Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
zondag 22 maart 2026 om 08:29
Oh ja erg he.... herkenbaar. Vooral ook als ze (zonder bijbedoelingen) allemaal heel geïnteresseerd vragen gaan stellen over mijn werk en hobbies en kinderen en bij mij toch vooral alarmbellen willen afgaan. Maar omgekeerd doe ik dus juist heel terughoudend vaak omdat ik wil voorkomen dat mensen denken dat ik het niet meen....
(Sorry snapt iemand het nog?)
zondag 22 maart 2026 om 09:33
Ik erger me aan mensen die eens schrijven als is. Bijvoorbeeld: ik zal het is proberen, of: we moeten weer is afspreken.
Ik krijg dan altijd enorm de neiging om daarop te reageren met: probeer eens fatsoenlijk te schrijven.
Mensen die na en naar verwisselen, of door elkaar heen lijken te gebruiken, dat vind ik ook zeer ergerlijk.
Ik krijg dan altijd enorm de neiging om daarop te reageren met: probeer eens fatsoenlijk te schrijven.
Mensen die na en naar verwisselen, of door elkaar heen lijken te gebruiken, dat vind ik ook zeer ergerlijk.
zondag 22 maart 2026 om 09:44
Heel irritant inderdaad. Mevrouw Smorre, wat ik ook irritant vind, mevrouw Smorre, zijn telefonische verkopers die je naam voor, achter en in het midden van elke zin noemen, mevrouw Smorre. Vind u dat ook, mevrouw Smorre?
Ik vind hier dingen van.
zondag 22 maart 2026 om 10:23
Lang geleden, toen ik in een callcenter werkte, moest ik in elk gesprek drie keer meneer/mevrouw achternaam zeggen. Anders kreeg ik een streepje achter mijn naam van de controleur. Ik vond het ook heel irritant, maar het idee was dat mensen zich dan persoonlijk gezien voelden. Het vervelendste was het als je niet zeker wist of de persoon een meneer of mevrouw was, dan gokte je maar iets. "Ik ben geen meneer!" Heel ongemakkelijk was dat.Sabeltandcavia schreef: ↑22-03-2026 09:44Heel irritant inderdaad. Mevrouw Smorre, wat ik ook irritant vind, mevrouw Smorre, zijn telefonische verkopers die je naam voor, achter en in het midden van elke zin noemen, mevrouw Smorre. Vind u dat ook, mevrouw Smorre?
Si abra la puerta hay lobos.
zondag 22 maart 2026 om 10:50
En helemaal als die verkoper "Meneer de Koning" 4x aanspreekt met "Meneer Koning"Sabeltandcavia schreef: ↑22-03-2026 09:44Heel irritant inderdaad. Mevrouw Smorre, wat ik ook irritant vind, mevrouw Smorre, zijn telefonische verkopers die je naam voor, achter en in het midden van elke zin noemen, mevrouw Smorre. Vind u dat ook, mevrouw Smorre?
zondag 22 maart 2026 om 11:07
Met een speen.
zondag 22 maart 2026 om 11:16
Die hebben vast een of andere hippe cursus gedaan. En daar geleerd dat als je met iemand kennis maakt je de naam een paar keer moet herhalen. Dan blijft hij beter hangen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zondag 22 maart 2026 om 12:13
zondag 22 maart 2026 om 12:18
En ik zat net te denken dat bovenhands me zo ongemakkelijk lijkt.NellieVermicelli schreef: ↑22-03-2026 12:13Ik wou direct de Like- knop klikken, maar die hebben we hier niet. Ik probeer het wel eens, maar het voelt gewoon niet goed.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zondag 22 maart 2026 om 12:38
Wel een onzinnige ergernis die ik deel: dat we hier niet kunnen reageren met een kort symbool, liefst zoals op Teams of WhatsApp of Signal, met een
of
of
of
of ... aan het bericht zelf. Maakt gelijk duidelijk hoe de goegemeente iets ziet en houdt het toch levendig.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
zondag 22 maart 2026 om 14:40
Automobilisten die niet aansluiten bij een rood stoplicht. Door er een autolengte tussen te laten zie ik mijn groenlicht 3 keer voorbij gaan omdat ik niet kan afslaan.
Automobilisten die het kruispunt niet vrijhouden. En dus niemand meer kan doorrijden.
Automobilisten die lekker sportief rijden. Gebruiken meestal ook zelden hun richtingaanwijzers.
Telefonische verkopers en verkopers aan de deur. Allemaal, geen uitzonderingen.
Automobilisten die het kruispunt niet vrijhouden. En dus niemand meer kan doorrijden.
Automobilisten die lekker sportief rijden. Gebruiken meestal ook zelden hun richtingaanwijzers.
Telefonische verkopers en verkopers aan de deur. Allemaal, geen uitzonderingen.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
zondag 22 maart 2026 om 15:50
Oudere vrouwen in witte broeken.
Vrouwen na de menopauze met zo`n `lekker vlot rugzakje`.
Huizenverkopers die `het die (vul maar in) kopers `gunnen` hun huis te kopen, al helemaal als die `een motivatiebrief hadden geschreven die ons erg raakte`.
Mensen (meestal mannen) die op de straat lopen terwijl de stoep ernaast gewoon leeg is.
Mensen (meestal mannen) die hun auto op de stoep parkeren terwijl er op 2 meter afstand twee parkeervakken vrij zijn. `Want ik moet hier toch maar heel eventjes zijn,`
Vrouwen na de menopauze met zo`n `lekker vlot rugzakje`.
Huizenverkopers die `het die (vul maar in) kopers `gunnen` hun huis te kopen, al helemaal als die `een motivatiebrief hadden geschreven die ons erg raakte`.
Mensen (meestal mannen) die op de straat lopen terwijl de stoep ernaast gewoon leeg is.
Mensen (meestal mannen) die hun auto op de stoep parkeren terwijl er op 2 meter afstand twee parkeervakken vrij zijn. `Want ik moet hier toch maar heel eventjes zijn,`
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
zondag 22 maart 2026 om 16:13
Mensen die wou schrijven ipv wilde… grrNellieVermicelli schreef: ↑22-03-2026 12:13Ik wou direct de Like- knop klikken, maar die hebben we hier niet. Ik probeer het wel eens, maar het voelt gewoon niet goed.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in