Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
woensdag 1 april 2026 om 13:45
woensdag 1 april 2026 om 13:56
Zinnige ergernis, en onzinnig omdat ik er geen klap mee opschiet: TO's die wegblijven uit hun eigen topic en dan vooral als er relevante vragen worden gesteld, waarop nooit een reactie van TO komt.
Andere zinnige ergernis, en onzinnig omdat ik er geen klap mee opschiet: willekeurige mensen, anders dan TO, die ofwel namens TO ofwel namens zichzelf die relevante vragen gaan beantwoorden.
Andere zinnige ergernis, en onzinnig omdat ik er geen klap mee opschiet: willekeurige mensen, anders dan TO, die ofwel namens TO ofwel namens zichzelf die relevante vragen gaan beantwoorden.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
woensdag 1 april 2026 om 13:59
woensdag 1 april 2026 om 14:00
Mee eens en vooral als zelf dan de laatste bent die in dat topic heeft gereageerd. Dat voelt dan alsof niet alleen de TO maar verder helemaal niemand het nog relevant vindt... ik weet het, dat is mijn interpretatie, maar ik baal er altijd van als ik de laatste ben die heeft gereageerd.
cognac wijzigde dit bericht op 01-04-2026 15:53
0.09% gewijzigd
woensdag 1 april 2026 om 14:16
cognac schreef: ↑01-04-2026 14:00Mee eens en vooral als zelf dan de laatste ben die in dat topic heeft gereageerd. Dat voelt dan alsof niet alleen de TO maar verder helemaal niemand het nog relevant vindt... ik weet het, dat is mijn interpretatie, maar ik baal er altijd van als ik de laatste ben die heeft gereageerd.
Nou, zal ik je dan even uit de brand helpen?
Graftak!
woensdag 1 april 2026 om 14:57
Gelukkig ben ik maar een halve mevrouw. Wel met een accent, vooral als ik boos of moe ben. Dus eigenlijk altijd.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 1 april 2026 om 15:12
Nog erger als ze het in de (stilte)sauna doen!puck-en-hans schreef: ↑28-03-2026 11:35Vrouwen die het een goed idee vinden om tijdens de sportles bij te kletsen.
woensdag 1 april 2026 om 15:46
Haha ja dat vind ik ook altijd vervelendcognac schreef: ↑01-04-2026 14:00Mee eens en vooral als zelf dan de laatste ben die in dat topic heeft gereageerd. Dat voelt dan alsof niet alleen de TO maar verder helemaal niemand het nog relevant vindt... ik weet het, dat is mijn interpretatie, maar ik baal er altijd van als ik de laatste ben die heeft gereageerd.
woensdag 1 april 2026 om 16:04
ik zet er tegenwoordlig een punt achter! Speciaal voor jou.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
woensdag 1 april 2026 om 16:38
Dat er steeds minder verschillende letters lijken te zijn.
Als je b.v. een reclame hoort dan gaan ze met fijf friende fietse.
De v wordt vervangen doir een f.
Vreselijk.
Dan die rare S/sch die standaard wordt uitgesproken voor zowel S als sch.
En uiteraard het laten wegvalen van de laatste letters. Lope, fietse, kope enz.
Dat je het verschil tussen G (die vooraan in de mond wordt gevormd) en Ch (die achteraan in de mond wordt gevormd) niet meer hoort.
En het ergste is dat b.v. nieuwslezers ook zo spreken.
Lijkt wel het nieuwe abn.
Vreselijk.
Dat je het verschil tussen G (die vooraan in de mond wordt gevormd) en Ch (die achteraan in de mond wordt gevormd) niet meer hoort.
de wereld wacht om ontdekt te worden
woensdag 1 april 2026 om 16:43
woensdag 1 april 2026 om 16:48
Waar ik vandaan kom is dat nooit anders geweest. S en Z zijn dezelfde letters, V en F ook. Maar dat er zelfs een verschil zou moeten bestaan tussen G en CH, huh?thanx schreef: ↑01-04-2026 16:38Dat er steeds minder verschillende letters lijken te zijn.
Vreselijk.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
woensdag 1 april 2026 om 16:51
Ik verrek m'n bek als ik de Z als Z probeer uit te spreken, ik kan het gewoon niet. Verschil tussen G en CH, geen idee, nooit gehoord. En verschil tussen V en F was me eigenlijk ook niet bekend. Misschien heb ik spraakgebrek.
woensdag 1 april 2026 om 16:52
Uh..... ik eet chocolade en geen gocolade...
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
woensdag 1 april 2026 om 16:55
Ik mag niets melden hier begrijp ik?Lady*Voldemort schreef: ↑01-04-2026 16:43Ach, je hebt weer een irritante irritatie gevonden? Chapeau hoor.
Ik zag het net bij iemand in publiek op tv
Frankly my dear, I don"t give a damn
woensdag 1 april 2026 om 16:57
Ik kende het verschil tussen G en Ch ook niet.
Maar volgens onze taal:
"Van oorsprong is er een verschil tussen g en ch: de g is stemhebbend en de ch stemloos, wat wil zeggen dat je stembanden bij een g meer trillen dan bij een ch. Maar veel mensen horen dat verschil niet, en voelen het ook niet – omdat er bij hun uitspraak van de g/ch toch al sprake is van geschraap in de keel."
Hangt wel van het type ch af.
https://onzetaal.nl/taalloket/ch-uitspraak
woensdag 1 april 2026 om 17:00
Oh jee, een stemhebbende g. Dan kom ik toch weer uit op de zachte g, maar die mag ook niet volgens sommigen hier. Ik denk dat het maar het beste is als iedereen voortaan maar gewoon zijn mond houdt.Paradise schreef: ↑01-04-2026 16:57Ik kende het verschil tussen G en Ch ook niet.
Maar volgens onze taal:
"Van oorsprong is er een verschil tussen g en ch: de g is stemhebbend en de ch stemloos, wat wil zeggen dat je stembanden bij een g meer trillen dan bij een ch. Maar veel mensen horen dat verschil niet, en voelen het ook niet – omdat er bij hun uitspraak van de g/ch toch al sprake is van geschraap in de keel."
Hangt wel van het type ch af.
https://onzetaal.nl/taalloket/ch-uitspraak
Graftak!
woensdag 1 april 2026 om 17:05
Wat mij daar vooral aan opvalt is dat die regel multi-interpretabel is en dat iedereen em daardoor anders uitlegt.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
woensdag 1 april 2026 om 17:07
Maar de ch in schoenen klinkt toch (ook) echt (ook) hetzelfde als die in goor.
En volgens mij zegt niemand gokolade.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in