Schutting
dinsdag 24 februari 2026 om 17:46
Eind vorig jaar ben ik verhuisd naar een tussenwoning met een tuin. Aan mijn kant stond bamboe tegen de schutting die helemaal vergaan was. De schutting zelf was ook behoorlijk gammel en op zijn retour. Ik ben toen naar de buren gegaan om te vragen of dit een gezamenlijke schutting was en om een vervanging te bespreken.
De schutting bleek er al te staan voor mijn buren er woonden (20 jaar) en staat op de erfgrens. Ze vonden deze nog helemaal prima, want ze gaven er niet zo om, en wilden dus geen nieuwe schutting. Ik heb daarom 2 weken geleden op eigen kosten een nieuwe schutting laten plaatsen op mijn grond, dus tegen de oude schutting aan.
Mijn verbazing was groot toen ik gisteren thuiskwam en zag dat bij mijn buren de oude schutting werd verwijderd. Ik vroeg de buurvrouw (die stond buiten) of ze tóch een nieuwe schutting wilden, en toen zei zij dat ze die van mij netjes vinden en dus alleen de oude laten weghalen.
Ik vind dit behoorlijk onbeschoft. Ze wilden dus blijkbaar wel een nieuwe schutting, maar hebben gedaan alsof dit niet zo was, zodat ik deze alleen zou betalen. Nu hebben ze geen kosten én er een paar centimeter tuin bij omdat de nieuwe schutting alleen op mijn grond staat.
Wat zouden jullie doen? Er iets van zeggen, de schutting aan hun kant knalblauw verven, de boel laten zoals het is? Ik ben benieuwd
De schutting bleek er al te staan voor mijn buren er woonden (20 jaar) en staat op de erfgrens. Ze vonden deze nog helemaal prima, want ze gaven er niet zo om, en wilden dus geen nieuwe schutting. Ik heb daarom 2 weken geleden op eigen kosten een nieuwe schutting laten plaatsen op mijn grond, dus tegen de oude schutting aan.
Mijn verbazing was groot toen ik gisteren thuiskwam en zag dat bij mijn buren de oude schutting werd verwijderd. Ik vroeg de buurvrouw (die stond buiten) of ze tóch een nieuwe schutting wilden, en toen zei zij dat ze die van mij netjes vinden en dus alleen de oude laten weghalen.
Ik vind dit behoorlijk onbeschoft. Ze wilden dus blijkbaar wel een nieuwe schutting, maar hebben gedaan alsof dit niet zo was, zodat ik deze alleen zou betalen. Nu hebben ze geen kosten én er een paar centimeter tuin bij omdat de nieuwe schutting alleen op mijn grond staat.
Wat zouden jullie doen? Er iets van zeggen, de schutting aan hun kant knalblauw verven, de boel laten zoals het is? Ik ben benieuwd
woensdag 25 februari 2026 om 16:25
Ik woon er dus pas een paar maanden, maar ik ben wezen kennismaken en dat was goed. Verder heb ik alleen appcontact gehad over hun (heel lieve) kat die graag op bezoek komt in mijn huis. Echt prima, niets bijzonders.Madam_Madness schreef: ↑25-02-2026 13:12Hoe is de band verder met de buren, TO? Dat zou voor mij ook meespelen.
woensdag 25 februari 2026 om 16:41
Huh ? Dus bij je andere buren vind je het geen probleem dat ze niet hebben meebetaald omdat zij hebben gezegd dat het ze financieel niet uitkwam, ipv ‘geen behoefte aan’. Dat is toch precies hetzelfde? “Geen behoefte om daar mijn geld aan uit te geven” is toch ongeveer hetzelfde als “het komt me financieel niet uit”?
Of lees ik verkeerd??
woensdag 25 februari 2026 om 16:46
Buur A: we weten dat het moet gebeuren maar hebben nu de middelen niet. Als je hem toch met ons wil delen, helpen we graag met het voorwerk.Tavistock schreef: ↑25-02-2026 16:41Huh ? Dus bij je andere buren vind je het geen probleem dat ze niet hebben meebetaald omdat zij hebben gezegd dat het ze financieel niet uitkwam, ipv ‘geen behoefte aan’. Dat is toch precies hetzelfde? “Geen behoefte om daar mijn geld aan uit te geven” is toch ongeveer hetzelfde als “het komt me financieel niet uit”?
Of lees ik verkeerd??
Buur B: wij vinden de oude schutting prima voldoen, dus zet hem maar op je eigen grond. Als alles geregeld is, halen we de oude schutting weg om alsnog mee te genieten.
Nee, niet precies hetzelfde.
woensdag 25 februari 2026 om 16:48
Jij wil een schutting vernieuwd. De buren vinden het prima, maar na plaatsing die van jou ook mooi. Win win. De financiële redenen ken je niet, dus ik zou blij zijn. Sterker wij wilden ook een andere erfgrens. Buuv is 97 en zag dat niet zitten. Begrijpelijk. Dus wij hebben dat geheel betaald. Buuv is blij, wij ook. En nou krijg ik regelmatig koekjes enzo. Niet zo lekker, maar dat zeg ik niet.
Afkoelen heeft gewerkt
woensdag 25 februari 2026 om 16:52
Waarom is het voor mij win-win?Redhead70 schreef: ↑25-02-2026 16:48Jij wil een schutting vernieuwd. De buren vinden het prima, maar na plaatsing die van jou ook mooi. Win win. De financiële redenen ken je niet, dus ik zou blij zijn. Sterker wij wilden ook een andere erfgrens. Buuv is 97 en zag dat niet zitten. Begrijpelijk. Dus wij hebben dat geheel betaald. Buuv is blij, wij ook. En nou krijg ik regelmatig koekjes enzo. Niet zo lekker, maar dat zeg ik niet.
woensdag 25 februari 2026 om 16:54
Eens, zeker niet hetzelfde!Pringle schreef: ↑25-02-2026 16:46Buur A: we weten dat het moet gebeuren maar hebben nu de middelen niet. Als je hem toch met ons wil delen, helpen we graag met het voorwerk.
Buur B: wij vinden de oude schutting prima voldoen, dus zet hem maar op je eigen grond. Als alles geregeld is, halen we de oude schutting weg om alsnog mee te genieten.
Nee, niet precies hetzelfde.
woensdag 25 februari 2026 om 16:54
Ze zijn in ieder geval blij met je schutting. Voor hetzelfde geld vonden ze het een spuuglelijk ding en eisten ze dat je hem weghaalde of zo, zulke mensen bestaan. Ik zou het echt laten hoor. Ik ben met je eens dat het een beetje flauw is allemaal maar ik zou er echt de verhoudingen niet om op scherp willen zetten.
Graftak!
woensdag 25 februari 2026 om 16:56
Hij staat op eigen grond, dus willen ze wat anders zijn ze vrij er wat anders voor te plaatsen. Als ze zich zo zouden gaan gedragen zou ik werk maken van het zonder overleg verwijderen van de gezamenlijke schutting.Lady*Voldemort schreef: ↑25-02-2026 16:54Ze zijn in ieder geval blij met je schutting. Voor hetzelfde geld vonden ze het een spuuglelijk ding en eisten ze dat je hem weghaalde of zo, zulke mensen bestaan. Ik zou het echt laten hoor.
Maar ik zou het wel laten verder trouwens hoor, maar niet om die reden!
woensdag 25 februari 2026 om 16:57
Jij hebt precies de schutting kunnen uitkiezen die jij mooi vindt ipv met buur 1 de ene schutting uitkiezen en met buur 2 de andere schutting overeen komen en met buur 3 er helemaal niet uitkomen.
Neem aan dat jij voor één geheel hebt gekozen helemaal naar eigen wens.
En dat iedereen het redelijk tot mooi vindt en niemand is komen klagen wat een lillik ding je hebt geplaatst.
woensdag 25 februari 2026 om 17:15
Dat is toch geen win-win? Voor de buren wel: die hebben niet hoeven betalen én een nieuwe schutting. Voor mij was het win-win geweest als ze hadden bijgedragen.
woensdag 25 februari 2026 om 17:17
De buren zetten toch de relatie op het spel door dit te doen? Daar is TO niet mee begonnen.
Ik snap TO heel goed en zou ook erg pissig zijn. Ik zou de nieuwe schutting eruit halen (de planken tussen de palen). Dan maar openlaten. Echt niet dat de buren naar de nieuwe schutting gaan zitten kijken waar ze niets aan mee betaald hebben.
Je kunt toch prima aangeven als je geen geld er voor hebt? Dan kun je in overleg iets regelen, bijvoorbeeld in termijnen betalen oid.
Dat ze de oude schutting wel prima vonden blijkt dus niet, want die hebben ze nu weggehaald, dus zo prima vonden ze die niet.
Ik snap TO heel goed en zou ook erg pissig zijn. Ik zou de nieuwe schutting eruit halen (de planken tussen de palen). Dan maar openlaten. Echt niet dat de buren naar de nieuwe schutting gaan zitten kijken waar ze niets aan mee betaald hebben.
Je kunt toch prima aangeven als je geen geld er voor hebt? Dan kun je in overleg iets regelen, bijvoorbeeld in termijnen betalen oid.
Dat ze de oude schutting wel prima vonden blijkt dus niet, want die hebben ze nu weggehaald, dus zo prima vonden ze die niet.
woensdag 25 februari 2026 om 17:38
Jij een goede verstandhouding met je buren. Jij denkt alleen aan geld. Er is meer in het leven wat leven aangenaam maakt.
Afkoelen heeft gewerkt
woensdag 25 februari 2026 om 18:00
Ik vind dit echt gezeur dus. Als ze de oude rotte schutting hadden laten staan was het wel goed geweest en was jij toch evenveel kwijt geweest? Jij hebt nu alles zelf moeten betalen maar ook alles mogen uitkiezen, hoe duur, welke kleur, welke houtsoort, soms verschilt de ene zijde ook van de andere zijde etc.
En je hebt niet overlegd maar toch zonder dat je het wist iets uitgekozen dat ze mooi vinden, dat is is toch alleen maar heel positief?
Kan misschien ook nog zo zijn dat je buren vonden dat je te snel hiermee kwam, je woont er een paar maanden, ze kennen je net. Terwijl ze met de oude buren 20 jaar lang die schutting hebben gedeeld. Wie weet welke kosten ze aan hun huis hebben gehad de afgelopen jaren etc. Ik zou alleen maar blij zijn dat het goed heeft uitgepakt.
En je hebt niet overlegd maar toch zonder dat je het wist iets uitgekozen dat ze mooi vinden, dat is is toch alleen maar heel positief?
Kan misschien ook nog zo zijn dat je buren vonden dat je te snel hiermee kwam, je woont er een paar maanden, ze kennen je net. Terwijl ze met de oude buren 20 jaar lang die schutting hebben gedeeld. Wie weet welke kosten ze aan hun huis hebben gehad de afgelopen jaren etc. Ik zou alleen maar blij zijn dat het goed heeft uitgepakt.
woensdag 25 februari 2026 om 18:12
Dat zou mijn eer te na zijn.MarinaValentina schreef: ↑25-02-2026 15:54Ik denk dat ik langs zou gaan en ze de kans zou geven om alsnog (een deel) mee te betalen. Gewoon als aanbod. Mochten ze dan alsnog nee zeggen, dan zou ik die mensen verder links laten liggen. Zij hebben dan goed laten zien wat voor mensen zij zijn. Mochten ze alsnog willen meebetalen dan zou dat fijn en eerlijk zijn en zou het voor mij goed zijn.
Ik zou hem laten staan, wel kenbaar maken dat je er niets tegenaan wil, want te slotte jouw schutting op jouw grond en het zo laten.
De buren hebben zich aardig in de kier laten kijken, dus TO weet nu wat ze aan ze heeft.
Look me in the eyes and tell me what you see.
woensdag 25 februari 2026 om 18:15
dan heeft TO 6000,- betaald om tegen gaten aan te kijken, wat een idiote oplossing!Catwoman12 schreef: ↑25-02-2026 17:17De buren zetten toch de relatie op het spel door dit te doen? Daar is TO niet mee begonnen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
woensdag 25 februari 2026 om 18:30
Ik snap dat je baalt maar echt boos zijn vind ik een tikje overdreven. Zo ook de reacties dat de buren vooral helemaal niets tegen/aan de schutting mogen hangen. Dat vind ik op het kinderachtige af. Jij hebt een schutting gekozen die je mooi vindt en die je blijkbaar kunt betalen. Voor mij persoonlijk zou het daarmee af zijn.
Zoals je er nu in lijkt te staan, is een burenruzie misschien in aankomst. Zonde van de energie.
Zoals je er nu in lijkt te staan, is een burenruzie misschien in aankomst. Zonde van de energie.
woensdag 25 februari 2026 om 18:36
Waarom is dat kinderachtig? Het is haar schutting, op haar grond en van haar centen. Dan zou ik er niet op zitten te wachten dat er van alles tegenaan geschroefd wordt, daar wordt hij tenslotte niet beter van.Ommetje schreef: ↑25-02-2026 18:30Ik snap dat je baalt maar echt boos zijn vind ik een tikje overdreven. Zo ook de reacties dat de buren vooral helemaal niets tegen/aan de schutting mogen hangen. Dat vind ik op het kinderachtige af. Jij hebt een schutting gekozen die je mooi vindt en die je blijkbaar kunt betalen. Voor mij persoonlijk zou het daarmee af zijn.
Dat is gewoon de consequentie van de keuze die de buren gemaakt hebben.
Look me in the eyes and tell me what you see.
woensdag 25 februari 2026 om 18:39
Ik weet niet hoever hij van de erfgrens afstaat, maar je bent dus wel grond kwijt. Dat zou ik ook ergerlijk vinden. Ik zou het fijn hebben gevonden als ze dan in ieder geval mij de kans zouden hebben gegeven wel op de erfgrens te plaatsen, ook al zouden ze niet mee kunnen/willen betalen omdat het voor hun niet hoeft (of ze het geld niet hebben).
woensdag 25 februari 2026 om 18:41
Ho,ho er staat een nieuwe schutting van schroeven is geen sprake. Doemdenken is ook een kunst.Nyx• schreef: ↑25-02-2026 18:36Waarom is dat kinderachtig? Het is haar schutting, op haar grond en van haar centen. Dan zou ik er niet op zitten te wachten dat er van alles tegenaan geschroefd wordt, daar wordt hij tenslotte niet beter van.
Dat is gewoon de consequentie van de keuze die de buren gemaakt hebben.
Afkoelen heeft gewerkt
woensdag 25 februari 2026 om 18:47
Alsof je zelf vergif inneemt en verwacht dat de buren er dood aan gaan. Dat is toch doodzonde om zo je leven te laten verstieren?Catwoman12 schreef: ↑25-02-2026 17:17De buren zetten toch de relatie op het spel door dit te doen? Daar is TO niet mee begonnen.
woensdag 25 februari 2026 om 18:47
Ja, dat is ook irritant inderdaad. Als er voor iemand sprake is van win-win, zijn het de buren wel: een nieuwe gratis schutting en als bonus wat extra grond, beter hadden ze het niet voor zichzelf kunnen regelen.patchouli_ schreef: ↑25-02-2026 18:39Ik weet niet hoever hij van de erfgrens afstaat, maar je bent dus wel grond kwijt. Dat zou ik ook ergerlijk vinden. Ik zou het fijn hebben gevonden als ze dan in ieder geval mij de kans zouden hebben gegeven wel op de erfgrens te plaatsen, ook al zouden ze niet mee kunnen/willen betalen omdat het voor hun niet hoeft (of ze het geld niet hebben).
Overigens vind ik gemierenneuk over reepjes grond en schuttingen ook zonde van mijn tijd hoor. Maar in dit geval hebben de buren gewoon niet normaal gecommuniceerd. Of ze hebben er schijt aan, kan ook. En daar zou ik dan toch wel van balen.
woensdag 25 februari 2026 om 18:55
Ehm en dan zit je zelf dus aan 1 kant niet meer naar je duurbetaalde schutting te kijken maar naar je buren waar je zelf pissig op bent en na zo'n actie waarschijnlijke vice-versa. Wat een bespottelijk idee, dit is geen win-win, amar een verlies-verlies.Catwoman12 schreef: ↑25-02-2026 17:17De buren zetten toch de relatie op het spel door dit te doen? Daar is TO niet mee begonnen.
TO: jij hebt ze 2 opties gegeven: of jullie delen de kosten en zetten een nieuwe schutting op de erfgrens, of jij betaalt het allemaal zelf en doet het aan jouw kant. Dus of het nou knieperds zijn of ze er geen geld voor hadden, ik snap eigenlijk wel dat ze optie 2 hebben gekozen. Je was vrij duidelijk dat je het sowieso zou doen, dus ze konden prima nee zeggen en dan had jij nog steeds je schutting. Ik zou hier verder ook geen gedoe voor over hebben. En nee, niet omdat ik zelf zoals jouw buren ben, ook al zo'n malle suggestie, maar omdat ik werkelijk helse buren heb gehad en er weinig naarder is dan bloedbonje met de buren.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in