Werk & Studie alle pijlers

Arbeidsjurist aanwezig?

20-02-2026 19:51 269 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In de CAO GGZ krijg ik niet terug gevonden of de organisatie bij uitzondering, bijvoorbeeld bij overmacht of calamiteiten, je vaste vrije dag tijdelijk (enkele weken) eenzijdig mag wijzigen. Mijn organisatie werkt in de wijk en enkel kantoortijden.
Heeft je collega wellicht de ervaring dat zij steeds in alle kindervakanties de gaten moet dichtlopen en er nu eens klaar mee is?
Als je de enige zonder kinderen bent in een team, lijken de anderen wel eens te vinden dat je je dan altijd maar moet (kunnen) aanpassen. Soms kan dat en soms ook niet. Ik vind dat jij en je teamleden dat ook moeten accepteren. Uiteindelijk hoeft maar 1 van jullie zijn/haar vakantie aan te passen, de anderen kunnen drie weken houden.
MEFunny schreef:
21-02-2026 08:59
Het hebben van kinderen is geen verworven recht om dan altijd 3 weken vrij te MOGEN zijn in de schoolvakanties.
Waar lees jij dat ze kinderen hebben? Er zijn ook andere redenen waardoor je gebonden kan zijn aan schoolvakanties.
Ik begrijp het ook hoor vanuit meerdere partijen en ben niet verbolgen. Er wordt nu aangegeven dat als het team de laatste puzzelstukjes niet op kan lossen, er geloot gaat worden. Dat zal dan zijn tussen 2 collega's zijn die beiden vakantie willen op hun vaste werkdag (2 weken achter elkaar). Als ik ervan uit mag gaan dat werkgever anderen niet kan verplichten bij hoge uitzondering te schuiven met vaste vrije dag (er zijn er ook 2 weg, waaronder ik, die al niet werkzaam zijn op betreffende doordeweekse dag).
Zo lossen ze het bij ons ook op, loten. Of een deal maken, wie de vakantie inkort mag de meivakantie of kerstvakantie twee weken nemen. Er valt meestal wel wat te onderhandelen toch?
Nounou schreef:
21-02-2026 09:43
Zo lossen ze het bij ons ook op, loten. Of een deal maken, wie de vakantie inkort mag de meivakantie of kerstvakantie twee weken nemen. Er valt meestal wel wat te onderhandelen toch?
Zoiets idd. Of een roulerende afspraak waarbij steeds 3 voorkeuren worden opgegeven en wie zn eerste voorkeur dit jaar heeft, dat volgende x niet heeft oid. Dit kan je ook in een regeling met de OR vastleggen.
Ommetje schreef:
21-02-2026 09:38
Heeft je collega wellicht de ervaring dat zij steeds in alle kindervakanties de gaten moet dichtlopen en er nu eens klaar mee is?
Als je de enige zonder kinderen bent in een team, lijken de anderen wel eens te vinden dat je je dan altijd maar moet (kunnen) aanpassen. Soms kan dat en soms ook niet. Ik vind dat jij en je teamleden dat ook moeten accepteren. Uiteindelijk hoeft maar 1 van jullie zijn/haar vakantie aan te passen, de anderen kunnen drie weken houden.
Nee hoor, andere vakanties zijn nooit n probleem en dan wordt er nooit n vraag gesteld tot ruilen en lossen we het op met de collegas die aan de schoolvakanties vastzitten. We hebben gewoon 95% die vastzitten aan de vastgestelde zomervakantie in 2 regio's.
Ik vind wel sterk dat als die collega in totaal 2 dagen extra werkt, er opeens 4 mensen op vakantie kunnen.

(ik vermoed dat zowiezo maar 1 van de 4 dan die vakantie kan krijgen).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
dreuvel schreef:
21-02-2026 09:52
Ik vind wel sterk dat als die collega in totaal 2 dagen extra werkt, er opeens 4 mensen op vakantie kunnen.

(ik vermoed dat zowiezo maar 1 van de 4 dan die vakantie kan krijgen).
Niet extra werken, zij hoeft alleen van vaste vrije dag te ruilen 2 weken op rij.
Andere collega werkt 2 weken op rij 5 ipv 3 dagen zodat andere collega's elkaar kunnen overlappen. Andere collega's werken in de zomervakantie als ze aan het werk zijn, een dagdeel extra en ruilen van dagen zodat iedereen 3 weken weg kan.
Staat die dag genoemd contractueel vastgelegd? Dan mag het alleen als er ook een eenzijdig wijzigingsbeding in staat.

Als de dag nergens zwart op wit staat, mag het onder bepaalde omstandigheden wel. Personeelstekort kan daar best één van zijn :)
Ja lastig en ik snap je frustratie.
Ik gok dat ze evt wel 'gedwongen' kan worden om die dagen incidenteel te wisselen, als er niet specifiek in het contract staat dat collega niet werkt op bijv vrijdag. Maar of je leidinggevende dat gaat doen of inderdaad gaat loten tussen de 2 collega's die op die vrijdag werken of tussen alle vrij willende collega's, geen idee.
Ik heb ooit in een situatie gezeten die ik ook super oneerlijk vond. Toen werd er 'gevraagd' om structureel mijn parttimedag van vrijdag naar maandag te verzetten, omdat de collega die op vrijdag werkte een andere baan accepteerde en mijn baas dus een vervanger aannam die ook perse op vrijdag vrij wilde.
Er was weinig begrip voor het feit dat ik dat, naast dat ik dat niet wilde, het ook niet zomaar kon regelen. De kinderopvang is op vrijdag gemiddeld dan misschien wel rustiger, maar er was toch een wachtlijst, omdat de bestaande groep dus wel al vol zat. Ik had info gevraagd aan een familielid dat arbeidsjurist is en die vond eigenlijk dat ik maar gewoon flexibel moest zijn, dus daar had ik ook al geen bal aan 😉
Uiteindelijk mocht ik mijn vrije dag soort van houden, maar moesten we dus allemaal om de beurt 1x per maand alsnog werken op die vrijdag. Tja...
Stel, collega doet het wel en wordt ziek op die dagen? Hoe zou het dan opgelost worden?

Ga nog een keer met om de tafel, doe een beroep op ieders redelijkheid en collegialiteit en als dan de uitkomst hetzelfde blijft, dan is het wat het is en zullen de 4 collega's hun vakantieplannen moeten wijzigen. Of wijs collega erop dat wat flexibiliteit nu haar op een ander moment ook collegialiteit teruglevert als zij het zelf een keer nodig heeft.

Misschien is er iets motiverends te verzinnen waardoor collega het wel wil doen? Bijvoorbeeld een extra vrije dag op een ander moment ofzo. Ik weet niet of dat kan natuurlijk.
Vakantie is natuurlijk geen calamiteit of overmacht, dus al zou daar iets over in de cao staan zou dat hier niet van toepassing zijn. Ik kan wel vinden dat mensen zonder kinderen zich nog meer moeten plooien dan al niet in schoolvakanties vrij vragen, maar gelukkig is dat niet in de wet vastgelegd.
Is hier geen leidinggevende? Jullie regelen alles al zelf, maar nu komen jullie er onderling niet uit. Dit is bij uitstek iets voor een manager om met mensen te praten en een knoop door te hakken.
Het is wat het is.
MEFunny schreef:
21-02-2026 08:59
Het hebben van kinderen is geen verworven recht om dan altijd 3 weken vrij te MOGEN zijn in de schoolvakanties.

Het probleem is niet van je ene collega, maar een probleem van het team. Er willen er teveel tegelijk te lang vrij zijn.
Dit.

Als je geen kinderen hebt, wordt er te vaak van je verwacht dat je je aanpast aan de mensen die ze wel hebben.
blijfgewoonbianca schreef:
20-02-2026 23:55
Misschien moeten er daardoor anderen ook iets regelen waardoor het ineens iedereen zijn probleem wordt.
Precies. En heeft ze niet, al is het wat star, op zich gewoon gelijk dat het haar probleem niet is? Het management is - buiten de zorg in ieder geval - verantwoordelijk voor de bezetting.
Ik kan me zo voorstellen dat de werkdruk erg hoog is en dat flexibiliteit een keer ophoudt.
nerdopviva schreef:
21-02-2026 07:49
Weet je wat er in haar contract staat?

En ik vind het ook nogal wat dat je meteen op zoek gaat naar je rechten. Misschien zit er iets anders achter. Ze heeft wat anders te doen of is zij misschien altijd degene die alle gaten dichtloopt? Dan kan ik me best voorstellen dat ze nu een keer zegt "laat iemand anders het maar een keer oplossen".
Precies mijn gedachte.
Betreffende collega heeft in 6 jaar dat ze werkzaam is, eenmalig een werkdag moeten ruilen (3 jaar terug in dezelfde periode om dezelfde reden). Verder is er nooit een beroep op haar gedaan. Ze heeft zelf 3 weken in mei, 3 weken in september en een week kerstvakantie.
Ze hoeft geen gaten dicht te lopen, dat doen de teamleden onderling die afhankelijk zijn van schoolvakanties.
joske11 wijzigde dit bericht op 21-02-2026 12:01
0.26% gewijzigd
Mabel schreef:
21-02-2026 10:58
Stel, collega doet het wel en wordt ziek op die dagen? Hoe zou het dan opgelost worden?

Standaardbezetting in vakantie is 4 per dag, op die paar dagen die nu peniebel zijn bij uitzondering 3 zodat er 2 zijn mocht er 1 ziek worden.
Mabel schreef:
21-02-2026 10:58
In mijn eerdere voorbeeld over medisch personeel: dan worden er operaties afgezegd. En dat gebeurt ook wel eens. Maar dat een werkgever zoiets, of bv het sluiten van een winkel voor een dag omdat echt al het personeel ziek is, wel wil of kan doen in een echte uitzonderlijke situatie, betekent nog niet dat dat dan ook een oplossing is voor de vakantieplanning.
Joske11 schreef:
21-02-2026 11:56
Betreffende collega heeft in 6 jaar dat ze werkzaam is, eenmalig een werkdag moeten ruilen (3 jaar terug in dezelfde periode om dezelfde reden). Verder is er nooit een beroep op haar gedaan. Ze heeft zelf 3 weken in mei, 3 weken in september en een week kerstvakantie.
Ze hoeft geen gaten dicht te lopen, dat doen de teamleden onderling die afhankelijk zijn van schoolvakanties.
Dan geeft ze - om welke reden dan ook - goed haar grenzen aan.
Uit je OP: vakanties worden vooraf gepland dus m.i. kan je niet spreken over een calamiteit of overmacht.
BrutaImmaculata schreef:
21-02-2026 12:02
Dan geeft ze - om welke reden dan ook - goed haar grenzen aan.
Inderdaad, "nee" is ook een antwoord. Of het voor de onderlinge verhoudingen handig is, is een andere vraag.
En inderdaad, het maakt uit of het gaat om iemand die altijd flexibel is, en nu zegt dat het helaas écht niet kan. Maar die mensen geven vrijwel meteen aan waarom niet, zodat duidelijk is of er meegedacht kan worden, of dat er echt geen opties zijn. Of dat het gaat om iemand die altijd haar gewone uren maakt en ‘gewoon niet werkt op woensdag omdat ze niet werkt op woensdag’. Zowel voor collega’s als leidinggevende.
Men kan wel vinden dat het niet uitmaakt waarom je vrij wilt, maar dat doet het dus wel. Moeite doen om opvang voor mijn kind te vinden zodat ik kan werken op een dag dat collega naar uitvaart wil is iets heel anders dan diezelfde moeite moeten doen omdat collega naar het strand wil. Zelfs als de moeite precies evenveel is (in tijd etc), zal het een een collega het gevoel geven dat ze iemand hebben kunnen helpen, en het ander dat zij minder belangrijk zijn dat het lolletje van collega.
Joske11 schreef:
21-02-2026 11:56
Maar stel dat zij ook in de zomervakantie vrij wil/moet zijn, was het probleem al 6 jaar veel groter.
En het is niet zo dat 4 man niet in de gewenste periode vrij kan nemen, maar 1.
Juist omdat een deel in een andere regio valt, zou het makkelijker moeten zijn, niet moeilijker.
Als je allemaal in dezelfde regio valt, heb je maar 6 weken om de vakanties te verdelen. Als je in 2 regio’s valt, heb je 7 of 8 weken om de vakanties in te verdelen. Ik vind de 4 ook niet flexibel.
margreetder schreef:
21-02-2026 12:08
Inderdaad, "nee" is ook een antwoord. Of het voor de onderlinge verhoudingen handig is, is een andere vraag.
Bij ons zou net opwerpen dat een collega zijn/haar vrije dagen moet verschuiven om zelf verlof naar believen te kunnen nemen als niet collegiaal gezien worden.

Je al eens afgevraagd hoe hectisch de zomer is voor mensen die in die periode geen verlof nemen? Je hebt dan nooit een volledige bezetting.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven