Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 2351 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
apiejapie schreef:
11-04-2026 12:45
Ik vind dat altijd zo smerig. Moet er niet aan denken hoe zij naar het toilet gaan (maar denk er wel aan en kan alleen maar denken hoe onhygiënisch ik dit vind).
En dat blaartrekkende getik van die nagels op het toetsenbord als ze iets moeten typen. Verschrikkelijk.
Graftak!
Afbeelding
Edda schreef:
11-04-2026 13:19
Edda schreef:
Edda schreef:
Wat ben je aan het doen, Bieb? :mrgreen:
Moiren schreef:
11-04-2026 11:33
Er ligt hier meer kattenstront dan hondenpoep. Op straat, in perkjes, echt te goor.
Misschien moet er maar eens een regel komen op dat katten niet naar buiten mogen.
Ik ben voor. Onze voortuin is onaantrekkelijk voor katten gemaakt en niet zoals ik hem wil want toen stonk onze tuin van alle katten stront.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Joppie schreef:
11-04-2026 14:06
Ik ben voor. Onze voortuin is onaantrekkelijk voor katten gemaakt en niet zoals ik hem wil want toen stonk onze tuin van alle katten stront.
Ik ben ook voor, met dien verstande dat ik ervan overtuigd ben dat je ouwe gepokte en gemazelde buitenkatten niet ineens binnen kunt houden. Dus dan zou je moeten beginnen bij de eerstvolgende generatie kittens. Zoiets heb ik een dierenarts ook wel eens horen zeggen trouwens.

Wij hebben het zelf geprobeerd met onze adoptiepoes, maar die was al dik gewend om naar buiten te kunnen en ze kwam bij de overburen vandaan dus ze kende de omgeving ook al op haar duimpje. Nou echt niet dat we die nog binnen hielden hoor. Maar op zich leek het me ideaal: geen risico meer dat poes wordt platgereden, geen poepoverlast in de tuin bij de buren en een stuk prettiger voor de vogeltjes. Nou zijn onze buren toevallig allemaal dol op onze poes en maken ze zich totaal niet druk over een beetje kattenpoep in hun tuin (ja, ik heb ze dat gevraagd), dus dat scheelt alweer.
Graftak!
Helemaal off topic, maar ik heb een aanlooppoes inmiddels al even en die bivakkeert onder 1 boom, inclusief gemaakt hokje en bij boom2 de behoefte. Ik heb dat zand steeds een beetje meer gemengd en nu gaat ze op een vaste plek die ik schoonmaak. Soort tuin kattenbak en minder stank en gedoe.
Wat bedoel je met dat je het zand hebt gemengd, redhead?
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Redhead70* schreef:
11-04-2026 16:23
Helemaal off topic, maar ik heb een aanlooppoes inmiddels al even en die bivakkeert onder 1 boom, inclusief gemaakt hokje en bij boom2 de behoefte. Ik heb dat zand steeds een beetje meer gemengd en nu gaat ze op een vaste plek die ik schoonmaak. Soort tuin kattenbak en minder stank en gedoe.
Goed idee!
Everything is possible for the one who believes.
WoonWens schreef:
11-04-2026 16:24
Wat bedoel je met dat je het zand hebt gemengd, redhead?
Steeds wat meer korrels toegevoegd. Ik ben geen kattenmens maar dat beest, een zwerver, woont hier inmiddels dus ik zorg ervoor. En dan wil ik het ook voor mezelf netjes. Nu is het aanvullen, schepje erdoor en klaar.
Redhead70* schreef:
11-04-2026 16:32
Steeds wat meer korrels toegevoegd. Ik ben geen kattenmens maar dat beest, een zwerver, woont hier inmiddels dus ik zorg ervoor. En dan wil ik het ook voor mezelf netjes. Nu is het aanvullen, schepje erdoor en klaar.
Slim!
Graftak!
Redhead70* schreef:
11-04-2026 16:32
Heel slim. En goede tip. Dank!!!
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Zijn dat gewone kattenbakkorrels Redhead?
Lieneke schreef:
11-04-2026 16:47
Zijn dat gewone kattenbakkorrels Redhead?
Ga ik vanuit ik koop ze bij pets place hier in Spanje. Ze zijn wel met eco certificaat.
Redhead70* schreef:
11-04-2026 16:50
Ga ik vanuit ik koop ze bij pets place hier in Spanje. Ze zijn wel met eco certificaat.

Ah, dat is slim!
Lady*Voldemort schreef:
11-04-2026 16:16
Ik ben ook voor, met dien verstande dat ik ervan overtuigd ben dat je ouwe gepokte en gemazelde buitenkatten niet ineens binnen kunt houden. Dus dan zou je moeten beginnen bij de eerstvolgende generatie kittens. Zoiets heb ik een dierenarts ook wel eens horen zeggen trouwens.

Wij hebben het zelf geprobeerd met onze adoptiepoes, maar die was al dik gewend om naar buiten te kunnen en ze kwam bij de overburen vandaan dus ze kende de omgeving ook al op haar duimpje. Nou echt niet dat we die nog binnen hielden hoor. Maar op zich leek het me ideaal: geen risico meer dat poes wordt platgereden, geen poepoverlast in de tuin bij de buren en een stuk prettiger voor de vogeltjes. Nou zijn onze buren toevallig allemaal dol op onze poes en maken ze zich totaal niet druk over een beetje kattenpoep in hun tuin (ja, ik heb ze dat gevraagd), dus dat scheelt alweer.
Hier poepen de katten zelfs op split en kippengaas.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Blij dat de katten-niet-buitendiscussie onder ONzinnige ergernissen staat. :cat:
Het is wat het is.
Mijn katten schijten op één plekje in onze eigen tuin. Ik weet waar.

Onzinnige ergernis is een man die laf loopt te snurken. Het is heel zacht en hij kan er niks aan doen. Maar het ergert me zo erg dat ik naar zolder ga.
Ik merk dat ik ouderen op een e-bike zonder fietshelm best wel afkeur. Best stom, want voor die bevolkingsgroep is het juist heel fijn dat ze nog mobiel kunnen zijn en lekker zo hun activiteiten hebben.

Ik weet zeker dat het komt omdat ik als fitte dertiger wel een fietshelm draag (ik ben heel bang voor hersenletsel) en helaas in mijn omgeving gezien wat een val voor gevolgen kan hebben voor mensen met een broze gezondheid (concreet: zij hebben het niet overleefd).
Ik heb er nog 1:

Ik kan me heel erg ergeren als mensen "hun" in plaats van "hen" zeggen. Bijvoorbeeld: "Die boeken zijn toch echt van hun." "Ja ik ben de afspraak bij opa en oma niet vergeten, ik ga zo naar hun toe." Het is bijna obsessed. :facepalm:

Laten we maar niet spreken van mensen die "hun" gebruiken in de context van: "Hun hebben dat echt niet gedaan." :biggrin:
Ushuaia schreef:
11-04-2026 20:38
Ik heb er nog 1:

Ik kan me heel erg ergeren als mensen "hun" in plaats van "hen" zeggen. Bijvoorbeeld: "Die boeken zijn toch echt van hun." "Ja ik ben de afspraak bij opa en oma niet vergeten, ik ga zo naar hun toe." Het is bijna obsessed. :facepalm:

Laten we maar niet spreken van mensen die "hun" gebruiken in de context van: "Hun hebben dat echt niet gedaan." :biggrin:
Wat is dit voor Nederlands dan?
Ushuaia schreef:
11-04-2026 20:30
Ik merk dat ik ouderen op een e-bike zonder fietshelm best wel afkeur. Best stom, want voor die bevolkingsgroep is het juist heel fijn dat ze nog mobiel kunnen zijn en lekker zo hun activiteiten hebben.

Ik weet zeker dat het komt omdat ik als fitte dertiger wel een fietshelm draag (ik ben heel bang voor hersenletsel) en helaas in mijn omgeving gezien wat een val voor gevolgen kan hebben voor mensen met een broze gezondheid (concreet: zij hebben het niet overleefd).
Ik erger me juist aan ouwe mensen op een e-bike met een helm. Vooral als ze ook nog van die enorm uitstekende spiegels hebben op hun bolide. Die lui kijken echt helemaal nergens meer naar, want hee ze hebben toch spiegels en een helm.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
11-04-2026 20:43
Ik erger me juist aan ouwe mensen op een e-bike met een helm. Vooral als ze ook nog van die enorm uitstekende spiegels hebben op hun bolide. Die lui kijken echt helemaal nergens meer naar, want hee ze hebben toch spiegels en een helm.
Sowieso, veel oudere mensen op de fiets die rare stunts uithalen. Van de stoep af de straat op zonder te kijken, ook zoiets.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven