Interpreteren IEP groep 7
vrijdag 13 februari 2026 om 13:10
Even heel nieuwsgierig. Zoon zit in groep 7 en heeft van de week zijn rapport gekregen;
Taalverzorging: 88
Lezen: 88
Rekenen 61
Met rekenen geen groei laten zien t.o.v. vorige iep.
Is het met de iep in principe zo dat als er groei is de cijfers hoger worden. Lezen zit hij nu op 88 maar hij moet nog 1,5 jaar dus dan is de verwachting dat hij misschien boven de 90 uitkomt toch?
Het is een hele pientere jongen vinden wij.
We vinden het zo zonde dat rekenen achter blijft.. ik hoop voor hem dat hij in een vwo klasje mag komen eerlijk gezegd. Geschiedenis, aardrijkskunde, talen.. wij denken dat hij er uitdaging echt nodig heeft. Maar nu rekenen achter blijft denk ik dat het een havo vwo advies wordt en dan kom je in onze regio in een havo-vwo klas op havo niveau uit…
Zou ik toch jammer vinden voor hem..
Bij ander kind kwam er een havo advies uit maar die hebben we in een mavo-havo klas gezet. Wij zijn geen ouders die perse het hoogste willen maar bij deze zoon denken we stiekem gewoon echt dat vwo heel passend is…
Hoe denken jullie dat school er mee omgaat met zo’n discrepantie?
Taalverzorging: 88
Lezen: 88
Rekenen 61
Met rekenen geen groei laten zien t.o.v. vorige iep.
Is het met de iep in principe zo dat als er groei is de cijfers hoger worden. Lezen zit hij nu op 88 maar hij moet nog 1,5 jaar dus dan is de verwachting dat hij misschien boven de 90 uitkomt toch?
Het is een hele pientere jongen vinden wij.
We vinden het zo zonde dat rekenen achter blijft.. ik hoop voor hem dat hij in een vwo klasje mag komen eerlijk gezegd. Geschiedenis, aardrijkskunde, talen.. wij denken dat hij er uitdaging echt nodig heeft. Maar nu rekenen achter blijft denk ik dat het een havo vwo advies wordt en dan kom je in onze regio in een havo-vwo klas op havo niveau uit…
Zou ik toch jammer vinden voor hem..
Bij ander kind kwam er een havo advies uit maar die hebben we in een mavo-havo klas gezet. Wij zijn geen ouders die perse het hoogste willen maar bij deze zoon denken we stiekem gewoon echt dat vwo heel passend is…
Hoe denken jullie dat school er mee omgaat met zo’n discrepantie?
maandag 16 februari 2026 om 18:07
Oh, maar ik heb echt heel lang naar de kappersvakschool gewild. Ik heb echter een huidprobleem waardoor ik allergisch ben voor veel verf en vloeistoffen.Lady*Voldemort schreef: ↑16-02-2026 18:01Met dit soort teksten mag je van mij wel ophouden hoor. Jij hebt het huidige systeem ook niet uitgevonden, en dat begrijp ik ook best al ben ik dan maar een eenvoudige wasvrouw.
En ik heb het systeem niet uitgevonden, maar ik maak er wel onderdeel van uit. En ik vind dat soms inderdaad ingewikkeld. Probleem is natuurlijk dat ik een van de forummers ben met actuele onderwijskennis, maar tegelijkertijd ben ik ook lerares en dus in de ogen van sommige forummers met achterdocht te benaderen. En dat trek ik me persoonlijk aan, want zo ben ik nog steeds. Denk niet dat dat verandert. Ik zou kunnen wegblijven uit dit soort topics, dat is waarschijnlijk het makkelijkste
Si abra la puerta hay lobos.
maandag 16 februari 2026 om 18:07
Jouw schoenen pasten prima, het Systeem schatte ze alleen te klein in. En dat is ruk. Zo dachten ze bij mij op het VO dat meisjes geen wiskunde B konden doen. Dat was ook ruk, want ik wilde eigenlijk biochemicus worden en daar had ik natuurkunde voor nodig en je mocht alleen natuurkunde kiezen als je ook wiskunde B koos. Maar daar kon die ene wiskundeleraar ook niks aan doen, die moest het ook maar doen met wat zijn Hogerhand voor hem had bedacht. Ik zou het dan ook heel erg vervelend vinden als die man het zich persoonlijk aan zou trekken dat ik nu nog steeds iets aan te merken heb op het toenmalige beleid van die school.Rabarbara schreef: ↑16-02-2026 18:01Nou, dat vind ik enorm kort door de bocht, om bij schaatsmetaforen te blijven.
Ik was geen achterblijver, op de basisschool dachten ze dat meisjes met mijn sociaaleconomische status geen vwo konden doen. Ik was een hardloper, maar ik had gewoon te kleine schoenen aan.
Natuurlijk moet je kinderen op niveau bedienen, maar ergens moet ook een oplossing komen voor die andere leerlingen, terwijl je de leerlingen die echt uitgedaagd moeten worden omdat ze anders uitvallen ook moet bieden wat ze nodig hebben.
Graftak!
maandag 16 februari 2026 om 19:00
Dat zeg ik.Rabarbara schreef: ↑16-02-2026 18:01Nou, dat vind ik enorm kort door de bocht, om bij schaatsmetaforen te blijven.
Ik was geen achterblijver, op de basisschool dachten ze dat meisjes met mijn sociaaleconomische status geen vwo konden doen. Ik was een hardloper, maar ik had gewoon te kleine schoenen aan.
Natuurlijk moet je kinderen op niveau bedienen, maar ergens moet ook een oplossing komen voor die andere leerlingen, terwijl je de leerlingen die echt uitgedaagd moeten worden omdat ze anders uitvallen ook moet bieden wat ze nodig hebben.
If something didn't work the first time, start getting used to that feeling.
Week 10 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 10 van de Extremely Demotivational Calendar
maandag 16 februari 2026 om 19:32
Dat zou kunnen maar dat is een langere en lastigere route voor veel kinderen. Je moet strategisch kiezen qua vakken om te kunnen doorstromen. Scholen zijn er niet allemaal dol op (al is het gelukkig aan banden gelegd dat ze geen hogere eisen mogen stellen) en er moet motivatie zijn om dat te regelen. Het is makkelijker om gewoon met de stroom mee te gaan. Ik heb het zelf gedaan maar heb ook de indruk dat doorstromen in mijn tijd makkelijker was.Solomio schreef: ↑16-02-2026 17:50En daarvoor is dan de route vmbo-havo-vwo of vmbo-mbo-hbo prima.
Waarom alles aanpassen naar de achterblijvers en de hardlopers nog langer afremmen?
Je denkt toch niet dat Jutta Leerdam en Femke Kok goud gewonnen hadden als ze nog een paar jaar niet hard hadden mogen trainen, omdat dat zo sneu is voor de kinderen met minder aanleg?
Ik heb overigens nergens gezegd dat voor kinderen die heel duidelijk er uit springen qua prestaties, of dat nu aan de bovenkant of de onderkant is er geen mogelijkheden moeten zijn. Een kind met niveau vmbo-basis gaat ook niet gelukkig worden van een bredere brugklas.
Maar voor veel kinderen die er nu buiten vallen of die slecht onderwijs hebben gehad op de basisschool of achterstanden hebben of waarvan het niveau grillig is zou het wel een goede oplossing zijn.
En voor veel kinderen in de middenmoot zou het ook prima werken. Genoeg landen waar pas veel later wordt geselecteerd. Die kinderen zijn echt niet allemaal ongelukkig of komen niet tot presteren. Ook kan je informeel al indelen zoals in sommige school systemen waar iedereen naar dezelfde school gaat maar binnen de jaarlaag er per vak op verschillende niveaus wordt gewerkt en dus per periode van niveau kunnen wisselen.
Als ik naar mijn oudste kinderen kijk (vmbo en gymnasium) schat ik in dat de gymnasiast zich prima zou redden in een bredere brugklas. Van de vmbo'er vind ik dat lastiger in te schatten. Dat is wel een kind wat zich pas later aan het ontwikkelen is en denk ik meer zou kunnen dan hij heeft laten zien op de basisschool. Ik merk dat hij nu pas echt grote stappen aan het maken is. Tegelijk was het voor hem ook heel fijn om naar een school te gaan waar hij voor het eerst tot de besten van de klas behoorde. Dat was wel goed voor zijn zelfvertrouwen. Maar het staat en valt allemaal met hoe een school er mee omgaat.
maandag 16 februari 2026 om 22:19
Heb je enig idee hoe het komt dat de resultaten zo uiteen lopen?
Voor taalverzorging en (begrijpend?) lezen zijn de scores mooi. Reken is, (vergeleken met die scores !!) echt heel laag!
Als ik me niet vergis is dit een reken-score waarmee je ergens rond kader/TG uitkomt.
Wat de pech voor jouw kind is (wederom als ik me niet vergis, heb geen bovenbouwgroep) is dat zo'n 45% van de eindtoets uit rekenen bestaat. Dat is een heel belangrijk deel. En terecht, er zijn veel vakken waarbij je moet kunnen rekenen. Dit heb je niet alleen voor wiskunde nodig!
Als het rekenen dus moeizaam gaat, is de kans klein dat je, als je naar de eindtoets kijkt, een VWO-score gaat krijgen. Als je echt denkt dat dat de beste plek is, zou ik hier al tijdig met school over in gesprek gaan en met goede argumenten komen.
Voor taalverzorging en (begrijpend?) lezen zijn de scores mooi. Reken is, (vergeleken met die scores !!) echt heel laag!
Als ik me niet vergis is dit een reken-score waarmee je ergens rond kader/TG uitkomt.
Wat de pech voor jouw kind is (wederom als ik me niet vergis, heb geen bovenbouwgroep) is dat zo'n 45% van de eindtoets uit rekenen bestaat. Dat is een heel belangrijk deel. En terecht, er zijn veel vakken waarbij je moet kunnen rekenen. Dit heb je niet alleen voor wiskunde nodig!
Als het rekenen dus moeizaam gaat, is de kans klein dat je, als je naar de eindtoets kijkt, een VWO-score gaat krijgen. Als je echt denkt dat dat de beste plek is, zou ik hier al tijdig met school over in gesprek gaan en met goede argumenten komen.
dinsdag 17 februari 2026 om 10:23
Voor sommige kinderen is het gunstig, voor anderen weer totaal niet. Voor een deel van mijn kinderen was het denk niet zo gunstig geweest. Anderzijds moet ik ook zeggen dat mijn vriend, als ware streber, op een school met een driejarige brugperiode zat en daar niet echt last van heeft ondervonden.Lady*Voldemort schreef: ↑16-02-2026 16:19Ik heb in zo'n brede brugklas (mavo-havo-vwo) gezeten en geloof me, het was geen pretje. En dan duurde die klas gelukkig maar een jaar, daarna mocht ik gewoon naar een gymnasiumklas. Wat een verademing was dat.
Mensen doen altijd net of een langdurige brede brugperiode een paradijs is voor alle kinderen maar dat is echt niet waar.
dinsdag 17 februari 2026 om 12:49
Ik zat ook op een school met driejarige brugperiode, maar als je gymnasium deed koos je dat vanaf het tweede jaar en viel je daar eigenlijk een beetje buiten. Je kunt sowieso niet pas in het vierde jaar instromen in het gymnasium, dus dat kan ook niet echt anders.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
dinsdag 17 februari 2026 om 16:56
Voor mij was zo’n brede brugklas echt helemaal niks geweest, ik was zo blij dat is eindelijk iets mocht leren. Had ik het gered? Ja, vast wel. Ik heb de basisschool ook gered in alle breedte. Maar ik werd echt wel gelukkiger van alleen gymnasium vanaf de eerste klas. Bovendien kan het simpelweg ook niet dat je in twee jaar complete dakpan net zoveel leert als in twee jaar gymnasium. Je moet gewoon rekening houden met leerlingen die het minder snel doen, dus je kunt nooit dezelfde stof doen. Voldoende voor een vwo diploma, ongetwijfeld. Maar daarmee is het nog niet dezelfde stof. En juist die extra dingen zijn voor kinderen die uitdaging kunnen gebruiken zo fijn.
Omgekeerd ken ik een meisje die echt niet lekker meekwam op de basisschool. Leren uit boeken etc was niet haar ding. Dat was duidelijk, is daarna naar een soort praktijk school gegaan, helemaal opgebloeid, inmiddels 30 en prima baan etc. Maar op de basisschool liep ze bij een psycholoog omdat ze zo’n laag zelfbeeld had. Het is namelijk niet zo leuk als je áltijd de slechtste/domste etc bent. De school wilde haar de gewone Cito laten maken, maar toen hebben haar ouders haar thuis gehouden. Er was allang een pad duidelijk voor erna, ze hoefde niet nóg een keer met afstand de laagste cijfers te hebben. Als die nog twee jaar in zo’n breed onderwijs had moeten zitten was ze ook nog veel ongelukkiger geworden.
Natuurlijk, er zijn kinderen waarbij het nog een beetje moet groeien. Maar er zijn er ook een hoop waarvoor zo’n hele brede basis echt geen pre is. En gelukkig zijn er ook gewoon scholen met tweejarige dakpanklassen. Als je denkt dat je kind nog wat groei nodig heeft, kun je daar heen. Maar laten we dat vooral niet verplicht gaan stellen voor iedereen.
Omgekeerd ken ik een meisje die echt niet lekker meekwam op de basisschool. Leren uit boeken etc was niet haar ding. Dat was duidelijk, is daarna naar een soort praktijk school gegaan, helemaal opgebloeid, inmiddels 30 en prima baan etc. Maar op de basisschool liep ze bij een psycholoog omdat ze zo’n laag zelfbeeld had. Het is namelijk niet zo leuk als je áltijd de slechtste/domste etc bent. De school wilde haar de gewone Cito laten maken, maar toen hebben haar ouders haar thuis gehouden. Er was allang een pad duidelijk voor erna, ze hoefde niet nóg een keer met afstand de laagste cijfers te hebben. Als die nog twee jaar in zo’n breed onderwijs had moeten zitten was ze ook nog veel ongelukkiger geworden.
Natuurlijk, er zijn kinderen waarbij het nog een beetje moet groeien. Maar er zijn er ook een hoop waarvoor zo’n hele brede basis echt geen pre is. En gelukkig zijn er ook gewoon scholen met tweejarige dakpanklassen. Als je denkt dat je kind nog wat groei nodig heeft, kun je daar heen. Maar laten we dat vooral niet verplicht gaan stellen voor iedereen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in