Welk dier leeft er tussen mijn dak?
dinsdag 17 februari 2026 om 19:16
Voor de ervaringsdeskundigen en forummers die van raadsels houden
Al een lange tijd hoor ik 's ochtends heel vroeg iets knagen tussen mijn dak en 's avonds ook. Het is altijd op dezelfde plek en ter hoogte van een dakgoot, waar ook vaak vogeltjes heen en weer wippen. Het geluid wat ik hoor is niet van de vogeltjes en ik vrees dat het om een knaagdier gaat.
Het gaat om een schuin dak en er liggen nu zelfs allemaal snippertjes isolatieschuim in mijn tuin, precies onder de plek waar ik dat geknaag hoor.
Nog ( godzijdank) geen keuteltjes gevonden in de slaapkamer, en ook (nog geen) urinevlekken in de plafondplaten.
Ik hoor geen gepiep, alleen het gekras en geknaag.
Rarara, wat kan het zijn?
Oplossingen zijn uiteraard ook welkom.
Al een lange tijd hoor ik 's ochtends heel vroeg iets knagen tussen mijn dak en 's avonds ook. Het is altijd op dezelfde plek en ter hoogte van een dakgoot, waar ook vaak vogeltjes heen en weer wippen. Het geluid wat ik hoor is niet van de vogeltjes en ik vrees dat het om een knaagdier gaat.
Het gaat om een schuin dak en er liggen nu zelfs allemaal snippertjes isolatieschuim in mijn tuin, precies onder de plek waar ik dat geknaag hoor.
Nog ( godzijdank) geen keuteltjes gevonden in de slaapkamer, en ook (nog geen) urinevlekken in de plafondplaten.
Ik hoor geen gepiep, alleen het gekras en geknaag.
Rarara, wat kan het zijn?
Oplossingen zijn uiteraard ook welkom.
.
woensdag 18 februari 2026 om 18:52
Dat klopt. Ik ben een tegenstander van gif gebruiken, tenzij het niet anders kan uiteraard. Maar als er geen vraatsporen aan het hout te zien waren, dan lijkt het mee te vallen toch? Is er een reden dat je aan muizen of ratten denkt?Irregular_Choice schreef: ↑18-02-2026 15:48Dat is dus al gebeurt en daar kwam niks uit. Er is al een verdelger met een camera de spouwmuur in gegaan en die kwam niks tegen. Daarna is het geknaag een tijd weg geweest toen we de spouwmuur hebben laten isoleren, maar nu is het dus weer terug. En ik ben jou dus niet, vandaar dat ik er wel wat tegen probeer te doen voordat het misschien zo erg is dat ik hoge kosten heb aan reparaties.
woensdag 18 februari 2026 om 19:21
Door het geknaag. Het kan geen groot dier zijn, want het zit in de spouwmuur en die zit vol met isolatiebolletjes en lijm. En er is geen grote opening waar iets door naar binnen kan. Dus het moet iets zijn dat knaagt, ik niet hoor lopen of ritselen en dat door een klein gaatje de spouwmuur in kan. En het zit beneden bij de grond, dus niet onder het dak of zo. En dus alleen in de winter, vandaar mijn gedachte voor een muis die komt overwinteren of zo.
woensdag 18 februari 2026 om 19:50
Vleermuizen zijn beschermd trouwens.Lady*Voldemort schreef: ↑18-02-2026 15:33Vleermuizen kunnen enge ziektes overbrengen, dat doen wespen dan weer niet. En zo vaak steken wespen niet. Ik denk dat ik in mijn leven vier keer ben gestoken door een wesp, en dat is inclusief die verschrikkelijke wespenplaag in 2004 op de camping. Wespen staan vooral in een kwade reuk maar die is echt niet reëel.
woensdag 18 februari 2026 om 19:53
Het gaat ook niet even om 1 wesp die het huis in komt, maar een heel nest. Die slopen echt je huis en het is echt niet grappig als ineens je hele vliering vol wespen zit. Die vleermuizen kom ik niet mee in contact.Lady*Voldemort schreef: ↑18-02-2026 15:33Vleermuizen kunnen enge ziektes overbrengen, dat doen wespen dan weer niet. En zo vaak steken wespen niet. Ik denk dat ik in mijn leven vier keer ben gestoken door een wesp, en dat is inclusief die verschrikkelijke wespenplaag in 2004 op de camping. Wespen staan vooral in een kwade reuk maar die is echt niet reëel.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in