Verkiezingen 2025
zondag 28 september 2025 om 10:25
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
woensdag 11 maart 2026 om 12:12
Nou, dat is niet mijn ervaring. Ook gemeenteraadsleden en wethouders van landelijk partijen blijken hier gevoelig voor te zijn. Dat heb je met lokale politiek, meer ons kent ons mentaliteit.
woensdag 11 maart 2026 om 12:21
Ik heb echt geen idee voor de gemeenteraadsverkiezingen. Veel te veel nieuwe lokale partijen met onduidelijke standpunten. Veel te weinig potentiële raadsleden uit mijn deel van de gemeente (het deel waar de meeste inwoners wonen én het deel waar de meeste trammelant is), waardoor de kans groot is dat de gemeenteraad weer uit mensen bestaat die gaan discussiëren over de stoeptegels in Jipsingboermusselhuizen-Noord, terwijl de andere kant het zelf maar uit mag zoeken. Ruzie binnen de partij waar ik normaal op zou stemmen, met een afsplitsing (en dus weer een lokale partij erbij) tot gevolg. Ik heb echt geen idee.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 11 maart 2026 om 12:28
Kun je dit onderbouwen?
Want politicologen staan doorgaans positief tegenover lokale partijen. Ze hebben ook een andere functie in het democratisch bestel dan landelijke partijen. En zijn beter vaak beter geworteld in lokale gemeenschap.
Het kan naast elkaar bestaan. Stemmen voor een lokale partij als het om je gemeente gaat en stemmen op een landelijke partij als het gaat om grotere thema's.
Lokale partijen doen het ook goed. Het is onderdeel van de democratie. Ik vind eigenlijk dat je een beetje je neus ophaalt voor hoe mensen hun democratische plicht vervullen.
Overigens zijn lokale politici van landelijke partijen vaak ook amateurs. En doen ze er iets bij in hun dagelijks leven.
Het is ook zeer belangrijk dat amateurs zich mengen in de politieke arena. Het komt zelfs in de buurt van een democratisch ideaal. Daar maken professionals niet de dienst uit, maar juist mensen zoals jij en ik. Amateurs dus.
En je punt dat vooral lokale partijen gevoelig zijn voor de druk van projectontwikkelaars en andere belanghebbenden klopt volgens mij ook al niet.
Ik zou niet weten waarom dit anders is voor lokale partijen van voor landelijke partijen. Een lokale fractie van GroenLinks gaat ook niet wekelijks op de koffie bij de moederpartij voor overleg.
woensdag 11 maart 2026 om 12:33
De lokale fractie van een landelijke partij conformeert zich wel aan het algemene programma en heeft een hele organisatie achter zich staan, waar zij zich bij vragen of problemen aan kunnen wenden. Dat maakt echt verschil.
Ik heb geen problemen met lokale partijen, maar deze gemeenteraadsverkiezingen zijn er in mijn gemeente 3 lokale partijen, waarvan twee nog maar een paar maanden bestaan. Ik vind dat niet per se een aanbeveling.
Ik heb geen problemen met lokale partijen, maar deze gemeenteraadsverkiezingen zijn er in mijn gemeente 3 lokale partijen, waarvan twee nog maar een paar maanden bestaan. Ik vind dat niet per se een aanbeveling.
woensdag 11 maart 2026 om 12:37
Welk verschil precies?Rabarbara schreef: ↑11-03-2026 12:33De lokale fractie van een landelijke partij conformeert zich wel aan het algemene programma en heeft een hele organisatie achter zich staan, waar zij zich bij vragen of problemen aan kunnen wenden. Dat maakt echt verschil.
Want veel lokale partijen hebben helemaal geen ruggespraak nodig. Die leveren lokaal prima werk. Let wel: binnen een coalitie of binnen de gemeenteraad.
Dus in samenspraak met andere partijen. Lijkt me weinig mis met andere invalshoeken die niet een bron hebben in algemene en landelijke programma's.
Lokale partijen zijn goed in staat om onvrede te kanaliseren. Het is niet of of. Zeker niet in een structuur met coalitievorming.
woensdag 11 maart 2026 om 12:38
Rabarbara schreef: ↑11-03-2026 12:33De lokale fractie van een landelijke partij conformeert zich wel aan het algemene programma en heeft een hele organisatie achter zich staan, waar zij zich bij vragen of problemen aan kunnen wenden. Dat maakt echt verschil.
Precies. Je kan daarmee ook makkelijker voorspellen hoe ze gaan stemmen bij voorstellen en moties. Omdat er een gedragen, landelijke visie en standpunten achter zit. Bij lokale partijen weet je dat lang niet altijd, hetzij omdat ze hun standpunt pas formuleren als het onderwerp zich aandient, hetzij omdat ze de ene keer 'zus' stemmen en de andere keer 'zo'. Nu is het voor mij misschien ook wel makkelijker, want ik stem straks op een partij die kristalheldere standpunten heeft en zich daar ook op laat voorstaan.
Dinges
woensdag 11 maart 2026 om 12:39
Ik snap dat dat geen aanbeveling is voor je als kiezer.Rabarbara schreef: ↑11-03-2026 12:33De lokale fractie van een landelijke partij conformeert zich wel aan het algemene programma en heeft een hele organisatie achter zich staan, waar zij zich bij vragen of problemen aan kunnen wenden. Dat maakt echt verschil.
Maar dat soort nieuwe partijen die misschien wel aanrommelen vind ik wel een aanbeveling voor de democratie. Mensen leren zo dicht bij huis en op eigen kracht politieke partijen te vormen. Een beetje in het groot wat ze ook op school leren.
Dat is via landelijke programma's en partijen een stuk lastiger.
woensdag 11 maart 2026 om 12:40
Gezien de populariteit van lokale partijen hebben veel mensen die behoefte blijkbaar niet.Courage schreef: ↑11-03-2026 12:38Precies. Je kan daarmee ook makkelijker voorspellen hoe ze gaan stemmen bij voorstellen en moties. Omdat er een gedragen, landelijke visie en standpunten achter zit. Bij lokale partijen weet je dat lang niet altijd, hetzij omdat ze hun standpunt pas formuleren als het onderwerp zich aandient, hetzij omdat ze de ene keer 'zus' stemmen en de andere keer 'zo'. Nu is het voor mij misschien ook wel makkelijker, want ik stem straks op een partij die kristalheldere standpunten heeft en zich daar ook op laat voorstaan.![]()
Niets mis mee.
Trouwens: als het gaat om de bouw van een school of de aanleg van een nieuw kruispunt weet je toch helemaal niet hoe partijen lokaal gaan stemmen aan de hand van wat landelijke partijen voorstaan?
woensdag 11 maart 2026 om 12:42
woensdag 11 maart 2026 om 12:43
Super, maar mijn gemeente is geen kleuterklas. Er spelen bij ons serieuze problemen en die moeten door de gemeenteraad serieus benaderd worden. Pietjes die per punt gaan bedenken wat ze daar nu dan weer eens van moeten gaan vinden helpen daar niet bij.Paradise schreef: ↑11-03-2026 12:39Ik snap dat dat geen aanbeveling is voor je als kiezer.
Maar dat soort nieuwe partijen die misschien wel aanrommelen vind ik wel een aanbeveling voor de democratie. Mensen leren zo dicht bij huis en op eigen kracht politieke partijen te vormen. Een beetje in het groot wat ze ook op school leren.
Dat is via landelijke programma's en partijen een stuk lastiger.
woensdag 11 maart 2026 om 12:45
Eh, landelijke partijen worden steeds minder populair ten opzichte van lokale partijen.
Dit jaar gaan plaatselijke partijen mogelijk 35 procent van de stemmen halen. Dat is meer dan landelijke partijen.
Zo populair zijn die landelijke partijen op lokaal niveau niet.
woensdag 11 maart 2026 om 12:45
woensdag 11 maart 2026 om 12:48
Nee, ik heb geen idee wat D66 wil met groenstroken in Nederlandse dorpen. Of met winkelcentra.
Lijkt me trouwens ook onwenselijk dat landelijke partijen zich hiermee bezig houden. Moeten landelijke fracties daar ook allemaal over nadenken?
Nederland is ook een gedecentraliseerde eenheidsstaat. Dat betekent dat het juist de bedoeling is dat besluiten zoveel mogelijk op lokaal niveau genomen moeten worden. En niet gedicteerd door landelijke partijen.
woensdag 11 maart 2026 om 12:51
Democratie is sowieso gerommel. Georganiseerd dat wel.
Er zijn een hoop lokale partijen die hun werk serieus en goed doen. Vanwaar de noodzaak daar zo op neer te kijken?
Het is ook niet verplicht om op een lokale partij te stemmen.
woensdag 11 maart 2026 om 12:54
Ik hou er niet van als mij woorden in de mond gelegd worden, dus ik stel het op prijs dat je daarmee stopt. Ik kijk niet neer op lokale partijen. Ik kijk neer op niemand. Ik wil alleen niet stemmen op een lokale partij die nog maar een paar maanden bestaat.
woensdag 11 maart 2026 om 12:54
Paradise schreef: ↑11-03-2026 12:48Nee, ik heb geen idee wat D66 wil met groenstroken in Nederlandse dorpen. Of met winkelcentra.
Lijkt me trouwens ook onwenselijk dat landelijke partijen zich hiermee bezig houden. Moeten landelijke fracties daar ook allemaal over nadenken?
Nederland is ook een gedecentraliseerde eenheidsstaat. Dat betekent dat het juist de bedoeling is dat besluiten zoveel mogelijk op lokaal niveau genomen moeten worden. En niet gedicteerd door landelijke partijen.
Natuurlijk gaat de landelijke partij van D66 zich niet bezig houden met de lokale groenstroken.
Maar je zou uit de idealen van de partij (die dus zowel landelijk, als lokaal zijn vastgesteld) kunnen afleiden dat ze in jouw gemeente waarschijnlijk 'voor' die nieuwe school gaan stemmen. (of je leest natuurlijk gewoon het lokale partijprogramma, als die school een duidelijk thema is).
Bij lokale partijen is er meestal (nog) geen doorwrochte visie op allerlei thema's, of zijn er nog niet op allerlei thema's de idealen geformuleerd.
Dinges
woensdag 11 maart 2026 om 12:55
Ach, je hebt het toch zelf over een kleuterklas.
Flauw gedoe altijd met dat 'woorden in de mond leggen'.
Je bent trouwens altijd snel op je teentjes getrapt bij tegengas.
woensdag 11 maart 2026 om 12:57
Lijkt me niet altijd mogelijk.Courage schreef: ↑11-03-2026 12:54Natuurlijk gaat de landelijke partij van D66 zich niet bezig houden met de lokale groenstroken.
Maar je zou uit de idealen van de partij (die dus zowel landelijk, als lokaal zijn vastgesteld) kunnen afleiden dat ze in jouw gemeente waarschijnlijk 'voor' die nieuwe school gaan stemmen. (of je leest natuurlijk gewoon het lokale partijprogramma, als die school een duidelijk thema is).
Bij lokale partijen is er meestal (nog) geen doorwrochte visie op allerlei thema's, of zijn er nog niet op allerlei thema's de idealen geformuleerd.
woensdag 11 maart 2026 om 12:58
Ik ben behoorlijk betrokken geweest bij een aantal partijen in de gemeenteraad, zelfs voor eentje actief geweest. Dat was een landelijke partij en voordat je op lokaal niveau actief mocht worden moest je eerst een vrij uitgebreide training volgen, georganiseerd en gefinancieerd door de landelijke partij. Je leerde er alles over het politieke handwerk, de verschillende regels, wat er in de gereedschapskist zit van een gemeentelijke politicus, hoe je verschillende belangen vanuit het morele kader van de partij afweegt, hoe je vanuit de overtuigingen van de partij naar lokale issues kon kijken én een uitgebreide module waarin je werd getraind om te gaan met pogingen tot beinvloeding.
Het voorkomt het natuurlijk niet, maar er is gewoon veel meer aandacht voor het ontwikkelen van bepaalde cruciale vaardigheden.
Politiek is zo belangrijk dat ik niet vind dat daar amateurs thuis horen. Natuurlijk mag je vanuit allerlei hoeken uit de maatschappij de politiek in rollen, juist alleen maar goed. Maar je moet wel leren hoe besturen werkt.
Je wil toch ook geen cardioloog aan je bed die het zo leuk lijkt om een beetje in mensen te snijden, maar verder geen opleiding hebt gehad? Waarom zou je dat dan wel willen voor de beslissingen die in je directe leefomgeving vallen?
Het voorkomt het natuurlijk niet, maar er is gewoon veel meer aandacht voor het ontwikkelen van bepaalde cruciale vaardigheden.
Politiek is zo belangrijk dat ik niet vind dat daar amateurs thuis horen. Natuurlijk mag je vanuit allerlei hoeken uit de maatschappij de politiek in rollen, juist alleen maar goed. Maar je moet wel leren hoe besturen werkt.
Je wil toch ook geen cardioloog aan je bed die het zo leuk lijkt om een beetje in mensen te snijden, maar verder geen opleiding hebt gehad? Waarom zou je dat dan wel willen voor de beslissingen die in je directe leefomgeving vallen?
woensdag 11 maart 2026 om 13:00
Jij hebt een interessante manier van discussiëren; je legt associatief verbanden - dat klinkt dan op het eerste oog heel logisch, maar in tweede instantie blijkt er helemaal geen verband te zijn. Rabarbra zegt dat haar gemeente geen kleuterklas is, en jij voert dat aan als argument dat ze neer kijkt op lokale partijen. Twee totaal verschillende dingen, die geen onderling verband met elkaar houden.
Weet dat ik - vanwege die manier van 'gesprekken voeren' - niet of niet altijd (uitgebreid) op jouw reacties in ga.
Dinges
woensdag 11 maart 2026 om 13:01
De Tweede Kamer zit vol met amateurs. Volksvertegenwoordigers die namens het volk spreken.Tavistock schreef: ↑11-03-2026 12:58Ik ben behoorlijk betrokken geweest bij een aantal partijen in de gemeenteraad, zelfs voor eentje actief geweest. Dat was een landelijke partij en voordat je op lokaal niveau actief mocht worden moest je eerst een vrij uitgebreide training volgen, georganiseerd en gefinancieerd door de landelijke partij. Je leerde er alles over het politieke handwerk, de verschillende regels, wat er in de gereedschapskist zit van een gemeentelijke politicus, hoe je verschillende belangen vanuit het morele kader van de partij afweegt, hoe je vanuit de overtuigingen van de partij naar lokale issues kon kijken én een uitgebreide module waarin je werd getraind om te gaan met pogingen tot beinvloeding.
Ik snap je punt, maar besturen is iets anders dan volksvertegenwoordiger zijn. Er zijn ook lokaal ambtenaren. En ambtenaren moeten verstand van zaken hebben.
Een minister hoeft ook geen expert te zijn.
woensdag 11 maart 2026 om 13:02
Tavistock schreef: ↑11-03-2026 12:58Ik ben behoorlijk betrokken geweest bij een aantal partijen in de gemeenteraad, zelfs voor eentje actief geweest. Dat was een landelijke partij en voordat je op lokaal niveau actief mocht worden moest je eerst een vrij uitgebreide training volgen, georganiseerd en gefinancieerd door de landelijke partij. Je leerde er alles over het politieke handwerk, de verschillende regels, wat er in de gereedschapskist zit van een gemeentelijke politicus, hoe je verschillende belangen vanuit het morele kader van de partij afweegt, hoe je vanuit de overtuigingen van de partij naar lokale issues kon kijken én een uitgebreide module waarin je werd getraind om te gaan met pogingen tot beinvloeding.
En dit!
Dinges
woensdag 11 maart 2026 om 13:02
Op zich valt dat laatste wel mee, maar jouw forumstijl past mij niet zo goed. Ik vind het onprettig dat je telkens aannames koppelt aan wat mensen feitelijk zeggen en dan vervolgens daar je eigen verhaaltje van maakt. Het maakt dat ik me moet verdedigen tegen uitspraken die ik niet eens gedaan heb.
Die kleuterklas: jij zegt zelf: "lokale politiek is leuk om het te leren, net zoals op school" ik zeg: "kan zijn, maar mijn gemeente is geen kleuterklas." Dat is dus puur gebaseerd op jouw verhaal.
Ik vind het inderdaad heel storend als iemand oppert dat ik op anderen neerkijk. Dat staat zo enorm ver af van hoe ik ben, daar word ik inderdaad chagrijnig van.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in