Lijf & Lijn alle pijlers

Gezond afvallen feb 2026

17-02-2026 23:31 132 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Precies een jaar geleden begon ik een topic over gezond afvallen. Er is toen 3 kg afgegaan en die zitten er weer aan (of misschien wel meer). Nu wil ik het toch weer proberen en hopen het langer vol te houden. Wie wil er ook een paar kilo kwijt maar dan wel op een gezonde manier en eigenlijk het liefste en manier die vol te houden is.

Elkaar tips geven en motiveeen. Geen hele eetlijsten maar wel af en toe een recept delen. Dat lijkt me een mooi steuntje in de rug.

Wie kletst er mee?
Vandaag met zoon een dagje weg naar opa en oma en dan gaan we altijd naar de Mac. Het is 2 uur rijden en na opa en oma langs de Mac is onze traditie. Ik hoop dat ik me in kan houden want ik kom er zelden maar vind sommige dingen echt wel lekker :facepalm: .
Ik ben af. Boodschappen besteld en Haagen Das in de aanbieding. Gelukkig gaan we richting de lente en dan eet ik minder.
Ik zou ook wel willen zwemmen maar heb dan weer geen zin in het gedoe.
Pannekoekje79 schreef:
24-02-2026 08:20
Wat voor looptraining doe jij Swampi via Evy?
Die 2,5 kilo lijkt mij ook eerder vocht.
Daar ben ik idd mee begonnen. Nu via een atletiekvereniging maar lijkt erg op Evy.
Haha als ik alles meereken, was ik allang af! Gelukkig is het voor een goed doel talullah! IJs is ook echt lastig te weerstaan.
Loek86 schreef:
24-02-2026 17:04
Haha als ik alles meereken, was ik allang af! Gelukkig is het voor een goed doel talullah! IJs is ook echt lastig te weerstaan.
Hm ja ok. Dat is ook zo maar het gaat niet lekker als ik nu alweer begin met ijs.
Nee dat is waar. Lukt het om het te bewaren voor het weekend? Kan je er extra lang mee doen.
Nou lekker gegaan vandaag....not.

Ik had die crispy chicken genomen want ik had die al 100 keer voorbij zien komen op reclames en hij leek me heerlijk. Hij is nog maar even verkrijgbaar. Hij was heerlijk en ik had voor de rest van de dag rekening gehouden qua calorieën. Komt vanavond mijn man blij binnen met .....een heerlijk slagroomtaartje.
Had hij van een tevreden cliënt gekregen.
Hij was zo blij en trots ik kon het niet maken om te weigeren hij weet dat ik gek op gebak ben😬.

Erg slechte dag dus qua eten ga zo mijn 12 minuten workout maar weer doen maar zou het eigenlijk 3 keer moeten doen.

Tallulah oei ijs ja moeilijk te weerstaan.
Apiejapie goed bezig met het zwemmen zeg! Hoe vaak wil je vanaf nu gaan?

Loek heb je dan zo’n grote porties of ook veel snaai tussendoor? Ik had juist weinig calorieën zolang ik de chips maar weglaat. Kom nu zonder chips op maar 1450/1500 uit.

Swampi 2,5kg in een week dat kan toch haast niet zou je denken?

Hier 0,8kg eraf in de eerste week! Goed begin!
Lekker! Dat is een mooi resultaat.

Ik heb de eetmeter net gedownload. Toch beter denk ik dat ik wat meer, bewust, ga bijhouden. Alleen jammer dat er geen barcode scanner op zit, die hebben sommige apps ook en dat is helemaal makkelijk.

Gisteren ging overdag goed en dan in de avond ga ik toch weer snaaien. Dat begint met 2 mandarijntjes, een paar worteltjes, een dunne droger cracker en eindigt met het hele pakje dunne drogers crackers leeg. Dan denk ik; ach, dunne droge crackers, hoe erg kan het zijn? Maar de eetmeter heeft me zojuist verteld dat het 425 calorieën waren 🥴 daar gaat mn dag gezond eten.

Net de hele voor- en achtertuin gesnoeid in het zonnetje dus vitamine D en beweging al wel gehad vandaag.

Succes allemaal vandaag!
Ja snel veel snaai tussendoor en zeker in de avonden. Merk wel dat ik door de Eetmeter bewuster ben van wat ik eet. Dan lukt het me dus wel om me aan gezonde voeding te houden. Alleen na het eten dacht ik zo ik heb nog wat calorieën over, maar zelfs met het ijsje wat ik toen nam, was het geen vervelende score voor een dag. Misschien goed voor me dus om echt bewuster met eten om te gaan door in te vullen wat ik eet.

Oh met een barcode lijkt me fijn! Dan hoef je wat minder t zoeken naar vanalles!
Ik dacht dat als je de eetmeter op je mobiel zet je wel kunt scannen? Op de Ipad lukt het niet.
Ik gok nu een beetje met hoeveelheden omdat ik puur aan het inventariseren ben, wil het later beter bij gaan houden.

In het weekend heb ik me netjes gehouden aan de uitdeelzakjes chips, 1 per keer.
Vandaag echter pfffff . Genoten van het mooie weer EN het lekkere eten en drinken.
Lunch verse jus en salade geitenkaas, oke.
Lekker op het terras blijven zitten en toen met z’n tweetjes een fles rose op, uitgebreide borrelplank en toen nog ijs. Geen ruimte meer voor avondeten, misschien nog wat fruit straks.
Morgen weer “back to basic”.
Ik heb wel een scanner in de Eetmeter! Super handig inderdaad. Wel via m’n telefoon. En je kunt er ook eigen gerechten in zetten dat is ook heel handig als je vaker een boterham met kaas en boter eet of een salade of wat dan ook.

Ik weeg nu wel dingen om inzicht te krijgen maar merk dat ik een kleine eter ben. De 75 gram rijst kreeg ik amper op. Maar meer avondeten helpt wel tegen snaaien ‘s avonds. Gisteren het netjes gehouden bij 50 gram chips al zijn dat dus ook al heel vee calorieën.
De scanner op de app heb ik gevonden! Ideaal.

Mijn ontbijt (kwark + fruit) en lunch (3 crackers met ei / cottage cheese / rauwkost) was dusdanig laag in calorieën en voldoende vullend, dat ik behoorlijk wat calorieën over had voor mijn diner en tussendoortjes. En dat was maar goed ook. Ik had een zoete aardappel gepoft, daar een mengsel van gehakt met Mexicaanse groenten overheen gedaan en verse guacamole gemaakt voor erbij. Amaiiii die avocado’s :) dat was meer calorieën dan m’n lunch en ontbijt bij elkaar onderhand haha.

Goed dat ik de eetmeter gebruik want ik bleef nu precies onder wat ik mocht hebben (ondanks mijn 850 kcal diner 🤣) maar dat stimuleerde me zo om in de avond niet te snaaien! Of - of ipv van en-en (waar ik eigenlijk zo van houd ;) ).

Fijn gevoel, ik hoop zo dat wat ik anderen wel eens hoor zeggen “als je eenmaal de motivatie te pakken hebt en resultaat begint te zien, dan gaat het daarna vanzelf” ooit bij mij eens gaat werken.

Succes allemaal vandaag!
@ligbedje, die eigen gerechten kon ik niet vinden. Ik bak havermoutmuffins vooruit en die vries ik in. Zou handig zijn als ik die maar 1x hoef in te voeren en daarna kan herhalen. Dat bedoel je denk ik of niet? Mocht je een tip hebben dan houd ik me aanbevolen!
Eenbeetjevanditendat schreef:
26-02-2026 08:23
@ligbedje, die eigen gerechten kon ik niet vinden. Ik bak havermoutmuffins vooruit en die vries ik in. Zou handig zijn als ik die maar 1x hoef in te voeren en daarna kan herhalen. Dat bedoel je denk ik of niet? Mocht je een tip hebben dan houd ik me aanbevolen!
Instellingen dagboek -> gerechten. Daar kun je het aanmaken.
Swampi schreef:
26-02-2026 12:55
Instellingen dagboek -> gerechten. Daar kun je het aanmaken.
Dank!!
Pannekoekje79 schreef:
24-02-2026 19:56
Nou lekker gegaan vandaag....not.

Ik had die crispy chicken genomen want ik had die al 100 keer voorbij zien komen op reclames en hij leek me heerlijk. Hij is nog maar even verkrijgbaar. Hij was heerlijk en ik had voor de rest van de dag rekening gehouden qua calorieën. Komt vanavond mijn man blij binnen met .....een heerlijk slagroomtaartje.
Had hij van een tevreden cliënt gekregen.
Hij was zo blij en trots ik kon het niet maken om te weigeren hij weet dat ik gek op gebak ben😬.

Erg slechte dag dus qua eten ga zo mijn 12 minuten workout maar weer doen maar zou het eigenlijk 3 keer moeten doen.

Tallulah oei ijs ja moeilijk te weerstaan.
Nee die kun je haast niet weigeren. Al was het maar omdat je man zo trots was.
26-02-2026 08:20
De scanner op de app heb ik gevonden! Ideaal.

Mijn ontbijt (kwark + fruit) en lunch (3 crackers met ei / cottage cheese / rauwkost) was dusdanig laag in calorieën en voldoende vullend, dat ik behoorlijk wat calorieën over had voor mijn diner en tussendoortjes. En dat was maar goed ook. Ik had een zoete aardappel gepoft, daar een mengsel van gehakt met Mexicaanse groenten overheen gedaan en verse guacamole gemaakt voor erbij. Amaiiii die avocado’s :) dat was meer calorieën dan m’n lunch en ontbijt bij elkaar onderhand haha.

Goed dat ik de eetmeter gebruik want ik bleef nu precies onder wat ik mocht hebben (ondanks mijn 850 kcal diner 🤣) maar dat stimuleerde me zo om in de avond niet te snaaien! Of - of ipv van en-en (waar ik eigenlijk zo van houd ;) ).

Fijn gevoel, ik hoop zo dat wat ik anderen wel eens hoor zeggen “als je eenmaal de motivatie te pakken hebt en resultaat begint te zien, dan gaat het daarna vanzelf” ooit bij mij eens gaat werken.

Succes allemaal vandaag!
Zooo dat klinkt goed, die zoete aardappel met gehakt. Daar kun je ook makkelijk een kwak cottage cheese bij doen. Zit je nog voller.
Kennen jullie de overnight oats ook? De havermout die je 's avonds maakt en in de koelkast zet? Ideaal. Ik kan daar 2 ochtenden van eten.

Ik ben nu die cottage cheese met perzik hype aan het uitproberen maar gebruik daarvoor mango. Ik moet zeggen dat het erg lekker is. Zit je ook voor langere tijd vol.
26-02-2026 08:23
Lekker!
Mooi datje het gevonden hebt. Je kunt ook nog een vaste dagelijkse gerechten toevoegen die je er dan in 1 klik in kan zetten. Zo ontbijt ik elke dag met twee boterhammen hagelslag dus dat staat we meteen in.

Hier ook een grotere avondmaaltijd maar ik vind het top om te zien dat dat kan als je dan ontbijt en lunch wat minder calorien eet en geen chips in de avond.

Ik hoop ook nog dat het vanzelf zal gaan. Motivatie is er door de eerste goede week wel al.

Morgenavond ga ik naar de kroeg met hapjes erbij. Ik weet nog niet zo goed wat ik daar mee ga doen. Ik weet nog niet zo goed welke drankjes prima zijn als je er maar van geniet en welke echt heeel calorievol zijn dus beter van niet. Ik lust eigenlijk alles en vind bier en wijn net zo lekker.
Ligbedje85 schreef:
26-02-2026 20:36
Mooi datje het gevonden hebt. Je kunt ook nog een vaste dagelijkse gerechten toevoegen die je er dan in 1 klik in kan zetten. Zo ontbijt ik elke dag met twee boterhammen hagelslag dus dat staat we meteen in.

Hier ook een grotere avondmaaltijd maar ik vind het top om te zien dat dat kan als je dan ontbijt en lunch wat minder calorien eet en geen chips in de avond.

Ik hoop ook nog dat het vanzelf zal gaan. Motivatie is er door de eerste goede week wel al.

Morgenavond ga ik naar de kroeg met hapjes erbij. Ik weet nog niet zo goed wat ik daar mee ga doen. Ik weet nog niet zo goed welke drankjes prima zijn als je er maar van geniet en welke echt heeel calorievol zijn dus beter van niet. Ik lust eigenlijk alles en vind bier en wijn net zo lekker.
Boterhammen met hagelslag lijkt me niet zo'n heel gezond ontbijt? Het is gewoon suiker wat je dan binnenkrijgt.
Talullah schreef:
26-02-2026 14:25
Kennen jullie de overnight oats ook? De havermout die je 's avonds maakt en in de koelkast zet? Ideaal. Ik kan daar 2 ochtenden van eten.

Ik ben nu die cottage cheese met perzik hype aan het uitproberen maar gebruik daarvoor mango. Ik moet zeggen dat het erg lekker is. Zit je ook voor langere tijd vol.
Wat is dat, met cottage cheese en perzik (of mango)? Die heb ik nog niet langs zien komen.

Ik gruwel van havermout pap, ik kan die structuur niet eten. Mijn dochter wel, daar maar ik dat regelmatig voor met een geprakte banaan en kaneel.
Ik gebruik havermout alleen om muffins van te maken (in voorraad in de vriezer, super handig) of om pannenkoekjes van te bakken met Griekse yoghurt en banaan. Meer als basis voor een bakmix zeg maar.
Talullah schreef:
26-02-2026 14:25

Jaaa! Overnight oats maak ik altijd voor drie dagen en dan kook ik ook eitjes voor tussendoor. Dat scheelt bij mij echt hoor, voorbereiden. Dan weet ik dat dat iig goed gaat. Als ik ga 'freestylen' komt dat eigenlijk nooit goed uit.
26-02-2026 22:43
Wat is dat, met cottage cheese en perzik (of mango)? Die heb ik nog niet langs zien komen.

Ik gruwel van havermout pap, ik kan die structuur niet eten. Mijn dochter wel, daar maar ik dat regelmatig voor met een geprakte banaan en kaneel.
Ik gebruik havermout alleen om muffins van te maken (in voorraad in de vriezer, super handig) of om pannenkoekjes van te bakken met Griekse yoghurt en banaan. Meer als basis voor een bakmix zeg maar.
En een andere pap? Gierst zit vol proteïne.
Die cottage cheese is gewoon een bakje daarvan, waar je dan de perzik of mango doorheen doet. Zo opeten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven