Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 2374 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Lieneke schreef:
11-04-2026 12:46
Vingers met zulke lange nagels kun je ook niet normaal praktisch gebruiken. Als iemand met zulke nagels bijvoorbeeld een bladzijde probeert om te slaan, of te appen, dan voel ik ergernis. Die nagels zitten dan zo idioot in de weg! Meestal zijn ze aardig duur en heel tijdelijk en ze mogen natuurlijk niet kapot gaan. Bij elke beweging moet je eraan denken.

Dit is een onzinnige ergernis van me, iemand moet het zelf weten en die doet er niemand kwaad mee.
Lange nagels vind ik onpraktisch,ja soms mooi om naar te kijken (het ontwerp of de kleur). Ze zouden mij ontzettend in de weg zitten en ik ben bang dat ze breken want ik kan soms roekeloos zijn. Ik lak ze wel en vind dat voldoende. Voor de rest moet iedereen het zelf weten. Smaken verschillen. :-]
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
Ik vind het bloedirritant als mensen laten blijken dat ze leeftijd belangrijk vinden. Dat zoiets gevraagd wordt in de medische sector is logisch natuurlijk, maar daarbuiten heb ik liever dat mensen níét naar leeftijd informeren.
Vroeger had ik dat al, naarmate ik ouder word irriteert het me meer en meer.

Of dit nou zinnig of onzinnig is...

We hadden laatst weer zo'n coachingsdag op het werk. We moesten ons opstellen in een grote rij: de jongste helemaal rechts, daarna de één na jongste en uiteindelijk helemaal rechts de oudste.
"Néé!!!" riep ik "Aan deze onzin doe ik níét mee!!!"

De coach keek wat bedremmeld, maar ze veranderde het in "wie hier het kortst werkt staat helemaal rechts, daarna de op één na kortst werkende enzovoorts."Ik heb geen idee meer waarom we dat moesten doen.

Niet eens heel veel eerder hadden we een cursusdag. Om en om moesten de Boomers, Generatie X en vervolgens alle andere generaties opstaan. Ook géén idee waarom.

Veel collega's vinden het nog leuk ook, maar ik erger me groen en geel.
lieneke wijzigde dit bericht op 12-04-2026 18:00
0.77% gewijzigd
Verpakkingen die niet opengaan zoals vacuümgetrokken plastic of verpakkingen waar de 'tear here' strip afscheurt zonder resultaat of het scheurt kapot. Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan! Mensen die bewust de file voorbijrijden! Daar ergert mijn vriend zich vaak aan.
Redhead70* schreef:
12-04-2026 17:51
Bij mij begint het al te duizelen bij jullie uitleg. Ik ben blij dat ik de basis een beetje snap.
Bij mij ook hoor, haha!
Zo snugger ben ik sowieso niet.
Mijn ergernis is wel zinnig en dus ook offtopic. Snap ik nu.
Maar ergens vond ik t onzinnig want dat wéét je toch ...met kinderen.
Francelle schreef:
12-04-2026 16:14
Onzinnige ergenis: die man die vaak in het publiek zit bij "de slimste mens". Al jaren en ook altijd in beeld. Hij zal wel fan zijn. Maar ik vind het irritant, waarom weet ik eigenlijk niet. En dan helemaal als iemand zegt: "Kijk, daar zit ie weer! Heb je hem gezien, daar zit ie!". Neeeeeeeeee!!!!!!!!!

Gisteren zat hij in het publiek bij Kassa :-)
Knowledge speaks, but wisdom listens (Jimi Hendrix)
MadameBijoux schreef:
12-04-2026 18:00
Verpakkingen die niet opengaan zoals vacuümgetrokken plastic of verpakkingen waar de 'tear here' strip afscheurt zonder resultaat of het scheurt kapot. Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan!

Ja, super ergerlijk! Ik gebruik standaard een schaar omdat de kans groot is dat het anders niet lukt.
ONzinnig: Ik erger mij aan mensen die in de wandelgangen of op straat overdreven professioneel met elkaar aan het communiceren zijn.
Lady*Voldemort schreef:
12-04-2026 17:46
Het maakt me niet eens uit eigenlijk, als iemand zo'n fout maakt. Maar als iemand de wijsneus uit begint te hangen en het dan zelf helemaal verkeerd doet gaat bij mij het lichtje uit hoor.
.
Lady*Voldemort schreef:
12-04-2026 17:38
Of 'mijn kind is 35 maanden oud'.
Ongeveer 35 maanden en 9 dagen :clown:
Lieneke schreef:
12-04-2026 17:40
Maar hier moet je zeggen: Hier erger ik me.... ;-)
Of: Het irriteert me dat...

Ik erger me er niet aan hoor. Ook niet als mensen het niet helemaal goed doen met beseffen en vegetarisch, of weet ik veel wat. Taal leeft. Tegenwoordig mag je wél zeggen dat iemand vegetarisch is,
Ja, ik zie het (en weet dit eigenlijk best). En zo maak ik ( en blijkbaar iedereen) fouten. Maar me toch ergeren, hè. Absoluut hypocriet :-D
Lieneke schreef:
12-04-2026 18:34
ONzinnig: Ik erger mij aan mensen die in de wandelgangen of op straat overdreven professioneel met elkaar aan het communiceren zijn.
Ja. En dat moet ook altijd op windkracht 11, zodat iedereen in de Spar kan horen hoe belangrijk ze zijn. Ik heb altijd de neiging er keihard doorheen te gaan bleren, van 'NEEM HEM MAAR NIET TE SERIEUS HOOR, HIJ STAAT HIER NU TWEE KRATTEN BROUWERS BIER AF TE REKENEN!!!"
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
12-04-2026 18:44
Ja. En dat moet ook altijd op windkracht 11, zodat iedereen in de Spar kan horen hoe belangrijk ze zijn. Ik heb altijd de neiging er keihard doorheen te gaan bleren, van 'NEEM HEM MAAR NIET TE SERIEUS HOOR, HIJ STAAT HIER NU TWEE KRATTEN BROUWERS BIER AF TE REKENEN!!!"

:rofl: :cheers:
Lieneke schreef:
12-04-2026 18:25
Ja, super ergerlijk! Ik gebruik standaard een schaar omdat de kans groot is dat het anders niet lukt.
Ja,en soms krijg je die rotzooi over je vingers heen. Moet ik van tafel opstaan om ze te gaan wassen. :|
MadameBijoux schreef:
12-04-2026 18:00
Verpakkingen die niet opengaan zoals vacuümgetrokken plastic of verpakkingen waar de 'tear here' strip afscheurt zonder resultaat of het scheurt kapot. Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan! Mensen die bewust de file voorbijrijden! Daar ergert mijn vriend zich vaak aan.
Hoe dan? Gaan ze dan over de vluchtstrook?
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
12-04-2026 19:09
Die heb je echt. Mijn man ergerde zich altijd aan de benzinepomp afsnijders zeg maar.
Lady*Voldemort schreef:
Ja. Of via op- en afrit. Of via tankstation.
In de bebouwde kom laatst meegemaakt dat iemand besloot de rij voor zijn rode licht te passeren door de baan voor afslaand verkeer te nemen en dan bij de een-na-voorste auto zich weer tussen de rij te drukken (had hij mooi twintig auto's ingehaald). Hij koos er, denk ik expres, een jonge mevrouw in een kleine witte auto voor uit. Maar de mevrouw in deze auto was pittiger dan hij dacht, want ze reed bijna tegen zijn alvast ingedraaide dikke volvo aan, deed haar raam open en schreeuwde: "Nee, dat gaat mooi niet door!" De volvo bleef op twee stroken staan. Dat kostte mij (ik moest echt rechtsaf slaan) twee rondjes wachten voor een groen verkeerslicht omdat ik niet door de volvo heen kon rijden, maar ik vond het alleszins amusant.

Goed, te lange anekdote, maar toe maar weer.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
12-04-2026 19:17
In de bebouwde kom laatst meegemaakt dat iemand besloot de rij voor zijn rode licht te passeren door de baan voor afslaand verkeer te nemen en dan bij de een-na-voorste auto zich weer tussen de rij te drukken (had hij mooi twintig auto's ingehaald). Hij koos er, denk ik expres, een jonge mevrouw in een kleine witte auto voor uit. Maar de mevrouw in deze auto was pittiger dan hij dacht, want ze reed bijna tegen zijn alvast ingedraaide dikke volvo aan, deed haar raam open en schreeuwde: "Nee, dat gaat mooi niet door!" De volvo bleef op twee stroken staan. Dat kostte mij (ik moest echt rechtsaf slaan) twee rondjes wachten voor een groen verkeerslicht omdat ik niet door de volvo heen kon rijden, maar ik vond het alleszins amusant.

:-D
Rabarbara schreef:
12-04-2026 19:17

:lol:
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
Ja. Vaak genoeg meegemaakt op de snelweg,mensen die asociaal rijden. En mijn vriend wordt dan altijd enorm boos erover.
MadameBijoux schreef:
12-04-2026 19:40
Ja. Vaak genoeg meegemaakt op de snelweg,mensen die asociaal rijden. En mijn vriend wordt dan altijd enorm boos erover.
Maar dat is geen onzinnige ergernis natuurlijk.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
Je vraagt dit voor een vriend natuurlijk.
Tip voor die vriend: moet je over 2 kilometer de afslag nemen en staan de auto's 2 kilometer voor die afslag al in de rij, laat hen dan lekker een half uur wachten, want dat maakt ze niks uit, maar rij zelf op hoge snelheid over de buitenste baan door alsof je die afslag niet nodig hebt en prop je auto dan precies voor het bordje 'uit' vooraan de rij.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
WoonWens schreef:
12-04-2026 20:20
Je vraagt dit voor een vriend natuurlijk.
Tip voor die vriend: moet je over 2 kilometer de afslag nemen en staan de auto's 2 kilometer voor die afslag al in de rij, laat hen dan lekker een half uur wachten, want dat maakt ze niks uit, maar rij zelf op hoge snelheid over de buitenste baan door alsof je die afslag niet nodig hebt en prop je auto dan precies voor het bordje 'uit' vooraan de rij.

Ooooooohhhhh.

Ik rij zelf geen auto hoor, en mijn man ook niet dus wij hebben er niks aan. En mijn zoon (wel in het bezit van een rijbewijs en een auto) is er volgens mij te braaf voor. Maar ik zal het hem voorstellen :proud:
Graftak!
Als mensen willen aangeven hoe dom ze iemand vinden, dat ze diegene dan een (blijkbaar stomme) naam geven: Karin, of Gerda, of Truus ofzo.

Alsof alle Karins en Gerda's en Truzen suffe wijven zijn.

Dat vind ik dus dom gedrag.

En nee, ik heet geen Karin, geen Gerda en ook geen Truus.
Everything will be fine. Just not for you.
Week 21 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
12-04-2026 20:28
Als mensen willen aangeven hoe dom ze iemand vinden, dat ze diegene dan een (blijkbaar stomme) naam geven: Karin, of Gerda, of Truus ofzo.

Alsof alle Karins en Gerda's en Truzen suffe wijven zijn.

Dat vind ik dus dom gedrag.

En nee, ik heet geen Karin, geen Gerda en ook geen Truus.
Ik heet wel Karin :cry:

Maar ik laat me door het door jou beschreven gedrag niet meteen mijn levensvreugd bederven hoor.
Graftak!
Ik deed vroeger altijd 'X' of 'Y' maar veel mensen vinden dat ook ingewikkeld, dus nu doe ik Ellen. Vind ik een prima naam trouwens.
Si abra la puerta hay lobos.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven