Geld & Recht alle pijlers

Bespaartips

09-02-2026 22:53 188 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben jullie nog goede bepaartips?
Of weten jullie hele leuke aanbiedingen?
Dit topic is geopend om elkaar te helpen.
KamilleT schreef:
11-02-2026 22:22
Vandaag mijn auto weg gebracht voor APK en een kleine beurt, € 500. Voor mijn vorige auto ging ik voor APK naar Kwikfit en beurten deed ik maar heel incidenteel. Nooit problemen met die auto en als hij niet economisch total loss was gereden, had ik hem waarschijnlijk nog gehad. Mijn huidige auto heeft ook tot nu toe nog nooit iets stuk gehad, dus ik ga vanaf volgend jaar waarschijnlijk weer bezuinigen op de beurten. Veel mensen in mijn omgeving vinden dat alleen heel onverstandig, dus ik twijfel wel.
Ik ben samen met een voormalig automonteur. Die zou dat ook onverstandig vinden ;-). Juist door steeds de kleine beurt uit te laten voeren is de kans kleiner dat er iets echt goed kapot gaat en blijft je auto veiliger. Ze kijken oa vloeistoffen en remmen na.
You can only succeed when there is room to fail.
Gerbera schreef:
11-02-2026 19:52
Zelf wasmiddel maken? Deed ik toen we niet zoveel te besteden hadden.
Met sunlight zeep en soda.
Kost weinig, wast goed schoon,t is een leuk werkje dat maken.
Maar t ruikt minder lekker dan kant en klaar wasmiddel.
Recept op internet wel te vinden.

Is dat goedkoper? Ik zie een aanbieding voor Sunlight zeep van 1,34 per 300 gram, een kilo soda kost 1,19. Ik lees in recepten dat de verhouding zeep en soda 50/5 is. Voor een kilo wasmiddel betaal je dan 2,83. Bij de Kruidvat zie ik nu een aanbieding van Dreft waspoeder van 9,99 voor bijna 4 kilo waspoeder. En dat kan misschien nog wel goedkoper met huismerken.
I'm finally old enough to don't give a fuck
xiongmao schreef:
11-02-2026 06:45
Streamingdiensten. Ik zie om me heen veel mensen die meerdere diensten hebben. Bijvoorbeeld Netflix en HBO en Videoland.

Je kan het gewoon per maand stopzetten met behoud van wat je opgeslagen hebt. Dus met afwisselen kan je veel geld besparen.
Ik bespaar juist door Netflix, videoland en Nl Ziet te hebben. Daardoor het gewone tv abonnement stop gezet en zijn we minder per maand kwijt, kijken de programma's die we leuk vinden zonder irritante reclames.
KamilleT schreef:
Vandaag mijn auto weg gebracht voor APK en een kleine beurt, € 500. Voor mijn vorige auto ging ik voor APK naar Kwikfit en beurten deed ik maar heel incidenteel. Nooit problemen met die auto en als hij niet economisch total loss was gereden, had ik hem waarschijnlijk nog gehad. Mijn huidige auto heeft ook tot nu toe nog nooit iets stuk gehad, dus ik ga vanaf volgend jaar waarschijnlijk weer bezuinigen op de beurten. Veel mensen in mijn omgeving vinden dat alleen heel onverstandig, dus ik twijfel wel.
Heel onverstandig. OH-beurten voorkomen juist hoge kosten.
Maar belangrijker nog, het is veiliger. Onderdelen worden preventief vervangen.
Je auto gaat langer mee en levert meer op bij verkoop. Wat je wel zou kunnen doen, is kijken of een andere garage goedkoper is.
KamilleT schreef:
En dan krijg je na een aantal jaar een dikke rekening voor allerlei problemen door achterstallig onderhoud.
Red_Velvet schreef:
12-02-2026 04:32
Een APK is hier ongeveer 50-60 euro. Een kleine beurt zou dan 450 euro zijn. Ik weet niet precies wat ze gedaan hebben, meestal olie verversen maar verder?
Volgende keer misschien vragen om alleen olie te verversen. Dat is meestal 100 euro.
Meestal vervangen ze ook nog wat filters en andere kleine onderdelen. Dat doen ze niet voor niks.
En olie verversen kun je eventueel zelf. Ze kan op de factuur zien wat ze gedaan hebben toch?
KamilleT schreef:
Dat is korte-termijn-goedkoop maar lange-termijn-duur. Echt niet doen hoor. Mijn man is jarenlang automonteur geweest. Hij heeft altijd keurig de beurten gedaan aan onze auto's. Zo hadden we altijd perfect onderhouden auto's, wat voor mentale rust zorgde. Maar wist hij ook meestal wel wat hij kon verwachten voor kosten in de toekomst.

En economisch total loss je auto wegdoen is soms een grote kostenpost. Je kunt beter door blijven rijden in je auto van 500 euro met een reparatie van 1000 euro daar bovenop maar waarvan je weet dat hij dan weer perfect is en nog jarenlang mee kan, ook al blijft die auto als dagwaarde na de reparatie nog maar 500 euro waard. Dan investeren in een onbekende auto van bijvoorbeeld 5000 euro waarvan je niet weet waar je nog tegenaan gaat lopen. Economisch nauwelijks waarde hebben voor een auto is totaal wat anders dan een slechte auto hebben. Sterker, zo hebben man en ik tientallen jaren heel goedkoop gereden. Auto's die voor anderen niet meer interessant waren omdat de kosten hoger waren dan de dagwaarde, verkochten ze. Terwijl je de dure aanschaf niet hebt maar ook met wat onderhoud weer lang vooruit kunt. Een kwestie van anders naar auto's en kosten kijken, maar wat niet gangbaar is bij velen (overigens wel van automonteurs, de meeste automonteurs die ik ken rijden juist zo).
Renske schreef:
11-02-2026 18:33
Wel goed lezen hoor. Het advies was stoppen met roken, niet minderen.

En aangezien ik geen idee heb of je bespaart als je minder vlees eet (hangt ervan af lijkt mij) ben ik daar niet op ingegaan.
Het ligt er denk ik wel aan hoe je de proteïne gaat vervangen. Ik zie bijvoorbeeld dat 1 kg vega gehakt bij de AH € 7,95 kost. En 1 kg rundergehakt € 11,49. Maar hamburgers zijn € 12,49 voor 1 kg en groenteburgers zijn € 15,56.
Maar als je vlees vervangt door peulvruchten dan bespaar je wel behoorlijk. Een blik bruine bonen is bijvoorbeeld € 2,98 per kg. En ik lees dat je ongeveer 135 gram peulvruchten moet eten ter vervanging van 100 gram vlees (?).
cognac schreef:
11-02-2026 19:23
Die zie ik inderdaad ook niet maar bijvoorbeeld wel kropsla, prei, winterpeen, uien, broccoli en bloemkool. En die kopen sommige mensen misschien ook gesneden in zakjes. Ik koop ze vooral liever als geheel omdat het plastic afval scheelt. Maar kan me best voorstellen dat het een ander gemak geeft of dat het net de afgepaste hoeveelheid voor 1 maaltijd is. Ik vind het altijd erger als ik eten weg moet doen dan dat ik teveel betaal. En ja natuurlijk kan ik blancheren en invriezen maar soms wordt het bij mij ook kledderzooi dus ik snap voorgesneden groenten in zakjes wel.
Groentesoep is trouwens wel een optie om van restjes wortel, prei en bloemkool te maken. Eten ze hier ook graag.
Ik deed het hier ook vaak door de lasagne.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
cognac schreef:
11-02-2026 19:23
Die zie ik inderdaad ook niet maar bijvoorbeeld wel kropsla, prei, winterpeen, uien, broccoli en bloemkool. En die kopen sommige mensen misschien ook gesneden in zakjes. Ik koop ze vooral liever als geheel omdat het plastic afval scheelt. Maar kan me best voorstellen dat het een ander gemak geeft of dat het net de afgepaste hoeveelheid voor 1 maaltijd is. Ik vind het altijd erger als ik eten weg moet doen dan dat ik teveel betaal. En ja natuurlijk kan ik blancheren en invriezen maar soms wordt het bij mij ook kledderzooi dus ik snap voorgesneden groenten in zakjes wel.
Groentesoep is trouwens wel een optie om van restjes wortel, prei en bloemkool te maken. Eten ze hier ook graag.
En paprika, courgette, kool, champignons etc.
Ik moet een beetje lachen om al die verschillende zakken gesneden groenten als ik in NL ben. Waar ik woon bestaan ze niet en ik bereid zonder problemen dezelfde maaltijden. Net als vroeger, toen dit gemak nog niet bestond.
Allemaal heel handig maar wel prijzig.
dianaf schreef:
12-02-2026 09:09
Het ligt er denk ik wel aan hoe je de proteïne gaat vervangen. Ik zie bijvoorbeeld dat 1 kg vega gehakt bij de AH € 7,95 kost. En 1 kg rundergehakt € 11,49. Maar hamburgers zijn € 12,49 voor 1 kg en groenteburgers zijn € 15,56.
Maar als je vlees vervangt door peulvruchten dan bespaar je wel behoorlijk. Een blik bruine bonen is bijvoorbeeld € 2,98 per kg. En ik lees dat je ongeveer 135 gram peulvruchten moet eten ter vervanging van 100 gram vlees (?).
Maar we hebben sowieso niet elke dag 100gram vlees nodig. Dus daar valt ook al op te besparen.
En wat jij zegt, als je peulvruchten in plaats van vlees(vervangers) gebruikt, bespaar je nog meer.
apiejapie schreef:
12-02-2026 08:23
(overigens wel van automonteurs, de meeste automonteurs die ik ken rijden juist zo).
Dat is toch logisch? Een monteur kan inschatten wat de toekomst voor hoge kosten nog zullen zijn aan een auto en of die 1000 euro aan reparaties het waard zijn.
Een leek niet, dus die koopt geen auto voor 500 euro in er voor 1000 aan te verspijkeren met de pech dat er over een jaar voor 1500 aan moet.

Net als dat de aannemer eerder een bouwval koopt dan de leek.
Look me in the eyes and tell me what you see.
Nova schreef:
12-02-2026 09:32
Maar we hebben sowieso niet elke dag 100gram vlees nodig. Dus daar valt ook al op te besparen.
En wat jij zegt, als je peulvruchten in plaats van vlees(vervangers) gebruikt, bespaar je nog meer.
Absoluut. Volgens het voedingscentrum eten we gemiddeld 86 gram vlees per dag. Maar meer dan 25% van de volwassen mannen eet 100 gram of meer rood en/of bewerkt vlees per dag.

Ik vind 100 gram ook echt veel. Als ik uit eten ga, kies ik vaak voor de vegetarische versie of voor kip, dan krijg je niet zo'n berg vlees. Ik ben wel blij als er bij staat hoeveel gram je kunt verwachten. Maar een 200 gram biefstuk is mij gewoon teveel...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
12-02-2026 09:09
Of je vervangt het vlees door noten/zaden of door een ei of door tempeh. Er zijn nog veel meer mogelijkheden dan alleen peulvruchten die allemaal voordeliger zijn dan vlees. En in de supermarkt wordt het assortiment vleesvervangers ook steeds uitgebreider. Sommige A-merken blijven vrij duur, maar er zijn ook veel voordeliger varianten. Vaak zijn dat de huismerken, bijvoorbeeld van Lidl.
Kwestie van uitproberen wat bij jouw smaak aansluit.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven