Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
zondag 5 april 2026 om 10:40
juliet64 schreef: ↑05-04-2026 10:36het wordt steeds gekker. Ik heb hier niemand gelezen die 'helemaal flipt' als iemand anders je iets goeds toewenst hoor. Ik heb hooguit gezegd dat ik het irritant vind. Niemand zal ook maar iets aan me merken. En dat 'iets goeds' toewensen vind ik ook schromelijk overdreven. Het is een obligate (en wat mij betreft irritante) gewoonte.
Ik zei ook niet dat jij helemaal flipte toch?
En verder weet ik niet wat je een ander wel mag wensen. Mag je iemand wel goedmorgen zeggen? Of als je weg gaat wel een prettig weekend wensen?
Ik vraag het maar even, want als eetsmakelijk en gezondheid al irritant is, dan denk ik dat mensen zelf een probleem hebben.
zondag 5 april 2026 om 10:43
Nouja, ik heb de discussie blijkbaar aangezwengeld, want je reageerde in eerste instantie op mij. En verder heb ik hier ook niemand gezien die helemaal uit zijn dak ging bij een gezondheidswens. Maar goed, ik ben er wel weer klaar mee. Ik wens je een hele fijne eerste Paasdag!Amarens schreef: ↑05-04-2026 10:40Ik zei ook niet dat jij helemaal flipte toch?
En verder weet ik niet wat je een ander wel mag wensen. Mag je iemand wel goedmorgen zeggen? Of als je weg gaat wel een prettig weekend wensen?
Ik vraag het maar even, want als eetsmakelijk en gezondheid al irritant is, dan denk ik dat mensen zelf een probleem hebben.
Nothing happens for a reason
zondag 5 april 2026 om 10:43
Dit is ook iets waar ik me aan erger: dat mensen roepen dat iets kennelijk niet meer mag tegenwoordig.Amarens schreef: ↑05-04-2026 10:31Ja, daar moet ik inderdaadomlachen als een ander je iets goeds toewenst en je flipt daar helemaal om.
Als ik een winkel binnenkom of op mijn werk verschijn, zeg ik goedemorgen. Of als ik weg ga, wens ik ze nog een prettige dag.
Maar dat mag kennelijk niet meer.
Ik denk dat de wereld een stuk gezelliger wordt als je zulke dingen niet meer mat zeggen.![]()
Niemand flipt hier. En over groeten had ik het nadrukkelijk niet.
Maar houd er rekening mee dat niet iedereen je verdere gelukswensen niet waardeert. En dat een ander er recht op heeft hier nukkig op te reageren.
zondag 5 april 2026 om 10:44
juliet64 schreef: ↑05-04-2026 10:43Nouja, ik heb de discussie blijkbaar aangezwengeld, want je reageerde in eerste instantie op mij. En verder heb ik hier ook niemand gezien die helemaal uit zijn dak ging bij een gezondheidswens. Maar goed, ik ben er wel weer klaar mee. Ik wens je een hele fijne eerste Paasdag!
Nee, ik reageerde op iemand die zei dat een ander helemaal chagarijnig werd toen ze diegene gezondheid toewenste. Het ging dus niet over jou, maar jij voelt je kennelijk aangesproken.
zondag 5 april 2026 om 10:45
Paradise schreef: ↑05-04-2026 10:43Dit is ook iets waar ik me aan erger: dat mensen roepen dat iets kennelijk niet meer mag tegenwoordig.
Niemand flipt hier. En over groeten had ik het nadrukkelijk niet.
Maar houd er rekening mee dat niet iedereen je verdere gelukswensen niet waardeert. En dat een ander er recht op heeft hier nukkig op te reageren.
Ik hou daar echt geen rekening mee. Ik vind het heel normaal dat als iemand ziek is, je beterschap zegt. Of eetsmakelijk als je gaat beginnen met eten. Of prettig weekend als iemand weekend heeft.
Dat jij daar niet tegen kan, betekent niet dat een ander dat niet meer mag zeggen, zulke normale omgangsvormen. Het wordt steeds gekker.
zondag 5 april 2026 om 10:47
Een probleem nog wel.Amarens schreef: ↑05-04-2026 10:40Ik zei ook niet dat jij helemaal flipte toch?
Beatrijs Ritsema had daar ook ooit een vraag over.
De vraagsteller:
"Ik stoor mij aan mensen die bij niezen altijd ‘Gezondheid!’ zeggen en hiermee aandacht vestigen op deze fysieke reflex."
Beatrijs Ritsema:
"Wie ‘Gezondheid!’ na een nies zegt, reikt een verbaal zakdoekje aan. De kreet kan beter achterwege blijven, omdat niezen niet als communicatie is bedoeld en dus ook geen reactie nodig heeft. ‘Gezondheid!’ zeggen is een onuitroeibaar cliché, dat net als de vreugdeloze aansporing ‘Eet smakelijk’ helemaal nergens goed voor is."
zondag 5 april 2026 om 10:48
Ik vind het normaal om wel rekening te houden met wat anderen prettig vinden. Zeker als het wildvreemden zijn. En zeker als het de publieke ruimte is.Amarens schreef: ↑05-04-2026 10:45Ik hou daar echt geen rekening mee. Ik vind het heel normaal dat als iemand ziek is, je beterschap zegt. Of eetsmakelijk als je gaat beginnen met eten. Of prettig weekend als iemand weekend heeft.
Dat jij daar niet tegen kan, betekent niet dat een ander dat niet meer mag zeggen, zulke normale omgangsvormen. Het wordt steeds gekker.
Je draait de zaken op een rare manier om.
En het wordt steeds gekker? Die irritatie is niet nieuw.
zondag 5 april 2026 om 10:50
Prima hoor. Je hebt helemaal gelijk. Ik zal nooit meer iemand een prettig weekend toewensen en ook iemand geen beterschap meer toewensen. En als iemandvakantie heeft zeg ik ook geen prettige vakantie meer.
Dankjewel voor dit inzicht.
zondag 5 april 2026 om 10:50
Zo had ik laatst een rare situatie in het ziekenhuis. De lift stond vrij vol, ik kwam er als laatste bij en er stond een wat oudere man voor de knoppen.
De deuren gingen dicht maar ik had nog niet op het knopje kunnen drukken. Dus ik zeg dat tegen die man.
Gaat ie heel theatraal opzij, zo van 'oei oei' met handgebaren. Kijk mij eens leuk opzij gaan voor die mevrouw.
Man, ik kom daar om een ernstig zieke te bezoeken. Heb hem heel hard en chagrijnig genegeerd. Een beetje raar semi-grappig doen tegen een onbekende in een ziekenhuis, wat denken dat soort mensen?
Edit: ik doel hiermee dus niet op mensen die je een fijn weekend wensen. Dat vind ik normaal.
Dit was ongepast en raar.
De deuren gingen dicht maar ik had nog niet op het knopje kunnen drukken. Dus ik zeg dat tegen die man.
Gaat ie heel theatraal opzij, zo van 'oei oei' met handgebaren. Kijk mij eens leuk opzij gaan voor die mevrouw.
Man, ik kom daar om een ernstig zieke te bezoeken. Heb hem heel hard en chagrijnig genegeerd. Een beetje raar semi-grappig doen tegen een onbekende in een ziekenhuis, wat denken dat soort mensen?
Edit: ik doel hiermee dus niet op mensen die je een fijn weekend wensen. Dat vind ik normaal.
boudica wijzigde dit bericht op 05-04-2026 10:53
9.73% gewijzigd
Het is wat het is.
zondag 5 april 2026 om 10:51
Ik had toch al meermaals gezegd dat ik het niet over groeten had?
Maak je overal zo'n slapstick van in het leven?
En iemand die niest, is vaak niet ziek.
En in een restaurant zegt de bediening ook geen eet smakelijk. Het is niet netjes zelfs in dat geval.
Ik heb het idee dat jouw wensen ook niet het resultaat zijn van vriendelijkheid, maar van het opdringen van jouw gewoontes.
zondag 5 april 2026 om 10:54
Ik ben idd al vaker niet meer naar een afspraak gegaan. En ben ook al zonder mijn man gegaan.
Kreeg ik n 20 minuten (tel daarbij op de 30 minuten die ik al thuis had gewacht) een telefoontje, waar ik was?
Nou, al bij ruud en margo.
Nou, helemaal pussig was hij.
Gelukkig kennen ruus en margo hem langer.
Ze zeggen altijd: die komt nog eens te laat op zijn eigen begrafenis.
Kreeg ik n 20 minuten (tel daarbij op de 30 minuten die ik al thuis had gewacht) een telefoontje, waar ik was?
de wereld wacht om ontdekt te worden
zondag 5 april 2026 om 10:55
Vroeger zat er een hele betekenis achter, nu is het vooral een beleefdheidsvorm.Paradise schreef: ↑05-04-2026 10:51Ik had toch al meermaals gezegd dat ik het niet over groeten had?
Maak je overal zo'n slapstick van in het leven?
En iemand die niest, is vaak niet ziek.
En in een restaurant zegt de bediening ook geen eet smakelijk. Het is niet netjes zelfs in dat geval.
Ik heb het idee dat jouw wensen ook niet het resultaat zijn van vriendelijkheid, maar van het opdringen van jouw gewoontes.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
zondag 5 april 2026 om 10:55
thanx schreef: ↑05-04-2026 10:54Ik ben idd al vaker niet meer naar een afspraak gegaan. En ben ook al zonder mijn man gegaan.
Inderdaad, dat zou ik ook doen, hij kan kennelijk toch niet op tijd komen.
Komt jouw man wel op tijd op belangrijke afgspraken zoals tandarts of werk?
zondag 5 april 2026 om 11:00
Ja.
Ik heb het idee dat sommige mensen als kind extra gedrild zijn in beleefdheidsvormen.
Een aantal beleefdheidsvormen vind ik belangrijk en onmisbaar. Zoals iemand aankijken. Dankjewel zeggen. Groeten. Of iemand voor laten gaan. Ruimte maken voor een ander. Niet staren.
Maar die dingen waar het nu over gaat(eet smakelijk en gezondheid) zijn niet onmisbaar of belangrijk.
Het valt me ook op dat lang niet iedereen eet smakelijk of gezondheid roept. Het zijn altijd maar een paar van die getrainde robots.
zondag 5 april 2026 om 11:01
Dan ben ik er ook 1, fijn om te weten.Paradise schreef: ↑05-04-2026 11:00Ja.
Ik heb het idee dat sommige mensen als kind extra gedrild zijn in beleefdheidsvormen.
Een aantal beleefdheidsvormen vind ik belangrijk en onmisbaar. Zoals iemand aankijken. Dankjewel zeggen. Groeten. Of iemand voor laten gaan. Ruimte maken voor een ander. Niet staren.
Maar die dingen waar het nu over gaat(eet smakelijk en gezondheid) zijn niet onmisbaar of belangrijk.
Het valt me ook op dat lang niet iedereen eet smakelijk of gezondheid roept. Het zijn altijd maar een paar van die getrainde robots.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
zondag 5 april 2026 om 11:03
Ik kom uit Brabant en wil ons niet allemaal over 1 kam scheren, maar het Brabants kwartiertje bestaat hier echt. Het is doodnormaal om een kwartier later bij vrienden aan te komen.
Er is wel een verschil met officiële afspraken, daar moet je op tijd komen.
Maar bij vrienden is de precieze tijd op de klok minder van belang. 'Om 11 uur' wordt automatisch gezien als 'ergens tussen 11 en half 12'. Meestal vertrek ik pas om 11 uur van huis als ik om 11 uur heb afgesproken
Er is wel een verschil met officiële afspraken, daar moet je op tijd komen.
Maar bij vrienden is de precieze tijd op de klok minder van belang. 'Om 11 uur' wordt automatisch gezien als 'ergens tussen 11 en half 12'. Meestal vertrek ik pas om 11 uur van huis als ik om 11 uur heb afgesproken
Het is wat het is.
zondag 5 april 2026 om 11:03
Ze zit idd op het randje.
Ik erger me dood aan hoe kim feenstra praat.
Ze zit momenteel in roadtrippers vips, maar wat een stem zeg! Vreselijk.
De vrouw van mijn broer praat alles in dezelfde toon, aan een stuk door. Punten en komma's kent ze niet.
Niet te volgen die gesprekken. Ik dwaal altijd af.
Een collega die in emails ellelange zinnen maakt.
Zonder punten en komma's. Waardoor de zinnen echt raar overkomen. Soms zelfs niet dat zeggen wat ze bedoeld.
Dan vraagt ze mij om na te lezen. Praat er de hele tijd doorheen en als ik dan zeg; hier een punt, daar een komma, daar een weetikveel, dan geeft ze als antwoord: oh, nou, ik vind het wel duidelijk.
Vraag mij dan ook niks!
zondag 5 april 2026 om 11:04
zondag 5 april 2026 om 11:05
Kim Feenstra is slechthorend, dat is de reden van haar aparte stemgeluid.thanx schreef: ↑05-04-2026 11:03Ze zit idd op het randje.
Ik erger me dood aan hoe kim feenstra praat.
Ze zit momenteel in roadtrippers vips, maar wat een stem zeg! Vreselijk.
De vrouw van mijn broer praat alles in dezelfde toon, aan een stuk door. Punten en komma's kent ze niet.
Niet te volgen die gesprekken. Ik dwaal altijd af.
Een collega die in emails ellelange zinnen maakt.
Zonder punten en komma's. Waardoor de zinnen echt raar overkomen. Soms zelfs niet dat zeggen wat ze bedoeld.
Dan vraagt ze mij om na te lezen. Praat er de hele tijd doorheen en als ik dan zeg; hier een punt, daar een komma, daar een weetikveel, dan geeft ze als antwoord: oh, nou, ik vind het wel duidelijk.
Vraag mij dan ook niks!
Jankerd
zondag 5 april 2026 om 11:05
Nee.
Hij vertrekt elke ochtend te laat. Blijkbaar kan dat op zijn werk?
Bij mijn werk iig niet.
En de tandarts vergeet hij de helft van de keren (gelukkig heeft hij nooit iets aan zijn tanden).
zondag 5 april 2026 om 11:07
Kan ik haar geluid nog steeds slecht hebben.
Ik werk met gehandicapten, die smeren b.v. met poep. Ja, ze zijn zwaar gehandicapt. Moet ik datdan leuk vinden? Nee.
zondag 5 april 2026 om 11:10
Nee je hoeft het niet leuk te vinden, maar ze kan er niks aan doen. Jij doet net alsof ze het bewust doet. Nou ja, zo komt het over.
Jankerd
zondag 5 april 2026 om 11:12
Dit is inderdaad erg irritant.Boudica schreef: ↑05-04-2026 10:50Zo had ik laatst een rare situatie in het ziekenhuis. De lift stond vrij vol, ik kwam er als laatste bij en er stond een wat oudere man voor de knoppen.
Niet in een ziekenhuis, maar alsnog vervelend: ik haalde een tijdje geleden koffie bij een tankstation. Bij de automaat. En een medewerker zei tegen mij: 'Zo, even lekker een bakje koffie. Daar knap je van op!'
Zelfde categorie als mensen die quasi grappig aan je vragen: 'Lekke band?', terwijl je met een fiets met lekke band aan het lopen bent.
Die mensen vinden dat vast allemaal heel gezellig. Maar ik word er woedend van.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in