Bruiloft tips
zaterdag 24 januari 2026 om 08:19
Ik ben ten huwelijk gevraagd, heel erg leuk! Verwacht dat het zeker nog wel 1,5 jaar tot 2 jaar zal duren voordat het is.
Maar zoek inspiratie, heb zelf vooral bruiloften meegemaakt waarvan ik me afvroeg of het bruidspaar niet vooral helemaal geleefd werd.
Wat zijn nou grote of kleine dingen die je heel erg leuk vond of echt verschrikkelijk?
Maar zoek inspiratie, heb zelf vooral bruiloften meegemaakt waarvan ik me afvroeg of het bruidspaar niet vooral helemaal geleefd werd.
Wat zijn nou grote of kleine dingen die je heel erg leuk vond of echt verschrikkelijk?
maandag 26 januari 2026 om 13:29
maandag 26 januari 2026 om 13:35
Ik vind zelf overigens de bruiloften die helemaal Insta-proof zijn niet leuk. Of de bruiloften die toch wat onpersoonlijk zijn omdat het meer draait om het plaatje. Na onze bruiloft waren er meerdere mensen die zeiden dat ze wilden dat zij het zo hadden gedaan als wij, gewoon klein en persoonlijk, zonder allerlei niet ter zaken doende details als cadeautjes voor naar huis, de perfecte tafelversiering met tule en touw of een 13 in een dozijn-lokatie waar ze ieder weekend 2 bruiloften doen.
maandag 26 januari 2026 om 13:38
Zeker wil ik dat. En daarom zet ik in mijnzelfde bericht ook dat ik er heus wel rekening mee houdt of Pietje nog meer mensen op het feesjte kent. En als dat niet zo is, dan zou ik de partner miss wel uitnodigen.
Ik vind het dus een hele gekke aanname dat iemand het niet leuk kan hebben zonder zijn partner?
Of dat het perse leuker is met partner. Ik weet niet of dat altijd voor elke partner zo is, vooral als het een bruiloft is waar partner niemand kent.
maandag 26 januari 2026 om 13:40
Het is een afweging.
Ik word binnenkort uitgenodigd voor een bruiloft en ik kreeg de vraag vooraf of ik misschien iemand mee wilde nemen. Ik ken de bruid, maar verder niemand en ze wilde zeker zijn dat het leuk voor mij zou zijn. Super lief. Ik kreeg de vraag dus omdat ik als een van de weinig niet bij een groepje (bv familie, sportgroepje, spellengroepje ed). Dus ik bedenk mij nu dat ze niet automatisch partners gaan mee uitnodigen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 26 januari 2026 om 13:44
Regel een bus voor de mensen die verder weg wonen! Van te voren kun je inventariseren hoeveel mensen daar daadwerkelijk gebruik van gaan maken en beslissen of je een eigen bijdrage vraagt bijvoorbeeld. Was hier bij een bruiloft echt top geregeld en het feestje ging de bus naderhand nog even doorWhadiepooh schreef: ↑24-01-2026 15:20Dank voor de tips! Zal me inderdaad eens laten interviewen door chatgpt, goed idee.
Photobooth met video optie kende ik niet, leuk!
Eten en drinken is voor ons belangrijk dus wil inderdaad zorgen dat dat er ruim voldoende is.
Ceremonie en aansluitend eten en feest ook een goed idee. Of op ander moment de ceremonie maar ivm reistijd niet handig.
Ik vind dat gasten vaak zoveel geld kwijt zijn aan een bruiloft. Mijn kant moet 2/3uur reizen Vind ergens dat wij de overnachtingen ook moeten bekostigen, tegelijkertijd erg prijzig voor 100 man.
Verwacht weinig kinderen behalve de onze en neefjes nichtjes. Wil onze buurmeisjes vragen om iets knutselachtigs te doen misschien.
Zou misschien iets van spelletjes buiten tussendoor ook leuk vinden: kubb en dat soort dingen.
maandag 26 januari 2026 om 13:45
Collega's begrijp ik nog wel. Zeker als je in een bedrijf werkt waar partners nooit meekomen en collega's elkaars partners ook niet kennen. En collag's zullen zelden overdag welkom zijn. Die komen op een receptie of het avondfeest.Lila-Linda schreef: ↑26-01-2026 12:07oh, ik vind dat eigenlijk helemaal prima
Ik ga Heel Graag niet mee met meneer-Lila naar bruiloften van zijn collega's.
En ik vind het ook meer dan prima, als ik ergens alleen heen moet
Ik bedoel hier vrienden mee, familie of buren bijvoorbeeld. Of indien er iemand echt daggast is (de belangrijkste mensen voor het bruidspaar). En dat de partner van een daggast in de avond pas welkom is. Ook situaties waarbij binnen dezelfde groep onderscheid wordt gemaakt (dus niemand van de Collega's mag zijn partner meenemen behalve Piet, klaar en truus). Het is iedereen of niemand. Maar je doet binnen een groep niet aan het uitkiezen van partners. Ik kan prima zonder partner op stap. Maar in zo'n geval geef ik netjes aan dat wij samen wel in de avond komen. Of stuur ik een kaart. Een partner is onderdeel van een gast die (zeker overdag) belangrijk is voor het bruidspaar. Dan kan je het niet maken zo met iemand om te gaan. Zeker niet als anderen daar wel met hun partner staan.
Ook ooit meegemaakt dat de nieuwe partner van een neef niet welkom was. Ze woonden niet samen en waren naar het oordeel van de bruidzilla toch niet zo serieus (20+ en al een jaar een vaste relatie). Neef is weggebleven tot woede van de familie. Nu 10 jaar later is neef nog steeds samen met zijn "nieuwe " partner en ligt bruidzilla in scheiding.
maandag 26 januari 2026 om 13:54
als ik (of mijn partner) het bruidspaar in al die jaren nooit heb leren kennen, zou ik niet weten waarom ik (of mijn partner) dan wel uitgenodigd moet worden.evelien2010 schreef: ↑26-01-2026 13:45Collega's begrijp ik nog wel. Zeker als je in een bedrijf werkt waar partners nooit meekomen en collega's elkaars partners ook niet kennen. En collag's zullen zelden overdag welkom zijn. Die komen op een receptie of het avondfeest.
Ik bedoel hier vrienden mee, familie of buren bijvoorbeeld. Of indien er iemand echt daggast is (de belangrijkste mensen voor het bruidspaar). En dat de partner van een daggast in de avond pas welkom is. Ook situaties waarbij binnen dezelfde groep onderscheid wordt gemaakt (dus niemand van de Collega's mag zijn partner meenemen behalve Piet, klaar en truus). Het is iedereen of niemand. Maar je doet binnen een groep niet aan het uitkiezen van partners. Ik kan prima zonder partner op stap. Maar in zo'n geval geef ik netjes aan dat wij samen wel in de avond komen. Of stuur ik een kaart. Een partner is onderdeel van een gast die (zeker overdag) belangrijk is voor het bruidspaar. Dan kan je het niet maken zo met iemand om te gaan. Zeker niet als anderen daar wel met hun partner staan.
Kan me niet voorstellen, dat je zo belangrijk bent voor het bruidspaar, maar elkaars partners nooit ontmoet hebt.
maandag 26 januari 2026 om 13:56
Ik denk dat er altijd situaties zijn waarin hier 'apart' mee omgegaan wordt, waarin er misschien wel een oordeel over de relatie geveld wordt. Maar in het algemeen ben ik het absoluut oneens dat een partner er altijd maar standaard bij moet zijn.
Vorig jaar trouwde een vriendin van mij, we zijn een groepje met 6. Onze partners hebben elkaar wel eens een keer gezien maar kennen elkaar nauwelijks.
Moet zij ze dan allemaal uitnodigen, helemaal terwijl de bruidegom de mannen in kwestie nauwelijks kent en haar relatie met hen ook beperkt is? Dan zijn er 5 mannen op je dag waar je eigenlijk niks mee hebt. Dat zijn ook 5 extra daggasten, dat tikt ook best aan in de portemonnee.
Wij zijn allemaal zonder partner uitgenodigd, als daggast, vonden het allemaal prima en hebben een superleuke dag gehad. Partners hadden er ook 0 moeite mee. Andere vriendinnen van haar waren er wel met partner, maar die kenden het bruidspaar beter. Ik zie echt niet in wat daar mis mee is.
Ik kan toch prima een dagje zonder partner. Er wordt geen oordeel over mijn relatie of mijn partner geveld, maar de relatie is primair tussen mij en het bruidspaar (en nog het meest: de bruid). Ik snap niet waarom partner dan perse uitgenodigd MOET worden. Hij zit niet aan me vast, we functioneren gewoon zonder elkaar.
Vorig jaar trouwde een vriendin van mij, we zijn een groepje met 6. Onze partners hebben elkaar wel eens een keer gezien maar kennen elkaar nauwelijks.
Moet zij ze dan allemaal uitnodigen, helemaal terwijl de bruidegom de mannen in kwestie nauwelijks kent en haar relatie met hen ook beperkt is? Dan zijn er 5 mannen op je dag waar je eigenlijk niks mee hebt. Dat zijn ook 5 extra daggasten, dat tikt ook best aan in de portemonnee.
Wij zijn allemaal zonder partner uitgenodigd, als daggast, vonden het allemaal prima en hebben een superleuke dag gehad. Partners hadden er ook 0 moeite mee. Andere vriendinnen van haar waren er wel met partner, maar die kenden het bruidspaar beter. Ik zie echt niet in wat daar mis mee is.
Ik kan toch prima een dagje zonder partner. Er wordt geen oordeel over mijn relatie of mijn partner geveld, maar de relatie is primair tussen mij en het bruidspaar (en nog het meest: de bruid). Ik snap niet waarom partner dan perse uitgenodigd MOET worden. Hij zit niet aan me vast, we functioneren gewoon zonder elkaar.
maandag 26 januari 2026 om 13:57
Ik denk dat er altijd situaties zijn waarin hier 'apart' mee omgegaan wordt, waarin er misschien wel een oordeel over de relatie geveld wordt. Maar in het algemeen ben ik het absoluut oneens dat een partner er altijd maar standaard bij moet zijn.
Moet zij ze dan allemaal uitnodigen, helemaal terwijl de bruidegom de mannen in kwestie nauwelijks kent en haar relatie met hen ook beperkt is? Dan zijn er 5 mannen op je dag waar je eigenlijk weinig mee hebt. Dat zijn ook 5 extra daggasten, dat tikt ook best aan in de portemonnee.
Ik kan toch prima een dagje zonder partner. Er wordt geen oordeel over mijn relatie of mijn partner geveld, maar de relatie is primair tussen mij en het bruidspaar. Ik snap niet waarom partner dan perse uitgenodigd MOET worden. Hij zit niet aan me vast, we functioneren gewoon zonder elkaar.
Moet zij ze dan allemaal uitnodigen, helemaal terwijl de bruidegom de mannen in kwestie nauwelijks kent en haar relatie met hen ook beperkt is? Dan zijn er 5 mannen op je dag waar je eigenlijk weinig mee hebt. Dat zijn ook 5 extra daggasten, dat tikt ook best aan in de portemonnee.
Ik kan toch prima een dagje zonder partner. Er wordt geen oordeel over mijn relatie of mijn partner geveld, maar de relatie is primair tussen mij en het bruidspaar. Ik snap niet waarom partner dan perse uitgenodigd MOET worden. Hij zit niet aan me vast, we functioneren gewoon zonder elkaar.
maandag 26 januari 2026 om 13:59
Oke antwoord op de OP
Geen kleur als dress code gebruiken. ‘Feestelijk gekleed’ is prima. Geen kleuren als ‘pastel’ doen. Moeten mensen kopen. Dragen ze nooit meer. Ik zeg maar zo; wil je een leuk feestje of leuke foto’s?
Zorg dat mensen niet ergens een snackbar moeten zoeken omdat ze wel voor de inzegening/gemeentehuis zijn uitgenodigd en daarna pas weer voor het feest. Doe je dat wel plan je slecht. Ik zat ooit ergens na een gruwelijk lange protestantse kerkdienst en de gemeente in pastel the middle of nowhere in noord Friesland met mijn vriend, en mede met ons nog 50 man aan de kroketten en friet. In een snackbar die we zelf moesten vinden. Van 16:00 tot 20:30. Het stel wist dat iedereen van ver kwam. Om 19:30 waren we klaar en zijn we naar huis gegaan. Feest nooit meegemaakt. Wil je iemand de hele dag. Zorg voor ze de hele dag,
Geen kleur als dress code gebruiken. ‘Feestelijk gekleed’ is prima. Geen kleuren als ‘pastel’ doen. Moeten mensen kopen. Dragen ze nooit meer. Ik zeg maar zo; wil je een leuk feestje of leuke foto’s?
Zorg dat mensen niet ergens een snackbar moeten zoeken omdat ze wel voor de inzegening/gemeentehuis zijn uitgenodigd en daarna pas weer voor het feest. Doe je dat wel plan je slecht. Ik zat ooit ergens na een gruwelijk lange protestantse kerkdienst en de gemeente in pastel the middle of nowhere in noord Friesland met mijn vriend, en mede met ons nog 50 man aan de kroketten en friet. In een snackbar die we zelf moesten vinden. Van 16:00 tot 20:30. Het stel wist dat iedereen van ver kwam. Om 19:30 waren we klaar en zijn we naar huis gegaan. Feest nooit meegemaakt. Wil je iemand de hele dag. Zorg voor ze de hele dag,
maandag 26 januari 2026 om 14:08
Eens met @BuzzieBee. Als je een dresscode doet, doe het dan wat algemener: bijv. feestelijk.
Zorg dat je gasten geen gaten hebben in het programma dat ze zelf moeten zien te overbruggen.
Als er veel tijd is (bijv tussen ceremonie en diner) denk aan wat vermaak. En misschien wat meer dan alleen 'een borrel'. Een borrel is leuk, maar als die borrel 3 uur kan dat voor gasten wel wat lang aanvoelen.
Mocht je een bruiloft buiten overwegen, hou naast regen ook rekening met de zon. Ik heb echt wel eens verschrikkelijk weg zitten te branden omdat het meer dan 30 graden was en het zweet aan alle kanten van iedereen afliep.
Leuke dingen:
Ik was op een bruiloft met een tafelschikking en als tafelschikking lag er op elk bord een polaroid van jou met de bruid en/of bruidegom en op de achterkant had de bruid of bruidegom een persoonlijk berichtje geschreven. Vond ik heel erg leuk!
Een fotobooth met attributen doet het altijd goed.
Zorg dat je gasten geen gaten hebben in het programma dat ze zelf moeten zien te overbruggen.
Als er veel tijd is (bijv tussen ceremonie en diner) denk aan wat vermaak. En misschien wat meer dan alleen 'een borrel'. Een borrel is leuk, maar als die borrel 3 uur kan dat voor gasten wel wat lang aanvoelen.
Mocht je een bruiloft buiten overwegen, hou naast regen ook rekening met de zon. Ik heb echt wel eens verschrikkelijk weg zitten te branden omdat het meer dan 30 graden was en het zweet aan alle kanten van iedereen afliep.
Leuke dingen:
Ik was op een bruiloft met een tafelschikking en als tafelschikking lag er op elk bord een polaroid van jou met de bruid en/of bruidegom en op de achterkant had de bruid of bruidegom een persoonlijk berichtje geschreven. Vond ik heel erg leuk!
Een fotobooth met attributen doet het altijd goed.
maandag 26 januari 2026 om 14:22
Waar het om gaat is dat je voor anderen gaat bepalen dat ze niet welkom zijn. Als ik als partner niets met het bruidspaar heb kan ik zelf besluiten niet te gaan. Maar nu bepalen ze vooraf dat mijn partner niet mag komen. Terwijl anderen daar wel gezamenlijk staan. Voor mij is een bruiloft ook iets waarbij het belangrijk is dat mijn gasten ook een geweldige dag hebben. Daar past gierig gedrag of jezelf opstellen als bruidzilla niet bij. Laat het aan mensen zelf over. Een buurvrouw is al jarenlang weduwe. En heeft een keer een goede vriendin meegenomen (bruiloft was verder weg). Gelukkig begreep het gastvrije bruidspaar dat het voor haar moeilijk was daar altijd alleen te staan tussen de stellen. Goede vriendin was gewoon welkom. Net als nieuwe partners, partners in lat relaties of partners die niet zo bekend zijn. Een prima manier om de partner van een bekende of dierbare te leren kennen. Bij ons is gelukkig iedereen altijd welkom. Verjaardag, jubileum, bruiloft. Wees welkom! En wat fijn dat jij een nieuwe partner hebt. Of wat leuk jouw partner eens te ontmoeten. Ipv die moeten we niet. Het gaat om een stukje instelling denk ik ook.Lila-Linda schreef: ↑26-01-2026 13:54als ik (of mijn partner) het bruidspaar in al die jaren nooit heb leren kennen, zou ik niet weten waarom ik (of mijn partner) dan wel uitgenodigd moet worden.
Kan me niet voorstellen, dat je zo belangrijk bent voor het bruidspaar, maar elkaars partners nooit ontmoet hebt.
Dus to advies: wees geen gierige bruidzilla die gasten ziet als opvulling van jouw sprookje en insta moment.
maandag 26 januari 2026 om 14:45
ja, en dat vind ik dus echt helemaal primaevelien2010 schreef: ↑26-01-2026 14:22Waar het om gaat is dat je voor anderen gaat bepalen dat ze niet welkom zijn. Als ik als partner niets met het bruidspaar heb kan ik zelf besluiten niet te gaan. Maar nu bepalen ze vooraf dat mijn partner niet mag komen. Terwijl anderen daar wel gezamenlijk staan. Voor mij is een bruiloft ook iets waarbij het belangrijk is dat mijn gasten ook een geweldige dag hebben. Daar past gierig gedrag of jezelf opstellen als bruidzilla niet bij. Laat het aan mensen zelf over. Een buurvrouw is al jarenlang weduwe. En heeft een keer een goede vriendin meegenomen (bruiloft was verder weg). Gelukkig begreep het gastvrije bruidspaar dat het voor haar moeilijk was daar altijd alleen te staan tussen de stellen. Goede vriendin was gewoon welkom. Net als nieuwe partners, partners in lat relaties of partners die niet zo bekend zijn. Een prima manier om de partner van een bekende of dierbare te leren kennen. Bij ons is gelukkig iedereen altijd welkom. Verjaardag, jubileum, bruiloft. Wees welkom! En wat fijn dat jij een nieuwe partner hebt. Of wat leuk jouw partner eens te ontmoeten. Ipv die moeten we niet. Het gaat om een stukje instelling denk ik ook.
HUN bruiloft, dus zij bepalen wie te gast is.
maandag 26 januari 2026 om 14:55
Hm... maar het lijkt mij logisch dat het bruidspaar besluit wie er wel en niet mag komen. Want nu gaat het over partners, maar het kan ook over kinderen gaan. Daarnaast is een bruiloft over het algemeen niet het moment om nieuwe mensen te leren kennen/introduceren.evelien2010 schreef: ↑26-01-2026 14:22Waar het om gaat is dat je voor anderen gaat bepalen dat ze niet welkom zijn. Als ik als partner niets met het bruidspaar heb kan ik zelf besluiten niet te gaan. Maar nu bepalen ze vooraf dat mijn partner niet mag komen. Terwijl anderen daar wel gezamenlijk staan. Voor mij is een bruiloft ook iets waarbij het belangrijk is dat mijn gasten ook een geweldige dag hebben. Daar past gierig gedrag of jezelf opstellen als bruidzilla niet bij. Laat het aan mensen zelf over. Een buurvrouw is al jarenlang weduwe. En heeft een keer een goede vriendin meegenomen (bruiloft was verder weg). Gelukkig begreep het gastvrije bruidspaar dat het voor haar moeilijk was daar altijd alleen te staan tussen de stellen. Goede vriendin was gewoon welkom. Net als nieuwe partners, partners in lat relaties of partners die niet zo bekend zijn. Een prima manier om de partner van een bekende of dierbare te leren kennen. Bij ons is gelukkig iedereen altijd welkom. Verjaardag, jubileum, bruiloft. Wees welkom! En wat fijn dat jij een nieuwe partner hebt. Of wat leuk jouw partner eens te ontmoeten. Ipv die moeten we niet. Het gaat om een stukje instelling denk ik ook.
Dus to advies: wees geen gierige bruidzilla die gasten ziet als opvulling van jouw sprookje en insta moment.
Ik heb 2 vriendinnen die ik wel regelmatig spreek en mee afspreek, maar van beiden heb ik de partner nog nooit ontmoet. Omdat we altijd 1-op-1 afspreken.Lila-Linda schreef: ↑26-01-2026 13:54als ik (of mijn partner) het bruidspaar in al die jaren nooit heb leren kennen, zou ik niet weten waarom ik (of mijn partner) dan wel uitgenodigd moet worden.
Los van deze quote:
Als je een groepje collega's uitnodigt, dan vind ik het niet raar om niet de partner uit te nodigen. Ze kennen immers elkaar al. Dat je misschien van collega Y wel de partner uitnodigt, omdat je die toevallig wel kent, dan valt deze collega eerder onder het kopje vrienden dan collega. Dus ik vind dat onderscheid niet heel raar. Net als neef X wel en neef Y niet, als je de laatste nooit spreekt.
Tips voor TO:
Ik was bij een bruiloft waar een photoboot was. Op de afdruk stond dan ook de namen van het bruidspaar en de datum, naast 3 leuke foto's.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 26 januari 2026 om 14:58
wij zijn het eens hoor, ik heb ook vriendinnen waar ik de partners amper van ken
maar ik denk dat ik wat anders in het leven/mijn relatie sta dan bijvoorbeeld Evelien
maandag 26 januari 2026 om 15:03
Over het voltrekken van het huwelijk: ik heb inderdaad eigenlijk nog nooit een luxe/goede speech gehoord van iemand van de gemeente. Zij kennen jullie niet, gaan met jullie praten (en misschien mensen die jullie kennen) en vervolgens draaien ze een praatje in elkaar. Dat gaat meestal volgens hetzelfde stramien, ze vertellen over de huwelijkspartners, maar dat weet iedereen al, want kent hen beter dan die Babs ooit zal doen. Daarna vertelt ze hoe de liefde ontstond, iets wat óók iedereen al weet. Ik zou dat dus heel goed regiseren. Het heeft echt meerwaarde als iemand jullie trouwt die jullie echt kent. Maar idd, het officiele gedeelte moet wel goed gebeuren, zoals iemand al opmerkte..
maandag 26 januari 2026 om 15:06
ach, ik was eens op een, voor de bruid tweede, bruiloft waar de halve zaal, inclusief de ouders van de bruid ontdekten dat de bruidegom een flink aandeel had in het mislukken van haar eerste huwelijkWaitingforthenight schreef: ↑26-01-2026 15:03Over het voltrekken van het huwelijk: ik heb inderdaad eigenlijk nog nooit een luxe/goede speech gehoord van iemand van de gemeente. Zij kennen jullie niet, gaan met jullie praten (en misschien mensen die jullie kennen) en vervolgens draaien ze een praatje in elkaar. Dat gaat meestal volgens hetzelfde stramien, ze vertellen over de huwelijkspartners, maar dat weet iedereen al, want kent hen beter dan die Babs ooit zal doen. Daarna vertelt ze hoe de liefde ontstond, iets wat óók iedereen al weet. Ik zou dat dus heel goed regiseren. Het heeft echt meerwaarde als iemand jullie trouwt die jullie echt kent. Maar idd, het officiele gedeelte moet wel goed gebeuren, zoals iemand al opmerkte..
maandag 26 januari 2026 om 15:07
Ik heb grote bruiloften meegemaakt, maar ook kleine.
Ook bruiloften waar het bruidspaar 2-3 uur weg was, en je je zelf moest vermaken met de gasten.
Wij hadden het zelf heel klein, eind middag getrouwd en toen lekker wezen eten. Geen feest of iets dergelijks.
Lekker relaxed, niet zoveel geregel, precies zoals wij zijn.
Ook bruiloften waar het bruidspaar 2-3 uur weg was, en je je zelf moest vermaken met de gasten.
Wij hadden het zelf heel klein, eind middag getrouwd en toen lekker wezen eten. Geen feest of iets dergelijks.
Lekker relaxed, niet zoveel geregel, precies zoals wij zijn.
maandag 26 januari 2026 om 15:07
Lila-Linda schreef: ↑26-01-2026 14:58wij zijn het eens hoor, ik heb ook vriendinnen waar ik de partners amper van ken
maar ik denk dat ik wat anders in het leven/mijn relatie sta dan bijvoorbeeld Evelien
Ik bedacht mij laatst dat mijn familie dus niet bekend zijn met mijn vrienden. Dat krijg je al je niet meer in de buurt woont en nooit je verjaardag viert. Nou ja, groter viert dan met iemand uit eten gaan. Een bruiloft of anders feestje zou de eerste keer zijn dat ze elkaar zien. Maar... ze hebben dan wel over elkaar gehoord...
maandag 26 januari 2026 om 15:38
hvm schreef: ↑26-01-2026 08:08Hadden wij dezelfde ambtenaar misschien? Bij ons werd ook alles door elkaar gehaald. Wij grappen nog wel eens dat we niet zeker weten of we ooit echt met elkaar getrouwd zijn. Wat een aanfluiting was dat. Heb na een klacht bij de gemeente het geld toen nog wel terug gekregen. Maar ik had liever een ambtenaar gehad die wel de namen had kunnen onthouden.
Mijn broers en zussen pesten me er soms nog mee. Want is je huwelijk wel rechtsgeldig als het beklonken is door een warrige/beschonken ambtenaar?
Wat ik al schreef, we kunnen er inmiddels om lachen. Maar wat maakte deze vrouw er een gigantisch potje van.
maandag 26 januari 2026 om 15:44
Oh, misschien nonsens maar best handig. Buitenbruiloft in een tent in de tuin van een landhuis. Mooi weer ook die dag. De dag ervoor was regen, regen en regen. Van het pad naar de tent lag gras. Maar nog zo nat. We zakten met onze hakken echt een paar centimeter in de blubber. Niet de schuld van het bruidspaar. Die lokatie had iets moeten neerleggen. Maar de hele avond heb ik de blubber tussen mijn tenen gevoeld.
En een keer wel het paar. Daar werd bijgehouden hoeveel hapje je al had gehad. Zat je bijvoorbeeld aan de drie… dan zei het personeel dat en kreeg je dus niets.
En een keer wel het paar. Daar werd bijgehouden hoeveel hapje je al had gehad. Zat je bijvoorbeeld aan de drie… dan zei het personeel dat en kreeg je dus niets.
maandag 26 januari 2026 om 16:02
Oh djiez wat onfeestelijk. Zet dan chips en borrelnoten op tafel als de kosten knellen, maar ga niet op die manier de sfeer verpesten.
Langzamerhand wordt dit een beetje een kloon van het verschrikkelijke bruiloftentopic. Maar om weer even ontopic te gaan met adviezen: ik denk dat je onderscheid moet maken tussen "wat moet je echt doen of nalaten" en "wat kun je bestwel doen als je gasten er maar van op de hoogte zijn en ook hun eigen plan mogen trekken".
Een buitenbruiloft vind ik best oké, als ik het vooraf weet en warme kleren en stevige schoenen mag aantrekken.
Een bruiloft verspreid over 2 dagen: moet je doen als je dat leuk vindt, maar ik kom maar één dag tenzij je mijn BFF bent.
Harba lorifa
maandag 26 januari 2026 om 16:02
Opvallend ook hoe vaak ze de namen verhaspelen. Zo irritant.hvm schreef: ↑26-01-2026 08:08Hadden wij dezelfde ambtenaar misschien? Bij ons werd ook alles door elkaar gehaald. Wij grappen nog wel eens dat we niet zeker weten of we ooit echt met elkaar getrouwd zijn. Wat een aanfluiting was dat. Heb na een klacht bij de gemeente het geld toen nog wel terug gekregen. Maar ik had liever een ambtenaar gehad die wel de namen had kunnen onthouden.
maandag 26 januari 2026 om 16:11
Klopt, zal ook nooit die enorme lippenstift op haar tanden vergeten. En dat was dan nog het minst erge.
Want toen ze een praatje ging houden over hoe en waar mijn man en ik elkaar ontmoet hadden, toen sloeg ze écht de plank mis. Ze moet het echt over een totaal ander koppel gehad hebben.
Te bedenken dat we (weet niet hoe het nu zit) behoorlijk extra moesten betalen voor een ambtenaar op locatie, was dit gewoon een schandalige vertoon.
Niet om heel dramatisch te gaan doen, maar de fotograaf vroeg destijds of we de foto's eerst zelf wilde bekijken en voorkeur hadden.
Er zitten dus 0 foto's van de huwelijksvoltrekking in mijn album.
maandag 26 januari 2026 om 16:23
Terwijl je zoiets toch gewoon noteert hé!
Je ziet zo'n ambtenaar niet voor de eerste keer op het moment dat je daar staat in je bruidsjurk. Er is zo'n gesprek vooraf. Ondertrouw heet dat volgens mij.
Het is volgens mij ook geen zware bijbaan/bijverdienste, een huwelijk sluiten. Dus wellicht even thuis je praatje oefenen zodat je koppels niet door elkaar haalt en je bijvoorbeeld 'Tom en Marijke' niet gaat aanspreken met 'Ron en Marieke'!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in