verderop gaat met de naamvallen, want stoei nu al met der/das/die. Maar dat gaan we zien.

Bepaalde grammatica en structuren heb ik door de herhaling al wel door. En zijn behulpzaam.

Geen betaalde abo overigens, en ook niet van plan. Je mag dat redelijk vaak gratis proberen.
Dat gaat bij mij regelmatig fout en heb ook het idee dat Duolingo het soms niet helemaal goed doet want het veranderd ook en in sommige context voelt "die" veel natuurlijker en dan is het toch "das". Ik ben er nog niet helemaal achter waar ik precies op moet letten maar heb verder ook nooit Duits gehad op school, maar als kind kende ik best een aardig woordje na wat vakanties en kijken naar Duitse TV programma's. Maar ben dat kwijt dus ik dacht laat ik het opfrissen.

En je leert woorden voor dingen die ik Duitse vrienden nooit heb horen zeggen in de periode dat ik enkele Duitse vrienden had die elkaar ook kenden. Zoals "handy" voor een mobiele telefoon. Ga er wel vanuit dat het klopt maar die vrienden zeiden dan mobil of telefon.
Karrota schreef:
17-01-2026 13:38
Je maakt mij niet wijs dat leerlingen geen grammatica of uberhaupt uitleg krijgen bij het leren van een taal. 2006 is trouwens alweer 20 jaar geleden en toen zat ik zelf op de middelbare school, dus ik vind je bron niet bijzonder veel bijdragen.
Dat middelbare scholieren het krijgen betekent natuurlijk niet dat dat de enige manier is waarop je iets kunt leren. Het gaat erom dat er nogal discussie is of expliciete grammaticales nodig is en een uitspraak als 'hoe kun je iets leren zonder grammatica-uitleg' dus nogal achterhaald is. De woordcombinaties en herhaling van duolingo voegt prima toe aan het leren van een taal.
Graze schreef:
17-01-2026 18:51
Ze hadden een paar weken geleden zo'n actie dat je het heel goedkoop kon kopen voor een jaar en toen heb ik ook getwijfeld om het te nemen maar aan de andere kant je leert er maar beperkt de taal mee en ik heb ook al wat foutjes ontdekt. Denk dat het wel goed is om woorden en basic zinnen te leren maar niet om een hele taal te leren. Vooral bij Duits gaat het wel eens mis dat dan de zinsopbouw niet klopt zoals "de ijsje" i.p.v. "het ijsje" en nog meer van die kleine dingen.

Nu had ik ook een ‘superaanbieding’: 5,99/mnd, toch nog 72 euro per jaar. Vond ik niet echt goedkoop voor een compleet geautomatiseerde app.
En van ‘nog maar 3 uur 47 geldig!’ ben ik niet echt onder de indruk. De aanbieding komt ongetwijfeld wel (meerdere keren) nog voorbij.
Ik heb laatst idd ook via een aanbieding gekocht. Ik was het beperkte energieniveau zo zat.

Zelf doe ik momenteel Spaans vanuit Engels. Ooit meebegonnen toen het nog niet vanuit Nederlands was.
Ik vind de Super heel fijn, die reclames tussendoor halen me uit mijn concentratie. Als je Engels goed genoeg is, kan je beter voor de Engels-Spaans gaan dan de Nederlands-Spaans gaan. Dan kan je, in combinatie met super, ook nog de woordjes los oefenen. De Engelse gaat ook veel verder door dan de Nederlandse. Het nadeel van Duolingo is dat het vooral Mexicaans Spaans schijnt te geven. Je kan niet kiezen voor Castiliaans.

Airlearn is al genoemd. Busuu is ook wel grappig, natives kunnen dan je huiswerk controleren. Verder vind ik Learn Spanish with Paul Noble op Spotify erg prettig voor onderweg.
Ik gebruik een gecrackte versie en het is wel heel fijn om geen beperkingen te hebben qua hartjes en geen advertenties. Maar ik had een abonnement er ook niet voor over gehad.
Ik ben een taal aan het leren die compleet anders is qua opbouw en grammatica dan Nederlands en zoals meerdere mensen al aangeven, mis ik echt de uitleg en de zogenaamde rijtjes. Daar heb ik net een lesboek voor gekocht. Ik heb ik wel aardig wat van duolingo geleerd, maar je zult er nooit een taal helemaal van leren.
Oja, ik doe ook Spaans- Engels. Voor mij net zo makkelijk en het gaat langer door. Toen ik startte was het ook nog niet vanuit Nederlands beschikbaar.

Ik had al wel een keer 3 maanden in Spanje gezeten en toen wat cursussen gedaan, dus ik had wel een basis. Dat scheelt denk ik ook in mijn behoefte aan uitleg.
Socie schreef:
17-01-2026 17:44

[…] Wat ik wel merk is dat het allemaal passieve taal is. Dus lezen gaat behoorlijk, luisteren vind ik al veel moeilijker, maar spreken is echt wel pittig. Ik ben totaal niet vloeiend, want moet lang nadenken. Ik ben aan het twijfelen om daarom een spreekcursus oid naast te gaan volgen. Al met al vind ik de opbrengst wel leuk voor iets wat ik even dagelijks voor de lol op de bank doe.
Hier vinden zowel man en kind (man is niet zo actief) het schrijven lastig van de Nederlandse zinnen. Dan moet je dus het Nederlandse woord weten en kunnen schrijven. Uitspreken gaat daarentegen wel goed.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Baggal schreef:
18-01-2026 10:43
Hier vinden zowel man en kind (man is niet zo actief) het schrijven lastig van de Nederlandse zinnen. Dan moet je dus het Nederlandse woord weten en kunnen schrijven. Uitspreken gaat daarentegen wel goed.
Maar bij duolingo oefen je met name lezen en schrijven toch? Snap wel dat het lastig kan zijn, maar daar lijkt duolingo me wel handig voor.
Socie schreef:
18-01-2026 14:59
Maar bij duolingo oefen je met name lezen en schrijven toch? Snap wel dat het lastig kan zijn, maar daar lijkt duolingo me wel handig voor.
Ook spreken.
Als ik weinig tijd heb voor duolingo doe ik alleen maar spreken, gaat sneller dan typen. Dus ik heb behoorlijk wat tijd al tegen dat ding zitten lullen.
Je kan ook gesprekjes voeren met chatgpt in de taal die je leert, ook leuk. Of vlogs kijken op youtube, of podcasts luisteren.
Flashy schreef:
18-01-2026 15:08
Ook spreken.

En luisteren.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven