Schutting

24-02-2026 17:46 136 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Eind vorig jaar ben ik verhuisd naar een tussenwoning met een tuin. Aan mijn kant stond bamboe tegen de schutting die helemaal vergaan was. De schutting zelf was ook behoorlijk gammel en op zijn retour. Ik ben toen naar de buren gegaan om te vragen of dit een gezamenlijke schutting was en om een vervanging te bespreken.

De schutting bleek er al te staan voor mijn buren er woonden (20 jaar) en staat op de erfgrens. Ze vonden deze nog helemaal prima, want ze gaven er niet zo om, en wilden dus geen nieuwe schutting. Ik heb daarom 2 weken geleden op eigen kosten een nieuwe schutting laten plaatsen op mijn grond, dus tegen de oude schutting aan.

Mijn verbazing was groot toen ik gisteren thuiskwam en zag dat bij mijn buren de oude schutting werd verwijderd. Ik vroeg de buurvrouw (die stond buiten) of ze tóch een nieuwe schutting wilden, en toen zei zij dat ze die van mij netjes vinden en dus alleen de oude laten weghalen.

Ik vind dit behoorlijk onbeschoft. Ze wilden dus blijkbaar wel een nieuwe schutting, maar hebben gedaan alsof dit niet zo was, zodat ik deze alleen zou betalen. Nu hebben ze geen kosten én er een paar centimeter tuin bij omdat de nieuwe schutting alleen op mijn grond staat.

Wat zouden jullie doen? Er iets van zeggen, de schutting aan hun kant knalblauw verven, de boel laten zoals het is? Ik ben benieuwd :)
Rijdende rechter.

Je kan weinig doen denk ik, behalve zorgen dat ze niets tegen jouw schutting laten groeien of zetten.
Look me in the eyes and tell me what you see.
'Ze wilden dus blijkbaar wel een nieuwe schutting, maar hebben gedaan alsof dit niet zo was, zodat ik deze alleen zou betalen'

Ook maar een aanname van jouw kant natuurlijk.

Ik zou het laten, maar heb een broertje dood aan gezeik over schuttingen en geld. Is me de energie niet waard.
De schutting bleek er al te staan voor mijn buren er woonden (20 jaar) en staat op de erfgrens. Ze vonden deze nog helemaal prima, want ze gaven er niet zo om, en wilden dus geen nieuwe schutting. Ik heb daarom 2 weken geleden op eigen kosten een nieuwe schutting laten plaatsen op mijn grond, dus tegen de oude schutting aan.

Mijn verbazing was groot toen ik gisteren thuiskwam en zag dat bij mijn buren de oude schutting werd verwijderd.

Ik vind dit behoorlijk onbeschoft.
Er iets van zeggen, de schutting aan hun kant knalblauw verven, de boel laten zoals het is?

Zo laten. Als je had gewild dat ze mee zouden betalen dan had je daar toen al over door moeten gaan (dat zijn ze namelijk verplicht). Nu heb je het moment voorbij laten gaan en zelf iets neergezet dus nu gaan mopperen of pesten lijkt me nogal de verkeerde weg. Vooral als je zelf over onbeschoft begint.
Team zo laten. Je hebt die schutting zelf neer laten zetten, kan jou het nou bommen dat ze aan de andere kant meegenieten van jouw aankoop.
Graftak!
BrutaImmaculata schreef:
24-02-2026 17:49
'Ze wilden dus blijkbaar wel een nieuwe schutting, maar hebben gedaan alsof dit niet zo was, zodat ik deze alleen zou betalen'

Ook maar een aanname van jouw kant natuurlijk.

Ik zou het laten, maar heb een broertje dood aan gezeik over schuttingen en geld. Is me de energie niet waard.
Nou ja, ik zou niet weten waarom ze anders de schutting laten weghalen zodra er een nieuwe staat? Dan vonden ze de oude blijkbaar toch wel aan vervanging toe?
Ik zou er ook even van balen, want lekker makkelijk van de buren. Maar daarna zou ik het ook lekker laten gaan. Jij hebt een nieuwe schutting en bent daar blij mee en die buren moet je nog jaren naast wonen, dus het is het gezeik niet waard.
S-Groot schreef:
24-02-2026 17:50
Zo laten. Als je had gewild dat ze mee zouden betalen dan had je daar toen al over door moeten gaan (dat zijn ze namelijk verplicht). Nu heb je het moment voorbij laten gaan en zelf iets neergezet dus nu gaan mopperen of pesten lijkt me nogal de verkeerde weg. Vooral als je zelf over onbeschoft begint.
Dat zijn ze niet verplicht, alleen als het een gezamenlijke schutting betreft die op de erfgrens staat :) Deze wilden ze niet vervangen, dus had ik weinig andere keus dan zelf een schutting kopen en deze op mijn grond te laten plaatsen.
Heel duidelijk maken dat het jouw eigendom is en dat ze er niks op of aan mogen bevestigen en geen planten tegenaan mogen laten groeien. En ja, ik vind het best aso. Maargoed, daar kan je denk ik weinig mee.
Pringle schreef:
24-02-2026 17:55
Nou ja, ik zou niet weten waarom ze anders de schutting laten weghalen zodra er een nieuwe staat? Dan vonden ze de oude blijkbaar toch wel aan vervanging toe?
Ik vind negen van de tien schuttingen lelijk en wat er nu staat prima. Jij plaatste er eentje die wel ok bleek. Dan toch de oude weghalen. Meteen van het slechtste uitgaan en opzet vermoeden, tsja, niet mijn ding.
Ik zou op een nette maar duidelijke manier zeggen wat ik ervan vond, maar de eer bij mezelf laten en het verder laten voor wat het is. Maar ze zouden wel mijn vriendelijke welwillendheid (even hun oprit mee schoonmaken als ik toch bezig ben etc) kunnen vergeten.
Ik zou het wel zo laten, maar aangeven dat je niet wil dat er iets aan je schutting wordt gehangen aan die kant. Het is en blijft wel jou schutting, dus ze mogen hem ook niet verven of wat dan ook. En ze moeten jou toestemming geven om hem te onderhouden aan hun kant.
Maar goed, ik was eerder al op mijn strepen gaan staan want je moet als buren beide meebetalen aan een nieuwe schutting. Dat ben je verplicht.
Pringle schreef:
24-02-2026 17:55
Wees blij dat ze je schutting blijkbaar mooi vinden. Kan je zomaar een hoop burengezeik schelen.
Graftak!
Pringle schreef:
24-02-2026 17:57
Dat zijn ze niet verplicht, alleen als het een gezamenlijke schutting betreft die op de erfgrens staat :) Deze wilden ze niet vervangen, dus had ik weinig andere keus dan zelf een schutting kopen en deze op mijn grond te laten plaatsen.
Als de oude in dusdanig slechte staat was dat er wel een nieuwe moest komen, zijn ze wel verplicht daaraan mee te betalen.
Ik zou er geen energie in stoppen en lekker genieten van je nieuwe schutting.
Pringle schreef:
Ja, dus daar heb je zelf voor gekozen.

En natuurlijk is dat zuur en kun je dat stiekem een beetje stom vinden. Verder zou ik het lekker loslaten.
Where is my mind?
Irregular_Choice schreef:
24-02-2026 18:02
Als de oude in dusdanig slechte staat was dat er wel een nieuwe moest komen, zijn ze wel verplicht daaraan mee te betalen.
Een schutting is geen verplichting.
Irregular_Choice schreef:
24-02-2026 18:02
Dat is ook maar subjectief he. TO vond de schutting in dusdanis slechte staat, buren vonden dat ie nog wel een paar jaar meekon.
Graftak!
S-Groot schreef:
24-02-2026 17:50
Dat wist ik niet. Bedoel je verplicht als de schutting op de erfgrens staat?

Onze buurman destijds zag ook het probleem niet van de enorme struiken die van binnen inmiddels dood waren en vooral naar onze grond uitdijden. Die struiken bleken bij nader inzien ook nog op onze grond te staan
Dus toen hebben we zelf een nieuwe schutting geplaatst.
Wij een stuk tuin terug, zonder dode struiken. Hij een gratis schutting.

Ga voor je gemoedsrust, niet voor je gelijk.
Ars longa, vita brevis
Pringle schreef:
En daar is het antwoord op mijn vraag al :) .
Ars longa, vita brevis
Talullah schreef:
24-02-2026 18:03
Een schutting is geen verplichting.
Een erfafscheiding wel, is wettelijk bepaald en je kan de buren vorderen om hieraan mee te betalen.
De wet, artikel 5:49 van het Burgerlijk Wetboek, bepaalt het volgende over de vordering tot oprichting van een scheidsmuur:

“1. Ieder der eigenaars van aangrenzende erven in een aaneengebouwd gedeelte van een gemeente kan te allen tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt, dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht, voor zover een verordening of een plaatselijke gewoonte de wijze of de hoogte der afscheiding niet anders regelt. De eigenaars dragen in de kosten van de afscheiding voor gelijke delen bij.
2. Het vorige lid is niet toepasselijk, indien een der erven een openbare weg of een openbaar water is.”
BrutaImmaculata schreef:
24-02-2026 17:59
Ik vind negen van de tien schuttingen lelijk en wat er nu staat prima. Jij plaatste er eentje die wel ok bleek. Dan toch de oude weghalen. Meteen van het slechtste uitgaan en opzet vermoeden, tsja, niet mijn ding.
Maar wat zou er anders aan de hand kunnen zijn dan? In die ene maand veranderden ze van mening over de oude schutting en wilden ze die toevallig toch ineens vervangen, maar nou moe, toen stond er plotseling al een mooie, nieuwe schutting?

Ik snap niet zo goed waarom je vindt dat ik van het slechtste uitga. Ze wisten dat ik een nieuwe schutting wilde plaatsen, gaven aan dit niet nodig te vinden en dus niet te willen betalen, maar nu ie er staat willen ze er toch van meegenieten. Dat is toch niet echt multi-interpretabel?
Dubbel
pringle wijzigde dit bericht op 24-02-2026 18:14
Reden: Dubbel
98.79% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
24-02-2026 18:01
Wees blij dat ze je schutting blijkbaar mooi vinden. Kan je zomaar een hoop burengezeik schelen.
Dat valt nogal mee. Op mijn eigen grond mag ik plaatsen wat ik wil, ook als zij het heel lelijk vinden.
Dank voor de reacties tot nu toe! Ik ga nog wel even aanbellen en zeggen dat er helemaal niets aan die schutting wordt gehangen, geverfd, of wat dan ook, en dat ik daarop zal toezien.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven