Vso

16-03-2026 13:53 75 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe doen jullie het met voorschoolse opvang? Ik heb een gedeelde co-ouderschap waarbij we 50/50 de zorg hebben op onze 6 jarige zoon. Ik heb de keuze uit 2 banen. Waarbij 1 baan mijn voorkeur heeft, alleen de werktijden zijn wel van 7 tot 16 uur en vrijdag tot 13 uur. Baan 2 heeft werktijden van 9 tot 17.30 uur elke dag. Hij zit al op de BSO maar zou dan ook naar de VSO moeten in geval van baan 1. Hij zal dan worden gebracht vanaf half 7. Ik heb helaas geen familie in de buurt die mij kan helpen. Is dit te doen voor een kleine? Of hebben jullie tips?
Quinnepin schreef:
16-03-2026 20:00
Ik hecht er nogal waarde aan om mijn kinderen zelf naar school te brengen dus ik begin om 08:45 uur als ik vanuit huis werk en 9:15 uur als ik op kantoor moet zijn. De oudste gaat zelfstandig naar school, die wil niet meer met haar moeder gezien worden 😜 de overige twee kinderen vinden me nog wel leuk.

Maar als ik jou lees dan gaat je voorkeur naar baan 1 dus kies daarvoor. Die vrije middag op vrijdag is ook heerlijk.
Je zult het vast niet zo bedoelen, maar ik vind dit best een flinke uitspraak. Wij hechtten daar vroeger ook waarde aan, maar ons werk bood die mogelijkheid niet. En TO zit in een vergelijkbaar schuitje: soms heb je niet zoveel te kiezen.
Si abra la puerta hay lobos.
Quinnepin schreef:
Ik hecht er nogal waarde aan om mijn kinderen zelf naar school te brengen dus ik begin om 08:45 uur als ik vanuit huis werk en 9:15 uur als ik op kantoor moet zijn. De oudste gaat zelfstandig naar school, die wil niet meer met haar moeder gezien worden 😜 de overige twee kinderen vinden me nog wel leuk.

Maar als ik jou lees dan gaat je voorkeur naar baan 1 dus kies daarvoor. Die vrije middag op vrijdag is ook heerlijk.
Hier zit bso in de school dus breng ik ze in principe nog steeds naar school alleen dan al om half 8.
You can only succeed when there is room to fail.
Zonnigzonnetje schreef:
16-03-2026 17:57
Waar haal je die vandaan? Oppas aan huis is echt lastig te vinden.
Ik heb er een tijd een student voor gehad.
Is denk ik makkelijker te vinden als een bso die om 6.30 open gaat. Vroegste was hier 7 uur.
Six schreef:
16-03-2026 19:40
Ik maak toch ook gewoon mijn uren? Dat hoeven er toch niet perse 5 x 8/9 te zijn?
Mij lijkt met en voor een kind 5 dagen van huis van 6:30 tot 16:30, of 8:30 tot 18:00 gewoon heel zwaar. En dan vooral de eerste, omdat ik geen ochtendmens ben.
Maar ik lees in to's aanvulling dat het om 2 om 4 dagen gaat, dan wordt het weer anders.
In dat geval zou ik het nog steeds bij optie 2 houden, omdat vroeg opstaan niet mijn ding is 😁. Maar dat is dus heel persoonlijk.
Hoe wil je 40 uur per week dan werken?
Everything is possible for the one who believes.
Quinnepin schreef:

Top dat dat met jouw werk kan.
Catsruletheworld schreef:
16-03-2026 20:19
Ik heb er een tijd een student voor gehad.
Is denk ik makkelijker te vinden als een bso die om 6.30 open gaat. Vroegste was hier 7 uur.
VSO is gewoon beschikbaar schrijft TO.
Zonnigzonnetje schreef:
16-03-2026 17:57
Waar haal je die vandaan? Oppas aan huis is echt lastig te vinden.
Dit was een dochter van vrienden van mijn ouders, dus via via.
Maar studenten zouden dit mogelijk nog willen en ook kunnen qua tijd. Is misschien ook niet makkelijk, maar meer een andere gedachte.
Star⁴ schreef:
16-03-2026 18:30
3 dagen om 6.30 opstaan slopend? Wow.
Voor hem met zijn ASS wel ja.
Opstaan gaat prima, maar wreekt zich eind van de middag
Frankly my dear, I don"t give a damn
Rabarbara schreef:
16-03-2026 18:46
Voor een jong kind vind ik het inderdaad anders dan voor een kind van 13 en voor een jong kind dat altijd om kwart voor zes wakker is en wil ontbijten (zoals mijn kinderen ooit waren) weer anders dan voor een slaapkop.
Maar Calvijn noemde specifiek een kind van 13 en dat probleem zie ik niet zo, tenzij er sprake is van verzwarende omstandigheden.
Sorry, ik was blijkbaar onduidelijk.
Mijn jongste heeft ASS, slaapt slecht en dan wreekt het aan het einde van de dag (korte nachten, vroeg op, prikkels van de schooldag/ov etc)
Wij hebben ong 70 min reistijd met ov (ik moet hem brengen) heen en 70 min terug.

Ik dacht in mijn eigen plaatje, sorry to
Frankly my dear, I don"t give a damn
Maar TO oma helpt toch bij de vader, kan ze jou dan ook niet in de ochtend helpen? Ze wonen dan toch niet zo ver van je af als ze zoon ook gewoon naar school kunnen brengen op hun dagen. Ik vind persoonlijk 6:30 niet zo vroeg trouwens. Mijn kind was op die leeftijd al om 5:00 al wakker (ging wel om 19:00 uur al naar bed). Dus het is maar net hoe jij erin staat.

En andere hele drastische oplossing is dat je zoon doordeweeks naar zijn vader en oma laat gaan en dan heb jij hem in het weekend. Dan is dit hele gedoe opgelost en als hij dan weer wat ouder is en zelfstandig naar school kan kun je weer een 50/50 omgangsregeling doen.
Er is geen gedoe. Er is VSO op de juiste tijden voor TO.
Rabarbara schreef:
16-03-2026 20:07
Je zult het vast niet zo bedoelen, maar ik vind dit best een flinke uitspraak. Wij hechtten daar vroeger ook waarde aan, maar ons werk bood die mogelijkheid niet. En TO zit in een vergelijkbaar schuitje: soms heb je niet zoveel te kiezen.
Ik bedoel het idd niet zo, want TO heeft wel keus want als ze baan 2 kiest dan kan ze haar kind zelf naar school brengen en ikzelf zou dus voor baan 2 kiezen en niet voor 1 als ik voor die keuze zou staan, juist omdat ik het belangrijk vind om ze zelf naar school te brengen.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Moiren schreef:
16-03-2026 22:02
Er is geen gedoe. Er is VSO op de juiste tijden voor TO.
Mwa. Ik vind om half 7 's ochtends bij de VSO staan, dan school én dan BSO, best zwaar klinken voor een kind van 6.
Boudica schreef:
16-03-2026 22:47
Mwa. Ik vind om half 7 's ochtends bij de VSO staan, dan school én dan BSO, best zwaar klinken voor een kind van 6.
Leuke baan, salaris, maar 2 ochtenden in de week. Kweekt dat kind een beetje spierballen van.
Ik zou verder zoeken naar optie 3 en 4.
Moiren schreef:
16-03-2026 22:59
Leuke baan, salaris, maar 2 ochtenden in de week. Kweekt dat kind een beetje spierballen van.
Precies. To moet nou eenmaal 40u werken dus dit zijn de opties. Ik zou dan toch voor baan 1 gaan dan heb je einde van de dag nog wat tijd en kun je de dag samen rustig afsluiten. Anders is het haasten snel koken eten en naar bed.
Terug van weggeweest
Moiren schreef:
16-03-2026 22:59
Het is niet ideaal maar met oog op de toekomst met sporten + vriendjes wel beter denk ik.
VSO staat voor vaststellingsovereenkomst, dit is gewoon voorschoolse BSO.
On topic, ik zou voor de normale tijden gaan maar wij zijn allemaal geen ochtendmensen. Incidenteel had ik wel eens voorschoolse opvang nodig, maar dat was echt hels. Overigens betaalde je voor extra vroeg brengen (voor 07.30 uur) het dubbele uurtarief, dus liever bracht ik ze dan bij een klasgenootje. Gelukkig lukte dat meestal wel om te regelen.
VSO staat voor Voortgezet Speciaal Onderwijs :P

Hier was de VSO gewoon de voorschoolse opvang. Dus.
Wij hebben heel wat jaartjes gebruik gemaakt van de Voorschoolse Opvang (+ BSO) voor onze dochter vanaf dat zij naar groep 1 ging. Om 7uur werd zij gebracht, dit was ook de openingstijd van de BSO. Het was erg vroeg voor onze dochter. Zij heeft veel slaap nodig. Het was voor ons niet anders te regelen, omdat er geen oppas aan huis zo vroeg begon. Gelukkig ging het om 2 dagen in de week, de woensdag en vrijdag.
De donderdag heb ik haar in groep 1 thuis gehouden zodat zij kon bijslapen 's ochtends. Helaas mocht zij niet later beginnen van de leerkracht zodat zij dus de hele dag thuis bleef. Na de Kerstvakantie moest zij wel alle dagen naar school.
Voor ons was geen andere regeling mogelijk, omdat wij toen zelf vroeg de deur uit moesten voor ons werk (zorg). Zij maakte toen wel echt lange dagen, tot zo 18uur 's avonds op die woensdag en vrijdag. Vanaf halverwege groep 2 ging ik dichterbij huis werken zodat zij om 16.30uur opgehaald werd bij de BSO.
Soms heb je gewoon niet veel keuze. Werk is nou eenmaal belangrijk. En de Voorschoolse Opvang is best gezellig. Ze ontbijten er samen, doen spelletjes of andere gezellige "dingen" en daarna worden ze naar school gebracht. Uit school werd ze weer opgehaald door de medewerkers van de BSO. Ze heeft het daar prima naar haar zin gehad. Ook met wegbrengen 's morgens had ze zin en huppelde naar binnen. Ja, het was vroeg, maar hoe ouder ze werd, hoe makkelijker het opstaan ging. Wij hebben als eerste de Naschoolse Opvang afgebouwd en daarna ook de Voorschoolse Opvang.
Naar mijn idee kan baan 1 prima. Zou mijn voorkeur hebben ten opzichte van baan 2, omdat ik dan meer quality tijd met mijn kind zou hebben.
Want ik ben sochtends niet gezellig.
Dus hup aankleden, ontbijten bij de voorschoolse, en dan zelf rustig wakker worden onderweg naar werk.
Je bent dan ook half 5 thuis, dan zou ik eten in de oven gooien/ snel koken. Daarna de kinderen ophalen. Als de kinderen dan vanaf een uur of kwart over 5 thuis zijn, heb ik alle aandacht voor ze. En de vrijdag middag is om en om voor mezelf/ de kinderen.
Ik snap ook niet dat sommige hier de ochtend bijna als heilig zien. Zo leuk is het ook niet om je kind in alle haast naar school te brengen. Ik weet nog dat er een moeder was en haar zoon was geobsedeerd door pokemon en die moest gewoon de hele aflevering afzien tot 8:15. Dus die moeder moest in alle haast met hem naar school. Ze kwam helemaal bezweet aan. Soms was ze zo gestrest dat ik bang was dat ze een hartaanval ging krijgen.
Queenie_70 schreef:
17-03-2026 09:37
Ik snap ook niet dat sommige hier de ochtend bijna als heilig zien. Zo leuk is het ook niet om je kind in alle haast naar school te brengen. Ik weet nog dat er een moeder was en haar zoon was geobsedeerd door pokemon en die moest gewoon de hele aflevering afzien tot 8:15. Dus die moeder moest in alle haast met hem naar school. Ze kwam helemaal bezweet aan. Soms was ze zo gestrest dat ik bang was dat ze een hartaanval ging krijgen.
Hahaha. Gewoon geen beeldscherm was natuurlijk geen optie :rofl:
Moiren schreef:
17-03-2026 09:38
Hahaha. Gewoon geen beeldscherm was natuurlijk geen optie :rofl:
Dan ging dat kind helemaal door zijn plaat zei ze. Dan lag ze worstelend met hem op de vloer. Ik denk dat die jongen een vorm van autisme had, maar 25 jaar was dat nog niet zo bekend.
Queenie_70 schreef:
17-03-2026 09:37
Ik zie de ochtend vooral als heilig omdat zowel kind als ik geen vroege vogels zijn. Ik ben jarenlang om 6.15 de deur uit gegaan ivm werk (voordat kind er was), en achteraf gezien ben ik toen gewoon altijd moe geweest. Het wende, in die zin dat ik niet meer beter wist, maar het is nooit mijn natuurlijke ritme geworden. Mijn kind heeft hetzelfde. Dus nee, die zou ik absoluut niet om 6.30 naar de opvang willen brengen als ik een andere keus had. En ik heb juist ‘s avonds genoeg tijd, omdat ze dus ook niet vroeg naar bed gaat. Dat heb ik wel een tijdje geprobeerd, maar het werkt niet. Dan ligt ze juist veel langer wakker (en is dus ‘s ochtends nog heel moe).
Als je kind elke ochtend uit zichzelf om 5.30 naast zijn bed staat, zoals een vriendinnetje van de mijne, is het natuurlijk een heel ander verhaal. Maar voor mij, met mijn kind, zou zo vroeg echt niet fijn zijn.

(En dat Pokemon verhaal heeft natuurlijk weinig met specifieke tijden te maken maar met de manier waarop ouders er mee omgingen. Als dat kind om 6.30 bij de opvang had moeten zijn, was er weer iets geweest tot 6.15 waar hij per se naar wilde kijken, en hadden ze hetzelfde drama gehad)

Voor TO: het zou voor mij dus volledig van de omstandigheden afhangen. Voor mij persoonlijk: optie 2, zonder nadenken. Voor een ander: kan 1 ook heel goed zijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven