Hoe vaak ga jij in bad?

17-02-2026 18:34 171 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lig in bad. Voor het eerst in, denk ik, een jaar. Het is lekker, daar niet van, maar het is ook een beetje gedoe en eigenlijk komt het er bijna nooit van.

Een vriendin van mij maakte voor een krant ooit een rubriek waarin ze mensen een aantal standaardvragen stelde (hoe vaak ga je uiteten, doe je iets aan sport enzovoort) en één van die vragen luidde: wat doe je om te ontspannen? Volgens haar antwoordde bijna iedereen (9 van de 10 geïnterviewden): in bad gaan. En dat geloofde zij dus niet. Ik ook niet :) Ik denk dat in bad gaan voor veel mensen vooral het idee van ontspanning belichaamt, maar het dóen?

Daar moet ik opeens aan denken nu ik zo ontspannen in bad lig. Niet iedereen heeft natuurlijk een bad, dus ontspannen douchen telt ook. Benieuwd naar jullie reacties!
Claire45 schreef:
17-02-2026 19:45
Gaan jullie in elkaars badwater liggen? Niet om privé-informatie los te peuteren maar ik ken dus mensen die na het nemen van het bad de kamer binnen komen en vragen: wil er nog iemand in bad? Het water is nog warm.

Dat zou ik niet zo snel doen.
Toen ik kind was, heel lang geleden, was dat heel normaal.
Nu zou ik dat niet meer doen.
Er waren trouwens toen veel mensen die nog geen doorstromer hadden, enkel een boiler. Er was dus maar water voor één bad. Het warm water kon toen gewoon opgebruikt zijn.
flandrien wijzigde dit bericht op 17-02-2026 19:51
17.30% gewijzigd
Renske schreef:
17-02-2026 19:38
Nou ja, mijn zoon dus wel, maar die ken je niet idd (ga ik voor het gemak maar vanuit).
Ha en mijn man kent ze ook niet ga ik vanuit. Hij ligt ook graag in bad vanwege zijn spieren en het werk wat hij doet.
Alles gaat voorbij
Mijn moeder had een vriendin die elke ochtend voor haar werk in bad ging. Dat vond ik heel raar, niet alleen omdat het tijdrovend is maar ook omdat een bad inderdaad ontspant en loom maakt - en dan moet de werkdag nog beginnen. Ik kan alleen nog maar als een gloeiend kacheltje op de bank liggen als ik uit bad kom.
Claire45 schreef:
17-02-2026 19:31
Het klinkt ook echt heel relaxed. Maar hoe doe je dat met al die spullen - boek, thee, chocola - en je natte handen? Ik leg dan een klein handdoekje op de rand, zodat ik steeds mijn handen kan drogen (en het schuim kan weghalen) als ik een slok thee wil nemen of verder wil in mijn inmiddels toch zeiknatte boek. Het is een hele operatie om even ontspannen te liggen :mrgreen:
Ik heb een waterbestendige ereader, en dat theekopje kan prima tegen water natuurlijk. Overigens kan ik ook gewoon een uur mijmeren en verder niks doen.

Maar om je vraag te beantwoorden: ik ga een paar keer per jaar in bad, en vind douchen ook heel ontspannend.
Claire45 schreef:
17-02-2026 19:31
Het klinkt ook echt heel relaxed. Maar hoe doe je dat met al die spullen - boek, thee, chocola - en je natte handen? Ik leg dan een klein handdoekje op de rand, zodat ik steeds mijn handen kan drogen (en het schuim kan weghalen) als ik een slok thee wil nemen of verder wil in mijn inmiddels toch zeiknatte boek. Het is een hele operatie om even ontspannen te liggen :mrgreen:
Haha ons bad staat voor een groot raam, net onder de diepe vensterbank. Dus daar situeer ik mn hele hebben en houwen inclusief handdoek. Ik zie overigens ook wel eens hele mooie badplanken, maar ik ben t type dat daar dan tegenaan zou stoten denk ik.
Flandrien schreef:
17-02-2026 19:50
Er waren trouwens toen veel mensen die nog geen doorstromer hadden, enkel een boiler. Er was dus maar water voor één bad. Het warm water kon toen gewoon opgebruikt zijn.
Wij deden dat thuis ook, toen we kleiner waren.
Rabarbara schreef:
17-02-2026 19:48
Ik ben ook opgevoed door een ouder die nog in een tobbe moest en het bad was voor haar gewoon een voortzetting van die ellende. Een douche, dat was schoon, fris en hygiënisch.
Mijn ouders waren opgegroeid met het Badhuis. Daar ging je op zaterdag naartoe, om te badderen of te douchen. Dus zo ging het bij ons thuis ook: we hadden dan weliswaar een douche thuis, maar zaterdag was douchedag en voor de rest deden we het met een washandje aan de wastafel.

Laatst hadden we hier vanwege een kapotte ketel een paar dagen geen douchegelegenheid en toen was ik toch wel blij dat ik de kunst van het wassen aan de wastafel nog beheerste. Mijn kinderen heb ik het echt uit moeten leggen :lol:
Graftak!
Afgelopen juni nog, in een hottub met uitzicht op IJslandse bergen. Alle huisjes daar hadden zo’n bak. We moesten het dus een keer uitproberen maar hadden het vrij snel gezien.
Er gaan decennia voorbij dat ik niet in bad ga :)
Oh ik hou van badderen! Sinds de thermokraan in bad een beetje stuk is en hij niet écht heet meer word wat minder. Want het moet wel echt goed warm zijn! Ga graag in onze jacuzzi in de tuin als het niet regent. Ik vind dat soort van “zweven” in heet water echt mega ontspannend. En dan doe ik ook gewoon niks. Alleen daar liggen, naar de sterren kijken en gewoon mijn gedachten een beetje voorbij laten vliegen.

Ik ben ook bevallen in bad. Ook dat was “relatief” ontspannen 😄
Toen ik nog thuis woonde, tot begin 20, elke dag. Ik zette dan de deur open naar de kamer er naast en dan kon ik preciés tv kijken liggend in bad. Sinds ik uit huis ben nooit meer. Het is te tijdrovend geworden of zo, zeker sinds er kinderen zijn. Bij onze badkamerverbouwing binnenkort ook gekozen voor geen bad. Ik vind een warme douche ook ontspannend. Het enige moment dat ik het écht gemist heb was tijdens m’n bevallingen. Uren onder de stromende warme douche zitten vind ik echt zonde, zelfs tijdens een bevalling. Dan is een bad toch beter.
charlie591 wijzigde dit bericht op 17-02-2026 20:23
12.20% gewijzigd
Ik denk 2 of 3 keer per jaar. Ik ontspannen meer van douchen dan van een bad. Maar voor mijn vrouw is dit echt de ultieme manier van ontspannen, zeker 2 keer per week en liefst heeeel lang. Boek mee, badschuim en liefst voorzien worden van thee en chocola. ;)
cognac wijzigde dit bericht op 17-02-2026 20:23
0.19% gewijzigd
In mijn vorige huis had ik een ligbad en in de 10 jaar dat ik daar woonde heb ik er misschien 2 of 3 keer gebruik van gemaakt. Ik vind het zo zonde van de tijd t.o.v. even douchen.
Flandrien schreef:
17-02-2026 19:50
Als kind was het hier tot een jaar of 10 normaal dat we ofwel samen, ofwel achter elkaar in bad gingen.
Meestal op woensdag en op zaterdag of zondag.

Het badwater voor jou alleen was toch echt pure luxe.
Die vooral voor mijn vader weggelegd was op zaterdagavond.
Hij sloot zijn winkel op zaterdag om 18u, ging vervolgens voor minstens een half uur tot een uur in bad en intussen stond mijn moeder te koken. Het was echt zijn start van zijn weekend. Dat 1 dag duurde.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Claire45 schreef:
17-02-2026 19:53
Mijn moeder had een vriendin die elke ochtend voor haar werk in bad ging. Dat vond ik heel raar, niet alleen omdat het tijdrovend is maar ook omdat een bad inderdaad ontspant en loom maakt - en dan moet de werkdag nog beginnen. Ik kan alleen nog maar als een gloeiend kacheltje op de bank liggen als ik uit bad kom.
Ik heb ook ooit een docent gehad die vertelde dat hij zo ook elke ochtend de dag startte. Was dan ook een hele lome en ultrarustige man.
Wij hebben helaas geen bad. Geen ruimte voor. Maar het lijkt me heerlijk!
Douchen doe ik 2 keer per dag.
Ik ga in de herfst en winter een paar keer per week wel in bad, heerlijk en vooral ook na een drukke dag werken een manier om te ontspannen. Ik neem wel altijd een boek mee, anders verveel ik me ook snel. Maar als het een goed boek is vul ik ook nog weleens heet water bij :-]
Claire45 schreef:
17-02-2026 19:53
Voor mensen met chronische spier- of gewrichtsproblemen is het een vorm van pijnbestrijding en een mogelijkheid om in ieder geval de boel wat losser te krijgen alvorens de dag te starten. Voor een vriendin van mij is een bad in de ochtend dé manier om een beetje te kunnen functioneren op een dag.
Where is my mind?
Geen bad in huis, ik douche zo'n beetje elke ochtend o.a. voor ontspanning. Ik heb pijnlijke stijve spieren en ik heb de warmte nodig om op gang te komen. Vooral in de winter, 's zomers met warm weer hoeft het niet zo.

Ik heb zo'n 25 jaar geen bad, maar toen ik nog thuis woonde, ging ik zeker elke week. Ik zoek vakantiehuisjes er op uit dat ze een bad hebben. Het allerliefste zit ik in een heet bad met een koud drankje en iets te lezen, en dan af en toe warm water bij laten lopen.
Ik heb een bad en ik lig er minder vaak in dan ik zou willen. Ik vind het relaxed maar heb of neem er te weinig de tijd voor.

Ik denk dat ik er eens in de 3 weken in lig.
Mijn kinderen gaan meestal wel in bad in plaats van onder de douche.
Ik woon hier nu 6 jaar en ik heb 2x in bad gezeten. Een keer toen ik heel grieperig was en een keer omdat sja... ik een bad had. Ik vind er niks aan. Ik gebruik em nu voornamelijk als wasmand.
Wisselend, soms tijden niet, dan bijna elke week.
Soms vind ik t niks en ben er met een half uurtje uit, andere keer kan ik uren liggen genieten (wel warm water bijvullen) wel met wat te lezen of een filmpje.
Lady_Day schreef:
17-02-2026 21:00
Ik woon hier nu 6 jaar en ik heb 2x in bad gezeten. Een keer toen ik heel grieperig was en een keer omdat sja... ik een bad had. Ik vind er niks aan. Ik gebruik em nu voornamelijk als wasmand.
Grote wasmand dan :-D dan heb je zeker heel veel kleren. En blijkbaar ook nog een aparte douche.
Wij wonen sinds mei in ons nieuwe huis en hebben beide voor het eerst een bad sinds we uit huis zijn. Heb het huis er deels ook echt op uitgezocht (er waren natuurlijk meer criteria ;) )
Grappig genoeg ga ik er helemaal niet heel vaak in, ongeveer 1x per maand. Maar áls ik er dan in ga dan vind ik het zaaaaalig en ik zou het alsnog echt missen als ik hem niet had.
Ik denk eens per 3 a 4 weken, om lekker door en door warm te worden en me terug te trekken. Ik houd er nu wel rekening mee dat het best een sloot water en gas kost, dus ik doe het niet zomaar.
SunShine35 schreef:
17-02-2026 21:02
Grote wasmand dan :-D dan heb je zeker heel veel kleren. En blijkbaar ook nog een aparte douche.
Ja, ik heb gelukkig een aparte douche. Qua kleding valt het wel mee hoor. Ik heb 3 bergjes in dat bad liggen. Alles al handig gesorteerd op die manier :)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven