Honden op straat
dinsdag 20 januari 2026 om 10:03
Goedemorgen,
Ik vroeg me af hoe jullie aankijken tegen het spontane gedrag van honden op straat.
Vanmorgen bijvoorbeeld, liep ik op de stoep en kwam er een vrouw met een (grote flinke) hond aan. Hij was wel aangelijnd, maar liep meteen op me af en ging luid aan me snuffelen voor ik er erg in had. Ik keerde me er meteen van af en zei "nee", want ik ben daar niet van gediend.
Toen zag ik dat ik een vlek had gekregen op mijn (echt toevallig net gewassen) witte jas. Ik balen, dus roep die vrouw na dat mijn jas nu vies is geworden terwijl die net gewassen was. Zegt ze "niks aan te doen" en loopt door. Ik heb nog wel even teruggeroepen dat ik vind dat mensen hun hond maar gewoon bij zich moeten houden. Maar ze negeerde me. Ik vond het zo onbeschoft.
Prima als jij een hond hebt en natuurlijk is zo'n beest enthousiast. Maar andere mensen hoeven toch niet ongevraagd een hond tegen zich opspringend of iets dergelijks te hebben?
Ik heb soms het idee dat hondeneigenaren het gedrag van hun hond maar normaal vinden, ook al heeft een ander daar hinder door, zoals bijvoorbeeld een vieze jas of luid geblaf,.
Hoe kijken jullie hiernaar?
Ik vroeg me af hoe jullie aankijken tegen het spontane gedrag van honden op straat.
Vanmorgen bijvoorbeeld, liep ik op de stoep en kwam er een vrouw met een (grote flinke) hond aan. Hij was wel aangelijnd, maar liep meteen op me af en ging luid aan me snuffelen voor ik er erg in had. Ik keerde me er meteen van af en zei "nee", want ik ben daar niet van gediend.
Toen zag ik dat ik een vlek had gekregen op mijn (echt toevallig net gewassen) witte jas. Ik balen, dus roep die vrouw na dat mijn jas nu vies is geworden terwijl die net gewassen was. Zegt ze "niks aan te doen" en loopt door. Ik heb nog wel even teruggeroepen dat ik vind dat mensen hun hond maar gewoon bij zich moeten houden. Maar ze negeerde me. Ik vond het zo onbeschoft.
Prima als jij een hond hebt en natuurlijk is zo'n beest enthousiast. Maar andere mensen hoeven toch niet ongevraagd een hond tegen zich opspringend of iets dergelijks te hebben?
Ik heb soms het idee dat hondeneigenaren het gedrag van hun hond maar normaal vinden, ook al heeft een ander daar hinder door, zoals bijvoorbeeld een vieze jas of luid geblaf,.
Hoe kijken jullie hiernaar?
dinsdag 20 januari 2026 om 15:02
Ik onderschrijf ook wel voor een groot deel wat Nyx zegt. Ik heb 2 kleine honden met een hele aparte kleur en ze zien er lief en heel aaibaar uit. Het geval wil dat 1 van die 2 dat dus helemaal niet is. Ze laten beiden zowel mensen als honden links liggen, tenzij in de loslaatkooi. En ook daar geen focus of springen naar mensen.
Op een terras liggen ze onder de tafel en vast. Toch heb ik nu al een paar keer gehad dat zon malloot, ondanks mijn waarschuwing van de honden af te blijven, onder onze tafel dook, me negerend. En een van de 2 hapt dan ook echt. Meneer schrok en zij dat is een leeuw, die hoort hier niet.
Ik, en jij niet onder mijn terrastafel, dag meneer.
Op een terras liggen ze onder de tafel en vast. Toch heb ik nu al een paar keer gehad dat zon malloot, ondanks mijn waarschuwing van de honden af te blijven, onder onze tafel dook, me negerend. En een van de 2 hapt dan ook echt. Meneer schrok en zij dat is een leeuw, die hoort hier niet.
Ik, en jij niet onder mijn terrastafel, dag meneer.
Afkoelen heeft gewerkt
dinsdag 20 januari 2026 om 15:33
Ik moet zeggen dat mijn hondenangst enorm is afgenomen sinds ik veel wandel in gebieden waar ook loslopende honden komen. In mijn ervaring zijn de meeste honden heel blij als ze lekker buiten mogen rennen, en net als mensen zijn ze vooral met zichzelf bezig (en soms met andere honden), maar niet met mensen. Dat ligt denk ik anders met honden die binnen zijn, in huis, want ik maak wel heel vaak mee dat honden me bij binnenkomst zo ongeveer omver springen en hysterisch blaffen. Niet fijn, maar dat vind ik toch weer iets anders dan buiten. Daar ben ik maar één keer besprongen door een hond, en die liep natuurlijk ook precies in een gebied waar dat niet mocht. Het baasje zag mijn verschrikte reactie en riep: "Hij wil alleen spelen, hoor!"AnnaNiem schreef: ↑20-01-2026 14:58Ja hoor, ik had vanmorgen nog bijna een teckel in m'n kuiten hangen. Baasje lette even niet op, want die was bezig met poep opruimen![]()
Ik wandel geregeld in allerlei gebieden en kom dan ook wel loslopende honden tegen, soms is het ook een losloopgebied maar niet altijd. Dat is ook wel opvallend trouwens, er zijn best wel wat officiële wandelroutes die dwars door losloopgebied gaan. Maakt voor mij verder niet uit, maar kan lastig zijn als je bang bent voor honden. Ik zie ook wel dat sommige eigenaren heel laconiek reageren als hun hond op iemand afrent, een beetje gek vind ik dat wel. Maar over het algemeen is mijn ervaring dat mensen hun hond juist wegroepen als ze te geïnteresseerd zijn in een voorbijganger. Of de hond dan ook luistert is een tweede natuurlijk![]()
dinsdag 20 januari 2026 om 16:03
Precies!smorre schreef: ↑20-01-2026 13:06Ik vind dat ook heel irritant TO.
Prima als jij een hond wil maar ik wil er geen last van hebben.
Zijn ooit eens op bezoek geweest bij mensen, ik droeg een witte broek, hond sprong tegen me op.
Zegt de gastvrouw heel boos: “Jemig! Wie draagt dan ook witte broeken?!”
Eh… dat is dus voor mij de omgekeerde wereld.
dinsdag 20 januari 2026 om 16:05
Ik heb zelf honden en ben gek op honden maar nee ik waardeer het niet als een vreemde hond in mijn persoonlijke ruimte kom. Ik ben niet de vervelendste met honden en ja ik heb wel eens een vlek of hier op mijn jas....maar er is er ook ooit eentje tegen mij splinter nieuwe beige jas aan gesprongen. Ja toen was ik wel gefrustreerd....want mijn honden mogen echt niet tegen andere opspringen of zomaar mensen begroeten.
Die van mij (twee Terriërs) lopen vaak genoeg los maar negeren mensen, hardlopers, fietsers ect. en daar heb ik ze ook op getraind. Mijn jongste is sowieso gereserveerder naar mensen en de oudste mits je hem zelf aanhaalt dan zal die even 'hallo' komen zeggen.
Helaas zijn er wel vaak mensen die mijn honden zonder te vragen aaien of aanhalen, nu kan dat bij die van mij want ze zijn vriendelijk, maar mensen zijn zo onbedachtzaam en met name volwassen vertikken het vaak om het te vragen. Nu heeft onze jongste een nestje en wij houden een pup aan, nou ben eens benieuwd dadelijk hoeveel volwassenen hem ongevraagd gaan aaien. Kinderen gek genoeg vragen het 99% van de tijd altijd.
Die van mij (twee Terriërs) lopen vaak genoeg los maar negeren mensen, hardlopers, fietsers ect. en daar heb ik ze ook op getraind. Mijn jongste is sowieso gereserveerder naar mensen en de oudste mits je hem zelf aanhaalt dan zal die even 'hallo' komen zeggen.
Helaas zijn er wel vaak mensen die mijn honden zonder te vragen aaien of aanhalen, nu kan dat bij die van mij want ze zijn vriendelijk, maar mensen zijn zo onbedachtzaam en met name volwassen vertikken het vaak om het te vragen. Nu heeft onze jongste een nestje en wij houden een pup aan, nou ben eens benieuwd dadelijk hoeveel volwassenen hem ongevraagd gaan aaien. Kinderen gek genoeg vragen het 99% van de tijd altijd.
dinsdag 20 januari 2026 om 16:26
Dit is ook mateloos irritant. Tenminste, ik ga er vanuit dat je bedoelt in niet-losloopgebieden.Plasticss schreef: ↑20-01-2026 16:05Ik heb zelf honden en ben gek op honden maar nee ik waardeer het niet als een vreemde hond in mijn persoonlijke ruimte kom. Ik ben niet de vervelendste met honden en ja ik heb wel eens een vlek of hier op mijn jas....maar er is er ook ooit eentje tegen mij splinter nieuwe beige jas aan gesprongen. Ja toen was ik wel gefrustreerd....want mijn honden mogen echt niet tegen andere opspringen of zomaar mensen begroeten.
Mijn hond is net hersteld van een pittige aanval van een andere hond. Als ik met mijn hond loop, aangelijnd, in een aanlijngebied, en ik zie een loslopende hond, roep ik dat baasje van een afstand al of hij/zij de hond even kan aanlijnen. Vaak krijg ik dan ook nog een grote bek terug.
Ik weet natuurlijk van tevoren niet of jouw hond mij hond wel of niet negeert. Zolang mijn hond is aangelijnd, wil ik geen loslopende honden bij hem hebben. En als ik niet weet hoe jouw loslopende hond reageert, krijg ik al stress als ik zo'n losloper op afstand zie dus ik sommeer baasjes altijd om hun hond aan te lijnen in mijn hond zijn buurt.
Gun je iedereen een fijne wandeling? Dan lijn je gewoon je hond aan op plekken waar dat moet. Hoef ik niet zo alert te zijn en in de stress te schieten omdat jij denkt dat regels niet voor jou gelden.
dinsdag 20 januari 2026 om 16:35
Ik zei ook niet dat er een wet is. Maar zo ongeveer elke trainer raadt dat streng af, voor ieders veiligheid.
•
dinsdag 20 januari 2026 om 16:59
Jeetje, wat veel honden-ergernis-topics de laatste tijd.
Ik snap het wel hoor, sommige dingen van honden zijn nu eenmaal heel irritant. Natuurlijk kan het vervelend zijn, de hondenplas tegen de heg of de en snuit op je witte jas. Maar voor mij wel in dezelfde categorie als de buurjongetjes die hier vorige week sneeuwballen tegen het raam gooien, wiens vuurwerkafval in onze tuin is gewaaid of die luidruchtig schreeuwen op de trampoline. Is ook allemaal niet zo sociaal, maar hoort ook gewoon een beetje bij samenleven.
Ik vind het wel eens lastig dat je als hondeneigenaar alle slechte ervaringen van mensen met andere honden te horen krijgt, en hoe asociaal die wel niet zijn etc etc. Alsof je je altijd moet verdedigen voor het gedrag van een ander.
Mijn hond heeft afgeleerd zomaar op te springen en laat in principe mensen met rust. Maar gaan zij hem in het bos aanhalen en met de handen wapperen, dan vindt hij het wel héél lastig om 4 pootjes op de grond te houden. Ik weer roepen: “Niet aanhalen, negeren alstublieft!” Maar ja, het kwaad is al geschiedt, mijn hond heeft ‘geleerd’ dat het bij vreemde mensen leuk is. Het heeft me heel veel opvoeden van andere bosgebruikers gekost om dat eruit te krijgen. Maar dat is wel echt veel werk en niet leuk, want je bent elke wandeling meerdere keren andere mensen aan het corrigeren dat ze niet ongevraagd je hond moeten aanhalen.
In die zin zou iedereen baat hebben bij meer kennis over leergedrag bij de hond of anders duidelijkere gedragsnormen: je negeert andermans hond. Punt. In theorie wordt dan geen enkele hond beloond voor het op vreemden aflopen en zal geen enkele hond dat dus ook doen. Maar dat is utopisch om te denken, dus is het een beetje geven en nemen met zijn allen.
Ik doe als hondenbaasje erg mijn best dat niemand last heeft van mijn hond, maar ik ben niet perfect. En mijn hond is geen machine die je gewoon kunt instellen
Ik snap het wel hoor, sommige dingen van honden zijn nu eenmaal heel irritant. Natuurlijk kan het vervelend zijn, de hondenplas tegen de heg of de en snuit op je witte jas. Maar voor mij wel in dezelfde categorie als de buurjongetjes die hier vorige week sneeuwballen tegen het raam gooien, wiens vuurwerkafval in onze tuin is gewaaid of die luidruchtig schreeuwen op de trampoline. Is ook allemaal niet zo sociaal, maar hoort ook gewoon een beetje bij samenleven.
Ik vind het wel eens lastig dat je als hondeneigenaar alle slechte ervaringen van mensen met andere honden te horen krijgt, en hoe asociaal die wel niet zijn etc etc. Alsof je je altijd moet verdedigen voor het gedrag van een ander.
Mijn hond heeft afgeleerd zomaar op te springen en laat in principe mensen met rust. Maar gaan zij hem in het bos aanhalen en met de handen wapperen, dan vindt hij het wel héél lastig om 4 pootjes op de grond te houden. Ik weer roepen: “Niet aanhalen, negeren alstublieft!” Maar ja, het kwaad is al geschiedt, mijn hond heeft ‘geleerd’ dat het bij vreemde mensen leuk is. Het heeft me heel veel opvoeden van andere bosgebruikers gekost om dat eruit te krijgen. Maar dat is wel echt veel werk en niet leuk, want je bent elke wandeling meerdere keren andere mensen aan het corrigeren dat ze niet ongevraagd je hond moeten aanhalen.
In die zin zou iedereen baat hebben bij meer kennis over leergedrag bij de hond of anders duidelijkere gedragsnormen: je negeert andermans hond. Punt. In theorie wordt dan geen enkele hond beloond voor het op vreemden aflopen en zal geen enkele hond dat dus ook doen. Maar dat is utopisch om te denken, dus is het een beetje geven en nemen met zijn allen.
Ik doe als hondenbaasje erg mijn best dat niemand last heeft van mijn hond, maar ik ben niet perfect. En mijn hond is geen machine die je gewoon kunt instellen
dinsdag 20 januari 2026 om 17:10
Dat zijn nou net van die "joepie, gezellig!"-honden die als ze niet goed begeleid/getraind worden op je af komen racen zonder de signalen van jou en je hond te lezen (in hondentaal is een benadering met een omweg naar de achterkant natuurlijk gedrag ipv er recht frontaal op af). Dat is waar ik me dus op verkeken heb in mijn huidige wijk vol gezinshonden.Carmine schreef: ↑20-01-2026 13:21(...)
In deze omgeving zijn veel honden op straat wel aangelijnd of staan ze soort van onder appèl dus dat is top. Je ziet veel Goldens, Labradors, Doodles, dat soort rassen. Geen staffords, pitt-varianten, Bully-XL of andere tokkievechthonden, ook fijn. Ook hier alsnog wel veel aso's die hun honden in onze net aangeplante heg lieten piesen, maar vooruit, dat heeft de heg overleefd. Poep valt mee hier, er zijn voldoende veldje en afvalbakken.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
dinsdag 20 januari 2026 om 17:15
Vast dezelfde types die bewust, ondanks alle duidelijke signalen, met hun hond pal langs die van mij lopen en de hond aan ons laten snuffelen (bewust, aangezien ik ruimte probeer te creëren door aan de kant te gaan), want ik kan nog wat leren van hun gezellige hond of zo.Frizz schreef: ↑20-01-2026 14:11Wat ik ook 'grappig' vind is dat als er een hond tegen je opspringt de eigenaar gaat zeggen wat IK moet doen zodat de hond stopt.
Of baasjes die bedenken dat zij wel even mijn kind gaan leren dat je echt niet bang hoeft te zijn voor honden. Nou de mijne is een nieuwsgek, die heeft echt de berichten over alle bijtincidenten niet gemist dus hij kijkt wel uit.
dinsdag 20 januari 2026 om 17:18
Wederzijds begrip omdat de ene partij overlast veroorzaakt? Nee natuurlijk niet.
dinsdag 20 januari 2026 om 17:22
Dat laatste is ook mijn ervaring. Kinderen lijken soms oplettender dan hun ouders. Misschien kunnen ze zich beter inleven. En misschien is mijn hond meer een kijk- dan een aai-exemplaar; ik krijg met enige regelmaat "mooie hond!" toegeroepen van een passerend kindPlasticss schreef: ↑20-01-2026 16:05Ik heb zelf honden en ben gek op honden maar nee ik waardeer het niet als een vreemde hond in mijn persoonlijke ruimte kom. Ik ben niet de vervelendste met honden en ja ik heb wel eens een vlek of hier op mijn jas....maar er is er ook ooit eentje tegen mij splinter nieuwe beige jas aan gesprongen. Ja toen was ik wel gefrustreerd....want mijn honden mogen echt niet tegen andere opspringen of zomaar mensen begroeten.
dinsdag 20 januari 2026 om 17:36
Doen ze inderdaad allemaal (niet)sneeuwvrouw schreef: ↑20-01-2026 11:01Ik vind honden niet leuk. Inderdaad dat ze springen tegen m’n benen, het snuffelen aan m’n kruis, achter me aanrennen in het bos, tegen m’n heg aan plassen. Dat de baasjes de poep niet opruimen. Vorige week 2 uur staan boenen op m’n witte schoenen omdat ik in de poep trapte omdat ik op m’n dochter lette ipv kijken naar de stoep… zoo smerig! En ook in het bos, ik snap goed dat er maatregelen moeten komen. Er zijn simpelweg veel te veel honden. Die poepen overal in het bos. Vreselijk. Hier in het bos lopen de hele dag honden.. ik kom helaas nooit in het bos.
dinsdag 20 januari 2026 om 17:39
Ik heb ook 2 honden, niet zo groot, maar wel terriers. Bijna altijd aangelijnd behalve in losloopgebied en als er niemand in de buurt is. Ze zijn gewoon niet zo gek op andere honden dus ik blijf er ook bij uit de buurt. Poep ruim ik altijd netjes op en laat ze niet aan vreemden komen, dus kort houden en anders wijk ik even uit.
Als je honden hebt, dan moet je ook beseffen dat veel mensen jouw honden niet de leukste van de wereld vinden. (Snap ik niks van maar goed
Ik erger me ook aan mensen die hun honden maar laten doen, los laten lopen waar het niet mag, poep laten liggen... maar goed niet iedereen volgt de regels. Ik kwam heel vaak mountainbikers tegen op ruiterroutes bijvoorbeeld. En die sjezen met een noodgang langs je paard, ook niet altijd even fijn. Of kinderen die met takken zwaaien in het bos als je met je paard langskomt, dat ouders ook niet even zeggen doe maar niet Jantje want paard kan schrikken.
En poep opruimen, ik heb geen katten maar wel buurkatten, die mijn tuin soms gebruiken als toilet. Word ik niet blij van, de honden wel, en daardoor ben ik nog minder blij. Maar katteneigenaren vinden het vaak geen probleem dat hun kat in mijn tuin poept. (Of welke tuin dan ook)
Dan kan ik daar van alles van vinden, maar beter laat ik het maar gewoon gaan want aanspreken heeft bij zulke types (lees: iedereen die zelf, of zijn kinderen of zijn dieren overlast veroorzaken) toch geen zin. Die vinden dat anderen niet moeten zeiken.
En sommigen zeiken ook om het zeiken, die mensen zul je ook altijd blijven houden.
Dus ik snap je frustratie helemaal TO, en ik vind hondenbaasje hierin zeker ook fout. Maar wat wij vinden, is in hun ogen toch van ondergeschikt belang helaas.
Als je honden hebt, dan moet je ook beseffen dat veel mensen jouw honden niet de leukste van de wereld vinden. (Snap ik niks van maar goed
Ik erger me ook aan mensen die hun honden maar laten doen, los laten lopen waar het niet mag, poep laten liggen... maar goed niet iedereen volgt de regels. Ik kwam heel vaak mountainbikers tegen op ruiterroutes bijvoorbeeld. En die sjezen met een noodgang langs je paard, ook niet altijd even fijn. Of kinderen die met takken zwaaien in het bos als je met je paard langskomt, dat ouders ook niet even zeggen doe maar niet Jantje want paard kan schrikken.
En poep opruimen, ik heb geen katten maar wel buurkatten, die mijn tuin soms gebruiken als toilet. Word ik niet blij van, de honden wel, en daardoor ben ik nog minder blij. Maar katteneigenaren vinden het vaak geen probleem dat hun kat in mijn tuin poept. (Of welke tuin dan ook)
Dan kan ik daar van alles van vinden, maar beter laat ik het maar gewoon gaan want aanspreken heeft bij zulke types (lees: iedereen die zelf, of zijn kinderen of zijn dieren overlast veroorzaken) toch geen zin. Die vinden dat anderen niet moeten zeiken.
En sommigen zeiken ook om het zeiken, die mensen zul je ook altijd blijven houden.
Dus ik snap je frustratie helemaal TO, en ik vind hondenbaasje hierin zeker ook fout. Maar wat wij vinden, is in hun ogen toch van ondergeschikt belang helaas.
dinsdag 20 januari 2026 om 17:39
dinsdag 20 januari 2026 om 17:44
Ook een mooi voorbeeld inderdaad. Als ik poep aan het opruimen ben, loop dan gewoon even om me heen in plaats van zo ongeveer door mij en hond.AnnaNiem schreef: ↑20-01-2026 14:58Ja hoor, ik had vanmorgen nog bijna een teckel in m'n kuiten hangen. Baasje lette even niet op, want die was bezig met poep opruimen![]()
Ik wandel geregeld in allerlei gebieden en kom dan ook wel loslopende honden tegen, soms is het ook een losloopgebied maar niet altijd. Dat is ook wel opvallend trouwens, er zijn best wel wat officiële wandelroutes die dwars door losloopgebied gaan. Maakt voor mij verder niet uit, maar kan lastig zijn als je bang bent voor honden. Ik zie ook wel dat sommige eigenaren heel laconiek reageren als hun hond op iemand afrent, een beetje gek vind ik dat wel. Maar over het algemeen is mijn ervaring dat mensen hun hond juist wegroepen als ze te geïnteresseerd zijn in een voorbijganger. Of de hond dan ook luistert is een tweede natuurlijk![]()
dinsdag 20 januari 2026 om 17:48
dinsdag 20 januari 2026 om 17:49
sneeuwvrouw schreef: ↑20-01-2026 11:01Ik vind honden niet leuk. Inderdaad dat ze springen tegen m’n benen, het snuffelen aan m’n kruis, achter me aanrennen in het bos, tegen m’n heg aan plassen. Dat de baasjes de poep niet opruimen. Vorige week 2 uur staan boenen op m’n witte schoenen omdat ik in de poep trapte omdat ik op m’n dochter lette ipv kijken naar de stoep… zoo smerig! En ook in het bos, ik snap goed dat er maatregelen moeten komen. Er zijn simpelweg veel te veel honden. Die poepen overal in het bos. Vreselijk. Hier in het bos lopen de hele dag honden.. ik kom helaas nooit in het bos.
Ik vind wel dat je poep gewoon op moet ruimen als je erbij kunt. Want idd poep is gewoon ook vies.
Maar ik heb meer last van mensenpoep in het bos (wielrenners, wandelaars, kinderen) en luiers, en dan de losloopgebieden. Zo ontzettend smerig om een vieze luier aan de kant te mikken of zelf achter een boom gaan zitten schijten waar je hond dan om een of ander vreemd oerinstinct, heel blij van wordt.
dinsdag 20 januari 2026 om 17:51
dinsdag 20 januari 2026 om 17:51
BrutaImmaculata schreef: ↑20-01-2026 17:44Ook een mooi voorbeeld inderdaad. Als ik poep aan het opruimen ben, loop dan gewoon even om me heen in plaats van zo ongeveer door mij en hond.
Haha. Ja eens. Alsof je en poep op kunt ruimen met zo'n vervelend zakje en ook nog je honden dichtbij je kunt houden als iemand besluit gewoon door je persoonlijke ruimte heen te blijven lopen... echt hoor... ga dan zelf gewoon even opzij. Wel zo netjes ook.
dinsdag 20 januari 2026 om 17:52
BrutaImmaculata schreef: ↑20-01-2026 17:39Het is inderdaad verschrikkelijk, een enthousiast blaffende hond op een hondenstrand.
En ook hier ben ik het mee eens, op een hondenstrand lopen honden los. Die zijn blij en rennen, en ja een hond blaft. Dat hoort er dan op die plaats ook bij. Genoeg stranden of plaatsen waar het niet mag.
dinsdag 20 januari 2026 om 18:09
Ik ben het hierin wel met je eens. Zelf ook opgegroeid met honden. Maar ik kan me niet herinneren dat honden vroeger ook zo betutteld werden door vreemden. Maar ik kwam laatst een kennis tegen met haar jonge hond. Ik stond met haar te kletsen en negeerde de hond (die heel lief en rustig was). En dat vond ze heel raar. Toen kreeg ik de vraag: 'Waarom negeer je de hond?'Tavistock schreef: ↑20-01-2026 16:59Jeetje, wat veel honden-ergernis-topics de laatste tijd.
Mijn hond heeft afgeleerd zomaar op te springen en laat in principe mensen met rust. Maar gaan zij hem in het bos aanhalen en met de handen wapperen, dan vindt hij het wel héél lastig om 4 pootjes op de grond te houden. Ik weer roepen: “Niet aanhalen, negeren alstublieft!” Maar ja, het kwaad is al geschiedt, mijn hond heeft ‘geleerd’ dat het bij vreemde mensen leuk is.
Tja, omdat ik met jou in gesprek ben, en niet met de hond.
dinsdag 20 januari 2026 om 18:15
Zeker eens dat het baasje de hond dan moet wegroepen. Maar ik zie in losloopgebieden ook erg vaak dat de loslopende hond geen enkele interesse heeft in een willekeurige voorbijganger. Mijn eigen hond incluis.AnnaNiem schreef: ↑20-01-2026 14:58Ja hoor, ik had vanmorgen nog bijna een teckel in m'n kuiten hangen. Baasje lette even niet op, want die was bezig met poep opruimen![]()
dinsdag 20 januari 2026 om 18:19
dinsdag 20 januari 2026 om 18:21
als ik hondenpoep ruim zijn mijn honden binnen een meter afstand en vast. Als daar dan iemand doorwringt is 1 hond echt niet blij en dat merk je dan. Je komt dan namelijk in mijn space en die van mijn hond op dat moment. Dat vindt hij gewoon vervelend en dat corrigeer ik dan inderdaad niet bij de hond. Wel bij de mens die dat meent te moeten doen.
Afkoelen heeft gewerkt
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in