Grensoverschrijdend in het klein

02-04-2026 11:12 62 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Door het hoger beroep van Ali-B ben ik nog eens terug gaan denken aan mijn eigen date/seks geschiedenis. Ik heb weleens tegen mensen gezegd dat ik zo blij ben dat ik niet de verkeerde kerels heb getroffen, maar is dat wel echt waar? Ook als je (gelukkig!) geen grote ervaringen hebt met grensoverschrijdend gedrag dan hebben de meeste vrouwen hier volgens mij veel 'kleine' ervaringen mee. Ik in ieder geval wel, maar heb dat snel geparkeerd, geprobeerd te vergeten. Terwijl ze zeker wel impact hadden. Ik merk dat ik dit bij mezelf wil erkennen, maar ook wil gebruiken in de opvoeding van mijn (nog jonge) meiden. Ook dit soort situaties doen ertoe! Dit is niet ok, dit hoef je niet te accepteren. Natuurlijk ga ik de details niet allemaal met hen delen, maar hoop dat zij nog beter hun grenzen aan kunnen geven dan ik. Welke ervaring met zulke zaken hebben jullie? Dus niet strafbaar, maar zeker niet ok.

Voorbeelden:
- In een leuk gesprek telkens op seks blijven aansturen, ook al geef je aan dat je daar geen behoefte aan hebt.
- Het ongevraagd sturen van dickpics.
- Jongens die je hand de hele tijd op hun (al dan niet blote) geslacht leggen, ook als je je hand al weggehaald hebt.
- Of zelfs aftrekkende bewegingen gaan maken met jou hand.
- Je hoofd naar hun kruis duwen om aan te geven wat ze van je verwachten.
- Het letterlijke zeuren om seks, terwijl je aan hebt gegeven (nu) niet te willen.
- Ondanks een ongelijke machtsverhouding een seksueel contact aan willen gaan (groot leeftijdsverschil, docent-ex leerling, artiest-jonge fan etc.)
Lila-Linda schreef:
02-04-2026 13:57
Dat heeft veel meer te maken met het patriarchaat.
Als we niet langer 1 sekse als 'superieur' beschouwen, maakt het niet uit van welke sekse je bent

OT: voed jij genderneutraal op? Interessant voor een topc!
Dat heeft ook te maken met het patriarchaat. Maar veel mensen denken dat we van nature verschillende eigenschappen hebben. Boys will be boys en meisjes zijn de gatekeeper.
Yejii schreef:
02-04-2026 15:08
Dat heeft ook te maken met het patriarchaat. Maar veel mensen denken dat we van nature verschillende eigenschappen hebben. Boys will be boys en meisjes zijn de gatekeeper.
Het probleem is dat mensen aan die verschillen, die in 99% van de gevallen geen bal uitmaken, een soort waardeoordeel verbinden.
Waitingforthenight schreef:
02-04-2026 14:39
Ik merk het ook in de reacties van volwassen vrouwen op het hele Ali B gebeuren. Dat zij het leed van die vrouwen ook vaak minimaliseren en wegwuiven. Het kan niet anders dat zij dit ook hebben meegekregen, en misschien zelf ook niet erkent zijn in een grensoverschrijdende situatie.
En helaas, deze 16-jarige jongens die niet corrigeerd zijn, zijn de mannen van 40+ van nu. Je hóópt dat ze wijzer zijn geworden, maar in veel situaties is dat niet zo. En denken ze dat hun gedrag ok is. Ik vind het idee van unisex opvoeden ingewikkeld, want jongens zijn vanaf de pubertijd nu eenmaal sterker en groter dan meiden. Dat geeft een bepaalde dynamiek die je niet hebt tussen homoseksuele stellen. En de manier waarop jongens en meiden in de puberteit reageren op hormonen is ook anders. Ik heb iig het gevoel dat de opwinding van jongens veel urgenter voelt dan bij meisjes.
er is geen enkele aanleiding voor, om dat te denken.
Hooguit, dat het jongetjes niet straf wordt afgeleerd, zoals bij meisjes
Yejii schreef:
02-04-2026 15:08
Ik lees echt graag, hoe je dat opgepakt hebt in de opvoeding.
Mijn kinderen zijn alweer een eind in de 20, en heel eerlijk, dat was toen niet iets waar ik mee bezig was. Maar ondertussen. Zeker ook door inbreng van kinderen zelf.
Waitingforthenight schreef:
02-04-2026 14:39
Ik merk het ook in de reacties van volwassen vrouwen op het hele Ali B gebeuren. Dat zij het leed van die vrouwen ook vaak minimaliseren en wegwuiven. Het kan niet anders dat zij dit ook hebben meegekregen, en misschien zelf ook niet erkent zijn in een grensoverschrijdende situatie.
Met alle respect, maar dat doe je zelf ook. Door de voorbeelden die jij beschrijft klein te noemen.
Maria1905 schreef:
02-04-2026 14:22
Ik vind het het lastigste dat er verschil zit in situaties die identiek lijken. Als buurman 1 gewoon vriendschappelijk een arm om mijn schouders legt kan dat prima zijn. Maar als buurman 2 die ik een vreselijke creapy glijer vindt omdat hij altijd zo nat kijkt en net te dicht langs je schuurt hetzelfde doet ga ik bijna over mijn nek en staan mijn haren recht overeind.
Waarom vind je dat lastig? Omdat je iets leuk vindt met iemand, betekent dat toch niet dat je datgene dan ook met alle anderen leuk moet vinden?
Lila-Linda schreef:
02-04-2026 15:16
Ik lees echt graag, hoe je dat opgepakt hebt in de opvoeding.
Mijn kinderen zijn alweer een eind in de 20, en heel eerlijk, dat was toen niet iets waar ik mee bezig was. Maar ondertussen. Zeker ook door inbreng van kinderen zelf.
Oh joh, ik heb het zelf ook helemaal niet in de praktijk gebracht. Ik had het me zo graag eerder gerealiseerd. Mijn kinderen zijn ook al tegen de 20, en als ik het over kon doen had ik echt wat dingen anders gedaan.
Maria1905 schreef:
02-04-2026 14:22
Ik vind het het lastigste dat er verschil zit in situaties die identiek lijken. Als buurman 1 gewoon vriendschappelijk een arm om mijn schouders legt kan dat prima zijn. Maar als buurman 2 die ik een vreselijke creapy glijer vindt omdat hij altijd zo nat kijkt en net te dicht langs je schuurt hetzelfde doet ga ik bijna over mijn nek en staan mijn haren recht overeind.
Dit zinnetje wordt vaak misbruikt (door mannen) om net te doen alsof het onzin is wat vrouwen zeggen en dat we niet weten wat we willen, want 'soms mag het wel en soms mag het niet'.

Laat jezelf dat niet aanpraten.

Het is ineens overduidelijk als een creepy opdringerige seksbeluste man zijn arm om een man zijn schouders legt.

Dan begrijpen 'ze' ineens prima dat het ene fysieke contact bedreigend voelt en het andere niet en dat mensen even af moeten stemmen voordat ze iemand aanraken.
dropdrop wijzigde dit bericht op 02-04-2026 17:07
4.64% gewijzigd
Dropdrop schreef:
02-04-2026 15:43
Dit zinnetje wordt vaak misbruikt (door mannen) om net te doen alsof het onzin is wat vrouwen zeggen en dat we niet weten wat we willen, want 'soms mag het wel en soms mag het niet'.

Het is ineens overduidelijk als een creepy opdringerige homoseksueel zijn arm om een heteroman zijn schouders legt.

Dan begrijpen 'ze' ineens prima dat het ene fysieke contact bedreigend voelt en het andere niet en dat mensen even af moeten stemmen voordat ze iemand aanraken.
Da’s een goeie..
@vivapimpelmees: Ja dat realiseer ik me, en daarom trek ik hem ook door naar die vrouwen. Vaak reageren we op een bepaalde manier, omdat we iets herkennen in iemand anders. De vraag is, durf je dat te erkennen en er iets mee te doen.
In dit geval maakte ik dit topic zelf 'kleiner', maar niet alleen omdat ik minimaliseer wat ik zelf heb meegemaakt, maar ook omdat ik me realiseer dat er vrouwen zijn met nog heftigere ervaringen.
Dropdrop schreef:
02-04-2026 15:43

Het is ineens overduidelijk als een creepy opdringerige homoseksueel zijn arm om een heteroman zijn schouders legt.

Mijn oude vader heeft heel erg lang gezegd dat hij zich niet kon voorstellen dat sissende jongens in een portiek beangstigend konden zijn. Tot ik vroeg hoe hij zich zou voelen wanneer 4 breedgeschouderde, enge, opgewonden homoseksuele mannen orks naar hem zouden sissen. En hoe op zijn gemak hoe zich zou voelen in een nachtclub bevolkt door gays orks die allemaal een poppertje teveel ophadden. En of hij zich prettig zou voelen in een vrijwel lege treincoupé waar een gladde homoseksueleork glijer zou zitten. Het kwartje viel wel hoor.
ladadieladieda wijzigde dit bericht op 02-04-2026 16:59
1.57% gewijzigd
ladadieladieda schreef:
02-04-2026 16:40
Mijn oude vader heeft heel erg lang gezegd dat hij zich niet kon voorstellen dat sissende jongens in een portiek beangstigend konden zijn. Tot ik vroeg hoe hij zich zou voelen wanneer 4 breedgeschouderde, enge, opgewonden homoseksuele mannen naar hem zouden sissen. En hoe op zijn gemak hoe zich zou voelen in een nachtclub bevolkt door gays die allemaal een poppertje teveel ophadden. En of hij zich prettig zou voelen in een vrijwel lege treincoupé waar een gladde homoseksuele glijer zou zitten. Het kwartje viel wel hoor.
Peter Pannekoek gebruikte in een van zijn shows de fictieve ork als metafoor.

Dat lijkt me wat geschikter dan homoseksuele mannen te gebruiken. Een groep die zelf ook last heeft van grensoverschrijdend gedrag en allerlei opmerkingen. En van geweld en uitsluiting.
Bovendien een groep waar vrouwen weinig van te vrezen hebben.
Paradise schreef:
02-04-2026 16:53

Dat lijkt me wat geschikter dan homoseksuele mannen te gebruiken. Een groep die zelf ook last heeft van grensoverschrijdend gedrag en allerlei opmerkingen. En van geweld en uitsluiting.
Heb je gelijk in, Paradise. Sorry.
Ik pas het aan.
ladadieladieda schreef:
02-04-2026 16:58
Heb je gelijk in, Paradise. Sorry.
Ik pas het aan.
Ik vind het wel een zinnige metafoor. Dat van de fysiek sterkere. Dat homo's worden gebruikt hoor ik wel vaker. Dus met enige aanpassing sowieso erg geschikt denk ik.
Meest ‘kleine’ dat mij bij is gebleven waar ik heel lang pissig om ben geweest:

Een vriendje (toen 16) dat ik had, had een broertje dat een jaar jonger was. Dat broertje was al ontmaagd en dat vond hij ergens heel erg dat hij dus ‘achter’ liep. Tig keer hinten hoe graag hij seks wou. En toen dacht hij te kunnen chanteren met het anders uit te maken. Ik was net vijftien toen. Gelukkig was mijn trots (of ego) altijd groter dan andere zaken (zoals uitgemaakt worden voor ‘ijskonijn’ oid). En had (heb) ik de neiging om gelijk voor overkill te gaan als ik geraakt word. Dus zei ik dat hij een beetje een triest figuur was als hij dacht dat hij zo’n lekkere vent was dat meiden alles in hun wanhoop zouden doen om hem maar vast te houden. Toen werd hij kwaad, schold ik hem uit en kwam zijn broertje op het gekrakeel af. Het broertje heeft mij uiteindelijk achterop zijn fiets naar huis gebracht :-).
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Paradise schreef:
02-04-2026 16:53

Ik begrijp je punt, maar het probleem met fictieve figuren is dat je er daarmee weer iets onzinnigs van maakt dat mannen niet serieus hoeven nemen.

Mannen zien alleen andere mannen als volwaardige personen.

Grensoverschrijdende mannen van welke geaardheid dan ook zijn voor alle mensen en kinderen een probleem, maar het minst vaak voor hetero volwassen mannen.

Maar je hebt gelijk dat je de geaardheid niet hoeft te noemen. Je zou het in de voorbeelden wellicht een seksbeluste man kunnen noemen met hetzelfde effect.
LemoosGaatDoor schreef:
02-04-2026 17:02
Meest ‘kleine’ dat mij bij is gebleven waar ik heel lang pissig om ben geweest:

Een vriendje (toen 16) dat ik had, had een broertje dat een jaar jonger was. Dat broertje was al ontmaagd en dat vond hij ergens heel erg dat hij dus ‘achter’ liep. Tig keer hinten hoe graag hij seks wou. En toen dacht hij te kunnen chanteren met het anders uit te maken. Ik was net vijftien toen. Gelukkig was mijn trots (of ego) altijd groter dan andere zaken (zoals uitgemaakt worden voor ‘ijskonijn’ oid). En had (heb) ik de neiging om gelijk voor overkill te gaan als ik geraakt word. Dus zei ik dat hij een beetje een triest figuur was als hij dacht dat hij zo’n lekkere vent was dat meiden alles in hun wanhoop zouden doen om hem maar vast te houden. Toen werd hij kwaad, schold ik hem uit en kwam zijn broertje op het gekrakeel af. Het broertje heeft mij uiteindelijk achterop zijn fiets naar huis gebracht :-).
Tjonge, wat een zielig figuur inderdaad. Zo had ik trouwens ook kunnen reageren. Ik vraag me dan altijd af waar zo'n verschil tussen twee broers voorkomt, zijn het dan sociale vaardigheden?
Dropdrop schreef:
02-04-2026 17:05
Ik begrijp je punt, maar het probleem met fictieve figuren is dat je er daarmee weer iets onzinnigs van maakt dat mannen niet serieus hoeven nemen.

Mannen zien alleen andere mannen als volwaardige personen.

Grensoverschrijdende mannen van welke geaardheid dan ook zijn voor alle mensen en kinderen een probleem, maar het minst vaak voor hetero volwassen mannen.

Maar je hebt gelijk dat je de geaardheid niet hoeft te noemen. Je zou het in de voorbeelden wellicht een seksbeluste man kunnen noemen met hetzelfde effect.
Ik weet niet of alle mannen ook homoseksuele mannen als volwaardige personen zien eigenlijk.

En ik vond het beeld dat Pannekoek opriep geloofwaardig. Maar hij beheerst de kunst van het vertellen natuurlijk.

Wat ik krachtig vond aan het gebruik van orks is dat hij benoemd dat deze twee keer zo sterk zijn dan mannen. En dat is de situatie waar vrouwen soms ook in zitten.
Een seksbeluste man is nog steeds gewoon een man. Met een soortgelijke fysieke kracht. En om het metafoor van kracht te voorzien moet de seksbeluste man in kwestie alsnog op mannen vallen. Dan wordt dus alsnog een homoseksuele man gebruikt.
paradise wijzigde dit bericht op 02-04-2026 17:15
6.77% gewijzigd
Okernoot schreef:
02-04-2026 17:09
Tjonge, wat een zielig figuur inderdaad. Zo had ik trouwens ook kunnen reageren. Ik vraag me dan altijd af waar zo'n verschil tussen twee broers voorkomt, zijn het dan sociale vaardigheden?
Ik denk dat zijn broertje qua karakter veel aardiger was. Of gewoon echt oprecht verliefd op zijn vriendinnetje (dus ook beschermend naar haar). Het broertje was in ieder geval veel zorgzamer en meer een gentleman. Wie zou de kersverse ex van zijn broer achterop de fiets vijf km verderop gaan afzetten? Mijn ex-vriendje was niet verliefd op mij denk ik. Die wilde alleen seks en was alleen gefocust op seks krijgen.

Jaren en jaren later heeft hij daar wel zijn excuses voor aangeboden. Ik vroeg hem of hij toevallig dochters had. Ja drie. En toen kon ik het niet laten om nog te sneren ‘Ja, dan ga je daar wellicht anders naar kijken, naar hoe jij vroeger was’.

Aanvulling: ik was toen wel helemaal klaar met die wanna be bad boys. Na de actie van het broertje dacht ik: ‘Ik wil gewoon ook een lieve jongen. Eentje die mijn haren bijeen houdt als ik lig te kotsen boven een toilet. Een gentleman’. En toen liep ik een maand later mijn man tegen het lijf en dat is ook een gentleman. Lekker rustig, betrouwbaar, zorgzaam en charmant.
lemoosgaatdoor wijzigde dit bericht op 02-04-2026 17:21
16.76% gewijzigd
LemoosGaatDoor schreef:
02-04-2026 17:15
Ik denk dat zijn broertje qua karakter veel aardiger was. Of gewoon echt oprecht verliefd op zijn vriendinnetje (dus ook beschermend naar haar). Het broertje was in ieder geval veel zorgzamer en meer een gentleman. Wie zou de kersverse ex van zijn broer achterop de fiets vijf km verderop gaan afzetten? Mijn ex-vriendje was niet verliefd op mij denk ik. Die wilde alleen seks en was alleen gefocust op seks krijgen.

Jaren en jaren later heeft hij daar wel zijn excuses voor aangeboden. Ik vroeg hem of hij toevallig dochters had. Ja drie. En toen kon ik het niet laten om nog te sneren ‘Ja, dan ga je daar wellicht anders naar kijken, naar hoe jij vroeger was’.
Poeh, wel complimenten voor het zelfinzicht, dat komt bij velen laat en bij sommigen nooit.
Okernoot schreef:
02-04-2026 17:18
Poeh, wel complimenten voor het zelfinzicht, dat komt bij velen laat en bij sommigen nooit.
Het welbekende ‘het doet ze wat pas als je ze confronteert met het feit dat iedere vrouw ook iemands (klein)dochter, zus, zusje, nicht, vriendin, tante is’. Hetzelfde als dat je veel minder te maken krijgt met opmerkingen of rare handjes die langs je rug of heupen glijden als je in het gezelschap van een andere man bent, ongeacht jouw connectie met je mannelijke gezelschap.
LemoosGaatDoor schreef:
02-04-2026 17:24
Het welbekende ‘het doet ze wat pas als je ze confronteert met het feit dat iedere vrouw ook iemands (klein)dochter, zus, zusje, nicht, vriendin, tante is’. Hetzelfde als dat je veel minder te maken krijgt met opmerkingen of rare handjes die langs je rug of heupen glijden als je in het gezelschap van een andere man bent, ongeacht jouw connectie met je mannelijke gezelschap.
Dat precies, ja. Mijn uitgaansleven speelde zich vooral in drukke/volle kroegen af en ik heb echt heel veel armpjes en handjes gevoeld, zowel actief als passief.

Als ik duidelijk daar met een man in de massa liep was het minder, of erger: na het aanraken even dat handje verontschuldigend naar de andere man opsteken.
LemoosGaatDoor schreef:
02-04-2026 17:24
Hetzelfde als dat je veel minder te maken krijgt met opmerkingen of rare handjes die langs je rug of heupen glijden als je in het gezelschap van een andere man bent, ongeacht jouw connectie met je mannelijke gezelschap.
Ja dus zelfs de illusie dat je een andere man zijn bezit bent, zorgt er al voor dat je grenzen wel gerespecteerd kunnen worden.

En iedere vrouw weet dat.

Ik denk dat het belangrijk is om al het grensoverschrijdende gedrag te problematiseren, omdat de kleine en de grote uitingen ervan van dezelfde bron komen: vrouwen zijn geen volwaardige personen.

Als een man daadwerkelijk een vrouw als zijn gelijke zag en zich realiseerde dat de verkrachting die hij pleegt, hetzelfde is als wanneer hij zelf verkracht wordt. Dan geloof ik dat er een stuk minder verkrachtingen zouden plaatsvinden.
Dropdrop schreef:
02-04-2026 17:41
Ja dus zelfs de illusie dat je een andere man zijn bezit bent, zorgt er al voor dat je grenzen wel gerespecteerd kunnen worden.

En iedere vrouw weet dat.

Ik denk dat het belangrijk is om al het grensoverschrijdende gedrag te problematiseren, omdat de kleine en de grote uitingen ervan van dezelfde bron komen: vrouwen zijn geen volwaardige personen.

Als een man daadwerkelijk een vrouw als zijn gelijke zag en zich realiseerde dat de verkrachting die hij pleegt, hetzelfde is als wanneer hij zelf verkracht wordt. Dan geloof ik dat er een stuk minder verkrachtingen zouden plaatsvinden.
Maar dan wel door een homoseksuele man. Want wauw, verkracht worden door een vrouw… dat willen ze wel!
ladadieladieda schreef:
02-04-2026 18:06
Maar dan wel door een homoseksuele man. Want wauw, verkracht worden door een vrouw… dat willen ze wel!
Een behoorlijk aantal mannen willen misschien seks met een dominante vrouw, maar er zijn maar weinig mannen (mensen) die door een fysiek sterkere wie dan ook gedwongen gepenetreerd willen worden.

Dan heet het ook meteen geen verkrachting meer. Het zit al in de betekenis besloten: verkrachting is het gedwongen of ongewenste seksueel binnendringen van het lichaam van een ander.

Als het gewenst is, is het geen verkrachting.
dropdrop wijzigde dit bericht op 02-04-2026 18:29
23.34% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven