Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 747 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Amarens schreef:
22-03-2026 22:27
En wat doe je dan als je peuter besluit om op de grond te gaan zitten en geen stap meer te verzetten terwijl je zwanger bent en een volle boodschappentas bij je hebt?

Ik doe mijn oudste (3) echt nog wel in de buggy. Het is vanaf ons huis te ver om te lopen naar bijvoorbeeld de winkel. Als hij onderweg een driftbui krijgt en geen stap meer wil zetten, moet ik hem dat hele eind tillen. Dat gaat niet.
Ik vind het eigenlijk irritanter als ik peuters niet in de buggy zie. Die lopen de hele tijd overal heen, kijken niet uit.
Chips uit de zak eten
Wat eten we vanavond?
Moiren schreef:
22-03-2026 16:45
Dat valt voor mij in de categorie kindjes, koffietje, geef maar aan mama, etc.
Toen mijn moeder was overleden, meldde ik haar overlijden bij de klantenservice van een van haar tijdschriften. Gewoon met een nette, zakelijke mail.
Ik kreeg toen een mail terug met hierin o.a. de tekst:
'Zoals gevraagd werden de gegevens van je mama geschrapt uit onze mailinglist.'

Je mama? Je mama?? Ten eerste wil ik niet getutoyeerd worden, ten tweede mag jij mijn moeder geen mama noemen. Gek gedoe.

Wel offtopic, want ik vind dit een zinnige ergernis.
calvijn1 schreef:
23-03-2026 01:05
Ik lees juist veel herkenning

Ik heb nog veel meer dingen die ik ergerlijk vind, maar die vallen wsch niet zo goed hier
Vertel!
Ik heb een kennis (vriendin vind ik een te groot woord) die mij af en toe een appje stuurt met vragen als: "hoe is het bij jullie? Lekker vakantie? Enz.
Als ik dan heb gereageerd antwoord ze 9 van de 10 keer met: "ik kom later bij je terug!" Of: "ben nu druk, reageer dadelijk!"
Het begon me steeds meer te storen. Zij opent een gesprek, en zet me vervolgens in de wacht om pas uren later eens te reageren.
Niet dat het zo belangrijk is, maar waarom app je me dan in de eerste plaats?.
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd wat de reden is hiervan.
Op haar laatste app heb ik enkel een duimpje gegeven. Daar kon ze kennelijk niks mee want daarna bleef het stil.
Hallodaar schreef:
23-03-2026 08:20
Ik heb een kennis (vriendin vind ik een te groot woord) die mij af en toe een appje stuurt met vragen als: "hoe is het bij jullie? Lekker vakantie? Enz.
Als ik dan heb gereageerd antwoord ze 9 van de 10 keer met: "ik kom later bij je terug!" Of: "ben nu druk, reageer dadelijk!"
Het begon me steeds meer te storen. Zij opent een gesprek, en zet me vervolgens in de wacht om pas uren later eens te reageren.
Niet dat het zo belangrijk is, maar waarom app je me dan in de eerste plaats?.
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd wat de reden is hiervan.
Op haar laatste app heb ik enkel een duimpje gegeven. Daar kon ze kennelijk niks mee want daarna bleef het stil.
Klinkt vooral als ongemak denk ik. Zij kan wel het gesprek openen (geven) maar die reactie komt waarschijnlijk op een wedervraag van jou ("bij jullie ook alles goed?, "jullie ook nog weggeweest?") Klopt dat?
Dus zoals ik het zie wil diegene graag enigszins in verbinding blijven maar weet ze niet goed om te gaan met de wedervraag, de belangstelling naar haar.
cognac schreef:
23-03-2026 08:25
Klinkt vooral als ongemak denk ik. Zij kan wel het gesprek openen (geven) maar die reactie komt waarschijnlijk op een wedervraag van jou ("bij jullie ook alles goed?, "jullie ook nog weggeweest?") Klopt dat?
Dus zoals ik het zie wil diegene graag enigszins in verbinding blijven maar weet ze niet goed om te gaan met de wedervraag, de belangstelling naar haar.

Dit vind ik een hele goede.
Ik vind haar namelijk een hele vriendelijke vrouw. Alleen met haar appjes kan ik vaak niks. Misschien moet ik een keer reageren zonder wedervragen inderdaad.
KamilleT schreef:
22-03-2026 12:10
Mensen die hun haaknaald vasthouden als een pen. Hoe kun je dat makkelijker vinden dan bovenhands?
Vroeger bij handwerkles (jaja ik ben zo oud) moest je de haaknaald als een pen vasthouden. Later hield ik de haaknaald bovenhands vast maar nu toch weer als een pen. Ik kan het dus allebei maar als ik de haaknaald als een pen vasthoud dan is mijn pols meer ontspannen.
Ik wil niet veel zeggen maar je mag blij zijn dat het regent want als je niet blij bent dan regent het ook.
calvijn1 schreef:
22-03-2026 16:02
Mensen die patat friet noemen

:@ :@
Dat is dus streekgebonden: https://dutchreview.com/culture/friet-p ... tch-fries/
Ik wil niet veel zeggen maar je mag blij zijn dat het regent want als je niet blij bent dan regent het ook.
smorre schreef:
23-03-2026 08:11
Vertel!
Nou, liever niet. Ik heb al een vermoeden en dat wordt weer een dikke bak ellende en prijsschieten op Calvijn. Waarbij ik het eens met de prijsschieters, maar dat is iets anders.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
23-03-2026 09:11
Nou, liever niet. Ik heb al een vermoeden en dat wordt weer een dikke bak ellende en prijsschieten op Calvijn. Waarbij ik het eens met de prijsschieters, maar dat is iets anders.

Inderdaad, Calvijn lijkt het er een beetje om te doen.
Laat gaan, de sfeer is juist zo goed hier.
Boudica schreef:
23-03-2026 07:52
Toen mijn moeder was overleden, meldde ik haar overlijden bij de klantenservice van een van haar tijdschriften. Gewoon met een nette, zakelijke mail.
Ik kreeg toen een mail terug met hierin o.a. de tekst:
'Zoals gevraagd werden de gegevens van je mama geschrapt uit onze mailinglist.'

Je mama? Je mama?? Ten eerste wil ik niet getutoyeerd worden, ten tweede mag jij mijn moeder geen mama noemen. Gek gedoe.

Wel offtopic, want ik vind dit een zinnige ergernis.
Of mensen die andere moeders "mama" noemen.

"Hoe is het met mama?" - Weet ik veel, het is jouw moeder. O nee, je bedoelt mijn moeder
romany schreef:
22-03-2026 16:10
"Groentjes" ipv groenten, vreselijk
De woorden clutch, brusje en sibling
Sibling zit bij mij ook in de -onzinnige- irritatiezone
Ik vind t dan weer vreselijk als volwassen mensen tegen mij praten over hun moeder als in: toen ben ik met mama naar de winkel gegaan en blablabla.

Ga.
Weg.

Je bent 40 plus en jouw moeder is niet mijn moeder.
Overigens ken ik zowel mannen als vrouwen die dit doen :-(
Red_Velvet schreef:
23-03-2026 05:17
Ik vind het eigenlijk irritanter als ik peuters niet in de buggy zie. Die lopen de hele tijd overal heen, kijken niet uit.

:high5:
Volwassen mensen die in een post hihi schrijven. Vind dat zo kinderlijk.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
smorre schreef:
23-03-2026 10:10
Ik vind t dan weer vreselijk als volwassen mensen tegen mij praten over hun moeder als in: toen ben ik met mama naar de winkel gegaan en blablabla.

Ga.
Weg.

Je bent 40 plus en jouw moeder is niet mijn moeder.
Overigens ken ik zowel mannen als vrouwen die dit doen :-(
Ja, inderdaad zeg!
Ik heb een collega die zo praat.
Ze is rond de 45 en zegt dan dingen als: "vanavond eet ik gezellig bij mamma!"
Ze zet er dan ook nog (opzettelijk of niet) zo'n kleine meisjes stemmetje bij op.
Ik vind het echt geen gehoor!🤭
Onlangs ook iemand die het over haar 'papsie en mamsie' had (ze is midden 50).
Klinkt ook niet!😆
calvijn1 schreef:
22-03-2026 16:02
Mensen die patat friet noemen

:@ :@
Mensen die friet patat noemen
:-D
Boudica schreef:
23-03-2026 12:36
Mensen die friet patat noemen
Mensen die altijd de patat-friet discussie aanhalen.
Ik zeg altijd patates frites. Iedereen gelukkig, iedereen blij.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
23-03-2026 12:55
Ik zeg altijd patates frites. Iedereen gelukkig, iedereen blij.

Hallodaar schreef:
23-03-2026 09:32
Inderdaad, Calvijn lijkt het er een beetje om te doen.
Laat gaan, de sfeer is juist zo goed hier.
Oprecht niet, daarom zeg ik ook niets.
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
23-03-2026 13:09
Oprecht niet, daarom zeg ik ook niets.

Maar waarom zeg je het dan?

Het is hetzelfde als vroeger tegen je broertje zeggen: ik mag niet van mama zeggen dat ik je een sukkel en rotjoch vind, dus doe ik het niet.
Hallodaar schreef:
23-03-2026 11:52
Ja, inderdaad zeg!
Ik heb een collega die zo praat.
Ze is rond de 45 en zegt dan dingen als: "vanavond eet ik gezellig bij mamma!"
Ze zet er dan ook nog (opzettelijk of niet) zo'n kleine meisjes stemmetje bij op.
Ik vind het echt geen gehoor!🤭
Onlangs ook iemand die het over haar 'papsie en mamsie' had (ze is midden 50).
Klinkt ook niet!😆
Ik had een tante die altijd naar haar echtgenoot verwees als "ons papa".

Spontane kokhalsneigingen.
smorre schreef:
23-03-2026 10:10

Ga.
Weg.
Vriendin van mij noemt haar vader Pappie als ze het over hem heeft. Let wel, zij is halverwege de 50, haar vader eind 80.
Ik vind t zeer irritant en kinderlijk.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven