Hoe vaak ga jij in bad?
dinsdag 17 februari 2026 om 18:34
Ik lig in bad. Voor het eerst in, denk ik, een jaar. Het is lekker, daar niet van, maar het is ook een beetje gedoe en eigenlijk komt het er bijna nooit van.
Een vriendin van mij maakte voor een krant ooit een rubriek waarin ze mensen een aantal standaardvragen stelde (hoe vaak ga je uiteten, doe je iets aan sport enzovoort) en één van die vragen luidde: wat doe je om te ontspannen? Volgens haar antwoordde bijna iedereen (9 van de 10 geïnterviewden): in bad gaan. En dat geloofde zij dus niet. Ik ook niet
Ik denk dat in bad gaan voor veel mensen vooral het idee van ontspanning belichaamt, maar het dóen?
Daar moet ik opeens aan denken nu ik zo ontspannen in bad lig. Niet iedereen heeft natuurlijk een bad, dus ontspannen douchen telt ook. Benieuwd naar jullie reacties!
Een vriendin van mij maakte voor een krant ooit een rubriek waarin ze mensen een aantal standaardvragen stelde (hoe vaak ga je uiteten, doe je iets aan sport enzovoort) en één van die vragen luidde: wat doe je om te ontspannen? Volgens haar antwoordde bijna iedereen (9 van de 10 geïnterviewden): in bad gaan. En dat geloofde zij dus niet. Ik ook niet
Daar moet ik opeens aan denken nu ik zo ontspannen in bad lig. Niet iedereen heeft natuurlijk een bad, dus ontspannen douchen telt ook. Benieuwd naar jullie reacties!
woensdag 18 februari 2026 om 17:13
woensdag 18 februari 2026 om 19:53
Groter past helaas niet en op deze manier kan ik wel helemaal onder het warme water zitten als ik spierpijn heb of grieperig ben. We kunnen wel een kamertje opofferen voor een badkamer met douche èn bad, maar dan ben ik bang dat ik dat bad niet ga gebruiken en de boel wel moet schoonhouden.Phlox24 schreef: ↑18-02-2026 17:13Het lijkt me dat je daarin niet lekker kunt liggen, is maar 76 cm lang. Je zit dus behoorlijk recht op.
Het ligbad dat wij hebben is eigenlijk te lang voor mij, ik verzuip erin. Inmiddels ben ik daar wel aan gewend. In de winter ga ik wel geregeld in bad. Man gaat 2x per week, zomer en winter.
vrijdag 20 februari 2026 om 20:18
ik ben ook een badmens en ook al ga ik maar 1 x per week in bad, ik zou nooit in een huis willen wonen zonder. Voor mij is badderen pure wellness. Helpt zeker ook bij stijve en pijnlijke spieren.
Nooit heb ik vuile randen op het bad, ik ben ook niet 'vuil' of besmeurd als ik in bad ga dus ik snap opmerkingen als 'in je eigen vuil liggen' helemaal niet. Het gaat mij ook niet alleen over het wassen van je lichaam, maar vooral over het genieten. Bovendien word je resistenter voor bacteriën als je in contact komt met 'vuil', mooi meegenomen dus.
En tot slot vind ik een bad schoonmaken véél minder werk dan een (inloop)douche schoonmaken.
Nooit heb ik vuile randen op het bad, ik ben ook niet 'vuil' of besmeurd als ik in bad ga dus ik snap opmerkingen als 'in je eigen vuil liggen' helemaal niet. Het gaat mij ook niet alleen over het wassen van je lichaam, maar vooral over het genieten. Bovendien word je resistenter voor bacteriën als je in contact komt met 'vuil', mooi meegenomen dus.
En tot slot vind ik een bad schoonmaken véél minder werk dan een (inloop)douche schoonmaken.
vrijdag 20 februari 2026 om 21:00
Wij wonen nu 6 jaar in ons huis en ik ben in die tijd denk ik 4x in bad geweest. Man en oudste dochter nooit, jongste ging de eerste jaren wel vaker in bad maar inmiddels ook niet meer. Toch heb ik geen spijt van het bad, het is half vrijstaand en ziet er prachtig uit. Daar kan ik ook van genieten 
Ik wil nu graag zo'n infraroodpaneel in de douche, ik ben een enorme koukleum en heb vaak lichte schouder- en rugklachten dus dat lijkt me heerlijk.
Ik wil nu graag zo'n infraroodpaneel in de douche, ik ben een enorme koukleum en heb vaak lichte schouder- en rugklachten dus dat lijkt me heerlijk.
vrijdag 20 februari 2026 om 21:24
Hier alweer 9 jaar in een huis zonder bad, tegen het einde van dit jaar verhuizen we naar een huis met bad en ik kijk er zó naar uit! Zeker in de winter, heerlijk opwarmen zo
Ook voor onze tweeling wordt het echt een verademing, ze gaan nu na elkaar in zo'n uitklapbadje wat in de douche staat (passen ze al niet meer samen in
). Straks weer lekker samen.
Ook voor onze tweeling wordt het echt een verademing, ze gaan nu na elkaar in zo'n uitklapbadje wat in de douche staat (passen ze al niet meer samen in
What you do makes a difference, and you have to decide what kind of difference you want to make.
vrijdag 20 februari 2026 om 21:52
zaterdag 21 februari 2026 om 10:26
zondag 22 februari 2026 om 16:39
Bad eerst schoon spoelen. Dan vol laten lopen. Dat kost tijd. In die tijd doe ik niet echt ontspannen iets anders. En vervolgens is het bad bij mij nooit perfect op temperatuur. Soms net te koud, soms te warm. Dat kost mij in ieder geval extra tijd. Met douchen heb ik dat niet.NellieVermicelli schreef: ↑21-02-2026 11:063x per week met zijn tweeën. We hebben een extra groot bad.
Ik lees een aantal keer dat het 'een gedoe is'. Wat bedoelen jullie daar dan mee?
En zoals iemand anders hier zei: het voelt raar om snel weer het bad uit te gaan als er zoveel water in is gegaan. Dus het voelt voor mij ook als verplicht ontspannen als ik er eenmaal in lig. Onder de douche kan ik voor mijn gevoel sneller besluiten dat het wel mooi geweest is. Ik vind dat ook gedoe.
Ik ga ook nooit in bad, ook hebben we er wel een thuis.
zondag 22 februari 2026 om 16:45
Met een thermostaatkraan is dat toch makkelijk in te regelen?Paradise schreef: ↑22-02-2026 16:39Bad eerst schoon spoelen. Dan vol laten lopen. Dat kost tijd. In die tijd doe ik niet echt ontspannen iets anders. En vervolgens is het bad bij mij nooit perfect op temperatuur. Soms net te koud, soms te warm. Dat kost mij in ieder geval extra tijd. Met douchen heb ik dat niet.
En als het bad loopt, verzamel ik allerlei spullen. Iets te drinken, iets te snacken, een gezichtsmasker, handdoek, kleren voor na het bad. Misschien hang ik nog even een was op. Ik ga er in ieder geval niet naast staan wachten. En voor zoon zet ik hem aan als hij weg fietst bij de training. Die ruimt nog zijn sportspullen op.
Drinkt nog even wat.
zondag 22 februari 2026 om 16:49
En ook het gesleep met spullen (boek, iets te drinken, handdoekje om handen tussendoor mee te drogen…) en natuurlijk het aan- en uitkleden dat minder logisch is dan ‘s morgens na het douchen, want een bad neem je tussendoor, dus erna moeten die kleren weer over een stroeve, nog niet geheel gedroogde huid worden aan gewurmd, en ik maak ook alles nat als ik in bad ben geweest dus met m’n oververhitte kop moet ik nog de vloer drogen, soort van, en alle spullen opbergen en daarna wil ik dus nooit meer in badParadise schreef: ↑22-02-2026 16:39Bad eerst schoon spoelen. Dan vol laten lopen. Dat kost tijd. In die tijd doe ik niet echt ontspannen iets anders. En vervolgens is het bad bij mij nooit perfect op temperatuur. Soms net te koud, soms te warm. Dat kost mij in ieder geval extra tijd. Met douchen heb ik dat niet.
En zoals iemand anders hier zei: het voelt raar om snel weer het bad uit te gaan als er zoveel water in is gegaan. Dus het voelt voor mij ook als verplicht ontspannen als ik er eenmaal in lig. Onder de douche kan ik voor mijn gevoel sneller besluiten dat het wel mooi geweest is. Ik vind dat ook gedoe.
zondag 22 februari 2026 om 16:50
zondag 22 februari 2026 om 16:52
Nee, ik wacht er ook niet naast. Maar wordt er wel onrustig van. Net zoals bezoek waar je op wacht.Pelle schreef: ↑22-02-2026 16:45Met een thermostaatkraan is dat toch makkelijk in te regelen?
En als het bad loopt, verzamel ik allerlei spullen. Iets te drinken, iets te snacken, een gezichtsmasker, handdoek, kleren voor na het bad. Misschien hang ik nog even een was op. Ik ga er in ieder geval niet naast staan wachten. En voor zoon zet ik hem aan als hij weg fietst bij de training. Die ruimt nog zijn sportspullen op.
Drinkt nog even wat.
En ik heb het idee dat ik niet altijd precies dezelfde temperatuur wil. Ik ben in ieder geval nooit helemaal tevreden. Maar misschien is mijn thermostaatkraan wel stuk.
zondag 22 februari 2026 om 16:55
Ja,ook dat gesleep ja. Ga ik wel of niet iets lezen. Of thee erbij drinken. Of toch maar voor mij uit staren? Alles voor de zekerheid strategisch plaatsen rondom het bad. Shit, iets vergeten. Toch er weer eruit. Boek wordt vervolgens nat.Claire45 schreef: ↑22-02-2026 16:49En ook het gesleep met spullen (boek, iets te drinken, handdoekje om handen tussendoor mee te drogen…) en natuurlijk het aan- en uitkleden dat minder logisch is dan ‘s morgens na het douchen, want een bad neem je tussendoor, dus erna moeten die kleren weer over een stroeve, nog niet geheel gedroogde huid worden aan gewurmd, en ik maak ook alles nat als ik in bad ben geweest dus met m’n oververhitte kop moet ik nog de vloer drogen, soort van, en alle spullen opbergen en daarna wil ik dus nooit meer in bad![]()
Weer erin. En dan ben er binnen 10 minuten toch weer klaar mee.
Voor mij gedoe. Echt genieten vind ik het niet.
zondag 22 februari 2026 om 17:41
Paradise schreef: ↑22-02-2026 16:55Ja,ook dat gesleep ja. Ga ik wel of niet iets lezen. Of thee erbij drinken. Of toch maar voor mij uit staren? Alles voor de zekerheid strategisch plaatsen rondom het bad. Shit, iets vergeten. Toch er weer eruit. Boek wordt vervolgens nat.
Weer erin. En dan ben er binnen 10 minuten toch weer klaar mee.
Voor mij gedoe. Echt genieten vind ik het niet.
Dit klinkt inderdaad als gedoe. Ik doe:
bad laten vollopen
iets anders in de tussentijd
podcast aan
in bad stappen
relaxen
afspoelen en afdrogen
iets comfortabels of als het avond is pyama al aan
Such fun!1
zondag 22 februari 2026 om 18:11
Zoals een aantal van jullie het beschrijven klinkt het inderdaad wel als gedoe.
Ik spoel met de handdouche even het bad af (kan het water alvast doorlopen), kraan aan, badschuim erin. Bad loopt vol, ik steek lekker kaarsjes aan, pak mijn ipad of ereader en wat te drinken en ga alvast in het water liggen terwijl het bad volloopt. Na het bad (vaak een uur) even bad naspoelen en afdouchen en dan afgedroogd lekker naar bed. Rozig en wel en ik ben zo vertrokken. Voor mij is het echt ultieme ontspanning!
Ik spoel met de handdouche even het bad af (kan het water alvast doorlopen), kraan aan, badschuim erin. Bad loopt vol, ik steek lekker kaarsjes aan, pak mijn ipad of ereader en wat te drinken en ga alvast in het water liggen terwijl het bad volloopt. Na het bad (vaak een uur) even bad naspoelen en afdouchen en dan afgedroogd lekker naar bed. Rozig en wel en ik ben zo vertrokken. Voor mij is het echt ultieme ontspanning!
zondag 22 februari 2026 om 18:20
Wat bedoel je hiermee? Na een bad droog je je toch op dezelfde manier af als na een douche?Claire45 schreef: ↑22-02-2026 16:49En ook het gesleep met spullen (boek, iets te drinken, handdoekje om handen tussendoor mee te drogen…) en natuurlijk het aan- en uitkleden dat minder logisch is dan ‘s morgens na het douchen, want een bad neem je tussendoor, dus erna moeten die kleren weer over een stroeve, nog niet geheel gedroogde huid worden aan gewurmd, en ik maak ook alles nat als ik in bad ben geweest dus met m’n oververhitte kop moet ik nog de vloer drogen, soort van, en alle spullen opbergen en daarna wil ik dus nooit meer in bad![]()
Where is my mind?
maandag 23 februari 2026 om 08:11
Ja, precies. Het ligt er dus aan hoe je het badderen ziet.
"Moet" het ontspannend zijn? Moet er een kop thee, een boek, een kaarsje bij?
Of mag je ook gewoon even erin, nieuws lezen op de telefoon (of mailtjes checken) en er weer uit?
de wereld wacht om ontdekt te worden
maandag 23 februari 2026 om 09:30
Ja, maar door alle warmte blijft mijn huid langer klam, ondanks drogen. En ik heb dan niet het geduld om te wachten omdat ik het dan koud krijg en niets is zo erg als het koud hebben na een bad. O jawel, nog erger is een iets te koud badSurferRosa schreef: ↑22-02-2026 18:20Wat bedoel je hiermee? Na een bad droog je je toch op dezelfde manier af als na een douche?
maandag 23 februari 2026 om 09:45
Tussen zo warm zijn van het bad en koud hebben zit natuurlijk een moment dat je bent afgekoeld en je iets comfortabels aan kunt doen en het nog steeds aangenaam hebt. Na het bad droog ik af en dan doe ik een slip en topje tot ik een beetje ben uitgedampt en dan lekker mijn badjas/joggingpak/huispak aan.
Maar goed je hoeft er niet van te houden natuurlijk.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in