Geld & Recht alle pijlers

Bespaartips

09-02-2026 22:53 161 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben jullie nog goede bepaartips?
Of weten jullie hele leuke aanbiedingen?
Dit topic is geopend om elkaar te helpen.
Renske schreef:
10-02-2026 22:30
Stoppen met leven ook.
Prima bespaartip toch? Apart toch altijd hoe mensen reageren als je aan hun favoriete dodelijke genotsmiddel komt.
Streamingdiensten. Ik zie om me heen veel mensen die meerdere diensten hebben. Bijvoorbeeld Netflix en HBO en Videoland.

Je kan het gewoon per maand stopzetten met behoud van wat je opgeslagen hebt. Dus met afwisselen kan je veel geld besparen.
xiongmao schreef:
11-02-2026 06:45
Streamingdiensten. Ik zie om me heen veel mensen die meerdere diensten hebben. Bijvoorbeeld Netflix en HBO en Videoland.

Je kan het gewoon per maand stopzetten met behoud van wat je opgeslagen hebt. Dus met afwisselen kan je veel geld besparen.
Dat klinkt goed. Hoe blijft dat dan bewaard? Moet je dat doorgeven?
de wereld wacht om ontdekt te worden
Ik verbaas me over de negatieve reacties. Je hoeft niks met de tips te doen die hier gegeven worden. Pik er gewoon uit wat wel voor je werkt.
blijfgewoonbianca schreef:
10-02-2026 21:47
Niet echt behaaglijk, vind ik, tenzij je altijd met een vest / plaid op de bank zit.
Ik vind 18,5 dus prima. Ik heb altijd een deken op de bank, ook in de zomer omdat ik deken gewoon fijn vind. Bij mijn schoonouders is het vaak 21 graden of hoger. Dan heb ik binnen no time hoofdpijn.
You can only succeed when there is room to fail.
thanx schreef:
11-02-2026 07:52
Dat klinkt goed. Hoe blijft dat dan bewaard? Moet je dat doorgeven?
Het blijft bewaard, ook al heb je je abonnement stop gezet. In het najaar/winter winter heb ik vaak een maand of vier Netflix. Dan pakweg 2 maanden HBO en in de zomer meestal niks.
.
blijfgewoonbianca schreef:
10-02-2026 21:47
Niet echt behaaglijk, vind ik, tenzij je altijd met een vest / plaid op de bank zit.
Ik werk veel thuis. Heat tech truitje aan en een trui en dan heb ik het warm. Als ik het koud heb gaat de verwarming naar 19 graden maar nog warmer vind ik onprettig. Op kantoor vind ik het ook te warm.
.
Blackstarr schreef:
11-02-2026 06:34
Prima bespaartip toch? Apart toch altijd hoe mensen reageren als je aan hun favoriete dodelijke genotsmiddel komt.
Ik vind het vooral apart dat er altijd weer zo'n belerend advies moet komen. Alsof mensen zelf het niet weten.
ZeepBelle schreef:
10-02-2026 23:03
- Afwasmachineblokjes halveren
Een van de redenen waarom wij poeder gebruiken ipv blokjes. Veel beter te doseren.

Maar doe ik om met wasmiddel, veel minder gebruiken dan de fabrikant zeg. Ook tandpasta en shampoo bijvoorbeeld heb je helemaal niet zoveel van nodig.
Renske schreef:
11-02-2026 08:03
Ik vind het vooral apart dat er altijd weer zo'n belerend advies moet komen. Alsof mensen zelf het niet weten.
Dus zeggen dat minder vlees eten goedkoper is, is een bespaartip.
Maar zeggen dat minder roken goedkoper is, is een belerend advies.
Fijn dat je het even uitlegt :facepalm:

Ik heb de meeste besparing gerealiseerd door goed in beeld te krijgen waar m'n geld aan op ging. Nadat ik dat wist, kon ik keuzes maken wat voor mij wel/niet belangrijk was en dingen schrappen.
SweetFirefly schreef:
10-02-2026 10:51
Koop eens een aantal dagen geen boodschappen maar maak je voorraad eens op. Misschien heb je dingen die bijna of net over de datum zijn. Kijk wat er in je vriezer zit. Het nodigt uit tot inventieve gerechten.
Koop geen kleding meer bij, maar check wat je hebt en maak daar goede combinaties van. Het is heel aantrekkelijk om maar bij te blijven kopen maar meestal draag je alleen je nieuwste aankopen en blijft de rest liggen.
Verkoop zaken die je niet gebruikt (of doneer ze), zo bespaar je op ruimte en op tijd, want je weet beter wat je wel hebt, waar het ligt en je hoeft het niet schoon te houden.
Zorg dat je een kleine kledingkast hebt, waar alleen de basics in passen: 4 broeken, 8 t-shirts, 6 truien. Zo ongeveer. Maar ik ben dan ook totaal niet met mode bezig, ik draag nog heel veel truien van 15 jaar geleden.
martje55 schreef:
11-02-2026 09:15
Zorg dat je een kleine kledingkast hebt, waar alleen de basics in passen: 4 broeken, 8 t-shirts, 6 truien. Zo ongeveer. Maar ik ben dan ook totaal niet met mode bezig, ik draag nog heel veel truien van 15 jaar geleden.
Maar dat is ook een leeftijdsdingetje. Ik had op mijn 35e geen truien van 15 jaar oud. Maar nu wel
apiejapie schreef:
10-02-2026 13:24
Bedoel je als je contract doorloopt tot na 1-1-2027? Of als je bijvoorbeeld al twintig jaar bij dezelfde leverancier zit en je contract bijv halverwege 2026 afloopt?
Het gaat alleen om contracten die al lang lopen, dus dat heb je ooit voor 1-3 jaar afgesloten, daarna niks mee gedaan en dan loopt het contract stilzwijgend door. Dan heb je nog oude voorwaarden waarin óf specifiek salderen benoemd wordt óf er staat niet in het contact dat ze de voorwaarden mogen wijzigen bij nieuw beleid.
Je zou de voorwaarden in jouw contract kunnen nakijken.

Ik ben wel vrijwel elk jaar overgestapt en het einde van salderen gaat voor mij een grote financiële strop zijn, daar baal ik wel van.
smorre schreef:
10-02-2026 23:51
Bespaartips die nog niet genoemd is:
Ik knip sinds kort tubes door midden (tandpasta, dagcrème etc). Ongelofelijk hoeveel je er dan nog uit kunt halen!

En vegetarisch eten scheelt ook veel.
Over de breedte of de lengte?
Ik heb een tube uitknijper, ook heel handig
martje55 schreef:
11-02-2026 09:39
Gewoon doormidden :) doe ik ook hier :-D ook met verpakkingen van vla/ yoghurt
Voor iedereen een groene tuin
Zoefff schreef:
11-02-2026 08:00
Het blijft bewaard, ook al heb je je abonnement stop gezet. In het najaar/winter winter heb ik vaak een maand of vier Netflix. Dan pakweg 2 maanden HBO en in de zomer meestal niks.
Dit doe ik ook inderdaad.

Al deel ik het meeste met vriendinnen en mijn broer, dat scheelt ook weer!
Gewoon _melon met login problemen
Djessy schreef:
10-02-2026 20:54
Helemaal niet voorspoelen. Echt nutteloze onzin.
Behalve als er ei opzit of als de vaatwasser niet elke dag aan staat :-D
Alles gaat voorbij
Lila-Linda schreef:
11-02-2026 09:20
Maar dat is ook een leeftijdsdingetje. Ik had op mijn 35e geen truien van 15 jaar oud. Maar nu wel
Dat kan met 35 op zich prima toch? Ik ben 26 en heb verschillende kledingstukken die ik al meer dan 10 jaar draag, 1 jurkje zelfs al bijna 15 jaar. Dat was mijn eerste kledingstuk van de volwassenafdeling, zit stretch in en is echt tijdloos. Een keer wat aan gerepareerd en draag hem elke zomer weer met veel plezier.
En wat meer on topic: als je regelmatig met de trein gaat, is het de moeite waard om naar NS Flex te kijken. Ik heb een tijdje Weekend Vrij gehad, met 1x heen en weer naar Zwolle had ik de kosten van het abonnement er al uit en al mijn volgende ritjes waren dan gratis.
Wat mij met kleding helpt (en ik heb echt niet een hele grote garderobe) is een soort van kleding behandelen alsof ik het net nieuw heb aangeschaft. Dit doe ik door bepaalde kledingstukken soms een paar maanden niet te gebruiken. Dadelijk is het 1 maart en gaan al mijn ribfluwelen jasjes en de wijnrode en mosgroene truitjes opzij en ga ik voor zachtere kleuren. Om op 1 september verheugd te zijn over die jasjes.

En ik kijk nu dus al verlangend uit naar 1 maart omdat ik van mijzelf dan de donkere wollen winterrokken mag vervangen voor mijn lente-outfits. Slaat misschien nergens op want misschien is 25 februari heel lente achtig weer en is er 7 maart sneeuw, maar door uit te kijken naar het nieuwe seizoen voorkom ik dat ik teveel drang voel online te gaan kijken.
In mindere mate probeer ik ook op 1 juni en 1 december iets nieuws van mijn garderobe te mogen pakken.

Voor mij is dit trouwens meer een tic dan vanuit besparing maar doordat ik nu al naar mijn lentekleding aan het loeren ben voelt het bekijken van de lentecollectie in de winkels of online minder verleidelijk.
GroenTuintje schreef:
11-02-2026 09:43
Gewoon doormidden :) doe ik ook hier :-D ook met verpakkingen van vla/ yoghurt
Die maak ik gewoon van boven open en gebruik een flessenlikker.
Voor ons zijn de grootste bespaartip gebleken.

Niet overal koffie gaan drinken
Lunch zelf meenemen ipv broodje kopen
Met seizoenen mee eten
Groenten snijden ipv gesneden groenten kopen.
Maaltijden voor de vriezer maken voor wanneer je weinig tijd hebt
Gestopt met eten afhalen en daarvoor een keer uit eten
Bewuste keuzes maken., waarom bij het zwembad of de bios drinken kopen als je het ook prima mee kunt nemen.
Wij eten zoveel mogelijk met de seizoenen mee en kopen voor seizoensgroenten (wel vaak biologisch). Bij de AH is dit goed te doen, want je krijgt met premium korting wat het soms zelfs goedkoper maakt. Online boodschappen doen werkt ook want dan kopen we sowieso niet teveel in.

Verder drinken we alleen kraanwater en thee. Van de laatste koop ik eens in de zes maanden een kilo zak wat een stuk goedkoper is.
Juultje20 schreef:
11-02-2026 10:27
Voor ons zijn de grootste bespaartip gebleken.

Niet overal koffie gaan drinken
Lunch zelf meenemen ipv broodje kopen

Met seizoenen mee eten
Groenten snijden ipv gesneden groenten kopen.
Maaltijden voor de vriezer maken voor wanneer je weinig tijd hebt
Gestopt met eten afhalen en daarvoor een keer uit eten
Bewuste keuzes maken., waarom bij het zwembad of de bios drinken kopen als je het ook prima mee kunt nemen.
Dit zijn eigenlijk nou juist de dingen waar ik het geld wél aan wil uitgeven. Dus waarvoor ik op iets anders wil besparen om dit te kunnen blijven doen. Maar mijn doel gaat dan misschien minder over besparen maar over minder aanschaffen.
martje55 schreef:
11-02-2026 09:39
Wat bij sommige tubes ook goed werkt is de bovenkant eraf knippen en dan de dop in het onderste stuk duwen om de laatste restjes eruit te halen.
Alles gaat voorbij

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven