Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
donderdag 26 maart 2026 om 14:42
"Afwerken" gebeurt op een afwerkplaats toch? Of met een haakwerkje.
"Inslapen" in plaats van 'overlijden" is ook zoiets en "geholpen" worden in het ziekenhuis in plaats van"geopereerd".
donderdag 26 maart 2026 om 14:43
Ik vind "sjips" en "auto" juist geen gehoor, zo plat.freekenkaat schreef: ↑24-03-2026 22:14Misschien al gezegd hier hoor maar mensen die chips uitspreken als tjips. Of ootoo ipv auto.
Mijn onzinnige ergernis is als mensen foto's met hun kinderen plaatsen waarop ze "een gekke bek" trekken. Ik vind het zo ranzig, dat getrek aan je mond of je tong eruit. Totaal niet grappig ook, doe gewoon niet.
donderdag 26 maart 2026 om 15:09
Geholpen is volgens mij de kat of de hond, als je die laat castreren. Dat kun je toch niet zeggen voor mensen in het ziekenhuis?Edda schreef: ↑26-03-2026 14:42Dat zeg ik ook
, ik ben in Brabant opgegroeid, misschien heeft het daarmee te maken.
"Inslapen" in plaats van 'overlijden" is ook zoiets en "geholpen" worden in het ziekenhuis in plaats van"geopereerd".
Wat eten we vanavond?
donderdag 26 maart 2026 om 15:11
Dan denk ik aan tjop tjop.Edda schreef: ↑26-03-2026 14:42Dat zeg ik ook
donderdag 26 maart 2026 om 15:16
donderdag 26 maart 2026 om 15:18
donderdag 26 maart 2026 om 16:40
Ik erger me juist dood aan mensen die mij vousvoyeren. Ik mag dan wel oud zijn, maar ik ben niet zo vergeetachtig dat ik niet meer weet dat je respect niet kunt verdienen door er langer dan 55 jaar een hartslag op na te houden.
Graftak!
donderdag 26 maart 2026 om 16:53
Mijn schoonzus die maar 3 jaar jonger is noemt mij ook u. Dan voel ik mij net een demente bejaarde.Lady*Voldemort schreef: ↑26-03-2026 16:40Ik erger me juist dood aan mensen die mij vousvoyeren. Ik mag dan wel oud zijn, maar ik ben niet zo vergeetachtig dat ik niet meer weet dat je respect niet kunt verdienen door er langer dan 55 jaar een hartslag op na te houden.
donderdag 26 maart 2026 om 16:55
donderdag 26 maart 2026 om 17:08
Of mensen die hun ouders met "U" aanspreken. Mijn oom en tante doen dat met hun ouders. En ik zeg gewoon "je" tegen die mensen. Lijkt soms heel raar op een verjaardag.Queenie_70 schreef: ↑26-03-2026 16:53Mijn schoonzus die maar 3 jaar jonger is noemt mij ook u. Dan voel ik mij net een demente bejaarde.
donderdag 26 maart 2026 om 17:24
Ik werk samen met een stagiaire die regelmatig verzuimt. De redenen wisselen. Soms vermoeidheid, soms (vage) lichamelijke klachten, zoals pijn aan de handen of duizeligheid. Ook appt ze geregeld dat ze later komt, of dat ze liever om 10.30 uur begint in plaats van 8.30 uur omdat opstaan moeilijk gaat. Dit irriteert me, en tegelijkertijd erger ik me aan mezelf. Ik heb zelf ervaring met psychische klachten, dus ik weet hoe het is als je lichaam of hoofd niet meewerkt. Eigenlijk zou ik daar meer begrip voor kunnen/mogen opbrengen. Aan de andere kant heb ik een sterk verantwoordelijkheidsgevoel, waardoor dit soort situaties sterk in mijn allergie zitten. De leidinggevende zou hier eigenlijk een rol in moeten spelen, maar zolang dat niet gebeurt, merk ik dat ik er zelf mee blijf zitten.
donderdag 26 maart 2026 om 17:32
Vind ik ook vaak stom inderdaad. Maar net zo stom vind ik die eeuwige duim of 2 duimen omhoog op een foto. Bij een kinderfeestje, eten bij McDonalds, cupcakes die zelf gebakken zijn, op vakantie etc. Alsof de ouder eventjes twijfelde, was dit wel echt leuk, jongens dit was leuk toch, duimen omhoog!!!
Ik vind het er zelf heel nep uitzien, alsof het toch net niet helemaal leuk of lekker was.
donderdag 26 maart 2026 om 17:41
donderdag 26 maart 2026 om 17:44
Ik weet dan juist weer niet zo goed of Gristelijk niet spottend bedoeld is. Inmijn omgeving (atheïstisch) dan weer wel geloof ik…Lieneke schreef: ↑26-03-2026 17:41Het komt nog steeds voor en degene die het zo uitspreekt doet er niemand kwaad mee, maar ik krijg een onrustig gevoel wanneer iemand mij meldt dat hij of zij Gristelijk is. Met een G.
Meestal gaat dat gepaard met een enigszins strenge blik: aan mij is vast goed te zien dat ik dat niet ben...
donderdag 26 maart 2026 om 17:48
Ja, ik weet wat je bedoelt, zo van: "Ooo, pas maar op, die is zó Ggggristelijk!"
Maar ik heb het nu over de uitspraak van sommige diepgelovigen.
donderdag 26 maart 2026 om 17:57
Van volwassenen kan je het niet meer afdwingen hoe jij ze noemt. Noemde ze je ook ´´je´´ toen je klein was of moest je toen wel u zeggen? Ik vind u weinig met respect te maken hebben en meer met autoriteit. Daarom wil ik ook niet u genoemd worden. Alsof ik je baas ben. Als kinderen van familie of vrienden mij u noemen komt het ook gelijk zo koud en onpersoonlijk over.
donderdag 26 maart 2026 om 17:59
Lieneke schreef: ↑26-03-2026 17:41Het komt nog steeds voor en degene die het zo uitspreekt doet er niemand kwaad mee, maar ik krijg een onrustig gevoel wanneer iemand mij meldt dat hij of zij Gristelijk is. Met een G.
Meestal gaat dat gepaard met een enigszins strenge blik: aan mij is vast goed te zien dat ik dat niet ben...
Een buurmeisje van vroeger zei het ook met een harde G en haar reden was dat Jezus het ook zo uitsprak. Zelfs toen ik klein was wist ik al dat dat complete onzin was.
donderdag 26 maart 2026 om 18:07
Afgewerkt heb ik in Brabant gehoord van mensen die klaar waren met werken. "Ik ga naar huis, ik ben afgewerkt".Edda schreef: ↑26-03-2026 14:42Dat zeg ik ook
donderdag 26 maart 2026 om 20:18
Queenie_70 schreef: ↑26-03-2026 17:59Een buurmeisje van vroeger zei het ook met een harde G en haar reden was dat Jezus het ook zo uitsprak. Zelfs toen ik klein was wist ik al dat dat complete onzin was.
Dan is de kans groot dat Jezus een Nederlander is, want juist hier hebben wij die harde G!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in