Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 1010 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
cognac schreef:
30-03-2026 16:43
verbetert.
Ik heb het al aangepast hahah
Amarens schreef:
30-03-2026 18:09

Dat zegt alles over jou.

Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.
    Tuurlijk
    Rabarbara schreef:
    30-03-2026 18:11
    Ik las het eerder als schaamte dat je je eigen taal blijkbaar zo slecht beheerst dat iemand die de taal later aangeleerd heeft hem beter spreekt dan jij.
    Ik werd verbeterd door een Duitser die Nederlands oefende. Dus daar kwam het vandaan. Ik probeer het zo goed mogelijk te doen, maar ik heb altijd moeite gehad met t, d en dt. Nu is verbeterd wel met een d omdat werd ervoor staat.
    cognac schreef:
    30-03-2026 18:13
    Tuurlijk

Ja zeker. Want iemand waar jij het over hebt is geen buitenlander, maar iemand met de Nederlandse nationaliteit, een Nederlander dus. Dat je dan in Polen, Duitsland of Turkije geboren bent, maakt je niet opeens een buitenlander. Maar blijkbaar versta jij dat wel onder buitenlanders gezien je berichten.

Dus vandaar, zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.
    Queenie_70 schreef:
    30-03-2026 18:15
    Ik werd verbeterd door een Duitser die Nederlands oefende. Dus daar kwam het vandaan. Ik probeer het zo goed mogelijk te doen, maar ik heb altijd moeite gehad met t, d en dt. Nu is verbeterd wel met een d omdat werd ervoor staat.

Wat vreemd. Ik vind het sowieso kinderachtig als je een ander verbetert. Wat wil je dan laten zien? Dat je zelf alle grammaticale regels zo goed kent? Of wil je een ander voor schut zetten?

Ik vind het zo kinderachtig.
    Pumpkinlover1991 schreef:
    30-03-2026 14:24
    Iemand die ipv 1 appje 10 appjes achter elkaar stuurt terwijl het prima in 1 appje past. Constant dat getril op m’n horloge. Agressief word ik er van.
    Duizend keer erger dan heel langzaam typen vind ik.
    Alles gaat voorbij
    Moiren schreef:
    30-03-2026 14:36
    Ik denk dat veel mensen erg christelijk zijn geworden.

Ik denk het niet . ( maar kan er hartstikke naast zitten )
    Komt het niet juist voort uit “ Insjallah “ wat mensen om zich heen horen ?
    Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
    Pumpkinlover1991 schreef:
    30-03-2026 14:24
    Iemand die ipv 1 appje 10 appjes achter elkaar stuurt terwijl het prima in 1 appje past. Constant dat getril op m’n horloge. Agressief word ik er van.
    Toen ik dat een keer deed bij een vriendin appte ze: "Volgens mij heb je de enterknop nog niet ontdekt."
    Amarens schreef:
    30-03-2026 18:17
    Ja zeker. Want iemand waar jij het over hebt is geen buitenlander, maar iemand met de Nederlandse nationaliteit, een Nederlander dus. Dat je dan in Polen, Duitsland of Turkije geboren bent, maakt je niet opeens een buitenlander. Maar blijkbaar versta jij dat wel onder buitenlanders gezien je berichten.

Dus vandaar, zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.
    En wat zegt dat dan over mij? Behalve dan dat ik iemand als buitenlander zie?
    Queenie_70 schreef:
    30-03-2026 15:39
    Misschien is dit meer onzinnige schaamte dan een ergernis, maar ik kan er niet tegen als een buitenlander of iemand die Nederlands niet als eerste taal heeft mijn Nederlands (ik spreek als Nederlander Nederlands als mijn eerste taal) verbetert. Ik schaam mij dan kapot dat ik een fout heb gemaakt en dat een ander die de taal minder machtig zou moeten zijn mij verbetert.
    O, Ik ben taalmaatje en ik werd ook een keer verbeterd door de leerling. Weet niet meer waar het om ging, ik legde iets uit en gaf er een voorbeeld van, met de mededeling dat dat altijd zo was. Komt de leerling : ja maar bij dat woord is het toch zo? Ze had gelijk, en ik heb alleen maar gelachen, gezegd dat ze gelijk had, en dat Nederlands zelfs voor Nederlanders lastige dingen heeft
    De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
    Dat is toch juist hartstikke leuk ook? Het is een beetje vergelijkbaar met dat iemand die jouw vakgebied bijvoorbeeld alleen amateuristisch beoefent daar méér over weet te vertellen dan jijzelf. :love:
    blijfgewoonbianca schreef:
    30-03-2026 18:30
    Hier dacht ik ook aan.

Dat vind ik dan wel weer leuk. Versmelting van culturele achtergronden.
    cognac schreef:
    30-03-2026 18:43
    Dat is toch juist hartstikke leuk ook? Het is een beetje vergelijkbaar met dat iemand die jouw vakgebied bijvoorbeeld alleen amateuristisch beoefent daar méér over weet te vertellen dan jijzelf. :love:
    Iemand vertelde mij ooit dat hobbyisten soms beter in een vakgebied zijn dan professionals.

Doordat hobbyisten soms niet gebonden zijn aan tijd en geld. Ze kunnen langer over een project doen en zijn niet afhankelijk van een beperkt budget van een klant.

Zal per vakgebied verschillen. Maar youtube staat vol met hobbyisten die fantastische dingen doen.
    De wieltjes van de AVRI container. Het liefst 's avonds laat!
    blijfgewoonbianca schreef:
    30-03-2026 18:30
    Dat denk ik niet. Het is echt zo’n Insta uitspraak.
    Everything is possible for the one who believes.
    Moiren schreef:
    30-03-2026 14:31
    “Als het ons gegund is.” Wat een zeikuitspraak.
    Absoluut. En vooral: gegund door wie of wat dan? Wie gaat daarover?
    Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
    De heer of het universum. Of je persoonlijke karma. Of allemaal.
    Ik denk meer: niks.
    Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
    WoonWens schreef:
    30-03-2026 20:14
    Absoluut. En vooral: gegund door wie of wat dan? Wie gaat daarover?
    Is dit niet gewoon een standaard manier waarbij iemand vooral bedoelt: eerst maar eens zien of het lukken zal. En dat er eigenlijk helemaal niet iets diepers religieus of qua karma achter zit?
    cognac schreef:
    30-03-2026 20:50
    Is dit niet gewoon een standaard manier waarbij iemand vooral bedoelt: eerst maar eens zien of het lukken zal. En dat er eigenlijk helemaal niet iets diepers religieus of qua karma achter zit?
    Dat denk ik ook.
    Een soort valse 'bescheidenheid' denk ik.
    You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
    Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
    cognac schreef:
    30-03-2026 20:50
    Tuurlijk. Maar het komt ergens vandaan.
    Solomio schreef:
    30-03-2026 20:52
    Dat denk ik ook.
    Een soort valse 'bescheidenheid' denk ik.
    Ja precies. Zo ergerlijk.
    Ik erger me ook aan mensen die Ka zeggen ipv kanker. Het is niet ineens minder erg ofzo als je niet gewoon benoemt wat het is, kanker.
    In de categorie van ‘als het ons gegund is’ vallen voor mij ook alle LinkedIn berichten over nieuwe klussen van mensen: “ik mag mij het komende half jaar bezig houden met het fysieke domein in de gemeenten hatseflats” of “ik mocht vandaag een presentatie verzorgen voor een groep huppeldepuppen”
    Vreselijk. Zeg gewoon wat je gaat doen dan wel hebt gedaan in plaats van mij te vermoeien met welke toestemming je hebt gekregen!
    smorre schreef:
    31-03-2026 00:16
    In de categorie van ‘als het ons gegund is’ vallen voor mij ook alle LinkedIn berichten over nieuwe klussen van mensen: “ik mag mij het komende half jaar bezig houden met het fysieke domein in de gemeenten hatseflats” of “ik mocht vandaag een presentatie verzorgen voor een groep huppeldepuppen”
    Vreselijk. Zeg gewoon wat je gaat doen dan wel hebt gedaan in plaats van mij te vermoeien met welke toestemming je hebt gekregen!
    Zelf heb ik geen moeite met "als het ons gegund is" maar dat tweede vind ik ook wel wel een vervelende toon hebben. Dat neigt inderdaad naar valse bescheidenheid. Toch even laten zien dat jij die functie of verantwoordelijkheid hebt.

Anonymous
    Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven