Cadeau uit eigen huis geven

24-01-2026 08:55 83 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Binnenkort heb ik een verjaardag van een vriendin. Nu weet ik dat ze een bepaald kookboek erg leuk zou vinden. Dat kookboek heb ik en gebruik hem eigenlijk nooit. Het is was ooit best een duur boek dus ik wilde hem ook Marktplaats ofzo verkopen.

Maar nu dacht ik: ik kan hem ook aan mijn vriendin geven. Alleen…. Kun je dat maken? En zou ik er dan nog iets bij moeten doen, van een bon ofzo omdat ik er geen geld aan heb uitgegeven? Er komt sowieso een kaartje bij.

Ik denk dat ze wel kan zien dat het uit huis komt, hij is niet volledig in perfecte staat meer. Maar nog wel in hele goede staat hoor, anders zou ik hem ook niet verkopen.

Wat vinden jullie?
Ik zou het boek ‘erbij’ geven, of niet eens voor haar verjaardag. Maar dat is dus persoonlijk.
Als je zeker weet dat zij dat kookboek leuk vindt, doen. Met kaartje gewoon schrijven dat t uit eigen kast komt, dat je hoopt dat zij er veel plezier aan zal hebben. Mss recept uitzoeken en wat ingrediënten kopen en erbij doen?
Ik zou het dan gewoon weggeven, maar niet als cadeau.
Voor de verjaardag zou ik het boek nieuw kopen.

Of voor de verjaardag iets anders kopen en dit boek op een ander moment aan haar weggeven.

Ik zou zelf geen gebruikt boek in niet perfecte staat als verjaardagscadeau geven.
Als het een boek is wat ik leuk vind, zou ik het graag cadeau krijgen - tweedehands of nieuw maakt mij echt niet uit. En ook een leuk idee van Marieke om er bijvoorbeeld wat (relevante) potjes kruiden bij te doen.
Dank voor de reacties! Neigt dus toch wel een beetje naar iets nieuws kopen.

De vriendin in kwestie is trouwens wel ontzetten van de duurzaamheid. Denk protesteren op de A12 enzo. Dus in die zin denk ik dat ze het wel kan waarderen dat ik niks nieuws heb gekocht. Verandert dat het nog voor jullie?

Ik denk nu ook: ik twijfel vast niet voor niets zo. Misschien toch maar wat nieuws kopen.
Marieke schreef:
24-01-2026 09:01
Als je zeker weet dat zij dat kookboek leuk vindt, doen. Met kaartje gewoon schrijven dat t uit eigen kast komt, dat je hoopt dat zij er veel plezier aan zal hebben. Mss recept uitzoeken en wat ingrediënten kopen en erbij doen?

Dit vind ik ook wel een mooie! Dan laat ik wel zien dat je er aandacht aan heb besteedt. En kan ik er een pakketje van maken
Als het binnen jouw vriendenkring kan zou ik het zeker doen, goed idee juist. Alleen niet inpakken in cadeaupapier. En misschien iets liefs erin/erbij schrijven.
shala91 schreef:
24-01-2026 08:59
Ik zou het boek ‘erbij’ geven, of niet eens voor haar verjaardag. Maar dat is dus persoonlijk.
Dit.
Pieremachochel
Ik zou het gewoon geven als cadeau. Het gaat om het gebaar, toch niet het bedrag?
Ja maak er een leuk receptpakketje van en pak het in met leuke (nieuwe) thee- en handdoekje (duurzaam en handig!)
Het idee met ingrediënten er bij geven voor een recept vind ik een hele leuke . Misschien in een mooie mand van de kringloop , theedoek er in en je spullen .
En als zij voor duurzaam is ook in haar huis kan dat prima denk ik .
Ik zou t, zeker gezien haar instelling,geven.
Nu ben ik sowieso minder van de kadootjes bij volwassenen..
Kaartje enof bloemetje er bij en klaar.

Edit: ingrediënten er bij lijkt me heel leuk om te krijgen.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
In mijn omgeving zou het heel prima zijn om als cadeau te geven.
Maar dat idee met ingrediënten is heel leuk, dat zou ik doen!
Zoals jij je vriendin (kort) omschrijft en zelf al met het idee komt om het kookboek als cadeau te geven, denk ik dat het in jullie situatie, prima kan!

Ik zou dan in een kaartje zetten dat het boek bij jou staat te stoffen en dat je dit zonde vind, als je weet dat je er iemand anders blij mee kan maken.

Iets in de trant.

Ik zou dan wel zoals iemand anders ook al zei, een recept uitzoeken en daar de ingrediënten voor kopen.
Leuk! En dan een met een goede fles olijfolie erbij en wat ingrediënten in een leuke mand.
Koettie schreef:
24-01-2026 09:28
Ik zou het gewoon geven als cadeau. Het gaat om het gebaar, toch niet het bedrag?
Gaat me ook niet om het bedrag, maar in mijn beleving is het zoiets als: goh ik had nog wat liggen in huis. Voelt juist alsof er geen moeite voor is gedaan.

Met aanvulling van hoe de persoon is, icm ingrediënten voor een bepaald recept is het inderdaad wel leuk. Dan voelt het wel als moeite en past het ook bij de persoon.
Yildizlar2 schreef:
24-01-2026 09:30
Het idee met ingrediënten er bij geven voor een recept vind ik een hele leuke . Misschien in een mooie mand van de kringloop , theedoek er in en je spullen .
Ja, dit! Leuk!
TinyTiny schreef:
24-01-2026 09:54
Gaat me ook niet om het bedrag, maar in mijn beleving is het zoiets als: goh ik had nog wat liggen in huis. Voelt juist alsof er geen moeite voor is gedaan.
Maar in dit geval zou de vriendin ook kunnen denken: wat lief dat je onthouden hebt dat ik dat boek graag wil hebben.

Bij een vriendin van mij staat een vaas in huis die ik altijd bewonder. Als zij mij die vaas cadeau zou doen (I wish....) met een mooie bos bloemen erin, zou ik dat alleen maar heel erg leuk vinden. Dus het idee van het boek in een mooie mand met ingredienten voor een recept en/of een fles goede olijfolie vind ik echt hartstikke leuk.
Marieke schreef:
24-01-2026 09:01
Leuk idee dit.
Ik zou het júist zo doen. Nieuw kopen is dan toch een beetje gek juist?

Maak er een persoonlijk cadeau van. Ik zou dit veeeeel leuker vinden dan een nieuw gekocht iets!
Yildizlar2 schreef:
24-01-2026 09:30
Ik vind dit echt zooo leuk. Hier zou ik enorm blij mee zijn. Persoonlijk en over nagedacht. Dat is hoe het zou moeten zijn. Nieuw voegt niets toe.
Ik zou haar het boek voor zo geven en een cadeautje voor haar verjaardag kopen.

Te zij ze specifiek dit boek op haar verlanglijstje heeft staan, dan zou ik het combineren met iets anders van haar lijstje.
Look me in the eyes and tell me what you see.
Ik zou ook kiezen voor het kookboek erbij geven en dan van een bepaald recept de ingrediënten in een rieten mand doen.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven