Gezondheid alle pijlers

Diverticulitis

26-01-2026 16:53 7 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De week voor Kerst kreeg ik griep. Na die griep ging de buikpijn niet weg. In januari ging ik naar de dokter. Hij gaf aan dat ik verstopping had en kreeg zakjes voor een betere stoelgang. Aan het einde van die week kreeg ik koorts. De buikpijn werd erger. Dus weer terug naar de huisarts. Hij constateerde diverticulitis. Behalve de zakjes nu aan de pijnstilling. En eigenlijk is er sindsdien niets veranderd. Nog steeds veel buikpijn. Grote maaltijden, kruiden of iets vetter, dan is het (meer) mis. Hoe lang heeft de buikpijn bij jou geduurd? Heeft iemand tips voor het eten?
Hoe kan een huisarts dit constateren zonder een endoscopie te laten uitvoeren?

Hij kan het vermoeden, maar volgens mij is officiële diagnose alleen maar mogelijk door een MDL arts na een endoscopie. Ben je al bij een MDL arts geweest?
Oh, en tips voor het eten: als ik echt een aanval heb, dan stop ik met eten.... alles wat ik eet doet alleen maar meer zeer... Ik houd het dan bij vloeibaar (vooral drinken en wat vloeibaar voedsel). Maar ja, als jij er een maand mee rond loopt is dat ook niet vol te houden natuurlijk.

Worden je ontstekingswaarden wel in de gaten gehouden?
Als die bij mij te hoog werden dan stuurde de huisarts me door naar het ziekenhuis voor een echo. Je wilt namelijk niet dat er een echt abces onstaat en dat je darmwand barst...
Zarah schreef:
26-01-2026 18:33
Hoe kan een huisarts dit constateren zonder een endoscopie te laten uitvoeren?

Hij kan het vermoeden, maar volgens mij is officiële diagnose alleen maar mogelijk door een MDL arts na een endoscopie. Ben je al bij een MDL arts geweest?
Alleen door onderzoek heeft hij dit geconstateerd. Ik ben niet bij de mdl arts geweest, ook niet doorverwezen naar.
De ontstekingswaarde is geprikt. Die was niet zorgelijk hoog. Bij meer pijn moest ik terug komen.

Even reagerend op je beide reacties
En weet je huisarts dat je nu nog steeds klachten hebt?
Nee. Maar de vorige keer gaf hij aan dat het wel enige tijd kon duren. Dus daarom ook mijn vraag hier.
Ik heb het ook. Door de huisarts direct naar het ziekenhuis gestuurd, toen ik me daar na 4 dagen buikpijn meldde. De ontstekingswaarden had de huisarts al geprikt en waren heel erg hoog. In het ziekenhuis dachten ze dat het bij de huisarts niet goed was gegaan, zo hoog was het. Maar in het ziekenhuis zelfde hoge waarden. Kreeg pijnstilling mee (was in de avond) en kreeg 2 dagen erna een scan. Daar kwam diverticulitis uit. Best wel flink deel van de darmen zaten divertikels aan. Let nu heel erg op voeding: niet te vet, niet te veel en niet te weinig vezels, voldoende drinken etc. Als het opspeelt ga ik over op vloeibare voeding. Hier geen MDL arts maar chirurg.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven