Twee leerlingen overleden

03-04-2026 10:05 95 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.ad.nl/binnenland/grote-scho ... ?slug_rd=1

Dit verhaal laat me maar niet los.

Twee leerlingen die twee dagen na elkaar zelfmoord hebben gepleegd. Veel gefilmd en op sociale media gezet. Ik vind het zo heftig!

Op sociale media gaan/gingen ook allerlei filmpjes rond (volgens zeggen, ik heb het zelf niet gezien). Mijn zoon heeft wel de foto gezien van een van de slachtoffers. Dit wordt door jongeren onderling ook gedeeld.

Maar hoe ga je hier nou mee om als ouder? Waar gaat dit heen als samenleving als dit soort dingen gewoon worden gedeeld op sociale media? Zou een verbod helpen, of is het vechten tegen de bierkaai?
auroraatje wijzigde dit bericht op 03-04-2026 11:33
7.14% gewijzigd
Wat zit iedereen hier op TO in te hakken. Nergens voor nodig.
auroraatje schreef:
03-04-2026 10:05
Zou een verbod helpen, of is het vechten tegen de bierkaai?
.
Er is een verbod in de maak op het maken en verspreiden van dit soort beelden. Het ligt al in de kamer voor goedkeuring.
Niet geschoten is altijd mis
Voor ouders zou er eventueel nog een ouderavond kunnen komen, maar geen idee of deze school dat doet.

Eerlijk met je zoon praten, open staan voor zijn gevoelens en bij moeilijkheden contact zoeken met eerdergenoemde instanties. Ik denk dat je dan al heel ver komt.
rabarbara wijzigde dit bericht op 03-04-2026 13:10
57.02% gewijzigd
Si abra la puerta hay lobos.
Ik vind dat er een verbod moet komen op het maken en verspreiden van dergelijke beelden. Er zouden flinke straffen uitgedeeld moeten worden wanneer mensen zich zo verlagen.
Personen die hiervan beelden maken zijn niet goed bij hun hoofd; of het nu jongeren zijn of volwassenen. Ik vind het vreselijk wat daar gebeurd is. Achterlijk tuig van de bovenste richel. in zwermen kwamen die idioten naar de plaatsen toe waar de omgekomen tieners lagen. Knettergek.
Op het maken zal geen verbod komen. Sterker nog, de politie gebruikt filmpjes van omstanders vaak.
Sebedeüs schreef:
03-04-2026 13:07
Op het maken zal geen verbod komen. Sterker nog, de politie gebruikt filmpjes van omstanders vaak.
Maar dan niet van slachtoffers, gaat dan om de daders.
Wij wonen in de omgeving. Kind (brugklasser) zit niet op betreffende school. Wel aan kind gevraagd of ze er iets over gehoord of gezien heeft. Gevraagd om als ze wel iets ziet dat te melden bij ons en dat het niet netjes is zoiets en bijv autoongelukken te filmen. Ook gesprekken over challenges die gevaarlijk zijn, whatsapp kanalen etcetera met kind.

Spreek met je kind, zorg ervoor dat je kind zich veilig voelt om naar je toe te komen als er iets is.
[....]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-04-2026 20:13
Reden: ongepast
0.00% gewijzigd
Hopelijk is er nog wat terug te halen bij snapchat en dan heb ik het niet over de gemaakte beelden.
Queenie_70 schreef:
03-04-2026 13:32
Maar (...)?
Dit is niet het topic om te trollen. Ksst.
Sebedeüs schreef:
03-04-2026 13:07
Het gaat inderdaad om het publiceren van filmpjes zonder dat de slachtoffers geblurred zijn.
Ik vraag me af of het te handhaven is. Journalisten doen dit voor hun werk; ongelukken fotograferen/filmen (zonder slachtoffer in beeld uiteraard). Dat is hun beroep, dat kun je niet verbieden. Tegelijkertijd is journalist geen beschermd beroep dus kan alsnog iedereen als 'journalist' bij een ongeluk staan filmen/fotograferen.
Queenie_70 schreef:
03-04-2026 13:32
Maar hebben die 2 dan zelf filmpjes gemaakt over hun eigen zelfdoding en dat verspreid?
Wat denk je zelf???? :facepalm:
Frankly my dear, I don"t give a damn
Frost schreef:
03-04-2026 14:49
Ik vraag me af of het te handhaven is. Journalisten doen dit voor hun werk; ongelukken fotograferen/filmen (zonder slachtoffer in beeld uiteraard). Dat is hun beroep, dat kun je niet verbieden. Tegelijkertijd is journalist geen beschermd beroep dus kan alsnog iedereen als 'journalist' bij een ongeluk staan filmen/fotograferen.
De discussie gaat over het filmen van slachtoffers, dus niet een foto in de krant van een auto in de kreukels.
Frost schreef:
03-04-2026 14:49
Dat is ook niet de bedoeling, het gaat om een verbod op het publiceren van herkenbare slachtofferbeelden.

Dus het maken wordt niet verboden, het delen met de politie wordt niet verboden, en het publiceren van beelden van een ongeluk waarbij een slachtoffer niet (herkenbaar) in beeld is ook niet.
Wat ik ook zo apart vind, is dat ik op mijn FB ongwvraagd geconfronteerd wordt met in memoriam-filmpjes over de 16-jarige jongen.
calvijn1 schreef:
03-04-2026 15:32
Wat ik ook zo apart vind, is dat ik op mijn FB ongwvraagd geconfronteerd wordt met in memoriam-filmpjes over de 16-jarige jongen.
Als mensen hun profiel op "openbare maker" gezet hebben, dan komen hun filmpjes ook langs op je tijdlijn.
Okernoot schreef:
03-04-2026 15:20
Dat is ook niet de bedoeling, het gaat om een verbod op het publiceren van herkenbare slachtofferbeelden.

Dus het maken wordt niet verboden, het delen met de politie wordt niet verboden, en het publiceren van beelden van een ongeluk waarbij een slachtoffer niet (herkenbaar) in beeld is ook niet.
Helder, was me niet duidelijk. Ik dacht dat het verbod ging over het uberhaupt filmen/fotograferen & publiceren van ongevallen.
Rabarbara schreef:
03-04-2026 15:41
Als mensen hun profiel op "openbare maker" gezet hebben, dan komen hun filmpjes ook langs op je tijdlijn.
Ook als ik er niet om "gevraagd" heb?
Frost schreef:
03-04-2026 15:49
Helder, was me niet duidelijk. Ik dacht dat het verbod ging over het uberhaupt filmen/fotograferen & publiceren van ongevallen.
Gelukkig niet.. dan zou niemand meer een misdrijf durven filmen en zouden alle particuliere deurbelcamera's eraf kunnen ;-)
calvijn1 schreef:
03-04-2026 15:50
Ik krijg al tijden meer ongevraagd spul op m'n FB dan mensen/pagina's die ik volg.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
calvijn1 schreef:
Ja. Ik zie de meest random shit de afgelopen maanden.
calvijn1 schreef:
Ja. Ik kreeg een poos lang alleen maar Vlaamse rouwberichten. Ik heb geen idee waarom, ik woon ver weg van Vlaanderen en ik heb geen bijzondere affiniteit met overlijdensadvertenties.
dweedledee schreef:
03-04-2026 11:54
Wat zit iedereen hier op TO in te hakken. Nergens voor nodig.
Helemaal eens. Wat een rare reacties zeg.
Vreselijke situatie.

In onze omgeving recent ook een zelfdoding van een jonge van 15. Wat een impact. Wij kenden deze jongen privé van een vereniging en de middelbare school. Was de eerste keer dat ik dat meemaakte van iemand van die leeftijd.
De impact op de omgeving was enorm. Ben er zelf ruim een week door van slag geweest en al die leerlingen op de uitvaart….. :( zoveel verdriet. Kan er nog niet met droge ogen aan terugdenken.
Moet er niet aan denken dat er beelden rondgaan van zo iets, misselijkmakend en zo pijnlijk voor de nabestaanden.

Ik las dat er elke maand een klas aan jongeren van die leeftijd overlijdt door zelfdoding. Ik wist niet dat dat aantal zo ongelofelijk hoog was.

En nu dan 2 jongeren vlak achter elkaar op 1 school….. Hoe bizar kan het zijn. Als ik zo’n artikel lees vraag ik me wel van alles af; waren het vrienden, is het toeval, speelde er iets op die school wat leerlingen hiertoe aanzet en “hoezo gefilmd, hoe dan”???. Allemaal vragen waar ik het antwoord niet op hoef te weten, want dat gaat mij niets aan, maar dit soort berichten raken mij ook merk ik. Arme, arme ouders. Je ergste nachtmerrie.

Ik snap helemaal TO dat dit je bezighoudt, herkenbaar. De impact van dit soort gebeurtenissen is enorm!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven