Hoe vaak ga jij in bad?
dinsdag 17 februari 2026 om 18:34
Ik lig in bad. Voor het eerst in, denk ik, een jaar. Het is lekker, daar niet van, maar het is ook een beetje gedoe en eigenlijk komt het er bijna nooit van.
Een vriendin van mij maakte voor een krant ooit een rubriek waarin ze mensen een aantal standaardvragen stelde (hoe vaak ga je uiteten, doe je iets aan sport enzovoort) en één van die vragen luidde: wat doe je om te ontspannen? Volgens haar antwoordde bijna iedereen (9 van de 10 geïnterviewden): in bad gaan. En dat geloofde zij dus niet. Ik ook niet
Ik denk dat in bad gaan voor veel mensen vooral het idee van ontspanning belichaamt, maar het dóen?
Daar moet ik opeens aan denken nu ik zo ontspannen in bad lig. Niet iedereen heeft natuurlijk een bad, dus ontspannen douchen telt ook. Benieuwd naar jullie reacties!
Een vriendin van mij maakte voor een krant ooit een rubriek waarin ze mensen een aantal standaardvragen stelde (hoe vaak ga je uiteten, doe je iets aan sport enzovoort) en één van die vragen luidde: wat doe je om te ontspannen? Volgens haar antwoordde bijna iedereen (9 van de 10 geïnterviewden): in bad gaan. En dat geloofde zij dus niet. Ik ook niet
Daar moet ik opeens aan denken nu ik zo ontspannen in bad lig. Niet iedereen heeft natuurlijk een bad, dus ontspannen douchen telt ook. Benieuwd naar jullie reacties!
dinsdag 17 februari 2026 om 21:09
Eerder hadden wij een bad en toen mocht ik van mezelf niet meer dan 2 keer per week i.v.m. de hoeveelheid water die ik gebruikte. Toen ging de afvoer van het bad stuk en kon ik het bad niet meer gebruiken. Daar baalde ik zo van! Maar omdat er veel meer onderliggende problematiek was, hebben we gewacht totdat we genoeg gespaard hadden voor een nieuwe badkamer. Nu hebben we een bad een inloopdouche. En eerlijk gezegd, ik miste het bad destijds zo erg en nu ga ik er maximaal 1 keer per 1,5 tot 2 maanden in.
dinsdag 17 februari 2026 om 21:28
Nooit. Ik heb geen bad, maar als ik er één zou hebben zou ik denk ik daar niet in gaan. Lijkt me helemaal niet ontspannen eigenlijk. Douchen voor de ontspanning doe ik ook nooit. Dat doe ik functioneel. In de zomer vind ik het dan soms nog wel even lekker om gewoon af te koelen, maar niet om onder te ontspannen.
Edit: niet helemaal waar bedenk ik me nu. Na het sporten vind ik het wel gezellig om met het team te douchen, dat is deels functioneel en deels gezellige ontspanning
Edit: niet helemaal waar bedenk ik me nu. Na het sporten vind ik het wel gezellig om met het team te douchen, dat is deels functioneel en deels gezellige ontspanning
dinsdag 17 februari 2026 om 21:42
dinsdag 17 februari 2026 om 21:50
Mijn moeder en ik gingen weleens naar het badhuis bij de Albert Cuyp in de jaren ‘80 om te douchen. Ik kan het me niet zo goed meer herinneren. We woonden een paar jaar anti kraak en hadden geen badkamer, alleen koud water. Elke keer wassen door water op te warmen met een fluitketel en het hete water in een bak te doen met koud water. Dat was achteraf gezien erg spartaans, zeker in de winter.Lady*Voldemort schreef: ↑17-02-2026 20:07Mijn ouders waren opgegroeid met het Badhuis. Daar ging je op zaterdag naartoe, om te badderen of te douchen. Dus zo ging het bij ons thuis ook: we hadden dan weliswaar een douche thuis, maar zaterdag was douchedag en voor de rest deden we het met een washandje aan de wastafel.
.
dinsdag 17 februari 2026 om 22:09
In de winter gebruik ik ons bad wel regelmatig, eens per 2 weken of zo. Lekker warm, fijn als ik pijnlijke spieren heb en lekker helemaal warm worden. Ik gooi lekkere badolie in het water, vul af en toe bij en kijk een filmpje op een Ipad of lees een boek. Daarna lekker slapen. Ik vind het niet veel werk, ga daarvoor of daarna niet douchen of zo.
dinsdag 17 februari 2026 om 22:10
Hier wel een bad en ik lig er in de winter zo’n 2-4 keer per maand in. Ligt ook een beetje aan de kou. Als het echt heel koud is, vind ik het heerlijk om in bad op te warmen.
Dat “veel gedoe” snap ik niet. Ik spoel de badkuip even uit (ligt altijd wel wat stof en/of haren in), zet het bad aan, kleed me ondertussen uit en ga in bad zitten. Eventueel nog een boek op de rand en dat is het. En als het bad vol is gaat de kraan uit. Zoveel werk is het niet.
Dochter gaat ook graag in bad. Die zet dan een krukje naast het bad met haar iPad er op en gaat YouTube kijken.
Dat “veel gedoe” snap ik niet. Ik spoel de badkuip even uit (ligt altijd wel wat stof en/of haren in), zet het bad aan, kleed me ondertussen uit en ga in bad zitten. Eventueel nog een boek op de rand en dat is het. En als het bad vol is gaat de kraan uit. Zoveel werk is het niet.
Dochter gaat ook graag in bad. Die zet dan een krukje naast het bad met haar iPad er op en gaat YouTube kijken.
dinsdag 17 februari 2026 om 22:20
woensdag 18 februari 2026 om 00:04
Hier gaat zoon (18) het vaakst in bad. Meestal na een training. Zeker als het koud en/of nat is. Dan krijg ik een appje of ik het bad aan wil zetten. Hij ligt er dan zeker een uur in.
Tot een paar jaar terug, ging ik 2 a 3 keer per week in bad. Zeker in de winter. Drankje, snackje, boek.
Lezen kon ik alleen in bad, nergens anders had ik de rust. Maar de laatste jaren ga ik zelden meer.
Man en dochter nooit. Als we een nieuwe badkamer zouden nemen, wil ik geen bad meer. Liever een sunshower of infrarood. Maar ik stel het uit, want zoon vindt het nog heerlijk.
De kinderen zijn heel lang samen in bad gegaan. Toen ze jonger waren uiteraard.
woensdag 18 februari 2026 om 00:11
Ik vraag me ook af of ik in geval van een nieuwe badkamer weer een bad zou willen, maar in dit topic valt me op dat degenen die hebben besloten om geen bad meer te nemen bijna allemaal wel eens spijt hebben. Het is toch een soort luxe die veel mensen voor lief nemen tót ze geen bad meer hebben, lijkt het.Pelle schreef: ↑18-02-2026 00:04Hier gaat zoon (18) het vaakst in bad. Meestal na een training. Zeker als het koud en/of nat is. Dan krijg ik een appje of ik het bad aan wil zetten. Hij ligt er dan zeker een uur in.
Tot een paar jaar terug, ging ik 2 a 3 keer per week in bad. Zeker in de winter. Drankje, snackje, boek.
Lezen kon ik alleen in bad, nergens anders had ik de rust. Maar de laatste jaren ga ik zelden meer.
Man en dochter nooit. Als we een nieuwe badkamer zouden nemen, wil ik geen bad meer. Liever een sunshower of infrarood. Maar ik stel het uit, want zoon vindt het nog heerlijk.
De kinderen zijn heel lang samen in bad gegaan. Toen ze jonger waren uiteraard.
Toch blijf ik denken dat een bad voor veel mensen vooral in hun hoofd iets heerlijks is. En daar heb ik zelf ook last van, want door dit topic en alle relaxte beschrijvingen van in-bad-gaan krijg ik helemaal zin om vanaf nu veel vaker in bad te gaan
woensdag 18 februari 2026 om 02:09
woensdag 18 februari 2026 om 04:38
Ik zou echt niet zonder bad kunnen. Eerder de douche weg dan het bad. In een bad kan ik mij ook afspoelen, inzepen en weer afspoelen. Maar ik kan niet gaan liggen dobberen in de douche (ik kan mij er wel in opvouwen maar zo’n zielig laagje water doet het ‘m niet voor mij).
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
woensdag 18 februari 2026 om 06:54
Ik denk elke keer weer dat het handig en vooral lekker is voor de winter, het bad. Nu is het winter en heb ik er nog niet in gelegen. Laatste keer dat ik er in lag is misschien al weer een half jaar geleden ongeveer. Op zich heb ik er niets op tegen, maar ga er vervolgens ook nooit in liggen. Vreemd wel.
.
woensdag 18 februari 2026 om 06:57
Klopt, als ik nog eens verhuis wil ik graag terug een bad. En dan weet ik zeker dat ik er weer zelden gebruik van maak.Claire45 schreef: ↑18-02-2026 00:11Ik vraag me ook af of ik in geval van een nieuwe badkamer weer een bad zou willen, maar in dit topic valt me op dat degenen die hebben besloten om geen bad meer te nemen bijna allemaal wel eens spijt hebben. Het is toch een soort luxe die veel mensen voor lief nemen tót ze geen bad meer hebben, lijkt het.
Toch blijf ik denken dat een bad voor veel mensen vooral in hun hoofd iets heerlijks is. En daar heb ik zelf ook last van, want door dit topic en alle relaxte beschrijvingen van in-bad-gaan krijg ik helemaal zin om vanaf nu veel vaker in bad te gaan![]()
woensdag 18 februari 2026 om 07:25
Wij hebben onze badkamer een paar jaar geleden laten verbouwen en wel weer een bad genomen. Onze badkamer is vrij groot, dus er kon een apart bad en douche in. Als ik in bad zou moeten douchen, zou ik geen bad nemen. Maar als het los kan en het past, zeker wel!Claire45 schreef: ↑18-02-2026 00:11Ik vraag me ook af of ik in geval van een nieuwe badkamer weer een bad zou willen, maar in dit topic valt me op dat degenen die hebben besloten om geen bad meer te nemen bijna allemaal wel eens spijt hebben. Het is toch een soort luxe die veel mensen voor lief nemen tót ze geen bad meer hebben, lijkt het.
Toch blijf ik denken dat een bad voor veel mensen vooral in hun hoofd iets heerlijks is. En daar heb ik zelf ook last van, want door dit topic en alle relaxte beschrijvingen van in-bad-gaan krijg ik helemaal zin om vanaf nu veel vaker in bad te gaan![]()
woensdag 18 februari 2026 om 07:35
Claire45 schreef: ↑18-02-2026 00:11Ik vraag me ook af of ik in geval van een nieuwe badkamer weer een bad zou willen, maar in dit topic valt me op dat degenen die hebben besloten om geen bad meer te nemen bijna allemaal wel eens spijt hebben. Het is toch een soort luxe die veel mensen voor lief nemen tót ze geen bad meer hebben, lijkt het.
Bijna allemaal? Ik kan er overheen lezen, maar ik lees niemand die nooit in bad gaat en nu spijt heeft van geen bad. Ik heb niet zo'n grote badkamer en toen ik hier kwam wonen zat er een bad in en moesten we douchen in bad. Ik heb nu een grote inloopdouche (en dus geen bad meer) en ik vind het de beste beslissing ooit. Ik vind een bad (als je het niet gebruikt) een grote 'sta in de weg' in de badkamer. Die ruimte kun je veel beter gebruiken.
I'm finally old enough to don't give a fuck
woensdag 18 februari 2026 om 07:48
Heerlijk vind ik het, maar gun mijz3lf vaak de tijd niet.
Ga ook alleen in de herfst en winter, misschien eens per maand, eens per 2 maand.
Van tevoren wel douchen want wil niet in mijn eigen vuil liggen.
Kaarsjes aan, licht gedimpt en tijdschriften mee. Heerlijk!
Ga ook alleen in de herfst en winter, misschien eens per maand, eens per 2 maand.
Van tevoren wel douchen want wil niet in mijn eigen vuil liggen.
Kaarsjes aan, licht gedimpt en tijdschriften mee. Heerlijk!
Niet iedereen die ronddwaalt is de weg kwijt
woensdag 18 februari 2026 om 08:02
Same here. De kinderen gaan om de dag in bad (en zelden in de douche).
Ik vind een bad heerlijk. Alleen jammer dat ik bijna altijd in slaap val in bad. Het wakker worden in half lauw water en vervolgens in bed niet meteen lekker kunnen slapen weerhoudt me ervan vaker in bad te gaan.
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
woensdag 18 februari 2026 om 08:24
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in