Stockholm

23-07-2009 09:24 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo forum-genoten ,

Heb al een eerder topic over Stockholm gevonden, maar dat concentreerde zich op de stad zelf; ik denk dat mijn vraag breder is, vandaar dit nieuwe verse topic.

TD-man en ik willen graag nog een weekje samen weg voordat Timini zich aandient in december. Nou zijn we niet van die zonaanbidders, maar houden we van mooie natuur en is een stuk cultuur ook nooit weg. Daarbij hebben we wel iets met bootjes, dus onze keus is gevallen op Stockholm. Daar bevindt zich nl een fantastisch scheepvaartmuseum, opgebouwd rond de Vasa: het oudste gerestaureerde oorlogsschip ter wereld.

Ik ben op zoek naar tips. Heb al flink geGoogle-d maar waar ik niet helemaal uit kom, is het volgende. Wij hoeven niet persé in de stad zelf te zitten qua accommodatie. We houden niet zo van die drukte. Liever zitten we er net buiten, met makkelijke toegang tot de natuur (de Archipel bv) waar we kunnen wandelen. Ook willen we als het mogelijk is daar (zelf) zeilen, dus wil ik ook graag meer weten over bootverhuur. We kunnen zelfstandig een redelijke boot aan.

Wie heeft er tips voor een heerlijk hotel of huisje net buiten de drukte van Stockholm, maar waarbij de musea en andere bezienswaardigheden en mooie delen van de stad wel bereikbaar zijn?

We zijn van plan te gaan vliegen. Nog tips over airlines ed? Deze vakantie mag op zijn gemakje (en dus wel wat kosten ) dus we nemen sowieso uit gemak de trein vanuit Arlanda denk ik.

Alvast bedankt voor jullie meedenken!

groet,

TD
Wij gaan zelf naar Zweden dit jaar! Voor het eerst, dus ervaring heb ik nog niet.

Het huisje wat wij hebben gehuurd is denk ik wat ver van Stockholm verwijderd (255 km).

Wel weet ik dat je vanaf Eindhoven naar Stockholm kan vliegen met Ryanair, en dat kan dus best een budget vlucht zijn...
Leuk! Veel plezier alvast! 255 km is inderdaad wel een beetje ver voor een net-net-stedentrip zoals wij 'm willen doen...

EHV is overigens voor ons ook niet om de hoek. En KLM/SAS vliegen vanaf SPL vind ik vooralsnog ook best (we hebben gelukkig wel een beetje budget).
Als ik jullie was zou ik in ieder geval vliegen op Arlanda als dat enigzins mogelijk is. Anders land je op skavsta en dat is een eind buiten te bewoonde wereld, of in ieder geval moet je dan nog 1.5uur met de bus voordat je in stockholm bent.

Verder tips voor huisjes e.d heb ik niet, wel een goeie keus, stockholm! Stockholm is gaaf!
Wij hebben 2X in Bredang gezeten in een Hostel. Nu mag het voor jullie wat kosten maar dit was in de buurt van Lake Mälaren (voor te zeilen). Wellicht kunnen jullie hier in de buurt andere accomodaties vinden. Vanuit hier ben je binnen 10/15 minuten met de metro in het centrum van Stockholm.

Nog even wat tips over Stockholm (vind deze stad geweldig!)

De wijk Gamla Stan is prachtig. Je kunt hier heerlijk rondslenteren in de straatjes. Vergeet niet om heerlijke (dagelijks) versgebakken crumble pie te eten .

Dagelijks is er een wisseling van de wacht bij het paleis. Het is leuk om een keer gezien te hebben. De precieze tijden weet ik niet.

Moderna Museet is ook zeker een aanrader.

Skansen is ook erg leuk. Een soort openluchtmuseum/dierentuin met veel info over de geschiedenis Zweden.

Stockholm is vrij compact maar je raakt niet uitgekeken.

Wij hebben 2x op Arlanda gevlogen. Het enige nadeel is inderdaad dat je 1,5 uur in de bus moet zitten. Maar het is allemaal zo goed geregeld dat ik dat niet als nadeel zag. Bussen staan klaar om je naar het centraal station te brengen in Stockholm en de tijdschema's om terug te reizen kun je zo vragen.

Succes en veel plezier!
quote:Jannemaan schreef op 23 juli 2009 @ 10:24:

(...)

Stockholm is gaaf!Haha...Zweden is gaaf...of nog beter Scandinavië is gaaf!!
Ik ga even nadenken hoe dat eiland in de buurt van Stockholm heet......

Heerlijk is het daar! Dicht genoeg bij de stad, maar zo heerlijk buiten, elanden in de tuin, etc. Kan nu alleen ff niet op de naam komen!
Oh wat een leuke tips en enthousiaste verhalen allemaal. Met Scandinavië gaat inderdaad een wens van mij in vervulling.

Hebben jullie ook tips over touroperators die ik kan gebruiken, of is zelf boeken beter/makkelijker?

Ik Google onderhand zelf ook even flink door hoor .
Heb het zelf geregeld. Meestal als ik ergens naar toe ga koop ik een Lonely Planet. Hier staan erg veel dingen in, goede (praktische) tips, aanraders, accomodaties etc. Als je zo'n boekje koopt dan zoek je niet naar een speld in een hooiberg zoals op het internet.

Leuk he uitzoeken
je kan kijken op www.bopalantgard.se

je verblijft dan op een boerderij (geen kamperen) wij hebben dit in mei gedaan in zuid zweden, voor 1 nachtje en is ons erg goed bevallen. Mooie kamer, goed ontbijt bij hele aardige mensen.

Wij waren wel met de auto dus weet niet hoe het met openbaar vervoer gaat.

Heel veel plezier!! Stockholm is super!
Google even op Grand Hotel Saltsjöbaden, dat ligt 20 minuten met de trein buiten Stockholm aan het water-en een haventje met bootjes! Heel rustig daar en wandelmogelijkheden (zou wel zelf vast wandelkaarten regelen of in centraal Stockholm want ter plekke was er niet veel beschikbaar).

Ik heb ook een keer in Hotel Zinkensdamm gelogeerd, dat ligt in een park in Sodermalm een hele leuke wijk van Stockholm. Qua hotel was het niet veel bijzonders, maar de locatie vond ik erg fijn.
Zelf uitzoeken 'rules' inderdaad (vet hard ), Kri5tel! LP kopen was ook helemaal weer mijn plan (al is het dan maar voor een klein weekje weg) want bijzonder veel aan gehad in Argentinië/Chili vorig najaar.

Floor81, dank voor de link! Als het dicht genoeg dan weer op Stockholm is, zou dat ook heel wat kunnen worden. Even uitpluizen...

Anna37, Saltsjobaden ziet er inderdaad fantastisch uit. Iets verder van Stockholm, maar aangezien we dat niet elke dag gaan opzoeken maar liever relaxen en wandelen... Kan je me meer vertellen over de kamers? Een kamer met uitzicht op zee is knap duurder, en zou dat het waard zijn denk jij, als eerdere gast daar?

Hoewel ik nog inderdaad twijfel tussen dit of een verblijf in een leuk hotel in Sodermalm. Daar was mijn oog ook al op gevallen.

Super! *thumbs-up smiley*
Heb inmiddels zelf Hotel J gegoogled ook *kwijl*

Nou nog TD-man overtuigen van nut en noodzaak .
Nog wat tips over leuke dingetjes:

Wat nog meer leuk is in stockholm:

Cityhall, leuk om een rondleiding te doen

Sturekatten - een uberschattig cafeetje in stockholm stad met allerlei ouderwetse dingetjes, google maar eens op sturekatten en dan op afbeeldingen

Inderdaad Gamlastan is leuk.

Het nationaal museum is opzich ook leuk om doorheen te lopen

Cosmonova is ook gaaf! Dat is zon enorm groot rond doek waar ze dan een natuurfilm ofzo op draaien (http://www.nrm.se/sv/meny/besokmuseet/cosmonova.64.html)

Er zou ook een ABBAmuseum moeten zijn, ben daar zelf nooit geweest maar heb er over gehoord

Wat je zou kunnen doen is met de boot naar een eiland varen en daar een dag heerlijk rondlopen.

Houd je van pretparken? Ik vind grona lund altijd erg leuk! Niet heftig maar gezellig gemoedelijk!

Als je op Arlanda vliegt kan ik je de arlanda express aanraden. Geen idee hoe oud je bent, maar ik geloof dat het onder de 25jaar goedkoper is, ben je binnen 20 minuten op stockholm centraal.

Als je behoefte hebt aan meer tips enzo dan moet je maar even een gil geven dan denk ik nog even!
De kamer die ik had in Saltjobaden was echt absoluut prachtig. Denk wel een van de mooiste kamers waar ik ooit heb gelogeerd. Prachtige gordijnen, mooi beklede meubelen, enorm ruim, hoog plafond, prima badkamer. Sjiek scandinavish.

Ik had een gewone eenpersoonskamer geboekt, maar kreeg deze prachtige tweepersoonskamer met uitzicht op zee (enorme mazzel dus). De zee ziet er touwens meer uit als een meer omdat je op allerlei bebosde eilandjes kijkt. Waar ik een beetje van baalde was dat eten en het bezoeken van zwembad/spa in het hotel nogal prijzig waren. Er zit wel een heel leuk eetcafeetje tegenover het hotel, bij het stationnetje, maar dat heeft een beperkte kaart.

Succes met kiezen!
Kunstradgarden is een erg leuk park waar heel vaak wat te doen/te zien is!

Wat ook leuk is, is het koninklijk paleis (drottningholm) daaromheen ligt een grote tuin met een soort chinees gedeelte en in het park is ook een enorm schattig cafeetje!

Ik draai door merk ik! Misschien heb je allang een weekvullend programma
Jannemaan, ga door, ga door! Veel van de dingen die je noemt, zou ik inderdaad wel willen zien.

Ik ben overigens de 25 al gepasseerd dus qua korting wordt dat m niet, en als ik nu in de achtbaan ga zitten, krijg ik een geklutst kind. Beter van niet dus ...

Saltsjo blijft een topper (en nog boekbaar, itt een aantal erg mooie hotels meer in de stad zelf, zoals Skeppsholmen ... )

J is ook wel weer errug duur .
quote:Tia Dalma schreef op 23 juli 2009 @ 13:43:

Jannemaan, ga door, ga door! Veel van de dingen die je noemt, zou ik inderdaad wel willen zien.

Ik ben overigens de 25 al gepasseerd dus qua korting wordt dat m niet, en als ik nu in de achtbaan ga zitten, krijg ik een geklutst kind. Beter van niet dus ...

Haha, ik realiseerde me net dat je inderdaad zwanger bent, dus is grona lund niet leuk is, dan mag je nergens in

Volgens mij kost de arlanda express dan iets van 20 euro pp?

http://www.arlandaexpress.com/

Je kunt de tickets overigens gewoon op arlanda kopen, hoef je niet voor te reserveren enzo..

Wat je ook hebt is de Kaknästornet is een televisietoren dacht ik waar je in kan om van het uitzicht te genieten. Ik vond er echt helemaal niets aan, maar man vond het geweldig

Je hebt het http://www.modernamuseet.se/

http://www.tekniskamuseet.se/ daar kun je (geloof ik) allerlei dingen zien/testen maar is al even geleden dat ik daar geweest ben

wat ik heel leuk vond was http://www.kolmarden.com/ is geloof ik de grootste dierentuin van scandinavie, is alleen wel vrij ver van stockholm vandaan dus dat is denk ik niet zo handig

Ben je ook van plan om te gaan winkelen? Dan vind ik NK een aanrader, is een hele dure winkel, ala de bijenkorf alleen dan net weer een stapje verder, leuk om even doorheen te lopen!

Ik ga nu naar het strand, zal nog even nadenken!!
schoot me ineens te binnen:

http://www.femorefortet.se

een ondergronds bunker die de zweden hebben laten bouwen voor het geval dat. (meen ik me te herinneren)
Yes, geboekt! Eind deze maand gaan we voor 3 dagen logeren in Hotel Rival. Toch maar in de stad . Lang leve Expedia.nl.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven