Interpreteren IEP groep 7
vrijdag 13 februari 2026 om 13:10
Even heel nieuwsgierig. Zoon zit in groep 7 en heeft van de week zijn rapport gekregen;
Taalverzorging: 88
Lezen: 88
Rekenen 61
Met rekenen geen groei laten zien t.o.v. vorige iep.
Is het met de iep in principe zo dat als er groei is de cijfers hoger worden. Lezen zit hij nu op 88 maar hij moet nog 1,5 jaar dus dan is de verwachting dat hij misschien boven de 90 uitkomt toch?
Het is een hele pientere jongen vinden wij.
We vinden het zo zonde dat rekenen achter blijft.. ik hoop voor hem dat hij in een vwo klasje mag komen eerlijk gezegd. Geschiedenis, aardrijkskunde, talen.. wij denken dat hij er uitdaging echt nodig heeft. Maar nu rekenen achter blijft denk ik dat het een havo vwo advies wordt en dan kom je in onze regio in een havo-vwo klas op havo niveau uit…
Zou ik toch jammer vinden voor hem..
Bij ander kind kwam er een havo advies uit maar die hebben we in een mavo-havo klas gezet. Wij zijn geen ouders die perse het hoogste willen maar bij deze zoon denken we stiekem gewoon echt dat vwo heel passend is…
Hoe denken jullie dat school er mee omgaat met zo’n discrepantie?
Taalverzorging: 88
Lezen: 88
Rekenen 61
Met rekenen geen groei laten zien t.o.v. vorige iep.
Is het met de iep in principe zo dat als er groei is de cijfers hoger worden. Lezen zit hij nu op 88 maar hij moet nog 1,5 jaar dus dan is de verwachting dat hij misschien boven de 90 uitkomt toch?
Het is een hele pientere jongen vinden wij.
We vinden het zo zonde dat rekenen achter blijft.. ik hoop voor hem dat hij in een vwo klasje mag komen eerlijk gezegd. Geschiedenis, aardrijkskunde, talen.. wij denken dat hij er uitdaging echt nodig heeft. Maar nu rekenen achter blijft denk ik dat het een havo vwo advies wordt en dan kom je in onze regio in een havo-vwo klas op havo niveau uit…
Zou ik toch jammer vinden voor hem..
Bij ander kind kwam er een havo advies uit maar die hebben we in een mavo-havo klas gezet. Wij zijn geen ouders die perse het hoogste willen maar bij deze zoon denken we stiekem gewoon echt dat vwo heel passend is…
Hoe denken jullie dat school er mee omgaat met zo’n discrepantie?
vrijdag 13 februari 2026 om 18:24
Voor een betere interpretatie van de scores, is het ook belangrijk om te weten welke toetsen hij heeft gemaakt (dit staat erbij namelijk). Welk op welk niveau de toetsen zijn afgenomen
Wel blijkt hieruit dat hij met rekenen ver achterloopt tov de rest. Ik zou juist willen achterhalen welke onderdelen de mist in gaan. Als kind idd een zwakkere rekenaar is gaat het VWO (ook al is de rest ok) vrij lastig.
Dingen als natuurkunde, scheikunde komt ook wiskunde/rekenen bij kijken...
(Je kunt ook als je wil de plaatjes delen van iep)
Wel blijkt hieruit dat hij met rekenen ver achterloopt tov de rest. Ik zou juist willen achterhalen welke onderdelen de mist in gaan. Als kind idd een zwakkere rekenaar is gaat het VWO (ook al is de rest ok) vrij lastig.
Dingen als natuurkunde, scheikunde komt ook wiskunde/rekenen bij kijken...
(Je kunt ook als je wil de plaatjes delen van iep)
vrijdag 13 februari 2026 om 18:35
Als je echt denkt dat kind VWO niveau heeft, en met rekenen op de 1 of andere manier een hiaat heeft opgelopen, dan zou ik gericht investeren in bijles.
Bijvoorbeeld de cursus foutloos rekenen van het mathematisch instituut. Dat vraagt wel een serieuze tijdsinvestering van een uur huiswerk per dag (want leren rekenen is gewoon veel herhaling).
Bijvoorbeeld de cursus foutloos rekenen van het mathematisch instituut. Dat vraagt wel een serieuze tijdsinvestering van een uur huiswerk per dag (want leren rekenen is gewoon veel herhaling).
vrijdag 13 februari 2026 om 18:35
Overigens krijgen ze hier in de HAVO-VWO klas op HAVO + niveau de toetsen. (Om na 2 jaar een schrifting te kunnen maken).
De VWO/VWO+ klas krijgt les/toetsen op VWO niveau (vaak zijn het dezelfde boeken als de havo/vwo brugklas al verschillen alleen de toetsen. Op vwo meer toepassen, ien nterpreteren ipv feitjes op kunnen dreunen).
Kwa toelating met een HAVO-VWO advies mag je niet naar de VWO brugklas. Met een VWO advies mag je wel naar een HAVO-VWO brugkla.
Brugklassen duren hier 2 jaar en bij de HAVO-VWO brugklas stroomt er zelfs nog een gedeelte naar.vmbo t
De VWO/VWO+ klas krijgt les/toetsen op VWO niveau (vaak zijn het dezelfde boeken als de havo/vwo brugklas al verschillen alleen de toetsen. Op vwo meer toepassen, ien nterpreteren ipv feitjes op kunnen dreunen).
Kwa toelating met een HAVO-VWO advies mag je niet naar de VWO brugklas. Met een VWO advies mag je wel naar een HAVO-VWO brugkla.
Brugklassen duren hier 2 jaar en bij de HAVO-VWO brugklas stroomt er zelfs nog een gedeelte naar.vmbo t
vrijdag 13 februari 2026 om 18:43
OgenvanTijgers schreef: ↑13-02-2026 18:35Als je echt denkt dat kind VWO niveau heeft, en met rekenen op de 1 of andere manier een hiaat heeft opgelopen, dan zou ik gericht investeren in bijles.
Uur huiswerk per dag minimaal. Die kinderen maken 100den sommen. Let wel sommige kinderen kunnen nog steeds niet goed rekenen na de cursus....
Onze dochter heeft hem ook gedaan. Maar die scoorde al goed op rekenen. Maar wilde haar af van die kromme manier van rekenen op de basisschool (en ik zelf te weinig tijd had). Wereld in getallen je een verschrikkelijke methode.....met veel moeiljkk gedoe en bijzaken.
Bij foutloos rekenen vroegen ze wel af wat we kwamen doen...want ze was duidelijk goed in rekenen. (Heeft hele school tijd hoog op de methode en LVS toetsen gescoord, CITO en sinds een aantal jaar de IEP).
Iep vind ik trouwens een mooier systeem dat kijkt naar groei
vrijdag 13 februari 2026 om 19:07
Nou ja dat is dus het lullige: qua rekenen is dat misschien haar niveau maar qua taal niet. Toch een beetje lullig dat kinderen worden afgerekend op hun slechtste vak als het gaat om schooladviezen, want in dit geval zou het betekenen dat kind zich kapot verveelt bij alles wat geen wiskunde is. Wat mij betreft zouden ze middelbare scholen uitvinden waar je ieder vak gewoon op je eigen niveau kunt doen.
Graftak!
vrijdag 13 februari 2026 om 19:22
Dat zou ideaal zijn en lijkt me een hele puzzel maar best te realiseren.Lady*Voldemort schreef: ↑13-02-2026 19:07Nou ja dat is dus het lullige: qua rekenen is dat misschien haar niveau maar qua taal niet. Toch een beetje lullig dat kinderen worden afgerekend op hun slechtste vak als het gaat om schooladviezen, want in dit geval zou het betekenen dat kind zich kapot verveelt bij alles wat geen wiskunde is. Wat mij betreft zouden ze middelbare scholen uitvinden waar je ieder vak gewoon op je eigen niveau kunt doen.
Als je dan alleen naar het hbo kan als je al je vakken op havo niveau afrond dan heb je er uiteindelijk nog niks aan. Dat zou je dan weer per opleiding moeten bekijken. Welke vakken je nog hebt voor welke studie. Als je bijvoorbeeld engels gaat studeren heb je niks aan wiskunde op havo niveau. Voor engels is dat dan wel een vereiste.
vrijdag 13 februari 2026 om 19:59
Maar dat weet je dus niet. Qua rekenen kan het net zo goed slecht les geweest zijn waardoor kind een achterstand heeft opgelopen. (Of kind had zijn dag tijdens de toets niet). Ik vind het heel raar dat dit kind in een heel schooljaar nul vooruitgang op rekenen geboekt zou hebben.
vrijdag 13 februari 2026 om 20:03
Ja, dat is dus niet per se het geval. Voor een academische opleiding is meestal wel een bepaald basisbegrip van de wiskunde nodig, al kan dat begrip later ook worden aangeleerd.Sabine schreef: ↑13-02-2026 19:22Dat zou ideaal zijn en lijkt me een hele puzzel maar best te realiseren.
Als je dan alleen naar het hbo kan als je al je vakken op havo niveau afrond dan heb je er uiteindelijk nog niks aan. Dat zou je dan weer per opleiding moeten bekijken. Welke vakken je nog hebt voor welke studie. Als je bijvoorbeeld engels gaat studeren heb je niks aan wiskunde op havo niveau. Voor engels is dat dan wel een vereiste.
Maar goed, ik weet dat veel forummers dit anders zien dan ik.
Si abra la puerta hay lobos.
vrijdag 13 februari 2026 om 20:15
Dat zie ik zeker anders.
Als je eerst vmbo doet, dan mbo en dan door naar het hbo heb je ook niet de basisbegrippen van de havo. Vind ik juist goed. Zo heb je toch kansen om verder te komen ook als je niet goed bent in bepaalde basisvakken.
vrijdag 13 februari 2026 om 20:23
Heb je al aan de groepsleerkracht gevraagd of die weet waarom rekenen significant lager scoort?
Is de IEP digitaal afgenomen, vertikt kind het om uitrekenpapier gebruiken, werkt kind slordig of draait het cijfers om, beheerst het rekenstrategieen?
Als je school werkt met Bareka, vraag om het rekenmuurtje te zien. Dan kan je heel makkelijk zien wat je kind wel of niet beheerst, en de leerkracht zal je kunnen uitleggen waar het misgaat bij de stenen die niet beheerst worden.
En daarnaast, ga in gesprek over het schooladvies.
Vraag eens hoe de groepsleerkracht je kind inschat, wat zij zien.
Toetsuitslagen zijn maar een deel van het advies. Werkhouding is ook erg belangrijk.
Een hoogscorend vwo kind dat op de havo komt wordt hier in de omgeving op de scholengemeenschappen met kerst al doorgeschoven.
En je kan gewoon naar de overgangsnormen van de scholen in je omgeving kijken hoe het zit met doorstroming vanuit havo/vwo.
Dakpan klassen moeten namelijk gewoon duidelijk beleid hebben, dus altijd de mogelijkheid om beide kanten op door te stromen.
Het kán niet dat de scholen die jij kent daar haha geen zin in hebben en hun eigen zin doen.
Zo werkt het simpelweg niet.
Is de IEP digitaal afgenomen, vertikt kind het om uitrekenpapier gebruiken, werkt kind slordig of draait het cijfers om, beheerst het rekenstrategieen?
Als je school werkt met Bareka, vraag om het rekenmuurtje te zien. Dan kan je heel makkelijk zien wat je kind wel of niet beheerst, en de leerkracht zal je kunnen uitleggen waar het misgaat bij de stenen die niet beheerst worden.
En daarnaast, ga in gesprek over het schooladvies.
Vraag eens hoe de groepsleerkracht je kind inschat, wat zij zien.
Toetsuitslagen zijn maar een deel van het advies. Werkhouding is ook erg belangrijk.
Een hoogscorend vwo kind dat op de havo komt wordt hier in de omgeving op de scholengemeenschappen met kerst al doorgeschoven.
En je kan gewoon naar de overgangsnormen van de scholen in je omgeving kijken hoe het zit met doorstroming vanuit havo/vwo.
Dakpan klassen moeten namelijk gewoon duidelijk beleid hebben, dus altijd de mogelijkheid om beide kanten op door te stromen.
Het kán niet dat de scholen die jij kent daar haha geen zin in hebben en hun eigen zin doen.
Zo werkt het simpelweg niet.
vrijdag 13 februari 2026 om 21:25
Als je niet goed bent in een basisvak als rekenen en de rest een eitje voor je is, is het natuurlijk heel fijn als je dat vak op je eigen niveau zou kunnen doen op de middelbare. Maar je komt op je vervolgopleiding onherroepelijk in de problemen als je bijvoorbeeld aanloopt tegen de verplichte rekentoets op het mbo, of heel graag een opleiding wil doen waarvan kunnen rekenen een heel wezenlijk onderdeel is.
Het gaat er dan niet om dat je de basisbegrippen van de havo niet hebt op dat moment en dat slechts een hobbeltje is, maar dat je vervolgopleiding spaak loopt omdat je je zo’n basisbegrip niet goed genoeg eigen kunt maken om je opleiding te halen. Of dat bepaalde vervolgopleidingen voor jou helemaal niet in aanmerking komen omdat je van te voren al weet dat je dat niet gaat halen.
In dat licht bezien is een diploma halen van de middelbare met vakken op verschillende niveaus niet per se een geweldig iets.
Ik heb dyscalculie. Voor mij zou het een uitkomst zijn geweest op de basisschool en middelbare, rekenen op niet bestaand niveau afronden en taal/schrijfvaardigheid op havo/vwo. Het had me alleen niets opgeleverd tenzij ik beter had leren rekenen en wiskundig inzicht had kunnen krijgen.
Het beperkt je wel enorm in de keuze van een vervolgopleiding.
vrijdag 13 februari 2026 om 21:40
Hoe zijn haar overige prestaties naast de IEP altijd geweest?
Is ze een leerling die makkelijk meekomt met de lesstof? Hoe maakt ze haar dagelijkse werk volgens de leerkrachten?
Om te zien welk niveau een leerling heeft, speelt zoveel meer. Denk aan overige prestatie, werkhouding, werkgeheugen enz. Wat krijgen jullie daarover mee van school?
Het is misschien nog wat vroeg, maar ik zou zeker met jullie dochter bespreken wat zīj graag wil. Maar jullie hebben nog wel even.
Dat ze wat lager scoort bij rekenen; weten jullie waar dat aan ligt?
Is ze een leerling die makkelijk meekomt met de lesstof? Hoe maakt ze haar dagelijkse werk volgens de leerkrachten?
Om te zien welk niveau een leerling heeft, speelt zoveel meer. Denk aan overige prestatie, werkhouding, werkgeheugen enz. Wat krijgen jullie daarover mee van school?
Het is misschien nog wat vroeg, maar ik zou zeker met jullie dochter bespreken wat zīj graag wil. Maar jullie hebben nog wel even.
Dat ze wat lager scoort bij rekenen; weten jullie waar dat aan ligt?
vrijdag 13 februari 2026 om 21:48
Het probleem -zeker bij een wat hoger niveau- is dat leerlingen zich gaan aanpassen. Zet je een kind dat heel pienter is in een vmbo groep, dan zal het niveau afzwakken. Natuurlijk moet een leerling niet op haar tenen lopen. Maar sommige leerlingen hebben uitdaging nodig en hebben het nodig wat omhoog getrokken te worden.
Of dat het geval is, weten de ouders en school het beste. Het hangt niet alleen af van groep 7 en 8; maar je moet de hele schoolcarrière bekijken. Wat voor kind is het?
Vmbo is niet slechter, vwo is niet beter. Maar het ene niveau past bij het ene kind en het andere niveau bij het andere. Belangrijk is dat je een kind op het juiste niveau neerzet. Maar tegenwoordig mag je bijna alleen nog maar zeggen dat een lager niveau passend is en niet een hoger niveau. (En natuurlijk zijn er altijd een paar ouders die een hoger niveau willen dan passend is, dat is niet oké. Maar over het algemeen kennen ouders hun kind het best.)
vrijdag 13 februari 2026 om 22:20
Als daar geen (hele snelle) verbetering in zit gaat de aansluiting op VWO wiskunde wel erg lastig worden lijkt me. Is het dan niet beter om in een havo/vwo klas te starten? Lijkt me niet leuk voor een kind om met zo'n achterstand te starten.
daphne wijzigde dit bericht op 13-02-2026 22:21
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
33.97% gewijzigd
vrijdag 13 februari 2026 om 22:27
Als dat het niveau is dan accepteer je dat. Maar in dit geval hoeft dat helemaal niet zo te zijn, zeker als het zo verschilt van de andere vakken.
Dan is het handiger om uit te zoeken waar het aan ligt, bijvoorbeeld door zelf met het kind aan de slag te gaan of met bijles.
Bijles kan helpen om het niveau op te krikken, zeker als het ligt aan houding van het kind of niet op het voor kind juiste manier les krijgen. Met wat extra aandacht en gericht oefenen kan je soms een stuk verder komen. En ook als het uiteindelijk havo wordt dan heb je ook wat aan een sterke basis.
Nee, ik inderdaad ook niet. Maar ik neem aan dat je snapt hoe ik dat bedoelde.
Als de leerkracht tot vwo besluit dan volg ik daarin school. En daarmee ook de wens van mijn kind. Maar dan niet vanwege de voorkeur van kind, maar vanwege de visie van de leerkracht dat kind op het VWO op de juiste plek zit. Ik snap de voorkeur van mijn kind. Maar of dat per definitie de juiste keuze is, is niet 100% waterdicht.
Als dat het niveau is dan accepteer je dat. Maar in dit geval hoeft dat helemaal niet zo te zijn, zeker als het zo verschilt van de andere vakken.
Dan is het handiger om uit te zoeken waar het aan ligt, bijvoorbeeld door zelf met het kind aan de slag te gaan of met bijles.
Bijles kan helpen om het niveau op te krikken, zeker als het ligt aan houding van het kind of niet op het voor kind juiste manier les krijgen. Met wat extra aandacht en gericht oefenen kan je soms een stuk verder komen. En ook als het uiteindelijk havo wordt dan heb je ook wat aan een sterke basis.
vrijdag 13 februari 2026 om 22:31
Hangt er van af wat je gaat studeren. Ik heb rechten en geschiedenis gedaan. Mijn gebrek aan wiskundige kennis heeft daar nooit een rol gespeeld.
Bij beta studies of bij economie is het natuurlijk wel noodzakelijk. En als je een studie doet zoals psychologie heb je hele specifieke kennis nodig van een deel van de wiskunde (statistiek) maar de rest is ook weer niet zo belangrijk.
vrijdag 13 februari 2026 om 22:53
Ik had bij taalkundig onderzoek wel profijt van wat statistische kennis. Ik kan me voorstellen dat het niet altijd zo is, daarom had ik het wat minder stellig geformuleerd.Saelle1 schreef: ↑13-02-2026 22:31Hangt er van af wat je gaat studeren. Ik heb rechten en geschiedenis gedaan. Mijn gebrek aan wiskundige kennis heeft daar nooit een rol gespeeld.
Bij beta studies of bij economie is het natuurlijk wel noodzakelijk. En als je een studie doet zoals psychologie heb je hele specifieke kennis nodig van een deel van de wiskunde (statistiek) maar de rest is ook weer niet zo belangrijk.
Maar ik ben toch ergens aanhanger van het ouderwetse Bildungsideaal.
Si abra la puerta hay lobos.
vrijdag 13 februari 2026 om 22:59
Laura schreef: ↑13-02-2026 13:55Dit kind vinden wij verbaal heel slim, haalt hoge cijfers met weinig inspanning.. gewoon een heel pienter kind die zich snel verveelt in de klas omdat het zo traag gaat.. ik gun haar een beetje uitdaging! En wiskunde zal dan mogelijk wat lastig worden, nouja so be it..
Hier idem. Verbaal uhb, en voor de rest hb. Hoge cijfers, weinig inspanning. En zelfs de plusklas was zo af en toe saai en traag. En ja, wij als ouders (ik neem de andere ouder even mee) gunnen kind meer uitdaging dan het nu krijgt op de basisschool krijgt. Maar ook hier is rekenen dus de bottle neck.
Wij zoeken overigens heel erg duidelijk (ook) uitdaging buiten school.
Om even een zijsprong te maken. Ik heb gekozen voor regulier onderwijs, maar als ik het over had mogen doen, dan had ik thuisonderwijs gegeven (unschooling/coop-verband en dus niet bij mij thuis met z'n tweetjes aan de keukentafel). En dat unschooling (niets is school/alles is school) hebben we ook altijd laagdrempelig gedaan naast school. Daar kwam en komt uitdaging genoeg vandaan. Kind heeft een zeer brede algemene ontwikkeling en communiceert, redeneert en argumenteert op jongvolwassen niveau (aldus haar laatste twee leerkrachten).
Maar betekent dat dus per definitie vwo? Wat mij betreft dus niet als blijkt dat rekenen inderdaad achterblijft, en ook als de doorstroomtoets uiteindelijk toch havo/vwo aangeeft.
Zou kind het redden op het VWO? Ik denk heb wel, maar Smorre heeft een punt.
Hoe mijn kind nu in het leven staat, is HAVO/VWO dus helemaal zo slecht.
Honingbij_ schreef: ↑13-02-2026 14:30Dus als je voor jezelf helder hebt dat je naar een ander schooladvies streeft voor je dochter omdat je denkt dat ze dat kan - en niet omdat je dat zelf graag wil - ga dan vooral in gesprek met haar leraren.
Dit citaat vond ik wel intrigerend. Want hoe ik het heb begrepen, is dat je echt hoog of laag kunt springen, maar dat in gesprek gaan in deze tijd vrij weinig uitwerkt. Niet omdat ik dat zelf heb geprobeerd, maar wel omdat het me is uitgelegd.
Er wordt gekeken naar a) het niveau van de doorstroomtoets, b) de scores van de cito's, c) het karakter/houding/leergedrag van het kind op school.
a) Is de uitslag hoger dan het voorlopig advies in december/januari dan kan het uiteindelijke advies hoger worden. Is de uitslag hetzelfde, dan blijft het voorlopige advies staan. Idem als de uitslag slechter is.
b) Zijn de uitslagen van de cito's gelijkmatig dan geeft het systeem een heel duidelijk advies aan. Er wordt gekeken naar de pijltjes en wat die doen bij de verschillende niveaus. Pijltje naar beneden? Niveau dan ook.
c) Cognitief mag een kind dan meekomen, dat moet ook maar blijken uit de rest.
Mijn kind kan op rekenen na makkelijk naar het VWO. Maar wat rekenen betreft dus niet. En nee, ik ga dus niet in gesprek. En zou ik het wel doen? Ik ben er vrijwel zeker van dat het antwoord nee blijft.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in