Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 893 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Weet niet of het al genoemd is maar wat te denken van mannen op crocs. M'n zwager had een paar jaar geleden roze, ik deed net of ik hem niet kende.
Nog zoiets van de laatste jaren "kinderen met een rugzakje", dacht dat iemand daar echt een rugzak mee bedoelde!
Amarens schreef:
27-03-2026 15:56
Zo'n collega heb ik ook. Ze zegt dat ze niet hoeft te werken, maar intussen wel alle diensten willen die vrij komen.
Waarschijnlijk vult ze daar het zakgeld dat ze van haar man krijgt mee aan.
Zusje schreef:
27-03-2026 17:07
Weet niet of het al genoemd is maar wat te denken van mannen op crocs. M'n zwager had een paar jaar geleden roze, ik deed net of ik hem niet kende.
Maak daar mensen op crocs van. En Uggs. En mannen met van die halfhoge laarzen met een soort van bontrand waar hun jeans dan insteekt.
Edda schreef:
27-03-2026 17:25
Van haar "mannetje", "vent" of "kerel". Hup, weer 3 ergennissen er bij! :-)

Sowieso "mannetje" als het om bijvoorbeeld iemand gaat die helpt met de belastingaangifte of zo. "We hebben daar een mannetje voor".
appletje wijzigde dit bericht op 27-03-2026 17:33
23.18% gewijzigd
Mannen met leren armbandjes
Ik braak van het woord kids of het stopwoordje kak!
Bo-Katan schreef:
27-03-2026 15:24
Fix you van Cold play, nu op de radio maar het is niet om aan te horen. De nasale stem van Chris Martin, vreselijk.

Als Coldplay op de radio komt gaat ie uit. En gelukkig denkt het hele gezin er ook zo over.
In dat kader:
Is die man van Blof nog niet genoemd? Echt vréselijk. Maar das een zinnige ergernis denk ik
"Wij zijn zwanger"
Onzinnige ergernis zijn van mij: mensen die overdreven hun servet uitvouwen en op hun schoot leggen. Geen idee waarom want het gaat me nix aan maar het stoort me.
Eigenlijk sowieso overbodige grote en vooral langzame gebaren
Zusje schreef:
27-03-2026 17:54
"Wij zijn zwanger"
Alle 'bijzondere' manieren om een zwangerschap aan te kondigen. Zoals een kind een shirt aantrekken met 'ik word grote zus' oid.

Of ipv zeggen dat iemand jarig is, zeggen dat zij x-aantal kaarsjes uitblaast.
Renske schreef:
27-03-2026 19:26
Alle 'bijzondere' manieren om een zwangerschap aan te kondigen. Zoals een kind een shirt aantrekken met 'ik word grote zus' oid.

Of ipv zeggen dat iemand jarig is, zeggen dat zij x-aantal kaarsjes uitblaast.
Aan dat eerste heb ik me schuldig gemaakt.
Het tweede verkondig ik niet met aantal kaarsjes maar met 46 mogen aantikken of iets van die strekking. Valt misschien ook in die categorie?

Ook klein ergernisje van me is als mensen aan iemand vragen hoe oud ze geworden zijn en dan hun leeftijd noemen met "vreselijk" erachter oid.
Het is geenszins vanzelfsprekend dat je het haalt dus ik vind dat altijd wel moeilijk. Aan de andere kant is de dankbaarheid die ik altijd toevoeg na het noemen van mijn leeftijd voor iemand anders een ergernis zijn.
Iemand die zit te neuspeuteren in de trein en dan eerst z'n snotje nog eens goed bekijkt alvorens het in z'n mond te stoppen. Waarom onzinnige ergernis? Omdat hij het misschien wel lekker vindt maar ik zit zowat te kokhalzen.
Volwassen mensen die zitten te smakken in een restaurant.
Ik zit een herhaling van first dates te kijken en daar zit een man met een gebit dat me irriteert: boventanden die naar achteren gaan.
Oh ja, mensen die hun boodschappenlijstje vergeten zijn en in de supermarkt overdreven luid moeten bellen met het thuisfront over wat ze vooral niet moeten vergeten. Onzinnige ergernis want voor mij gaan ze echt hun klep niet houden.
zusje wijzigde dit bericht op 27-03-2026 20:46
0.43% gewijzigd
Wat dacht je van supermarkten die gewoon open zijn op 1e en 2e Kerstdag. Je kunt het hele jaar boodschappen doen!
Het carillon dat in de vroege morgen Jan Piet Joris en Corneel gaat beieren. Doe maar niet. Ik wil zelf bepalen hoe laat ik wakker word.

En de duifjes die roekoekooe..koe koeren, die ik ga meedoen. Onzinnig want ik hoef niet mee te doen.
Lady*Voldemort schreef:
26-03-2026 16:40
Ik erger me juist dood aan mensen die mij vousvoyeren. Ik mag dan wel oud zijn, maar ik ben niet zo vergeetachtig dat ik niet meer weet dat je respect niet kunt verdienen door er langer dan 55 jaar een hartslag op na te houden.
De mentor van mijn zoon blijft maar "u" zeggen, terwijl wij heel veel contact hebben en ik al tegen haar heb gezegd dat ze "jij" mag zeggen.
Ze blijft het doen
Frankly my dear, I don"t give a damn
De haan van onze buren 2 huizen verderop bepaalt ook hoe laat ik wakker word. Hoeft 'ie van mij ook niet te doen.
Social-minderen!!! Die uitdrukking krijg ik meerdere keren per dag door mijn strot geduwd...irritant. Net als consuminderen! :nut:
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
MajadeB schreef:
27-03-2026 20:56
Het carillon dat in de vroege morgen Jan Piet Joris en Corneel gaat beieren. Doe maar niet. Ik wil zelf bepalen hoe laat ik wakker word.

Dat is reden voor :swear:
Edda schreef:
27-03-2026 17:25

Ik denk het. :-)
cognac schreef:
27-03-2026 20:18
Aan dat eerste heb ik me schuldig gemaakt.
Het tweede verkondig ik niet met aantal kaarsjes maar met 46 mogen aantikken of iets van die strekking. Valt misschien ook in die categorie?

Ook klein ergernisje van me is als mensen aan iemand vragen hoe oud ze geworden zijn en dan hun leeftijd noemen met "vreselijk" erachter oid.
Het is geenszins vanzelfsprekend dat je het haalt dus ik vind dat altijd wel moeilijk. Aan de andere kant is de dankbaarheid die ik altijd toevoeg na het noemen van mijn leeftijd voor iemand anders een ergernis zijn.

Of iemand vraagt hoe jong je geworden bent i.p.v. hoe oud.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven