Schutting

24-02-2026 17:46 314 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Eind vorig jaar ben ik verhuisd naar een tussenwoning met een tuin. Aan mijn kant stond bamboe tegen de schutting die helemaal vergaan was. De schutting zelf was ook behoorlijk gammel en op zijn retour. Ik ben toen naar de buren gegaan om te vragen of dit een gezamenlijke schutting was en om een vervanging te bespreken.

De schutting bleek er al te staan voor mijn buren er woonden (20 jaar) en staat op de erfgrens. Ze vonden deze nog helemaal prima, want ze gaven er niet zo om, en wilden dus geen nieuwe schutting. Ik heb daarom 2 weken geleden op eigen kosten een nieuwe schutting laten plaatsen op mijn grond, dus tegen de oude schutting aan.

Mijn verbazing was groot toen ik gisteren thuiskwam en zag dat bij mijn buren de oude schutting werd verwijderd. Ik vroeg de buurvrouw (die stond buiten) of ze tóch een nieuwe schutting wilden, en toen zei zij dat ze die van mij netjes vinden en dus alleen de oude laten weghalen.

Ik vind dit behoorlijk onbeschoft. Ze wilden dus blijkbaar wel een nieuwe schutting, maar hebben gedaan alsof dit niet zo was, zodat ik deze alleen zou betalen. Nu hebben ze geen kosten én er een paar centimeter tuin bij omdat de nieuwe schutting alleen op mijn grond staat.

Wat zouden jullie doen? Er iets van zeggen, de schutting aan hun kant knalblauw verven, de boel laten zoals het is? Ik ben benieuwd :)
Ik snap dat het zuur voelt. Zelf zou ik echt alleen een nieuwe erfafscheiding kopen als het écht nodig is (dus ik zou net zoals je buren nee hebben gezegd, helemaal voor dat bedrag). Daar zou ik ook niet langer over na hebben hoeven denken, zolang die schutting niet omvalt/wegwaait ga ik niet betalen voor een nieuwe. Maar als buur zou ik ook niet de schutting hebben verwijderd en dan alleen de jouwe als erfafscheiding laten zonder mee te betalen of er iets anders te plaatsen op mijn eigen grond (misschien doen ze dat alsnog trouwens).

In jouw plaats zou ik mijn 'verlies' nemen, omdat: jij nu aan alle kanten dezelfde schutting hebt die je mooi vindt. Anders had je er met je buren uit moeten komen en had je of een andere schutting moeten nemen aan die kant of aan drie kanten een schutting die je minder mooi vindt.

Dat herinnert me eraan, het is een tussenwoning. Hoe zit het met de andere buren? Betaalden die wel mee?
Sommige mensen zijn zo. Wat hun reden dan ook is. Ik zou geen zin hebben in gezeur met de buren en er verder niks van vinden.
Ik vind dat een aantal wel heel relaxed reageert op het verlies van €3000. Fijn dat je kunt genieten van een nieuwe schutting, maar de buren genieten gratis en to is €6000 armer.

Ik zou het echt zuur vinden.
Irregular_Choice schreef:
25-02-2026 07:44
Je kan iemand wel verplichten mee te betalen. Moet wel via de rechter, maar als huiseigenaar ben je gewoon verplicht mee te betalen aan een gezamenlijke schutting. Zie mijn eerdere reactie met het wetsartikel.
Maar er stond een gezamenlijke schutting. Die was voor TO alleen niet goed, maar de vorige eigenaren en de buren vonden het nog wel prima. Dus dan is het alternatief onderzoek doen en proberen hard te maken dat het echt niet meer goed was of de schutting op je eigen grond zetten.
Xantileppe schreef:
25-02-2026 11:57
Ik vind dat een aantal wel heel relaxed reageert op het verlies van €3000. Fijn dat je kunt genieten van een nieuwe schutting, maar de buren genieten gratis en to is €6000 armer.

Er is geen verlies van 3000 euro. 6000 euro was de gehele schutting en dit ging over een kleiner gedeelte dan de helft
BrutaImmaculata schreef:
25-02-2026 09:28
Ze wisten toch niet dat TO er toch mee door zou gaan??

Jawel, ze gaf zelf ook die oplossing in haar bericht aan de buren: dan zet ik er een andere schutting tegenaan
Such fun!1
Lolalieve schreef:
25-02-2026 12:40
Maar er stond een gezamenlijke schutting. Die was voor TO alleen niet goed, maar de vorige eigenaren en de buren vonden het nog wel prima. Dus dan is het alternatief onderzoek doen en proberen hard te maken dat het echt niet meer goed was of de schutting op je eigen grond zetten.
Zoals ik het lees was die verrot en mistte er een aantal planken. Dat is geen goede schutting meer en je bent als buren ook verplicht om hem beide te onderhouden. Dat is hier ook al niet gebeurt en dan kan je ze dus wel verplichten om een nieuwe neer te zetten.
Hoe is de band verder met de buren, TO? Dat zou voor mij ook meespelen.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Madam_Madness schreef:
25-02-2026 13:12
Niet zo best, denk ik :) Maar ze is er net komen wonen dus echt sprake van een band was er waarschijnlijk nog niet.
6000 euro voor een schutting????.
Je weet nu wat je aan je buren hebt, dat is ook wat waard.
Jammer dat ze (nog) niet laten merken dat ze fijne buren zijn, dat weet je nu.

Het is zoals het is en zelf zou ik het contact bij vriendelijk groeten houden, meer niet.
Xantileppe schreef:
25-02-2026 11:57

Geen 3000 toch? 6000 voor 3 delen, dus 2000 voor elke kant (ik vind dat nog steeds veel), dus 1000 voor de buren als die mee zouden betalen. En ja 1000 is veel geld maar die schutting stond dus nog overeind. Dus dan zou ik ook geen 1000 euro uitgeven aan een nieuwe.
Ik kom er net achter dat wij al jaren de heg (laten) snoeien die op grond van de buren staat... bij nadere inspectie wij zijn blijkbaar degenen met het lelijke rasterhek op ons grondgebied (of op de erfgrens) en is de haag aan de kant van de buren geplant :-D
cognac wijzigde dit bericht op 25-02-2026 15:45
4.00% gewijzigd
Madam_Madness schreef:
25-02-2026 13:12
Als TO er nu aan gaat bellen om op hoge poten te verordonneren dat er geen vetbolletje voor de vogeltjes aan Haar Schutting mag worden gehangen kan ik je wel enige voorspellingen doen over die band.
Graftak!
Als buren hadden aangegeven wel mee te willen betalen maar aan een veel goedkopere schutting, dan had je een compromis moeten sluiten. Was je daar wel tevreden mee geweest? Of als ze hadden voorgesteld de schutting te repareren?
I wanna live my life with the volume full!
Eidde schreef:
25-02-2026 15:35
Als buren hadden aangegeven wel mee te willen betalen maar aan een veel goedkopere schutting, dan had je een compromis moeten sluiten. Was je daar wel tevreden mee geweest? Of als ze hadden voorgesteld de schutting te repareren?
Als, als, als. Daar heb je nu toch niks aan?
Sabine schreef:
25-02-2026 15:39
Als, als, als. Daar heb je nu toch niks aan?

Ik vraag me af of TO andere keuze zou hebben gemaakt of hoe dan ook deze achterlijk dure schutting wilde plaatsen.
Is het laatste het geval dan maakt het dus allemaal geen reet uit. TO heeft de achterlijk dure schutting die ze wilde. Als je sowieso wel 5000 euro had willen uitgeven, maakt die 1000 euro die buren eventueel hadden bijgedragen volgens niet zoveel uit.
I wanna live my life with the volume full!
Zie er het voordeel van in TO. Je hebt er helemaal niks over hoeven overleggen of compromissen in hoeven sluiten omdat de buren bv max 500 euro eraan wilden of konden uitgeven en je het met een exemplaar had moeten die je zelf maar mwah vond.
Ik denk dat ik langs zou gaan en ze de kans zou geven om alsnog (een deel) mee te betalen. Gewoon als aanbod. Mochten ze dan alsnog nee zeggen, dan zou ik die mensen verder links laten liggen. Zij hebben dan goed laten zien wat voor mensen zij zijn. Mochten ze alsnog willen meebetalen dan zou dat fijn en eerlijk zijn en zou het voor mij goed zijn.
MarinaValentina schreef:
25-02-2026 15:54
Ik denk dat ik langs zou gaan en ze de kans zou geven om alsnog (een deel) mee te betalen. Gewoon als aanbod. Mochten ze dan alsnog nee zeggen, dan zou ik die mensen verder links laten liggen. Zij hebben dan goed laten zien wat voor mensen zij zijn. Mochten ze alsnog willen meebetalen dan zou dat fijn en eerlijk zijn en zou het voor mij goed zijn.
Een aanbod om te mogen betalen? Ik zou je keihard in je gezicht uitlachen.

Ik snap de frustratie van TO op zich trouwens best, maar uiteindelijk heeft ze na dat ene gesprekje helemaal zelf besloten om die spuugdure schutting neer te zetten. Ik zou er echt geen burenruzie voor over hebben hoor, en ze hoeft nou ook weer niet dagelijks bij ze op de koffie. Gewoon normaal groeten is mooi genoeg.
Graftak!
cognac schreef:
25-02-2026 15:52
Zie er het voordeel van in TO. Je hebt er helemaal niks over hoeven overleggen of compromissen in hoeven sluiten omdat de buren bv max 500 euro eraan wilden of konden uitgeven en je het met een exemplaar had moeten die je zelf maar mwah vond.
Ja precies.
Graftak!
wolkie schreef:
25-02-2026 10:58
Ik vraag mij oprecht af hoe het gesprek is gegaan. Is er voor de buren wel ruimte geweest om eventueel te bespreken dat er geen geld is (als dat het probleem zou zijn) of is TO naar de buren gegaan en heeft het als voldongen feit gepresenteerd en een kostenplaatje onder de neus geduwd?
Als mijn buren zouden komen met het gaat je €1000 kosten zonder dat er gevraagd wordt of ik het wel zou kunnen betalen dan zou ik ook direct nee zeggen. Is er wel gevraagd of het uitkomt en hebben de buren de kans gehad om te vragen om het bijvoorbeeld een half jaar/jaar later te doen?
Maar goed, ik zou mij werkelijk geen seconde druk om maken als ze de oude schutting weg halen.
Wat veel reacties weer! Ik kan niet op alles reageren, maar pik er een paar uit :)

Ik heb de buren geen kostenplaatje onder de neus geduwd. Ik heb het helemaal niet over de kosten gehad, maar hen verteld dat aan mijn kant iets moest gebeuren (dat begrepen ze) en voorgelegd dat we een gedeelde op de erfafscheiding konden doen of, als zij geen nieuwe afscheiding wilden, dat ik het op mijn grond zou doen. Dat ik wist dat het een gedoe was, maar dat ik al het uitzoekwerk wel op me wilde nemen. Daarna heb ik hen gezegd er rustig over na te denken en het te laten weten als ze eruit waren.

Er was echt helemaal geen sprake van een voldongen feit, ik wil hier graag fijn wonen en een goede buur zijn.
Eidde schreef:
25-02-2026 15:45
Ik vraag me af of TO andere keuze zou hebben gemaakt of hoe dan ook deze achterlijk dure schutting wilde plaatsen.
Is het laatste het geval dan maakt het dus allemaal geen reet uit. TO heeft de achterlijk dure schutting die ze wilde. Als je sowieso wel 5000 euro had willen uitgeven, maakt die 1000 euro die buren eventueel hadden bijgedragen volgens niet zoveel uit.
Hoezo nou weer achterlijk ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Eidde schreef:
25-02-2026 15:35
Van repareren was geen sprake, die schutting was meer dan 20 jaar oud en gewoon op. Een goedkopere schutting had gekund hoor, als er maar iets netjes en heel staat. Ik ben nu ook niet voor een heel dure optie gegaan trouwens, een verhuizing kost al genoeg en het is hier ook wel een beetje op nu.
Fiorah schreef:
25-02-2026 11:37
Ik snap dat het zuur voelt. Zelf zou ik echt alleen een nieuwe erfafscheiding kopen als het écht nodig is (dus ik zou net zoals je buren nee hebben gezegd, helemaal voor dat bedrag). Daar zou ik ook niet langer over na hebben hoeven denken, zolang die schutting niet omvalt/wegwaait ga ik niet betalen voor een nieuwe. Maar als buur zou ik ook niet de schutting hebben verwijderd en dan alleen de jouwe als erfafscheiding laten zonder mee te betalen of er iets anders te plaatsen op mijn eigen grond (misschien doen ze dat alsnog trouwens).

In jouw plaats zou ik mijn 'verlies' nemen, omdat: jij nu aan alle kanten dezelfde schutting hebt die je mooi vindt. Anders had je er met je buren uit moeten komen en had je of een andere schutting moeten nemen aan die kant of aan drie kanten een schutting die je minder mooi vindt.

Dat herinnert me eraan, het is een tussenwoning. Hoe zit het met de andere buren? Betaalden die wel mee?
De andere buren vonden de schutting ook aan vervanging toe, maar het kwam hen financieel niet uit. Daar staat de schutting op de erfgrens. Ze hebben wel geholpen met het weghalen van de oude schutting en ik kreeg een gigantische bos bloemen, heel lief.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven