Werk & Studie alle pijlers

Arbeidsjurist aanwezig?

20-02-2026 19:51 121 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In de CAO GGZ krijg ik niet terug gevonden of de organisatie bij uitzondering, bijvoorbeeld bij overmacht of calamiteiten, je vaste vrije dag tijdelijk (enkele weken) eenzijdig mag wijzigen. Mijn organisatie werkt in de wijk en enkel kantoortijden.
In de CAO GGZ kan ik het niet expliciet terugvinden. In de versie die geldig was tot en met 2025 stond er wel een artikel in dat bij zwaarwegende bedrijfsomstandigheden een werkgever wel je werktijden en dagen mag aanpassen. Kun je hier niet gewoon in overleg met je werkgever? Of is het al dusdanig geëscaleerd ?
Een collega van mij die de planning doet bij ons heeft recent een zeer uitgebreide cursus gehad over roosteren, arbeidstijden etc. etc.
Dit was een cursus die gaat over de wetgeving. In principe is wetgeving leidend, maar daar mag in de cao vanaf geweken worden als dat in het voordeel is voor de werknemer.
Volgens de wetgeving heb je geen recht op een vaste vrije dag. Als je dus in jouw cao niks kan vinden over recht op een vaste vrije dag, dan heb je er dus geen recht op en mag je werkgever dit eenzijdig wijzigen.

En in theorie mag je dan in je handjes knijpen dat je een vaste vrije dag had, maargoed, ik vind dat basic goed werkgeverschap.
Volgens mij heeft niemand vaste vrije dagen, maar wel vaste werkdagen (bij een parttime contract). Dat ze weten of ze die tweede paasdag door moeten betalen of niet zeg maar.

Het lijkt me wel normaal dat wijzigingen daarin in overleg gaan, maar vaak wordt toch wel van je verwacht dat je dan enige flexibiliteit toont. Maar goed, ik ben zelf de koningin van de flexibileit qua werkdagen dus ik heb verder geen ervaring met geschillen in deze.
Graftak!
MadeleineSophia schreef:
20-02-2026 20:02
In de CAO GGZ kan ik het niet expliciet terugvinden. In de versie die geldig was tot en met 2025 stond er wel een artikel in dat bij zwaarwegende bedrijfsomstandigheden een werkgever wel je werktijden en dagen mag aanpassen. Kun je hier niet gewoon in overleg met je werkgever? Of is het al dusdanig geëscaleerd ?
Het betreft n collega die haar vaste vrije dag niet 2 weken achtereen wil ruilen waardoor er 4 collega's hun zomervakantie niet goedgekeurd krijgen. Er is op deze dag altijd net aan genoeg bezetting, dus in vakantieperiode een probleem.
Karrota schreef:
20-02-2026 20:07
Een collega van mij die de planning doet bij ons heeft recent een zeer uitgebreide cursus gehad over roosteren, arbeidstijden etc. etc.
Dit was een cursus die gaat over de wetgeving. In principe is wetgeving leidend, maar daar mag in de cao vanaf geweken worden als dat in het voordeel is voor de werknemer.
Volgens de wetgeving heb je geen recht op een vaste vrije dag. Als je dus in jouw cao niks kan vinden over recht op een vaste vrije dag, dan heb je er dus geen recht op en mag je werkgever dit eenzijdig wijzigen.

En in theorie mag je dan in je handjes knijpen dat je een vaste vrije dag had, maargoed, ik vind dat basic goed werkgeverschap.

Als je contractueel een vaste vrije dag hebt vastgelegd dan lijkt het me toch wel stug dat een werkgever dat eenzijdig mag wijzigen dus volgens mij ben je wat te kort door de bocht.

Joske11 schreef:
20-02-2026 21:08
Het betreft n collega die haar vaste vrije dag niet 2 weken achtereen wil ruilen waardoor er 4 collega's hun zomervakantie niet goedgekeurd krijgen. Er is op deze dag altijd net aan genoeg bezetting, dus in vakantieperiode een probleem.

Lastig. Mooiste is natuurlijk als je er met elkaar uit kunt komen, erachter komen wat de reden is dat ze aan die dag vast wil houden zou kunnen helpen met een oplossing zoeken, net zoals uitvinden wat de redenen zijn voor de anderen om in die 2 weken vrij te willen zijn en dan ook die hele weken ipv dag schuiven.

Als je er niet samen uitkomt vind ik het nogal wat om als werkgever iemand op te leggen van de normaal vaste vrije dag af te zien, enkel omdat teveel mensen tegelijk vakantie willen in bepaalde weken.
Ik vind het nogal wat dat je zo halsstarrig aan je vrije dag vasthoudt voor 2 keer zodat 4 collega’s geen vakantie kunnen nemen.
Terwijl zij waarschijnlijk aan die zomervakantie vast zitten.
Joske11 schreef:
20-02-2026 21:08
Niet wil of niet kan ivm andere baan, mantelzorg taken of wat dan ook?
In geval van niet kunnen ok maar in geval van niet willen vind ik het een heel ander verhaal.
Als die collega dan ooit eens wat van mij zou willen zou ze echt de pot op kunnen...
Aan de vakbond vragen? Of is niemand lid?
Volgens mij als je als werknemer zijnde een bepaalde periode vooraf tijdig je vakantie aanvraagt dan kan je werkgever het niet weigeren. Bij ons is dit twee maanden van te voren.

Je weet als werkgever zijnde daarnaast dat je in vakantieperiodes zeker met allemaal werknemers met schoolgaande kinderen dat je tegen een bezetting probleem kunt aanlopen. Kunnen ze niet tijdelijk inhuren?
Ik vind het niet blijken van goed werkgeverschap om dit op die ene werknemer af te schuiven. Wie weet welke privé verplichtingen zij heeft op die dag.
MadeleineSophia schreef:
20-02-2026 21:44
Je weet als werkgever zijnde daarnaast dat je in vakantieperiodes zeker met allemaal werknemers met schoolgaande kinderen dat je tegen een bezetting probleem kunt aanlopen. Kunnen ze niet tijdelijk inhuren?
Ik vind het niet blijken van goed werkgeverschap om dit op die ene werknemer af te schuiven. Wie weet welke privé verplichtingen zij heeft op die dag.
Dit. Volgens mij is dit een probleem van de werkgever en niet van die ene collega.
Dank allemaal voor de reacties. De problemen in vakantieplanning oplossen is voor 90% gelukt op ruim een week, waarin een overlap zit, na. Wij zitten in een tussenregio met schoolvakanties, deel van t team valt onder midden met woonplaats en n ander deel onder zuid. Dus 3 om 3 lukt niet met de schoolvakanties.
S-Groot schreef:
20-02-2026 21:31
Lastig. Mooiste is natuurlijk als je er met elkaar uit kunt komen, erachter komen wat de reden is dat ze aan die dag vast wil houden zou kunnen helpen met een oplossing zoeken, net zoals uitvinden wat de redenen zijn voor de anderen om in die 2 weken vrij te willen zijn en dan ook die hele weken ipv dag schuiven.
Nou dit inderdaad.

Waarom gelijk vragen naar een jurist? Zodat je kan aantonen wie er juridisch in z’n recht staat en diegene dan dwingen haar dagen te wisselen? Zal goed zijn voor de sfeer op de werkvloer.

Ga met elkaar in gesprek. Kijk naar persoonlijke situaties, wat is wel/niet mogelijk, waar kunnen we schuiven in dagen/vakanties en kom er met z’n 3en uit.
reisverslaafde wijzigde dit bericht op 20-02-2026 21:59
0.66% gewijzigd
Dubbel
Reisverslaafde schreef:
20-02-2026 21:58
Nou dit inderdaad.

Waarom gelijk vragen naar een jurist? Zodat je kan aantonen wie er juridisch in z’n recht staat en diegene dan dwingen haar dagen te wisselen? Zal goed zijn voor de sfeer op de werkvloer.

Ga met elkaar in gesprek. Kijk naar persoonlijke situaties, wat is wel/niet mogelijk, waar kunnen we schuiven in dagen/vakanties en kom er met z’n 3en uit.
Dat station is al gepasseerd. 6 doordeweekse dagen achter elkaar blijven een probleem. Iedereen in ons team heeft wat extra werktijd ingezet, gewijzigd aan hun vaste rooster of zelfs vakantie verplaatst. 1 collega geeft dus aan; ik heb zelf vakantie buiten de schoolvakanties dus het is niet mijn probleem. Ze hoeft niet extra te werken alleen haar werkdag te ruilen. We krijgen het dus onderling niet opgelost....wie is er dan verantwoordelijk? En wie krijgt er een nee?
joske11 wijzigde dit bericht op 20-02-2026 22:15
0.11% gewijzigd
Wat raar dat jullie er niet uit komen met 5 collega's. Onderzoek en bevraag die collega wat er wél mogelijk is tijdens die 2 weken.
En zo niet, dan wens ik de teamleider veel wijsheid. ;)
Joske11 schreef:
20-02-2026 22:13
Dat station is al gepasseerd. 6 doordeweekse dagen achter elkaar blijven een probleem. Iedereen in ons team heeft wat extra werktijd ingezet, gewijzigd aan hun vaste rooster of zelfs vakantie verplaatst. 1 collega geeft dus aan; ik heb zelf vakantie buiten de schoolvakanties dus het is niet mijn probleem. Ze hoeft niet extra te werken alleen haar werkdag te ruilen. We krijgen het dus onderling niet opgelost....wie is er dan verantwoordelijk? En wie krijgt er een nee?
Het hangt er toch ook vanaf wat ze te doen heeft op die vrije dag? Denk aan mantelzorg of zo.
Graftak!
Joske11 schreef:
20-02-2026 22:13
Uiteindelijk moet de teamleider dit oplossen. Fijn als de werkvloer het zelf afstemt maar maak het niet je eigen probleem. En ga niet zitten wroeten in de redenen waarom Marietje niet wil schuiven. Levert alleen maar aannames en gezeik op. Schuif het door naar de verantwoordelijke; je teamleider.
Joepie40 schreef:
20-02-2026 22:14
Wat raar dat jullie er niet uit komen met 5 collega's. Onderzoek en bevraag die collega wat er wél mogelijk is tijdens die 2 weken.
En zo niet, dan wens ik de teamleider veel wijsheid. ;)
Zeker zo'n fijn zelfsturend team.
Graftak!
Joske11 schreef:
20-02-2026 21:51
Dank allemaal voor de reacties. De problemen in vakantieplanning oplossen is voor 90% gelukt op ruim een week, waarin een overlap zit, na. Wij zitten in een tussenregio met schoolvakanties, deel van t team valt onder midden met woonplaats en n ander deel onder zuid. Dus 3 om 3 lukt niet met de schoolvakanties.

Begrijp ik goed dat het gaat om 4 collega's die elk 3 weken aansluitend vakantie willen? Dan kun je een werknemer slecht gaan dwingen hoor voor een gunst aan een ander. Je hebt recht op 2 weken aansluitend (ergens in het jaar), niet op 3 weken aansluitend. Super als het allemaal lukt, jammer als het een keer niet kan.
S-Groot schreef:
20-02-2026 22:28
Begrijp ik goed dat het gaat om 4 collega's die elk 3 weken aansluitend vakantie willen? Dan kun je een werknemer slecht gaan dwingen hoor voor een gunst aan een ander. Je hebt recht op 2 weken aansluitend (ergens in het jaar), niet op 3 weken aansluitend. Super als het allemaal lukt, jammer als het een keer niet kan.
In onze cao ligt vast dat je 3 aan 1 gesloten weken jaarlijks mag opnemen.
S-Groot schreef:
20-02-2026 22:28
Je hebt recht op 2 weken aansluitend (ergens in het jaar), niet op 3 weken aansluitend. Super als het allemaal lukt, jammer als het een keer niet kan.
Dat is zeker geen algemene regel!
Is echt overal anders.
Lady*Voldemort schreef:
20-02-2026 22:20
Het hangt er toch ook vanaf wat ze te doen heeft op die vrije dag? Denk aan mantelzorg of zo.
Misschien heeft ze een vaste oppasdag. Daarmee gaan schuiven levert dan weer problemen op in het team van ( schoon )kind(eren ) of de andere grootouder(s).
Ik schuif ook nooit met de dagen die ik toegezegd heb om op te passen. ( tenzij ik zelf op vakantie ga )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
20-02-2026 22:46
Misschien heeft ze een vaste oppasdag. Daarmee gaan schuiven levert dan weer problemen op in het team van ( schoon )kind(eren ) of de andere grootouder(s).
Ik schuif ook nooit met de dagen die ik toegezegd heb om op te passen. ( tenzij ik zelf op vakantie ga )
Ja dat bedoel ik.

Als iemand niet bereid is om haar vaste Netflixdag een dagje te verschuiven vind ik daar best wat van, maar de kans dat de situatie een beetje anders ligt is natuurlijk best groot.
Graftak!
blijfgewoonbianca schreef:
20-02-2026 22:46
Het is bekend waar het om gaat. Collega heeft echt geen andere beweegreden dan dat ze het niet haar persoonlijke probleem vindt omdat ze zelf geen beroep doet op schoolvakanties.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven