Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
vrijdag 3 april 2026 om 19:25
Ik zou me aan jou ergeren.ladadieladieda schreef: ↑03-04-2026 17:41Zo rete-irritant![]()
Dan zeggen we bijvoorbeeld van 'laten we rond 4 uur weggaan.' voor mij is 4 uur dan het teken om nog even in de spiegel te kijken, droger uitzetten, schoenen pakken, nog even naar de wc en kijken of de hond nog water heeft. Mijn man is om 4 uur klaar om in de auto te stappen, en dat doet hij dan ook. Ik vind dat zo ongeduldig! Ondertussen weet hij het, dus blijf gewoon lekker zitten, controleer de droger en het water van de hond, dan zijn we samen om 5 over 4 klaar. Nu is het kwart over 4, omdat ik nog naar de zolder ren, ondertussen over een natte handdoek op de trap struikel (grrrr pubers) en dan vervolgens besluit om toch maar de wasmachine aan te zetten. Als ik dan om kwart over de auto instap, helemaal verhit, dan moet hij niet bijdehand gaan doen.
Hoe moeilijk is het om om 4 uur klaar te zijn?
Maar goed, dat zit em natuurlijk al in dat 'rond 4 uur'. Dat betekent niet voor iedereen hetzelfde.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
vrijdag 3 april 2026 om 19:27
Maar is dat een onzinnige ergernis? Anders is het offtopic.puck-en-hans schreef: ↑03-04-2026 18:20Ik ervaar een groeiende ergernis nu na 2 of 3 bladzijden geneuzel over taaldingetjes.
vrijdag 3 april 2026 om 19:44
vrijdag 3 april 2026 om 19:56
Ach die goede oude tijd. Dan had de Action zomaar de Aksie geheten
vrijdag 3 april 2026 om 19:59
Ja of zo i zoMajadeB schreef: ↑02-04-2026 14:18Bij mij ook maar als je de juiste schrijfwijze niet kent denk ik dat het niet zou opvallen, zeker in een zin niet. Tenzij je enorm duidelijk ABN articuleert.
Of bij leenwoorden als sowieso, hoeveel dat fout wordt geschreven, wat ik wel snap als je 'logisch 'redeneert omdat het woord so niet bestaat in het Nederlands, maken ze er zowiezo van.
Of als je een Franse inslag hebt zeauwiezeauw. Ofsow.
vrijdag 3 april 2026 om 20:41
Arjen
vrijdag 3 april 2026 om 20:51
Aaaaaiskoud spraakwater lest de dorst
Ars longa, vita brevis
vrijdag 3 april 2026 om 20:54
Alles is nog mogelijkAnna75 schreef: ↑03-04-2026 20:51Aaaaaiskoud spraakwater lest de dorst. Tweehonderd jaar geleden was de Randstad ook al hot & happening, daarom werd dat dialect ABN. Maar de afgelopen jaren zijn er tal van succesvolle Brabo's. Als dat toen zo was geweest, hadden we misschien wel de aai en zachte g als standaard gehad.
vrijdag 3 april 2026 om 20:55
Schuldig! Ik bedoelde dat grappig.
vrijdag 3 april 2026 om 21:15
Aai aai aai en we zijn zo blaai. Denk dat Brabants nooit ABN zal of had geworre.Anna75 schreef: ↑03-04-2026 20:51Aaaaaiskoud spraakwater lest de dorst. Tweehonderd jaar geleden was de Randstad ook al hot & happening, daarom werd dat dialect ABN. Maar de afgelopen jaren zijn er tal van succesvolle Brabo's. Als dat toen zo was geweest, hadden we misschien wel de aai en zachte g als standaard gehad.
En ABN bestaat niet meer. Is ooit uit Haarlem gekomen als ik me niet vergis. Maar bestaat toch niet meer.
vrijdag 3 april 2026 om 21:43
Wicht, dat wist ik ja nait
Ik heb het even opgezocht en de term 'Algemeen Beschaafd Nederlands' bestaat inderdaad niet meer want dan lijkt het net of alle andere dialecten onbeschaafd zijn.
Ars longa, vita brevis
vrijdag 3 april 2026 om 22:04
Dat er in Haarlem het ABN-st werd gesproken leerde ik als kind. Apetrots was ik, hoewel ik ook mensen kende die zeker geen ABN spraken. Plat Haarlems bestaat ook.
ABN = AN nu.
vrijdag 3 april 2026 om 22:10
Ik ben blaai dat ik je snap met je 'wicht' ik ben van origine een limbo maar ben een ABN-er geworden. Wicht klinkt niet zo positief hierzo
vrijdag 3 april 2026 om 22:12
vrijdag 3 april 2026 om 22:23
Het ligt aan de context:
Wat ist ja ook n dom wicht: negatief.
Ha moi, wicht: positief.
Maar wie doet er nou negatief tegen MajadeBaaaaaaiii? Dat kin ja hailemoal nait.
Ars longa, vita brevis
vrijdag 3 april 2026 om 23:21
Nee met sj. Maar er werd gezegd dat het uitspreken met 'shhh' een 'nieuwe' klank was en dat begreep ik niet. Dus daarom dacht ik dat er niet sj bedoeld werd.
Want ik spreek Chinees hetzelfde uit als shampoo en show.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in