Gezellig zondag-topic

08-03-2026 08:24 56 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe ziet jouw ideale zondag eruit? En horen daar vaste gewoontes bij?
:koffie:
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Samen ontbijten en dan vertrekt de een na de ander naar sport. Ik beoefen deze sport zelf niet, maar als er een thuiswedstrijd is ga ik graag kijken.
De ideale:
Iedereen nog in bed behalve ik. :-P
Koffie, forum, favoriete radiozender (Klara), mist of zon en vogeltjes buiten.

De praktijk:
Twee van de vier nog in bed. Jongste zoon en ik op.
Gezellige robloxgeluidjes maar geen Klara, wel mist en vogeltjes buiten.
Maar natuurlijk wel koffie. Altijd koffie! :koffie:
cognac wijzigde dit bericht op 08-03-2026 08:41
9.86% gewijzigd
Op mijn ideale zondag doen we een leuk uitje met het gezin.

Of als we thuis blijven lees ik graag een boek, ga in bad, iets bakken met de kinderen, iets leuks kijken op Netflix.

Maar kinderen zijn jong dus verloopt wisselend. Een paar dingen hiervan kunnen als de kinderen lekker alleen of samen spelen.
Mijn ideale zondag is als ik maandag niet hoef te werken :P
dolfje schreef:
08-03-2026 08:47
Ja, daarom is maandag mijn vaste vrije dag ;)
Ik houd van een lome zondagochtend. Iedereen nog in bed en ik alleen beneden. Zalig. En rond 10 uur komt iedereen uit bed en eten we van die croissantjes die je zelf nog moet rollen. Smaken heerlijk, zien er niet uit. 's Middags ga ik er graag nog even op uit als het weer het toelaat.

Zondag is niet mijn favoriete dag van de week, maar wat verveling is soms stiekem best lekker.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Yildizlar2 schreef:
08-03-2026 08:56
Ja, daarom is maandag mijn vaste vrije dag ;)
Zalig! Maak je daar dan een verlengde zondag van?

Ik heb een tijdje de maandag als vrije dag gehad, maar ik vond mezelf wat erg sloom dan.
Ik heb niks met zondagen.
Vroeger toen ik nog bij mijn ouders woonde, stond deze dag standaard in het teken van op tijd moeten opstaan, 2x naar de Kerk en niet buiten mogen spelen of iets anders ondernemen.
We aten dan onder de middag warm, waarna mijn ouders een zondagmiddag dutje gingen doen. Wij (de kinderen) waren dan maar wat aan het rondhangen/vervelen tot het weer tijd was om naar de kerk te gaan.
Ik hate de zondagen vaak! Vooral als het warm zomerweer was en Ik nergens aan mocht meedoen. Wij zaten dan veelal binnen. Bij hoge uitzondering in de achtertuin.
De zondag is voor mij nog steeds een soort van 'hangdag'.
Ik heb jaren bewust zoveel mogelijk zondagen gewerkt. Dat vond ik heerlijk. Voor mij mogen alle 7 dagen per week gewoon hetzelfde zijn.
WoonWens schreef:
08-03-2026 09:00

Ik heb een tijdje de maandag als vrije dag gehad, maar ik vond mezelf wat erg sloom dan.
Ben nu vrijdag vrij en ben dan productiever en vriendinnen zijn ook op vrijdag vrij.
WoonWens schreef:
08-03-2026 08:59
Ik houd van een lome zondagochtend. Iedereen nog in bed en ik alleen beneden. Zalig. En rond 10 uur komt iedereen uit bed en eten we van die croissantjes die je zelf nog moet rollen. Smaken heerlijk, zien er niet uit. 's Middags ga ik er graag nog even op uit als het weer het toelaat.

Zondag is niet mijn favoriete dag van de week, maar wat verveling is soms stiekem best lekker.
Ideaal. Ik houd ook van een lome zondagochtend. In de middag rustig even wat lekkers bakken, een puzzel maken, ik houd ook wel van een boswandeling maar ben de enige en vind het saai in mijn eentje dus komt er niet zo vaak van.
WoonWens schreef:
08-03-2026 09:00

Niet echt maar de gedachte dat ik rustig de week op kan starten vind ik fijn . Bijna niemand is dan vrij het is ook echt mijn dag heerlijk .
Hallodaar schreef:
08-03-2026 09:03
Vroeger toen ik nog bij mijn ouders woonde, stond deze dag standaard in het teken van op tijd moeten opstaan, 2x naar de Kerk en niet buiten mogen spelen of iets anders ondernemen.
[...]
Jeetje, Hallodaar, wat een verhaal! Dit klinkt inderdaad als de hel, bij wijze van spreken. Zijn je ouders nog altijd zo strikt in de leer of inmiddels iets losser?

Ik vind het zo verdrietig als mensen zichzelf en anderen, hun kinderen nota bene, plezier onthouden. En ik snap dat ik dat niet snap omdat ik me niet kan voorstellen dat mensen hartgrondig geloven dat wat de kerk zegt allemaal klopt en het echt echt echt zo moet.

Lang verhaal kort: logisch dat je niks met zondagen hebt.
:heart:
Maar zondag is een rustige dag bij ons we plannen meestal geen sociale dingen .
We starten rustig op , maken een flinke wandeling en gaan ergens lunchen of wat drinken . Of we blijven de hele dag thuis en rommelen wat in huis man doet een klusje ik hobby een beetje . Gewoon relaxed .
WoonWens schreef:
08-03-2026 09:26
Jeetje, Hallodaar, wat een verhaal! Dit klinkt inderdaad als de hel, bij wijze van spreken. Zijn je ouders nog altijd zo strikt in de leer of inmiddels iets losser?

Ik vind het zo verdrietig als mensen zichzelf en anderen, hun kinderen nota bene, plezier onthouden. En ik snap dat ik dat niet snap omdat ik me niet kan voorstellen dat mensen hartgrondig geloven dat wat de kerk zegt allemaal klopt en het echt echt echt zo moet.

Lang verhaal kort: logisch dat je niks met zondagen hebt.

Tja.. rustdag. Vast prettig en gezond als je al oud en versleten bent. Maar binnen een gezin met 5 jonge kinderen écht geen pretje.
Voor de kinderen in elk geval niet.
De regels waren ook best streng. Radio luisteren, tv kijken, huiswerk maken of een roman lezen was ook not done. Enkel geestelijke informati/lectuur mocht je tot je nemen op zondag.
Behalve werken op zondagen heb ik nooit meer een positieve invulling aan deze dag kunnen geven. Dus ik lees wel graag mee.
Ik was voor een zondag vroeg op (voor 9 uur). Rustig ontbeten, zo op bezoek bij mijn zusje. Meestal ga ik nog wel sporten maar dat schuif ik nu door naar morgen.
Geen ingewikkelde dingen dus, samen te vatten als ‘niets’ of ‘vrij weinig.’
Ik heb het huis het liefst een beetje aan kant (geen was meer, al een keertje gestofzuigd deze week etc.) zodat we echt niets/ weinig meer hoeven. Dan lekker de ochtend lezen, 's middags even naar buiten, maar de stad of het bos ofzo, en 's avonds en leuke film. Heerlijk doorsnee maar ik geniet ervan.
Yildizlar2 schreef:
08-03-2026 09:29
Maar zondag is een rustige dag bij ons we plannen meestal geen sociale dingen .
We starten rustig op , maken een flinke wandeling en gaan ergens lunchen of wat drinken . Of we blijven de hele dag thuis en rommelen wat in huis man doet een klusje ik hobby een beetje . Gewoon relaxed .

Ja hier meestal ook zo. Bijna nooit afspraken of evenementen of zo op zondag.

Gaan waarschijnlijk straks wel naar schoonouders. Soms gaan we nog sporten maar ik zit in een vervelende tijd met naderend overlijden van ouder en heb 0 energie en blessure ( slijmbeursontsteking heup en artrose in knie dus ff niet).
Koffie op bed gebracht door vriend om 8.00
Sporten met gezellig groepje in de buitenlucht van 9 tot 10
Daarna lummeltijd/brunchtijd met vriend en dochter, soms nog stukje volkskrant lezen
Wandelen in het natuurgebied, afsluiten een drankje bij het leuke tentje aan het water, of
met vriendinnen en evt hun gezinnen afspreken om iets te doen (liefst in buitenlucht)
Hapjes als avondeten op de bank en herhaling van Even tot Hier kijken met zijn 3 tjes
Kind naar bed en vriend en ik samen in bad

Sporten en hapjes op de bank voor de tv zijn standaard op de zondag. Natuurlijk komt er wel een keer wat tussen, maar anders is dit in elk geval standaard.
jojojo wijzigde dit bericht op 08-03-2026 10:25
13.74% gewijzigd
dolfje schreef:
08-03-2026 08:47
Voor mij ook. Zondag staat in het teken van wassen draaien, boodschappen doen en het huis aan de kant zodat ik "klaar" ben voor maandag werkdag.
Ik heb twee versies.
Als partner er is: één van ons zet koffie en dat drinken we dan op in bed met muziek aan (boven is dat streamen).
Als partner er niet en kinderen er wel zijn: ik ben als eerste op en ga naar beneden. Zet koffie en muziek aan en ga lezen of tekenen.
Dat zijn de vaste en favoriete gewoontes.

Verder maakt het mij niet zoveel uit wat ik doe.
Dolfje: Dit klinkt als een lastige periode waar je nu doorheen moet. Niet leuk. Sterkte!

Danae: Ik herken je doelen :lol: Ik probeer liefst vrijdag, anders zaterdag, het huis aan kant te maken. Niet gelukt dit keer, dus ik moet zo nog aan de schoonmaak. Blèh.

Hallodaar: Misschien kan het je figuurlijk verlichten expres precies alles op zondag te doen wat je als kind nooit mocht. Lekker een hele zondag voor de buis hangen. Bij mistig rotweer als vandaag. Of op een zonnige zondag over het strand wandelen met heavy metal muziek via je oortjes, en dan lunchen én dineren bij een strandtent. Met een boek.
Hallodaar schreef:
08-03-2026 09:03
We aten dan onder de middag warm, waarna mijn ouders een zondagmiddag dutje gingen doen. Wij (de kinderen) waren dan maar wat aan het rondhangen/vervelen tot het weer tijd was om naar de kerk te gaan.
Ik hate de zondagen vaak! Vooral als het warm zomerweer was en Ik nergens aan mocht meedoen. Wij zaten dan veelal binnen. Bij hoge uitzondering in de achtertuin.
De zondag is voor mij nog steeds een soort van 'hangdag'.
Ik heb jaren bewust zoveel mogelijk zondagen gewerkt. Dat vond ik heerlijk. Voor mij mogen alle 7 dagen per week gewoon hetzelfde zijn.
Herkenbaar! Ik heb jarenlang het huis ontvlucht op zondag. Voelde me altijd zo gevangen als ik eens niks te doen had. Dus ja, ik plande van alles op zondag. Werk, uitjes, etc. etc. Had later toen de winkels op zondag open waren ook wel een beetje schroom om daar naartoe te gaan: ' Want ja, geld uitgeven op zondag hoort niet'. Tot ik eens een keer een voorganger uit een andere kerk (van mijn eigen leeftijd) in de Kruidvat tegenkwam. :jump: Vrijheid!
hvm wijzigde dit bericht op 08-03-2026 10:35
0.35% gewijzigd
Maakt eigenlijk niet uit, zolang het maar lekker weer is.
Groetjes!
jojojo schreef:
08-03-2026 10:21
Sporten en hapjes op de bank voor de tv zijn standaard op de zondag.
Oh, wat een goede gewoonte wel. Beetje feestelijk en gezellig het weekend uit luiden. Ik ben dol op zulke tradities, dus waarom denk ik daar dan niet aan.
freekenkaat schreef:
08-03-2026 10:26
Ik heb twee versies.
Als partner er is: één van ons zet koffie en dat drinken we dan op in bed met muziek aan (boven is dat streamen).
Als partner er niet en kinderen er wel zijn: ik ben als eerste op en ga naar beneden. Zet koffie en muziek aan en ga lezen of tekenen.
Dat zijn de vaste en favoriete gewoontes.

Verder maakt het mij niet zoveel uit wat ik doe.
Wat leuk, tekenen. Doe je dat met "gewone" kleurpotloden op papier? Ik zou willen dat ik zo creatief was! Het lijkt me namelijk heerlijk ontspannend. Maar in de praktijk ben ik zo'n oen die niet verder komt dan een poging tot het tekenen van een huisje of een bloem. Drie jaar tekenles op de middelbare school en nog niet in staat tot iets zinnigs.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven