Welk dier leeft er tussen mijn dak?
dinsdag 17 februari 2026 om 19:16
Voor de ervaringsdeskundigen en forummers die van raadsels houden
Al een lange tijd hoor ik 's ochtends heel vroeg iets knagen tussen mijn dak en 's avonds ook. Het is altijd op dezelfde plek en ter hoogte van een dakgoot, waar ook vaak vogeltjes heen en weer wippen. Het geluid wat ik hoor is niet van de vogeltjes en ik vrees dat het om een knaagdier gaat.
Het gaat om een schuin dak en er liggen nu zelfs allemaal snippertjes isolatieschuim in mijn tuin, precies onder de plek waar ik dat geknaag hoor.
Nog ( godzijdank) geen keuteltjes gevonden in de slaapkamer, en ook (nog geen) urinevlekken in de plafondplaten.
Ik hoor geen gepiep, alleen het gekras en geknaag.
Rarara, wat kan het zijn?
Oplossingen zijn uiteraard ook welkom.
Al een lange tijd hoor ik 's ochtends heel vroeg iets knagen tussen mijn dak en 's avonds ook. Het is altijd op dezelfde plek en ter hoogte van een dakgoot, waar ook vaak vogeltjes heen en weer wippen. Het geluid wat ik hoor is niet van de vogeltjes en ik vrees dat het om een knaagdier gaat.
Het gaat om een schuin dak en er liggen nu zelfs allemaal snippertjes isolatieschuim in mijn tuin, precies onder de plek waar ik dat geknaag hoor.
Nog ( godzijdank) geen keuteltjes gevonden in de slaapkamer, en ook (nog geen) urinevlekken in de plafondplaten.
Ik hoor geen gepiep, alleen het gekras en geknaag.
Rarara, wat kan het zijn?
Oplossingen zijn uiteraard ook welkom.
.
dinsdag 17 februari 2026 om 19:21
Ik hoop voor je dat het geen steenmarter is... Die slepen hun eten mee naar de zolder en omdat het vleeseters zijn, niet fijn als de restanten blijven liggen. Bovendien is hun ontlasting ook niet echt fijn op den duur.
https://totaalonder1dak.nl/marters-op-z ... n-huis-af/
dinsdag 17 februari 2026 om 19:24
Steenmarters schijn je echt te horen lopen tussen de daken, vanwege het gewicht. Ik heb er wel eens aan gedacht maar ik denk niet dat het een steenmarter is, al komen ze hier wel veel voor.urim schreef: ↑17-02-2026 19:21Ik hoop voor je dat het geen steenmarter is... Die slepen hun eten mee naar de zolder en omdat het vleeseters zijn, niet fijn als de restanten blijven liggen. Bovendien is hun ontlasting ook niet echt fijn op den duur.
.
dinsdag 17 februari 2026 om 19:28
Ik had ook een aantal jaar geleden ineens veel snippers isolatieschuim in de tuin liggen. Omdat het ook wat gesneeuwd had, dacht ik eerst dat het sneeuw was.. het moet dus rond deze zelfde tijd geweest zijn. Het bleken vogels die vakkundig het isolatiemateriaal weg aan het halen waren. Er was een beetje voeg tussen de stenen uit gevallen en het leek hen blijkbaar een mooi plekje om in de lente te nestelen.
Ik heb zo snel mogelijk de boel weer gevoegd, zodat ze het lenteplan niet konden uitvoeren.
Ik heb zo snel mogelijk de boel weer gevoegd, zodat ze het lenteplan niet konden uitvoeren.
dinsdag 17 februari 2026 om 19:30
Vogeltjesurim schreef: ↑17-02-2026 19:28Ik had ook een aantal jaar geleden ineens veel snippers isolatieschuim in de tuin liggen. Omdat het ook wat gesneeuwd had, dacht ik eerst dat het sneeuw was.. het moet dus rond deze zelfde tijd geweest zijn. Het bleken vogels die vakkundig het isolatiemateriaal weg aan het halen waren. Er was een beetje voeg tussen de stenen uit gevallen en het leek hen blijkbaar een mooi plekje om in de lente te nestelen.
.
dinsdag 17 februari 2026 om 19:31
Ieuw, vraten die ook het isolatieschuim op?
.
dinsdag 17 februari 2026 om 19:40
Ratten zijn heel intelligent, kunnen goed klimmen, en zich ontzettend klein maken om zich ergens tussendoor te wringen. Ze zijn eigenlijk vrij fascinerend, als mensen hun afschuw even aan de kant zetten
Maar welk dier het ook is, als ze aan je isolatiemateriaal zitten, is het waarschijnlijk een goed idee om de toegang dicht te maken. Heb je al een keer van buiten gekeken hoe het eruit ziet? Kun je iets met kippengaas (om opening dicht te maken zonder het luchtdicht te maken) of als de kit inderdaad weg is, het opnieuw kitten?
Maar welk dier het ook is, als ze aan je isolatiemateriaal zitten, is het waarschijnlijk een goed idee om de toegang dicht te maken. Heb je al een keer van buiten gekeken hoe het eruit ziet? Kun je iets met kippengaas (om opening dicht te maken zonder het luchtdicht te maken) of als de kit inderdaad weg is, het opnieuw kitten?
dinsdag 17 februari 2026 om 19:46
Daarvoor is het te hoog, dat laat ik liever aan de experts over die ik binnenkort maar eens ga bellen.stokbootje schreef: ↑17-02-2026 19:40Ratten zijn heel intelligent, kunnen goed klimmen, en zich ontzettend klein maken om zich ergens tussendoor te wringen. Ze zijn eigenlijk vrij fascinerend, als mensen hun afschuw even aan de kant zetten![]()
Binnen heb ik de kieren wel dicht gekit en voor de zekerheid wat gifkorreltjes voor muizen gestrooid ( en in de kieren geduwd voor het dichtkitten).
.
dinsdag 17 februari 2026 om 19:53
Is dat geluid er 's nachts niet of hoor het dan niet omdat je slaapt?
Als het er niet is, lijkt het me sterk dat het een rat is want die zijn nou juist 's nachts heel actief. Muizen idem dito.
Als het er niet is, lijkt het me sterk dat het een rat is want die zijn nou juist 's nachts heel actief. Muizen idem dito.
cat |kat| n.
The furry little sociopath who rules your household and manages to look innocent while doing so.
The furry little sociopath who rules your household and manages to look innocent while doing so.
dinsdag 17 februari 2026 om 20:02
Ja precies wat jij schrijft. Bij ons zijn het vogels onder de dakpannen.Calamitycat schreef: ↑17-02-2026 19:53Is dat geluid er 's nachts niet of hoor het dan niet omdat je slaapt?
Alles gaat voorbij
dinsdag 17 februari 2026 om 20:15
Ik vond ratten nooit afschuwelijk, totdat mijn kat er een paar had opgevreten en ik de lintwormenkots mocht aanschouwen. Sindsdien ga ik al over mijn nek als ik alleen maar zo'n beest (niet de poes) zie.stokbootje schreef: ↑17-02-2026 19:40Ratten zijn heel intelligent, kunnen goed klimmen, en zich ontzettend klein maken om zich ergens tussendoor te wringen. Ze zijn eigenlijk vrij fascinerend, als mensen hun afschuw even aan de kant zetten![]()
Graftak!
dinsdag 17 februari 2026 om 20:17
dinsdag 17 februari 2026 om 20:21
Nee, Joppie had het over vogeltjes onder een quote met jouw tekst.
Dus waarschijnlijk geen muizen of ratten omdat ze 's nachts minder actief zijn.
Geen vogeltjes, want die knagen niet.
Geen wasbeertjes, want die komen Nederland niet binnen.
Geen marter, dat denk ik.
Geen vleermuizen, want die zijn nog in winterslaap.
.
dinsdag 17 februari 2026 om 20:24
Of een knaaggeest ( variant op klopgeest)
.
dinsdag 17 februari 2026 om 20:25
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in