Vso
maandag 16 maart 2026 om 13:53
Hoe doen jullie het met voorschoolse opvang? Ik heb een gedeelde co-ouderschap waarbij we 50/50 de zorg hebben op onze 6 jarige zoon. Ik heb de keuze uit 2 banen. Waarbij 1 baan mijn voorkeur heeft, alleen de werktijden zijn wel van 7 tot 16 uur en vrijdag tot 13 uur. Baan 2 heeft werktijden van 9 tot 17.30 uur elke dag. Hij zit al op de BSO maar zou dan ook naar de VSO moeten in geval van baan 1. Hij zal dan worden gebracht vanaf half 7. Ik heb helaas geen familie in de buurt die mij kan helpen. Is dit te doen voor een kleine? Of hebben jullie tips?
maandag 16 maart 2026 om 18:27
Hebben jullie week om week?
Is het bij 1 van de banen mogelijk om te schuiven met uren? Dat je meer werkt als je kind bij de andere ouder is, en minder als het bij jou is?
Ik vind beide genoemde opties niet te doen, maar dan liever baan 2. Kan de andere ouder kind niet opvangen, al is het maar 1 middag?
Of Misschien verder zoeken naar een optie 3, waarbij kind max 3 dagen bso en/of vso hoeft?
Niet elk werkveld leent zich ervoor, maar ik werk 36 uur onder schooltijd, waarvan 32 betaald. en in de vakanties werk ik minder zodat de kinderen geen 5 dagen vakantieopvang hoeven.
Hier kun je verlengde opvang aanvragen vanaf 6:00 (of 6:30,weet niet zeker) tot 19:00.
Is het bij 1 van de banen mogelijk om te schuiven met uren? Dat je meer werkt als je kind bij de andere ouder is, en minder als het bij jou is?
Ik vind beide genoemde opties niet te doen, maar dan liever baan 2. Kan de andere ouder kind niet opvangen, al is het maar 1 middag?
Of Misschien verder zoeken naar een optie 3, waarbij kind max 3 dagen bso en/of vso hoeft?
Niet elk werkveld leent zich ervoor, maar ik werk 36 uur onder schooltijd, waarvan 32 betaald. en in de vakanties werk ik minder zodat de kinderen geen 5 dagen vakantieopvang hoeven.
Hier kun je verlengde opvang aanvragen vanaf 6:00 (of 6:30,weet niet zeker) tot 19:00.
six wijzigde dit bericht op 16-03-2026 18:32
6.98% gewijzigd
maandag 16 maart 2026 om 18:28
Tsja, die leraar die jou om half negen les gaf, had dan zeker geen kinderen?Mijniebelle schreef: ↑16-03-2026 17:14Vreselijk.
Ik zal nu wel klinken als opoe (ik ben nota bene nog niet eens 40), maar VSO was niet eens een ding in mijn tijd. Was al vroeg genoeg om om half 9 op school te zitten.
Mijn kinderen zijn jaren naar de vso geweest, rond half acht. Dat was prima te doen. Ze waren vroege vogels, dat scheelt natuurlijk enorm. Voor zeven uur was hier in de regio geen vso.
Si abra la puerta hay lobos.
maandag 16 maart 2026 om 18:31
Dit is gewoon de realiteit voor heel veel mensen, ik snap het niet zo goed?
De bouwvakkers in mijn familie zitten voor half zeven al in hun witte bus, in ploegen werk je natuurlijk ook bij nacht en ontij en ik moet elke ochtend ook voor half zeven mijn nest uit zodat in om acht uur op mijn werk kan zijn.
Wat voor banen hebben andere mensen, ik vraag het me af. En geen reistijd, denk ik.
maandag 16 maart 2026 om 18:36
Hell, ik sta iedere werkdag om vier of vijf uur op en ik overleef het ook prima. Maar voor zo'n krummel vind ik het toch even wat anders, zeker als ie dan ook nog eens om half vijf pas weer naar huis kan. Nou zal het er ook wel vanaf hangen wat voor krummel je erop na houdt maar de mijne gedijde er echt niet te best op al heeft ie het uiteindelijk natuurlijk ook wel overleefd.Rabarbara schreef: ↑16-03-2026 18:31Dit is gewoon de realiteit voor heel veel mensen, ik snap het niet zo goed?
De bouwvakkers in mijn familie zitten voor half zeven al in hun witte bus, in ploegen werk je natuurlijk ook bij nacht en ontij en ik moet elke ochtend ook voor half zeven mijn nest uit zodat in om acht uur op mijn werk kan zijn.
Wat voor banen hebben andere mensen, ik vraag het me af. En geen reistijd, denk ik.
Graftak!
maandag 16 maart 2026 om 18:41
Voor een puber toch al heel anders?
Ik stond in de basisschooltijd om 6.15 op, zoon 6.30, dan lekker op z’n relaxed en dan 8.10 naar school.
Was gewoon het ritme. En tussen 6.30 en 6 uur zit nou ook geen wereld van verschil.
Everything is possible for the one who believes.
maandag 16 maart 2026 om 18:42
De VSO is al vanaf 6.15 uur open. Ik zou hem half 7 bij de opvang moeten brengen. Het is 25 min rijden namelijk vanaf mijn huis. Ik heb mijn zoon van ma tot woe ochtend. Weekend om en om, vanaf vrijdag na school weer bij de andere ouder. Dat betekent dat de ene week hij dinsdag en woe ochtend vroeg op moet (als weekend bij ex is dan brengt hij hem naar school op maandag) en de andere week ma, di en woe ochtend er vroeg uit moet. De andere dagen bij zijn vader/oma hoeft hij niet naar de VSO. Woe en vrijdag gaat hij ook naar de BSO, heeft het heel erg naar de zin want 2 klasgenootjes zitten ook daar samen met hem.
Ik ga 5 dagen werken. Waarbij bij baan 1 wel fijn is dat ik op elke vrijdag al om 1 uur al klaar ben. Baan 2 is wel 5 dagen van 9 tot 17.30 uur.
Ik ga 5 dagen werken. Waarbij bij baan 1 wel fijn is dat ik op elke vrijdag al om 1 uur al klaar ben. Baan 2 is wel 5 dagen van 9 tot 17.30 uur.
maandag 16 maart 2026 om 18:43
Elk gemiddeld mens zal toch gewoon zijn uren moeten maken? Ik vind die werktijden niet zo vreemd of ernstig afwijken.Six schreef: ↑16-03-2026 18:27Hebben jullie week om week?
Ik zou zelf voor baan 1 kiezen, heerlijk de middagen en de avonden vrij.
Everything is possible for the one who believes.
maandag 16 maart 2026 om 18:46
Voor een jong kind vind ik het inderdaad anders dan voor een kind van 13 en voor een jong kind dat altijd om kwart voor zes wakker is en wil ontbijten (zoals mijn kinderen ooit waren) weer anders dan voor een slaapkop.Lady*Voldemort schreef: ↑16-03-2026 18:36Hell, ik sta iedere werkdag om vier of vijf uur op en ik overleef het ook prima. Maar voor zo'n krummel vind ik het toch even wat anders, zeker als ie dan ook nog eens om half vijf pas weer naar huis kan. Nou zal het er ook wel vanaf hangen wat voor krummel je erop na houdt maar de mijne gedijde er echt niet te best op al heeft ie het uiteindelijk natuurlijk ook wel overleefd.
Maar Calvijn noemde specifiek een kind van 13 en dat probleem zie ik niet zo, tenzij er sprake is van verzwarende omstandigheden.
maandag 16 maart 2026 om 18:48
Bwah, veel "middag" schiet er niet over als je om 16u stopt, snel naar BSO moet en dan moet koken, huishouden, ... want kind moet op tijd naar bed.
Terwijl je thuis vertrokken bent om 6u30 en zelf ook bent mogen opstaan om 5u30.
Hoogstens heb je op vrijdag een vrije middag, maar dan wil je waarschijnlijk ook om 14u of 14u30 aan school staan.
Dan heb je dus in jouw week net tijd om een boterham te eten want vervolgens is kind daar.
Doe mij als avond- en nachtmens dan maar baan 2
Maar met een kind zou ik telkens werken tot 17u30 en dan nog naar BSO rennen én koken ook niet ideaal vinden.
Sta ik 's ochtends wel aan school, maar kan ik de helft van de tijd - in "mijn week" - gaan rat-racen 's avonds.
wissewis wijzigde dit bericht op 16-03-2026 18:50
12.92% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
maandag 16 maart 2026 om 18:52
Ik ben ook wel benieuwd wat de schooltijden van je kind zijn. Hou er rekening mee dat ze, als ze ouder worden, met vriendjes of in de buurt willen spelen na schooltijd. Ik lees woensdag en vrijdag BSO, hier zijn dat juist de speelmiddagen, worden kinderfeestjes gevierd etc. Probeer ook vooruit te denken, dingen die nu nog niet spelen maar over 1 of 2 jaar wel. Je kind blijft niet altijd 6.
En de ervaring is nou eenmaal dat je een reeds bestaand schema met oppas, BSO, BSO, werk, etc niet zomaar even omgooit. Dan kan je het beter nu meteen goed regelen.
En de ervaring is nou eenmaal dat je een reeds bestaand schema met oppas, BSO, BSO, werk, etc niet zomaar even omgooit. Dan kan je het beter nu meteen goed regelen.
maandag 16 maart 2026 om 19:05
Dit lijkt me prima haalbaar hoor. Ben je ook op tijd weer thuis.Kwarkje91 schreef: ↑16-03-2026 18:42De VSO is al vanaf 6.15 uur open. Ik zou hem half 7 bij de opvang moeten brengen. Het is 25 min rijden namelijk vanaf mijn huis. Ik heb mijn zoon van ma tot woe ochtend. Weekend om en om, vanaf vrijdag na school weer bij de andere ouder. Dat betekent dat de ene week hij dinsdag en woe ochtend vroeg op moet (als weekend bij ex is dan brengt hij hem naar school op maandag) en de andere week ma, di en woe ochtend er vroeg uit moet. De andere dagen bij zijn vader/oma hoeft hij niet naar de VSO. Woe en vrijdag gaat hij ook naar de BSO, heeft het heel erg naar de zin want 2 klasgenootjes zitten ook daar samen met hem.
Werk is ook belangrijk.
Zijn jij en zoon goed in de ochtend? Kan hij ontbijten op de opvang?
Het is zoals het is
maandag 16 maart 2026 om 19:14
Kwarkje91 schreef: ↑16-03-2026 18:42De VSO is al vanaf 6.15 uur open. Ik zou hem half 7 bij de opvang moeten brengen. Het is 25 min rijden namelijk vanaf mijn huis. Ik heb mijn zoon van ma tot woe ochtend. Weekend om en om, vanaf vrijdag na school weer bij de andere ouder. Dat betekent dat de ene week hij dinsdag en woe ochtend vroeg op moet (als weekend bij ex is dan brengt hij hem naar school op maandag) en de andere week ma, di en woe ochtend er vroeg uit moet. De andere dagen bij zijn vader/oma hoeft hij niet naar de VSO. Woe en vrijdag gaat hij ook naar de BSO, heeft het heel erg naar de zin want 2 klasgenootjes zitten ook daar samen met hem.
Oh dat scheelt al een jas, als ie maar twee of drie keer in de week zo vroeg op hoeft.
Graftak!
maandag 16 maart 2026 om 19:16
Banen met vaste werktijden zijn meestal niet de banen waar je zelf mag bepalen waar je je werk doet.MadeleineSophia schreef: ↑16-03-2026 19:13Kun je niet vanuit huis opstarten ‘s ochtends met werk en na het wegbrengen vanuit school naar je baan rijden?
maandag 16 maart 2026 om 19:25
maandag 16 maart 2026 om 19:34
Dan zou ik voor baan 1 gaan. Dan kun je hem ook om 16.30 bij de bso ophalen ipv 18.00 uur en om de week op vrijdagmiddag vrij met zoon.Lady*Voldemort schreef: ↑16-03-2026 19:14Oh dat scheelt al een jas, als ie maar twee of drie keer in de week zo vroeg op hoeft.
maandag 16 maart 2026 om 19:40
Ik maak toch ook gewoon mijn uren? Dat hoeven er toch niet perse 5 x 8/9 te zijn?
Mij lijkt met en voor een kind 5 dagen van huis van 6:30 tot 16:30, of 8:30 tot 18:00 gewoon heel zwaar. En dan vooral de eerste, omdat ik geen ochtendmens ben.
Maar ik lees in to's aanvulling dat het om 2 om 4 dagen gaat, dan wordt het weer anders.
In dat geval zou ik het nog steeds bij optie 2 houden, omdat vroeg opstaan niet mijn ding is
maandag 16 maart 2026 om 19:44
Maar dan zou de woensdag betekenen, vso vanaf 6:30 (5:45 opstaan?), school + bso tot 17:00? Of wordt hij eerder door vader opgehaald? Lijkt mij een hele lange dag.
Maar maandag en dinsdag eigenlijk hetzelfde, van 6:30 tot minimaal 16:30.
Dat zijn 3 hele lange dagen na elkaar. En dan vrijdag ook nog bso.
Maar maandag en dinsdag eigenlijk hetzelfde, van 6:30 tot minimaal 16:30.
Dat zijn 3 hele lange dagen na elkaar. En dan vrijdag ook nog bso.
maandag 16 maart 2026 om 19:51
Maar soms is het gewoon zo. TO is alleenstaande moeder en wil zichzelf financieel redden. En dat lijkt me een heel goed idee. Voor veel mensen betekent dat gewoon op een locatie uren werken. En daar mag je kind niet bij zijn. Dus moet het kind elders veilig ondergebracht worden.
maandag 16 maart 2026 om 19:52
Ik zou baan 1 kiezen: zo hebben jullie samen nog wat aan de vroege avond. Aan het eind van de middag kunnen jullie soms samen het avondeten maken, of er is gewoon tijd om te kletsen, of samen op de bank te hangen. Als je pas anderhalf uur later thuiskomt, is dat een heel gemis qua tijd. Ik heb iets soortgelijks en geniet ervan aan het eind van de middag een beetje tijd te hebben ipv te moeten haasten.
Daarnaast: VSO duurt niet eeuwig, over een aantal jaren heb jij nog steeds de baan die jij wilt en kan je opnieuw aan het eind van de dag meer tijd aan je kind besteden. Ga voor de keuze die voor jou het beste voelt!
Daarnaast: VSO duurt niet eeuwig, over een aantal jaren heb jij nog steeds de baan die jij wilt en kan je opnieuw aan het eind van de dag meer tijd aan je kind besteden. Ga voor de keuze die voor jou het beste voelt!
Soms voelt het niet goed om een ander teleur te stellen, maar is het wel de beste keuze voor jezelf....
maandag 16 maart 2026 om 20:00
Ik hecht er nogal waarde aan om mijn kinderen zelf naar school te brengen dus ik begin om 08:45 uur als ik vanuit huis werk en 9:15 uur als ik op kantoor moet zijn. De oudste gaat zelfstandig naar school, die wil niet meer met haar moeder gezien worden
de overige twee kinderen vinden me nog wel leuk.
Maar als ik jou lees dan gaat je voorkeur naar baan 1 dus kies daarvoor. Die vrije middag op vrijdag is ook heerlijk.
Maar als ik jou lees dan gaat je voorkeur naar baan 1 dus kies daarvoor. Die vrije middag op vrijdag is ook heerlijk.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Ok, ik word een probleem.
maandag 16 maart 2026 om 20:03
Ze schrijft in een reactie zelf over vader en oma. Ik doelde op vader/grootouder van kind. Liever voor school even bij eigen vader of oma zijn, dan op een drukke VSO lijkt mij.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in