Verkiezingen 2025
zondag 28 september 2025 om 10:25
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
woensdag 11 maart 2026 om 13:02
Veel lokale partijen bestaan al heel lang en hebben een prima verkiezingsprogramma en goede kandidaten. Het is niet zo dat landelijke partijen betere kandidaten leveren en dat die perse professioneler zijn. In de tweede kamer zitten ook genoeg leden waaraan je aan hun professionaliteit kunt twijfelen.
Ik vind het heel logisch dat je lokaal anders stemt dan nationaal. Gewoon omdat de lokale problemen anders zijn. Daarnaast verschilt het natuurlijk ook of de gemeente een grote(re) stad betreft is of een klein gemeente, net als de regio waar de gemeente ligt. Voor mij staan veel landelijk partijen veraf van de lokale politiek. Ik erger mij dan ook mateloos aan de verkiezingsprogramma's waar de landelijke partijen aan mee doen. Daar wordt zoveel gezegd wat voor de gemeente waar ik woon niet aan de orde is.
Wat wel een zorg is wat mij betreft, zijn de one issue partijen. Maar die heb je op alle niveau's.
Ik vind het heel logisch dat je lokaal anders stemt dan nationaal. Gewoon omdat de lokale problemen anders zijn. Daarnaast verschilt het natuurlijk ook of de gemeente een grote(re) stad betreft is of een klein gemeente, net als de regio waar de gemeente ligt. Voor mij staan veel landelijk partijen veraf van de lokale politiek. Ik erger mij dan ook mateloos aan de verkiezingsprogramma's waar de landelijke partijen aan mee doen. Daar wordt zoveel gezegd wat voor de gemeente waar ik woon niet aan de orde is.
Wat wel een zorg is wat mij betreft, zijn de one issue partijen. Maar die heb je op alle niveau's.
woensdag 11 maart 2026 om 13:03
Volgens mij gebeurt dat nu eenmaal op een forum: verbanden leggen. Dan kan een ander ook gewoon zeggen dat het niet klopt wat ik zeg, inplaats van vinnig reageren dat ik woorden in de mond leg.Courage schreef: ↑11-03-2026 13:00Jij hebt een interessante manier van discussiëren; je legt associatief verbanden - dat klinkt dan op het eerste oog heel logisch, maar in tweede instantie blijkt er helemaal geen verband te zijn. Rabarbra zegt dat haar gemeente geen kleuterklas is, en jij voert dat aan als argument dat ze neer kijkt op lokale partijen. Twee totaal verschillende dingen, die geen onderling verband met elkaar houden.
Weet dat ik - vanwege die manier van 'gesprekken voeren' - niet of niet altijd (uitgebreid) op jouw reacties in ga.
En ik weet dat mensen mijn manier van discussiëren bloedirritant vinden, maar ik weet ook dat anderen het waarderen. Dat is dan maar zo.
woensdag 11 maart 2026 om 13:06
Ja, bedankt, dit is precies wat ik probeerde te zeggen. Aan de haal gaan met mijn post, dingen erbij bedenken en dan vervolgens verwachten dat ik lankmoedig omga met reacties op posts die ik zogenaamd geschreven zou hebben, het is de belangrijkste reden waarom ik liever niet meer reageer hier.Courage schreef: ↑11-03-2026 13:00Jij hebt een interessante manier van discussiëren; je legt associatief verbanden - dat klinkt dan op het eerste oog heel logisch, maar in tweede instantie blijkt er helemaal geen verband te zijn. Rabarbra zegt dat haar gemeente geen kleuterklas is, en jij voert dat aan als argument dat ze neer kijkt op lokale partijen. Twee totaal verschillende dingen, die geen onderling verband met elkaar houden.
Weet dat ik - vanwege die manier van 'gesprekken voeren' - niet of niet altijd (uitgebreid) op jouw reacties in ga.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 11 maart 2026 om 13:07
Verbanden leggen is prima, maar niet als je een verband legt dat er niet is. En dat gebeurt telkens. Je pakt zinnetjes uit mijn posts en maakt er nieuwe verhalen van. Dat is mensen woorden in de mond leggen, het is niet anders. En als je dat al vinnig vindt, ben je zelf ook niet zo goed in de omgang met tegengas.Paradise schreef: ↑11-03-2026 13:03Volgens mij gebeurt dat nu eenmaal op een forum: verbanden leggen. Dan kan een ander ook gewoon zeggen dat het niet klopt wat ik zeg, inplaats van vinnig reageren dat ik woorden in de mond leg.
En ik weet dat mensen mijn manier van discussiëren bloedirritant vinden, maar ik weet ook dat anderen het waarderen. Dat is dan maar zo.
woensdag 11 maart 2026 om 13:08
Je reageert altijd kort (vind ik) en doet vervolgens best wel aannames. Die ik vaak niet vind kloppen.Rabarbara schreef: ↑11-03-2026 13:06Ja, bedankt, dit is precies wat ik probeerde te zeggen. Aan de haal gaan met mijn post, dingen erbij bedenken en dan vervolgens verwachten dat ik lankmoedig omga met reacties op posts die ik zogenaamd geschreven zou hebben, het is de belangrijkste reden waarom ik liever niet meer reageer hier.
Dat doen wel meer mensen hier. Als er dan een discussie ontstaat gaat het ineens om de toon van het debat.
Maar doorgaans vind ik de gesprekken hier allemaal tamelijk feitenvrij.
woensdag 11 maart 2026 om 13:11
En dit.Phlox24 schreef: ↑11-03-2026 13:02Veel lokale partijen bestaan al heel lang en hebben een prima verkiezingsprogramma en goede kandidaten. Het is niet zo dat landelijke partijen betere kandidaten leveren en dat die perse professioneler zijn. In de tweede kamer zitten ook genoeg leden waaraan je aan hun professionaliteit kunt twijfelen.
woensdag 11 maart 2026 om 13:17
Ik stem bij de gemeenteraadsverkiezingen altijd bewust op een partij die ook landelijk vertegenwoordigd is en aangezien de partij van mijn eerste voorkeur er niet is wordt het de partij van mijn tweede voorkeur.
Het is een bewuste keuze, ik vind de lokale partijen vaak "kerktorenkijkers" heel erg gericht op 1 specifiek dorp of gericht op lokale identiteit. En daar heb ik echt moeite mee. Bij de partijen die ook landelijk vertegenwoordigd ervaar ik meer inclusiviteit.
Het is een bewuste keuze, ik vind de lokale partijen vaak "kerktorenkijkers" heel erg gericht op 1 specifiek dorp of gericht op lokale identiteit. En daar heb ik echt moeite mee. Bij de partijen die ook landelijk vertegenwoordigd ervaar ik meer inclusiviteit.
woensdag 11 maart 2026 om 13:22
Phlox24 schreef: ↑11-03-2026 13:02Veel lokale partijen bestaan al heel lang en hebben een prima verkiezingsprogramma en goede kandidaten. Het is niet zo dat landelijke partijen betere kandidaten leveren en dat die perse professioneler zijn. --- niet per definitie nee, maar er zijn wel meer procedures (zoals die trainingen) die de kans erop vergroten
In de tweede kamer zitten ook genoeg leden waaraan je aan hun professionaliteit kunt twijfelen. --- klopt, zéker bij kleine en nieuwe partijen, of bij partijen waar het ontwikkelen van kennis en vaardigheden niet is geborgd. Maar dat zegt niks over het gesprek hier over lokale partijen.
Ik vind het heel logisch dat je lokaal anders stemt dan nationaal.---- dat vind ik ook niet gek, maar ik zou persoonlijk dan nog steeds op een landelijke partij stemmen om eerdergenoemde argumenten. Maar dat kan best een andere landelijke partij zijn dan waar ik bij de Tweede Kamerverkiezingen op stemde. Ik zweef sowieso wel vaak.
Gewoon omdat de lokale problemen anders zijn. Daarnaast verschilt het natuurlijk ook of de gemeente een grote(re) stad betreft is of een klein gemeente, net als de regio waar de gemeente ligt. Voor mij staan veel landelijk partijen veraf van de lokale politiek. Ik erger mij dan ook mateloos aan de verkiezingsprogramma's waar de landelijke partijen aan mee doen. Daar wordt zoveel gezegd wat voor de gemeente waar ik woon niet aan de orde is. ------ Dat is inderdaad soms een gemis. Ik zie dat ook wel, vooral bij landelijke partijen waarvan maar 1 iemand in de lokale gemeenteraad zit. Maar dat verschilt wel erg per gemeente. Bij ons heeft de VVD bijvoorbeeld andere uitingen dan in de stad van mijn werk. Bij ons heel generiek en zonder foto van lokale politici, in die andere stad juist heel specifiek en met foto.
Wat wel een zorg is wat mij betreft, zijn de one issue partijen. Maar die heb je op alle niveau's. ----dat sowieso, helemaal eens.
tavistock wijzigde dit bericht op 11-03-2026 13:22
0.68% gewijzigd
Ik vind het soms wel handig als locale partijen zich (ook) richten op sommige specifieke zaken voor die gemeente. Er zijn ook mensen nodig die zich daar hard voor maken en die vind je vaak bij de locale partijen. Maar ik heb het geluk dat ik 2 keer kan stemmen in mijn gemeente. Voor de gemeenteraad kies ik dan een landelijke partij en voor de stadsdeelcommissie ga ik voor een locale partij.cognac schreef: ↑11-03-2026 13:17Ik stem bij de gemeenteraadsverkiezingen altijd bewust op een partij die ook landelijk vertegenwoordigd is en aangezien de partij van mijn eerste voorkeur er niet is wordt het de partij van mijn tweede voorkeur.
Where is my mind?
Het verbaast me een beetje hoe weinig aandacht er deze keer is voor de gemeenteraadsverkiezingen in mijn gemeente. Ik kreeg twee flyers, dat was het. Geen marktje, geen groots aangekondigd debat, helemaal niets. Er is wel een stemwijzer, die heb ik net even gedaan. Ik heb als hoogste overeenkomst 47% met twee partijen die weinig met elkaar te maken hebben. Daar schiet ik ook niet veel mee op.
woensdag 11 maart 2026 om 13:50
Zeker is dat belangrijk. Maar die weten hun stemmers hier ook wel te bereiken. Er is veel aversie tegenover Den Haag en daarmee ook tegenover alle lokale partijen die ook landelijk vertegenwoordigd zijn. Dat zal voor hen vast met een reden zijn maar voor mij persoonlijk is dat niet zo invoelbaar is en ik voel me juist wél aangetrokken tot die landelijke partijen.SurferRosa schreef: ↑11-03-2026 13:22Ik vind het soms wel handig als locale partijen zich (ook) richten op sommige specifieke zaken voor die gemeente. Er zijn ook mensen nodig die zich daar hard voor maken en die vind je vaak bij de locale partijen. Maar ik heb het geluk dat ik 2 keer kan stemmen in mijn gemeente. Voor de gemeenteraad kies ik dan een landelijke partij en voor de stadsdeelcommissie ga ik voor een locale partij.
Ben het ook niet zo eens met "niet gezien worden door Den Haag" maar ik wil me in die discussie lokaal niet teveel bemoeien. Ik stem op wat ik belangrijk vind, ook voor de gemeente en regio, net zoals anderen dat met andere standpunten doen.
woensdag 11 maart 2026 om 14:18
Voor mij is dat ook niet zo invoelbaar. En ik stem doorgaans ook op landelijke partijen.cognac schreef: ↑11-03-2026 13:50Zeker is dat belangrijk. Maar die weten hun stemmers hier ook wel te bereiken. Er is veel aversie tegenover Den Haag en daarmee ook tegenover alle lokale partijen die ook landelijk vertegenwoordigd zijn. Dat zal voor hen vast met een reden zijn maar voor mij persoonlijk is dat niet zo invoelbaar is en ik voel me juist wél aangetrokken tot die landelijke partijen.
Ben het ook niet zo eens met "niet gezien worden door Den Haag" maar ik wil me in die discussie lokaal niet teveel bemoeien. Ik stem op wat ik belangrijk vind, ook voor de gemeente en regio, net zoals anderen dat met andere standpunten doen.
Maar ik lees zojuist dat de opkomst bij gemeenteraadsverkiezingen erg laag is. Veel lager dan landelijke verkiezingen. (51 procent opkomst ten opzichte van 78 procent landelijk).
Doen landelijke partijen dan misschien toch iets niet helemaal goed? Of wordt lokale politiek misschien juist teveel overschaduwd door landelijke politiek?
woensdag 11 maart 2026 om 14:46
Even verder gekeken, in Amsterdam ligt de opkomst op iets van 46% en wordt er vooral op landelijke partijen gestemd. In de gemeente waar ik woon ligt de opkomst ruim boven de 65% en wordt qua stemmen de lokale partij gevolgd door landelijke partijen. Dat zie je ook in de gemeentes om mijn gemeente heen.
woensdag 11 maart 2026 om 15:17
Interessant.Phlox24 schreef: ↑11-03-2026 14:46Even verder gekeken, in Amsterdam ligt de opkomst op iets van 46% en wordt er vooral op landelijke partijen gestemd. In de gemeente waar ik woon ligt de opkomst ruim boven de 65% en wordt qua stemmen de lokale partij gevolgd door landelijke partijen. Dat zie je ook in de gemeentes om mijn gemeente heen.
woensdag 11 maart 2026 om 15:31
Nog even alles goed nagelezen, maar mijn letterlijke woorden waren:Rabarbara schreef: ↑11-03-2026 13:02Op zich valt dat laatste wel mee, maar jouw forumstijl past mij niet zo goed. Ik vind het onprettig dat je telkens aannames koppelt aan wat mensen feitelijk zeggen en dan vervolgens daar je eigen verhaaltje van maakt. Het maakt dat ik me moet verdedigen tegen uitspraken die ik niet eens gedaan heb.
Die kleuterklas: jij zegt zelf: "lokale politiek is leuk om het te leren, net zoals op school" ik zeg: "kan zijn, maar mijn gemeente is geen kleuterklas." Dat is dus puur gebaseerd op jouw verhaal.
Ik vind het inderdaad heel storend als iemand oppert dat ik op anderen neerkijk. Dat staat zo enorm ver af van hoe ik ben, daar word ik inderdaad chagrijnig van.
"Maar dat soort nieuwe partijen die misschien wel aanrommelen vind ik wel een aanbeveling voor de democratie. Mensen leren zo dicht bij huis en op eigen kracht politieke partijen te vormen. Een beetje in het groot wat ze ook op school leren."
Jij reageert daarop dat het geen kleuterklas is bij jou in de gemeente. En dat er serieuze problemen spelen.
Ik had maatschappijleer op het voortgezet onderwijs in mijn hoofd. Of burgerschap op het mbo. Waar ze soms een politieke partij moeten oprichten.
Ik had geen kleuterklas in mijn hoofd. Het woord 'leuk' heb ik niet gebruikt. Ik zei dus feitelijk wat anders.
Zo bezien doen we dus beiden aannames over wat een ander zegt. Jij maakt er evengoed een eigen verhaal van.
Ik zat er misschien naast, maar omdat ik het woord kleuterklas en leuk niet heb gebruikt, interpreteerde ik dat als neerkijken op. Ik vind mijn interpretatie niet vreemd. Omdat ik ook weer reageer op de aannames van een ander.
Ik heb het idee dat het forum hier mee volstaat. Dat mensen tekst lezen, dat interpreteren, en het terugkoppelen.
woensdag 11 maart 2026 om 16:13
Ik woon in zo'n gemeente die een jaar of 10 terug is ontstaan als bestuurskundige eenheid. Er zitten maar heel weinig wethouders in de lokale politiek die komen uit de kern waar ik woon. En dat merk je best wel. In de kernen waar veel wethouders vandaan komen is meer nieuwbouw bijvoorbeeld en wordt er wel een nieuw zwembad aangelegd, of wordt er wel haast gemaakt met het vernieuwen van het centrum. Omdat er uit onze gemeente op bestuurlijk niveau weinig tegengas komt, zijn wij langzaamaan het afvoerputje aan het worden. Hier geen nieuwbouw voor scholen, maar wel een flink aantal opvangplekken voor diverse doelgroepen. En dat is niet erg, die moeten er zijn, maar het zou fijner zijn als de lusten en lasten evenwichtig over alle kernen verdeeld zouden worden.
Ik ga dus niet stemmen met partijvoorkeur, maar echt op iemand die hoog staat en uit mijn dorp komt.
Ik ga dus niet stemmen met partijvoorkeur, maar echt op iemand die hoog staat en uit mijn dorp komt.
woensdag 11 maart 2026 om 17:35
Dat is echt niet waar. Voordat je bij een fatsoenlijke partij op een verkiesbare plaats komt heb je al een heel traject doorlopen van gemeenteraad, misschien nog wethouder geweest, vaak nog provinciale staten en tijdens dat pad allerlei trainingen gehad binnen de partij.
woensdag 11 maart 2026 om 17:57
Dit klopt ook niet. Er zijn genoeg Tweede Kamerleden zonder noemenswaardige politieke ervaring.Appletje schreef: ↑11-03-2026 17:35Dat is echt niet waar. Voordat je bij een fatsoenlijke partij op een verkiesbare plaats komt heb je al een heel traject doorlopen van gemeenteraad, misschien nog wethouder geweest, vaak nog provinciale staten en tijdens dat pad allerlei trainingen gehad binnen de partij.
Er speelt ook een fundamentele discussie op de achtergrond: is het wenselijk dat veel Kamerleden beroepspolitici zijn?
Ja, politicus zijn is een vak. Anderzijds wordt de afstand tot de burger die niet politiek actief is wel erg groot. Politici en ook Tweede Kamerleden worden ook steeds meer onderdeel van de staat.
De politieke arena zou principieel niet voorbehouden moeten zijn aan mensen die daar hun werk van hebben gemaakt.
paradise wijzigde dit bericht op 11-03-2026 18:00
32.58% gewijzigd
zondag 22 maart 2026 om 15:04
Ik schrok een beetje van deze tweet van Wilders, wat is die man afgezakt zeg.
Met deze tweet brengt hij Jetten vanwege een oude tweet even aan bij "Daddy" Trump.
Waar hoopt Wilders op, een sticker of een koekje als beloning?
https://x.com/geertwilderspvv/status/20 ... 37267?s=20
Met deze tweet brengt hij Jetten vanwege een oude tweet even aan bij "Daddy" Trump.
zondag 22 maart 2026 om 18:19
Hij probeert te hard om vriendjes te zijn met Trump, maar volgens mij heeft Trump meer met RutteOkernoot schreef: ↑22-03-2026 15:04Ik schrok een beetje van deze tweet van Wilders, wat is die man afgezakt zeg.
Pluviofiel|Firm believer of Karma
zondag 22 maart 2026 om 22:38
Ja ik zag het ook. Ik vraag me af wat er precies niet waar was aan het oude bericht van Jetten?Okernoot schreef: ↑22-03-2026 15:04Ik schrok een beetje van deze tweet van Wilders, wat is die man afgezakt zeg.
Klopt precies dat Trump de wereld in de chaos heeft gestort.
Stressed is just desserts spelled backwards
dinsdag 24 maart 2026 om 10:55
Ik schrok eerlijk gezegd meer van die teksten van Jetten:Okernoot schreef: ↑22-03-2026 15:04Ik schrok een beetje van deze tweet van Wilders, wat is die man afgezakt zeg.
“Trump, a convicted criminal, becomes president of the US. A misogynist who wants to take away hard-won freedoms, such as abortion. A man who openly flirts with dictators. What lies ahead are years of chaos, division, and recklessness.”
dinsdag 24 maart 2026 om 11:07
Wat is er niet uitgekomen dan van die tekst?Pioen00 schreef: ↑24-03-2026 10:55Ik schrok eerlijk gezegd meer van die teksten van Jetten:
“Trump, a convicted criminal, becomes president of the US. A misogynist who wants to take away hard-won freedoms, such as abortion. A man who openly flirts with dictators. What lies ahead are years of chaos, division, and recklessness.”
Maar ja, echt handig is het misschien niet als je er later mee moet samenwerken.
Stressed is just desserts spelled backwards
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in