Gezondheid alle pijlers

Hechting

12-02-2026 18:12 37 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allen,

Ik heb van de week een vetbult bij de huisarts laten wegsnijden en daarna heeft ze mij gehecht.
Dit was in mijn lies. Enige instructies die ik kreeg was 24 droog houden en het liefst 48 uur.

Heel dom maar ik was actief zoals altijd en de wond is na paar dagen open gescheurd. Het gaat om een wond wat waarschijnlijk nu een brede litteken gaat laten omdat het niet opnieuw gehecht kan worden.

Ze gaf aan dat ik dit nog bij een plastisch chirurg kan laten corrigeren.

Heeft iemand ervaring hierin?
Wacht eerst een rustig af hoe het gaat herstellen. Het menselijk lichaam kan zichzelf heel goed herstellen.

Maar het kan echt maanden duren, misschien wel langer, voordat je het eindresultaat hebt.
Stoort het je heel erg? Zo niet zou ik het gewoon laten. Anders moet het straks weer opnieuw genezen.
Zou het zelf alleen doen bij een groot prominent litteken in m'n gezicht/ hals.
Leg me even uit wat er erg is aan een litteken in je lies?
Kijk, als het erg trekt of zo snap ik dat het vervelend is. Maar verder.... Lekker laten zitten!
Ik had daar een bultje die ik heel onsierlijk vond op dat plek en nu krijg ik er een brede litteken voor terug ipv een dun streepje.

Dus het is er niet mooier op geworden. Weet natuurlijk nog niet hoe het gaat genezen maar toch. Had juist gehoopt dat het mooi glad zou worden na dat bultje te hebben verwijderd.
Dat het bultje in de weg zat kan ik me voorstellen, maar maak je je nu echt druk om een litteken in je lies. Hoevaak kijk jij naar je lies dan?.
Door te bewegen rekt dat litteken sowieso uit, op zo'n plaats is dat nooit een fijn streepje.
Froezel2 schreef:
12-02-2026 18:53
Dat het bultje in de weg zat kan ik me voorstellen, maar maak je je nu echt druk om een litteken in je lies. Hoevaak kijk jij naar je lies dan?.
Ik niet maar als goed is mn toekomstige partner wel haha
dina wijzigde dit bericht op 12-02-2026 20:51
2.22% gewijzigd
Dina schreef:
12-02-2026 18:59
Ik niet maar als goed is mn partner wel haha
En dan gaat ie je meteen verlaten als er een litteken in je lies zit? Dan stelde het toch al niet veel meer voor haha
Graftak!
Dina schreef:
12-02-2026 18:59
Ik niet maar als goed is mn partner wel haha
Rare partner heb je als die zich er druk over zou maken.
Lady*Voldemort schreef:
12-02-2026 19:01
En dan gaat ie je meteen verlaten als er een litteken in je lies zit? Dan stelde het toch al niet veel meer voor haha
Nee natuurlijk niet, tis gewoon meer jammer
TinyTiny schreef:
12-02-2026 19:05
Rare partner heb je als die zich er druk over zou maken.

Dat denk ik ook niet, maar misschien iets minder mooi. Tis toch ook zonde als je ineens een grote litteken hebt. Daarom vroeg ik me af of iemand zoiets ook heeft gehecht.

Een wond die ondanks hechting toch is open gegaan en of ze het hebben laten corrigeren of gewoon zo gelaten.
Dina schreef:
12-02-2026 19:09
Dat denk ik ook niet, maar misschien iets minder mooi. Tis toch ook zonde als je ineens een grote litteken hebt. Daarom vroeg ik me af of iemand zoiets ook heeft gehecht.

Een wond die ondanks hechting toch is open gegaan en of ze het hebben laten corrigeren of gewoon zo gelaten.
Ik heb als gevolg van een operatie een litteken in mijn lies. Omdat dit een beweeglijke plaats is rekt dat litteken open. Stoort mij hoegenaamd niet, behalve nu, door jouw bericht, denk ik er zelfs nooit meer aan en ik draag gerust een bikini op vakantie.
flandrien wijzigde dit bericht op 12-02-2026 19:34
14.51% gewijzigd
Heb zoveel littekens, kan me er echt niet druk over maken.
Dina schreef:
12-02-2026 19:09

Hoe groot is dat litteken dan als je een klein bultje laat weghalen? Dat is dan toch ook maar klein?
Denk zo’n vijf centimeter ronde gat geworden.

Flandrien: gefeliciteerd met het kankervrij zijn, en het was niet de bedoeling om je met mijn bericht onzeker te maken. Maar ik denk wel dat je dat snapt. En fijn dat je er niet aan stoort.
Dina schreef:
12-02-2026 19:37

Flandrien: gefeliciteerd met het kankervrij zijn, en het was niet de bedoeling om je met mijn bericht onzeker te maken. Maar ik denk wel dat je dat snapt. En fijn dat je er niet aan stoort.
Je hebt me helemaal niet onzeker gemaakt, ik geef er totaal niet om, vergeet zelfs dat het er is. Ik heb andere, meer zichtbare littekens. En daar ben ik ook niet onzeker over. 😅
Gelukkig maar ❤️
Balen. Ik had dit ook. Prachtig gehecht, vervolgens de wond gestoten. Kan gebeuren.

Als het echt dicht is, kun je https://www.kruidvat.nl/dermatix-littek ... /p/6392510 siliconen pleisters kopen. Op amazon kun je ze goedkoper vinden. Het gebruik bouw je op.

Na een jaar kun je er creme met retinol opsmeren. (Dagelijks of twee keer per dag - ook opbouwen).

Mijn litteken is niet heel mooi, maar zeker niet zo erg als ik in het begin dacht. Het duurt gewoon heel erg lang (een jaar dus) voordat je het eindresultaat kan zien.

Uiteindelijk heeft iedereen littekens, niemand komt helemaal zonder schade door het leven.
kipzonderkop wijzigde dit bericht op 12-02-2026 19:55
9.71% gewijzigd
Dina schreef:
12-02-2026 19:37
Ik hoop dat ik dit niet goed begrijp...

Je hebt zeker nog geen kinderen? Ik denk dat zo ongeveer de helft van de moeders daar onder een litteken heeft (oké, niet precies je lies, maar komt behoorlijk in de buurt).

Ik kan werkelijk niet begrijpen dat iemand zich hier druk om maakt... je leeft gewoon, dat geeft gebruikssporen. Vraag je vent eens wat hij ervan vindt. Waarschijnlijk zal hij denken dat jij niet spoort als je hem dit vraagt.

Wat ik me wel afvraag: Wat dacht je zelf toen je ging seksen met een kersverse hechting in je lies? Had je serieus verwacht dat dat een goed idee was? Al was het maar omdat het niet nat mag worden. De boel even lekker wassen (en het moet natuurlijk schoon blijven die wond) zit er niet in.
Huh? Ze heeft het over actief zijn. Ik dacht dat ze was gaan sporten.

Maar inderdaad: boven een bepaalde leeftijd lopen heel veel vrouwen met littekens op interessante plekken. (Daar heb ik pas echt oorlogsverhalen over. Werkt ook als anticonceptie...)
kipzonderkop wijzigde dit bericht op 12-02-2026 21:20
4.71% gewijzigd
moizer schreef:
12-02-2026 19:54
Ik hoop dat ik dit niet goed begrijp...

Je hebt zeker nog geen kinderen? Ik denk dat zo ongeveer de helft van de moeders daar onder een litteken heeft (oké, niet precies je lies, maar komt behoorlijk in de buurt).

Ik kan werkelijk niet begrijpen dat iemand zich hier druk om maakt... je leeft gewoon, dat geeft gebruikssporen. Vraag je vent eens wat hij ervan vindt. Waarschijnlijk zal hij denken dat jij niet spoort als je hem dit vraagt.

Wat ik me wel afvraag: Wat dacht je zelf toen je ging seksen met een kersverse hechting in je lies? Had je serieus verwacht dat dat een goed idee was? Al was het maar omdat het niet nat mag worden. De boel even lekker wassen (en het moet natuurlijk schoon blijven die wond) zit er niet in.
Mijn littekens van de bevallingen zitten op een plek die ik zelf niet eens kan zien zonder spiegel. De oudste is echt lelijk. Daar was de wond (knip van 6 cm) ook open gegaan door een ontsteking. Toen ik aangaf dat het best gevoelig was, wilde de verloskundige even kijken en werd nog net niet bleek om de neus. Ze heeft wel de kraamverzorgster op haar kop gegeven.
Ik heb het op mijn rug. Ook een bultje laten weghalen het is niet helemaal mooi genezen waardoor het nu ook meer een rondje is ipv een streepje. Ik vond het even jammer maar ja hoe vaak zie ik of andere mijn rug. Het is nu ook minder zichtbaar omdat het lichter wordt.
Ik heb nog meer littekens van operaties tja ze horen bij mij.
Terug van weggeweest
Kipzonderkop schreef:
12-02-2026 19:50

Uiteindelijk heeft iedereen littekens, niemand komt helemaal zonder schade door het leven.
Dit dus. Ik heb ontzettend veel littekens van meerdere operaties. Gelukkig maak ik me er 0 zorgen over. Wel vond ik het lastig toen mijn rug half open lag, dat kind onverwachts binnen kwam in de badkamer. Ik vond het niet erg dat hij me maakt zag, maar wel bont en blauw (zwart op sommige plekken), en meerdere ritssluitingen aan hechtingen. Ik schrok dat hij onverwachts binnen stond en dit zou zien. Maar zijn reactie "wauw mam, jij bent nog stoerder dan Freek Vonk!!!" (Die had net in die periode zijn arm open gehaald aan een krokodillenbeet).
Hiermee wil ik niet zeggen dat je niet onzeker mág zijn over je litteken, er niet van mág balen, maar het is vaak zo onnodig. Ik zie mijn littekens juist als een geluk dat ik in Nederland de gezondheidszorg kon krijgen en daardoor nog wat kan lopen. Zo'n litteken is een vorm van genezing, wat in andere landen juist vele vervelendere vormen kan krijgen dan een litteken omdat je daar misschien überhaupt niet geopereerd kan worden. Nu bekijk ik dat wellicht op een nogal uitzonderlijke manier maar voor mij is dat wel helpend. Ik heel mijn schouders daardoor met gemak op voor al die littekens op mijn lijf.
apiejapie schreef:
12-02-2026 20:17
Maar zijn reactie "wauw mam, jij bent nog stoerder dan Freek Vonk!!!" (Die had net in die periode zijn arm open gehaald aan een krokodillenbeet).
Geweldig, ik zie dit helemaal voor me. Jij baalt dat je kind zulke schade bij je ziet en hij ziet het alleen maar als heel stoer. (Jij hebt ook met een haai gevochten en gewonnen, natuurlijk).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven