Interpreteren IEP groep 7

13-02-2026 13:10 92 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even heel nieuwsgierig. Zoon zit in groep 7 en heeft van de week zijn rapport gekregen;
Taalverzorging: 88
Lezen: 88
Rekenen 61

Met rekenen geen groei laten zien t.o.v. vorige iep.

Is het met de iep in principe zo dat als er groei is de cijfers hoger worden. Lezen zit hij nu op 88 maar hij moet nog 1,5 jaar dus dan is de verwachting dat hij misschien boven de 90 uitkomt toch?

Het is een hele pientere jongen vinden wij.
We vinden het zo zonde dat rekenen achter blijft.. ik hoop voor hem dat hij in een vwo klasje mag komen eerlijk gezegd. Geschiedenis, aardrijkskunde, talen.. wij denken dat hij er uitdaging echt nodig heeft. Maar nu rekenen achter blijft denk ik dat het een havo vwo advies wordt en dan kom je in onze regio in een havo-vwo klas op havo niveau uit…
Zou ik toch jammer vinden voor hem..

Bij ander kind kwam er een havo advies uit maar die hebben we in een mavo-havo klas gezet. Wij zijn geen ouders die perse het hoogste willen maar bij deze zoon denken we stiekem gewoon echt dat vwo heel passend is…
Hoe denken jullie dat school er mee omgaat met zo’n discrepantie?
Och ja dat is inderdaad wel even een flinke tegenslag, een havo-vwo klas.
Hoezo kom je in een havo-vwo klas op havo uit?
Hier keek de oude school en kijkt de nieuwe school naar combinatie uitslagen en kind. Probleem hier is dat kind halverwege groep 8 van school is gewisseld (door verhuizing).

Eind groep 7 - VWO
Begin groep 8 zei de leerkracht dat hij het niet eens was met de leerkracht uit groep 7 en niet hoger zou zijn gegaan dan HAVO/VWO.
En dat werd dan ook het voorlopige advies toen met kerst van school werd gewisseld.

Nieuwe leerkracht heeft dit advies voorlopig overgenomen.

Nu hangt het van de doorstroomtoets af. Is dat op VWO niveau dan wordt het advies VWO. Is het op HAVO/VWO niveau dan wordt het dat laatste.

Kind wil zelf VWO/gymnasium
Andere ouder heeft daar ook de voorkeur voor (maar heeft weinig in te brengen, want geen gezag)
Ik vind voor beiden wat te zeggen en heb geen voorkeur; vind het beide goed.

Kind is hb, maar dat zegt niet altijd wat over schoolniveau.

Ik vertrouw in deze op de nieuwe school en de nieuwe leerkracht. En op de uitslag van de doorstroomtoets.

Probleem is vaak denk ik dat ouders het beter denken te weten. Je schrijft dat jullie geen ouders zijn die per se het hoogste willen. Maar zo kom je op mij wel over.
Grasgevoerd schreef:
13-02-2026 13:22
Hier keek de oude school en kijkt de nieuwe school naar combinatie uitslagen en kind. Probleem hier is dat kind halverwege groep 8 van school is gewisseld (door verhuizing).

Eind groep 7 - VWO
Begin groep 8 zei de leerkracht dat hij het niet eens was met de leerkracht uit groep 7 en niet hoger zou zijn gegaan dan HAVO/VWO.
En dat werd dan ook het voorlopige advies toen met kerst van school werd gewisseld.

Nieuwe leerkracht heeft dit advies voorlopig overgenomen.

Nu hangt het van de doorstroomtoets af. Is dat op VWO niveau dan wordt het advies VWO. Is het op HAVO/VWO niveau dan wordt het dat laatste.

Kind wil zelf VWO/gymnasium
Andere ouder heeft daar ook de voorkeur voor (maar heeft weinig in te brengen, want geen gezag)
Ik vind voor beiden wat te zeggen en heb geen voorkeur; vind het beide goed.

Kind is hb, maar dat zegt niet altijd wat over schoolniveau.

Ik vertrouw in deze op de nieuwe school en de nieuwe leerkracht. En op de uitslag van de doorstroomtoets.

Probleem is vaak denk ik dat ouders het beter denken te weten. Je schrijft dat jullie geen ouders zijn die per se het hoogste willen. Maar zo kom je op mij wel over.
Jijzelf toch ook niet echt als je afhankelijk bent van wat het uiteindelijke advies wordt?

En als het uiteindelijke advies vwo wordt lijkt het mij dat voorkeur van kind de doorslag geeft?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Jullie zijn duidelijk wel de ouders die het allerhoogste willen voor je kinderen.
Het is zo jammer voor hem als hij in een havo-vwo klas komt :rofl:
Zeg gewoon eerlijk dat je het zo jammer zou vinden voor jullie zelf.
Weet je waarom rekenen achter blijft?

Ik heb zelf een kind dat de les niet kan volgen als het te langzaam gaat.

Met de ene docent gaat ze als een raket en scoort ze bovengemiddeld en met de andere docent blijft ze achter en bungelt onderaan.

Als je denkt dat de docent een didactische mismatch is, zou ik iets overwegen als een cursus 'foutloos rekenen'

Als dit voor rekenen gewoon zijn niveau is, zou ik afscheid nemen van VWO, want dan gaat hij in de loop der jaren waarschijnlijk vastlopen en alsnog afzakken.

Niet dat dat een ramp is, maar toch
granny71 schreef:
13-02-2026 13:26
Jullie zijn duidelijk wel de ouders die het allerhoogste willen voor je kinderen.
Het is zo jammer voor hem als hij in een havo-vwo klas komt :rofl:
Zeg gewoon eerlijk dat je het zo jammer zou vinden voor jullie zelf.
Ze willen het hoogste voor dit kind omdat dat beter bij hem zou passen. Ben ik het niet mee eens als hij op vwo niet mee kan komen met wiskunde trouwens.
Bij de jongste hebben ze voor mavo-havo gekozen terwijl hij havo advies heeft dus daar gaat die vlieger niet op.

Valt me wel op dat ze bij (waarschijnlijk) beide kinderen andere ideeën hebben dan school over wat goed is voor hun kind.
Als dit gewoon zijn rekenvaardigheid is, doe je hem geen plezier met VWO. Ik heb er eentje in 1 VWO en wiskunde gaat echt hard. De mijne had op de basisschool de hoogst haalbare scores op de iep voor rekenen, maar het is alsnog pittig. Als je het niet meteen snapt, heb je best een probleem, want het gaat in hoog tempo door. Dat is niet fijn hoor.
Waarom hamer je zo op vwo?
Wat is er mis met havo?
Wat zit er achter jouw gevoelens? Vind je het jammer voor hem of voor jezelf?
Al zou hij een nog lager advies krijgen… wat maakt het in godsnaam uit?
Nee hoor! Hier had andere kind tl havo advies en door goede score op iep werd het havo… toen toch voor tl-havo (les op tl niveau) gekozen.
Dit kind vinden wij verbaal heel slim, haalt hoge cijfers met weinig inspanning.. gewoon een heel pienter kind die zich snel verveelt in de klas omdat het zo traag gaat..
ik gun haar een beetje uitdaging! En wiskunde zal dan mogelijk wat lastig worden, nouja so be it..
Assiral schreef:
13-02-2026 13:53
Wat is er mis met havo?
Omdat ik wil dat mijn kind gelukkig is! Heeft niks met hoog of laag te maken..
Niks mis met havo als dit passend is..
Laura schreef:
13-02-2026 13:55
Nee hoor! Hier had andere kind tl havo advies en door goede score op iep werd het havo… toen toch voor tl-havo (les op tl niveau) gekozen.
Dit kind vinden wij verbaal heel slim, haalt hoge cijfers met weinig inspanning.. gewoon een heel pienter kind die zich snel verveelt in de klas omdat het zo traag gaat..
ik gun haar een beetje uitdaging! En wiskunde zal dan mogelijk wat lastig worden, nouja so be it..
Wel consequent blijven.
Assiral schreef:
13-02-2026 13:53
Wat is er mis met havo?
Laura schreef:
13-02-2026 13:57
En jij denkt dat geluk af hangt van wat voor niveau een kind op school doet?
Wat vind kind zelf? Denkt die er het zelfde over?
Sinds wanneer is havo/vwo gelijk havoniveau? Toen ik in de vwo brugklas zat was het verschil met de havo/vwo brugklas minimaal. De stof die werd aangeboden was hetzelfde.

Dus de leerlingen die inderdaad behoefte hebben aan die extra uitdaging stroomden gewoon door naar vwo in het tweede jaar.
Prei schreef:
13-02-2026 14:03
Sinds wanneer is havo/vwo gelijk havoniveau? Toen ik in de vwo brugklas zat was het verschil met de havo/vwo brugklas minimaal. De stof die werd aangeboden was hetzelfde.

Dus de leerlingen die inderdaad behoefte hebben aan die extra uitdaging stroomden gewoon door naar vwo in het tweede jaar.
Volgens mij wordt er idd juist vaak op vwo-niveau les gegeven.
Zie hier van een willekeurige middelbare school:

In de havo/vwo brugklas krijg je les op het vwo-niveau en word je daar ook op getoetst.
Misschien word ik oud (mijn kinderen zitten op de middelbare en studeren) maar wat maakt dat je je hier zo druk over maakt?
Vertrouw je niet op het advies va de leerkracht? Die ziet jouw kind in een school omgeving. Dat is toch ook weer anders dan thuis.
Wordt je kind ook gelukkig als ze met wiskunde niet mee kan komen en continue extra in moet zetten op wiskunde of zelfs af moet stromen, omdat ze qua cijfer niet boven een 4,4 uitkomt?
Laura schreef:
13-02-2026 13:55
Lastig krijgen met wiskunde okè. Maar wat als hij/zij niet mee kan komen?
BrutaImmaculata schreef:
13-02-2026 14:06
Volgens mij wordt er idd juist vaak op vwo-niveau les gegeven.
Zie hier van een willekeurige middelbare school:

In de havo/vwo brugklas krijg je les op het vwo-niveau en word je daar ook op getoetst.
Precies.

Volgens mij is dat ook het hele idee van zo'n brede brugklas, want dan kun je nog naar beide niveaus zonder dat er sprake is van een achterstand omdat je bepaalde stof nooit hebt gehad..
Jemig, wat worden er hier een vervelende aannames gedaan. Volgens mij kan TO prima motiveren waarom ze op een ander schooladvies hoopt. En daar is in haar geval niks mis mee.

TO, aan mij heb je waarschijnlijk niks want de tijden zijn heel anders tegenwoordig. Maar ik was 25 jaar geleden zo’n kind als jouw dochter: heel vlot met taal en alles wat daarmee te maken had, maar rekenen bleef achter. Daardoor had ik net aan een havo advies. Mijn ouders hadden het gevoel dat VWO ook echt haalbaar moest zijn voor mij en gelukkig zijn ze voor me opgekomen. Daar ben ik ze heel dankbaar voor, want anders had ik mijn huidige beroep, dat toen al mijn droomberoep was, niet kunnen uitoefenen, of wellicht met veel moeilijke omwegen. Dus als je voor jezelf helder hebt dat je naar een ander schooladvies streeft voor je dochter omdat je denkt dat ze dat kan - en niet omdat je dat zelf graag wil - ga dan vooral in gesprek met haar leraren.
Honingbij_ schreef:
13-02-2026 14:30
Jemig, wat worden er hier een vervelende aannames gedaan. Volgens mij kan TO prima motiveren waarom ze op een ander schooladvies hoopt. En daar is in haar geval niks mis mee.

TO, aan mij heb je waarschijnlijk niks want de tijden zijn heel anders tegenwoordig. Maar ik was 25 jaar geleden zo’n kind als jouw dochter: heel vlot met taal en alles wat daarmee te maken had, maar rekenen bleef achter. Daardoor had ik net aan een havo advies. Mijn ouders hadden het gevoel dat VWO ook echt haalbaar moest zijn voor mij en gelukkig zijn ze voor me opgekomen. Daar ben ik ze heel dankbaar voor, want anders had ik mijn huidige beroep, dat toen al mijn droomberoep was, niet kunnen uitoefenen, of wellicht met veel moeilijke omwegen. Dus als je voor jezelf helder hebt dat je naar een ander schooladvies streeft voor je dochter omdat je denkt dat ze dat kan - en niet omdat je dat zelf graag wil - ga dan vooral in gesprek met haar leraren.
Ik ben het met je eens! Maar een havo-vwo klas is dan toch ook prima. Dan kan ze ervaren hoe het gaat met wiskunde op de middelbare.
Honingbij_ schreef:
13-02-2026 14:30

Punt is juist dat havo/vwo gewoon de weg is naar vwo als dat haalbaar is voor het kind in kwestie.

En alsnog zijn er tegenwoordig tal van laagdrempelige mogelijkheden om alsnog een vwo-diploma te halen zonder moeilijke omwegen.
prei wijzigde dit bericht op 13-02-2026 15:03
5.95% gewijzigd
Laura schreef:
13-02-2026 13:57
Maar met achterblijvende scores op rekenen is havo juist passend, maar ben jij het er niet mee eens

Maar vraag eens aan de leerkracht/en, of zij VWO-potentie in hem zien.
Mijn beperkte ervaring is dat voorspellend voor lekker doorstromen in de eerste jaren VO vooral zijn ingegeven door goed scoren op rekenen en begrijpend lezen op BO

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven