Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 2374 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Djessy schreef:
14-05-2026 18:52
Yes!
:mrgreen:
De uitspraak "Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan" en dan naar Pippi Langkous verwijzen. Ik kan het echt niet meer horen of lezen. (Las hem net ook weer in het topic over de ingezakte bank).

En eigenlijk die hele Pippi Langkous... Of niet zozeer Pippi, maar degene die de Nederlandse stem heeft ingesproken. Die van Tommy en Annika zijn ook al erg maar de stemactrice van Pippi spant de kroon. En dat vind ik zo jammer, want ik heb laatst ook eens de officiële Zweedse fragmentjes op YouTube bekeken en daar klinken die stemmetjes dus leuk en gewoon kinderlijk. Maar dat keuuuurig gearticuleerd accent van Paula Majoor, brrrr. Past ook helemaal niet bij Pippi. En die zeikstem van de vrouw die Tommy heeft ingesproken. (Sorry)
😂😂😂 en helemaal mee eens! Ik vind een zeikstem zo onnatuurlijk klinken. Het originel klinkt veel mooier.

Ik las die uitspraak al op het topic. 😬

Toen ik nog in Duitsland woonde keek ik die serie Pippi Langkous vaak. Daar klonken die stemmen ook ietwat zeikerig maar was nog te doen. Wel zonde want vind het een leuke kinderserie.
madamebijoux wijzigde dit bericht op 20-05-2026 12:46
58.52% gewijzigd
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
cognac schreef:
20-05-2026 09:59
De uitspraak "Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan" en dan naar Pippi Langkous verwijzen. Ik kan het echt niet meer horen of lezen. (Las hem net ook weer in het topic over de ingezakte bank).

En eigenlijk die hele Pippi Langkous... Of niet zozeer Pippi, maar degene die de Nederlandse stem heeft ingesproken. Die van Tommy en Annika zijn ook al erg maar de stemactrice van Pippi spant de kroon. En dat vind ik zo jammer, want ik heb laatst ook eens de officiële Zweedse fragmentjes op YouTube bekeken en daar klinken die stemmetjes dus leuk en gewoon kinderlijk. Maar dat keuuuurig gearticuleerd accent van Paula Majoor, brrrr. Past ook helemaal niet bij Pippi. En die zeikstem van de vrouw die Tommy heeft ingesproken. (Sorry)
Vind ik ook! Ik zou graag willen dat ze eens de originele versie zouden uitzenden, en dan met ondertiteling. Ik volg ook een Instagram over Pippi die leuk is.
De serie “Emil”, ook naar een verhaal van Astrid Lindgren, werd vroeger wel in het Zweeds uitgezonden.
Vivamensje schreef:
20-05-2026 10:49
Vind ik ook! Ik zou graag willen dat ze eens de originele versie zouden uitzenden, en dan met ondertiteling. Ik volg ook een Instagram over Pippi die leuk is.
De serie “Emil”, ook naar een verhaal van Astrid Lindgren, werd vroeger wel in het Zweeds uitgezonden.
Het originel is veel leuker. In Denemarken zenden ze wel het originel uit.
Ja, graag met de originele stemmen inderdaad! Overigens schijnt die stomme zogenaamde quote van Pippi in geen enkel Pippi-boek voor te komen. Wt mij ook enorm ergert is als mensen 'Piepie' zeggen in plaats van Pippi met een korte i. Net zoals "Miekie" Mouse en "Wiekie" de viking. Grrrrrr.

Nog een onzinnige taalergernis van mij zijn werkwoorden met een voorzetsel ervoor. Inmeten in plaats van gewoon meten, invangen in plaats van vangen (iemands roofvogel die vermist was werd 'ingevangen' aldus de 'kenners' in een Facebookgroep), doorpassen, inbellen. Waarom me dat zo stoort weet ik echt niet, misschien omdat het jargonnerig klinkt en ik daar soms ook een beetje een hekel aan heb, geen idee.
En woorden die opeens in de mode lijken te zijn. De laatste tijd hoor ik opeens 'dagdagelijks' vaak en daar krijg ik acuut jeuk van. Waarom me dat zo stoort weet ik ook niet goed, ik denk dat ik het opeens overnemen van woorden die mensen voorheen nooit gebruikten ergens een beetje meeloperig vind.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
cognac schreef:
20-05-2026 09:59

Schoot me te binnen. Ik snap ook niet waarom de Tommy door de stem van een vrouw wordt ingesproken. Het is ern jongen en hoort door een jongen te worden ingesproken. Dus eens met je!
madamebijoux wijzigde dit bericht op 21-05-2026 09:55
3.39% gewijzigd
Yella78 schreef:
20-05-2026 12:52
Ja, graag met de originele stemmen inderdaad! Overigens schijnt die stomme zogenaamde quote van Pippi in geen enkel Pippi-boek voor te komen. Wt mij ook enorm ergert is als mensen 'Piepie' zeggen in plaats van Pippi met een korte i. Net zoals "Miekie" Mouse en "Wiekie" de viking. Grrrrrr.

Nog een onzinnige taalergernis van mij zijn werkwoorden met een voorzetsel ervoor. Inmeten in plaats van gewoon meten, invangen in plaats van vangen (iemands roofvogel die vermist was werd 'ingevangen' aldus de 'kenners' in een Facebookgroep), doorpassen, inbellen. Waarom me dat zo stoort weet ik echt niet, misschien omdat het jargonnerig klinkt en ik daar soms ook een beetje een hekel aan heb, geen idee.
En woorden die opeens in de mode lijken te zijn. De laatste tijd hoor ik opeens 'dagdagelijks' vaak en daar krijg ik acuut jeuk van. Waarom me dat zo stoort weet ik ook niet goed, ik denk dat ik het opeens overnemen van woorden die mensen voorheen nooit gebruikten ergens een beetje meeloperig vind.
Ik heb die boeken van Pippi Langkous en daar staat die quote daadwerkelijk niet in. Oh ja dat langgetrokkene "Piepie","Miekie"...doe eens normaal zeg!
MadameBijoux schreef:
21-05-2026 09:49
Schoot me te binnen. Ik snap ook niet waarom de Tommy door de stem van een vrouw wordt ingesproken. Het is ern jongen en hoort door een jongen te worden ingesproken. Dus eens met je!
Dat zal wel zijn omdat door een volwassene laten inspreken veel gemakkelijker is dan door een kind. Omdat het een jonge jongen is, is dan een vrouwenstem geschikter. Ik vind eigenlijk niet dat je dat heel goed hoort in de films. Maar het zijn wel zeikstemmen, vooral die van Annika, niet te doen!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
MadameBijoux schreef:
21-05-2026 09:49
Kinderarbeid is aan zeer strenge regels gebonden, en gelukkig ook maar. En dan is een vrouw altijd nog een geschikter alternatief dan Maarten van Rossem.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
21-05-2026 10:52
Kinderarbeid is aan zeer strenge regels gebonden, en gelukkig ook maar. En dan is een vrouw altijd nog een geschikter alternatief dan Maarten van Rossem.
Pipi met de stem van Maarten van Rossem, dat lijkt me nou heel verfrissend!
Everything you see I owe to spaghetti!
Yella78 schreef:
21-05-2026 10:37
Dat zal wel zijn omdat door een volwassene laten inspreken veel gemakkelijker is dan door een kind. Omdat het een jonge jongen is, is dan een vrouwenstem geschikter. Ik vind eigenlijk niet dat je dat heel goed hoort in de films. Maar het zijn wel zeikstemmen, vooral die van Annika, niet te doen!
Op zich begrijp ik dat nog wel, maar deze volwassen stemmen vind ik helaas allemaal echt heel erg vervelend. Te geforceerd en te gearticuleerd (Pippi) en te zeurderig (Tommie en Annika). En hoewel zij qua karakter ook wel wat terughoudender en voorzichtiger zijn, die kinderen, vind ik dat met de stemmen wel heel erg overdreven aangezet en dus een beetje afbreuk doen de serie.
Yella78 schreef:
21-05-2026 10:37
👍
Lady*Voldemort schreef:
21-05-2026 10:52
Ok,wist ik niet. Maar neemt niet weg dat de stem wat minder zeikerig had gemogen.
Een onzinnige ergernis, want ik heb er niet last van, is dat ik bijna dood wordt gegooid met reclame voor juffen en meestercadeautjes op Facebook.

Zijn er meesters en juffen die oprecht blij worden van al die prullaria? Wat moeten zij ermee als ze 25 verschillende dingetjes krijgen, elk jaar weer?
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Heel bizar en onzinnig, maar ik heb een aversie tegen oksels.
Lieneke schreef:
23-05-2026 08:21
Sta je dan elke dag te gillen en te rillen in de badkamer?
Dagdagelijks vind ik ook een verschrikkelijk woord.

Die Pippi Langkous stemmetjes vond ik ook verschrikkelijk maar die hele Pippi ook. Ik was als kind meer een soort Annika.

Bij moderne kinderseries en -cartoons hoor overal dezelfde stemmen, volgens mij zijn er 5 a 10 acteurs die alles inspreken wat er in te spreken valt. Super irritant.
Blijkbaar heb ik iets met kleur, terwijl ik gek ben op kleur :-?

Na de purple bombing in een bepaalde serie realiseerde ik me van de week dat ik de Dreft reclame om die reden ook niet trek. Die reclame is groen. ALLES is groen. Doe normaal!

Wat ik ook slecht trek is mensen die zich mix&matching kleden. Sorry maar ik vind het echt irritant.
Bijv; rood shirt, spijkerjasje, spijkerbroek, rode sneakers en rood tasje.
Heb je beeld? Irritant toch!

En echt, ik hou van kleur, maar overdrijf niet zo :roll:
Jankerd
framboise-t schreef:
23-05-2026 08:51
Die Pippi Langkous stemmetjes vond ik ook verschrikkelijk maar die hele Pippi ook. Ik was als kind meer een soort Annika.
:heart: Annika

Afbeelding
Lieneke schreef:
23-05-2026 08:21
:-D
Sierlijk schreef:
23-05-2026 08:12
Een onzinnige ergernis, want ik heb er niet last van, is dat ik bijna dood wordt gegooid met reclame voor juffen en meestercadeautjes op Facebook.

Zijn er meesters en juffen die oprecht blij worden van al die prullaria? Wat moeten zij ermee als ze 25 verschillende dingetjes krijgen, elk jaar weer?
Stoppen met Facebook zorgt meteen voor minder exposure aan heel erg veel ergernissen.....
framboise-t schreef:
23-05-2026 08:51
Dagdagelijks vind ik ook een verschrikkelijk woord.

Bij moderne kinderseries en -cartoons hoor overal dezelfde stemmen, volgens mij zijn er 5 a 10 acteurs die alles inspreken wat er in te spreken valt. Super irritant.
Uberhaupt nasynchronisatie. Idd heel vaak dezelfde stemmen. Vraag me af of dat in landen waar álles wordt nagesynchroniseerd ook zo is of dat de groep stemacteurs daar groter is 😝
Charlie591 schreef:
23-05-2026 22:06
Uberhaupt nasynchronisatie. Idd heel vaak dezelfde stemmen. Vraag me af of dat in landen waar álles wordt nagesynchroniseerd ook zo is of dat de groep stemacteurs daar groter is 😝
Buitenland erger. Was ooit in China, kan ook Japan geweest zijn, daar werd alles nagesynchroniseerd door dezelfde vrouwenstem. Kun je het voorstellen: James Bond met een hoge stem. Ik heb echt met verbazing zitten kijken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven