Hulp voor mijn zus

04-04-2026 11:53 153 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben benieuwd of mensen ervaring hebben met een situatie als deze.

Mijn zus (45) woont nog thuis bij mijn vader (70+), maar hij overweegt zijn huis te verkopen. Het onderhoud van de woning wordt hem te veel. Daardoor komt er druk op de woonsituatie. En komt haar situatie ook weer meer naar het oppervlakte.

Mijn zus is een lieve en gevoelige vrouw, maar heeft nooit zelfstandig gewoond en vindt het lastig om daarin stappen te zetten. We merken dat gesprekken hierover vaak vastlopen, omdat het haar veel spanning geeft. Dat is heel sneu want haar beleving is dan heel intens. Er ligt dus geen diagnose. Waar je aan kan denken is: lage emotionele belastbaarheid, gebrek aan zelfredzaamheid/grenzen stellen. Qua emotionele ontwikkeling is zij ook een stuk jonger. Ook is ze snel overprikkeld. Er is door een psycholoog vermoeden autisme uitgesproken maar daar is zij het niet mee eens. Ik heb haar al meerdere keren hulp geboden maar ze wil het niet.

Er zijn in het verleden loopbaan gesprekken geweest of gesprekken met een psycholoog geprobeerd, maar wordt moeilijk volgehouden. Afronden van een studie lukte haar niet, opbouwen van vriendschappen niet en het vasthouden van een baan. Tegelijkertijd maken we ons zorgen of zelfstandig wonen in de huidige vorm haalbaar is. Tot het overlijden van onze moeder heeft ze ook nooit het huishouden gedaan.

We zoeken eigenlijk naar een duurzame oplossing die bij haar past, zonder dat het haar overvraagt. Gesprekken over de toekomst resulteren nu in veel stress en ze kan dit niet aan. Mijn vader gaat emotioneel er aan onderdoor want hij wordt als schuldige aangewezen. Omdat er vaak geexternaliseerd wordt ipv een reflectie.

Zijn er mensen die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt?
Wat hielp bij jullie om wél een doorbraak te krijgen of beweging te creëren? Wij hebben een kleine familie, ze heeft geen partner of kinderen. Het zal voornamelijk op mij aankomen en ik woon 130 km verderop. Ik zou graag voorzichtig met haar willen toewerken aan een duurzame, stressvrije situatie.

Alvast bedankt.
Ballon schreef:
06-04-2026 19:23
Zou t helpen om een makelaar langs te laten komen.
Zodat zus ziet dat het nu daadwerkelijk gaat gebeuren?
Hoeft t huis nog niet direct in de verkoop. ( maar dat heoft zus niet te weten)
Meer om door te laten dringen dat ze actie moet gaan ondernemen? En als ze in de paniek schiet kun je hulp bieden, hulptraject op starten. Maar niet meer laten chanteren door haar. En daarmee blijven uitstellen.

Ik vind dat wel een heel goed idee.
Goed idee van die makelaar.

Ik ken ook een verhaal dat op die van to lijkt. En daar helpt de druk van het kan niet op een andere manier heel goed. Ik weet natuurlijk niet of het in deze situatie ook werkt.
evelien2010 schreef:
06-04-2026 17:59
To ik denk dat het niet vreemd is dat jouw zus met de jaren haar waarheid heeft ontwikkeld. En dat ze vanuit die positie er volledig van overtuigd is voor jouw moeder te moeten zorgen. Ze heeft natuurlijk ook wel door dat haar leven niet gelukt is. Hiermee praat ze al die problemen goed. Ze kon niet zelfstandig worden vanwege moeder (en nu vader). Dan leg je de schuld buiten jezelf en hoef je niet naar je eigen aandeel te kijken. En nu moeder is weggevallen richt haar verhaal zich op vader. Natuurlijk heeft hij geen zorg nodig. Maar zij wel. Ze is voor woonruimte, zorg en toezicht van hem afhankelijk. Wederom schuld buiten zichzelf. En daarnaast heel erg bang voor verandering en stress waar ze vanuit de beperking niet mee om kan gaan.

Dat denk ik ook.

Dat gepraat over kluwengezin kan ik niet zoveel mee. Dan klinkt het net dingen wel goed waren gegaan, zus geen problemen had gehad en een baan en een huis had gehad. Dat geloof ik in deze niet.

Er zijn gewoon mensen bij wie het niet lukt om een baan of huis of relatie te hebben. Deze mensen hadden het leven vast ook liever anders gezien. We kennen allemaal de blinde vlek, en als je nou op bepaalde manieren een beperking hebt, is dat moeilijk, zowel onmogelijk om te zien.

Ik ken ook iemand die veel problemen heeft, en ik geloof niet als zij 'een schop onder de kont' had gekregen, deze problemen niet had gehad.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven