Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 2374 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
12-04-2026 20:33
Ik heet wel Karin :cry:

Maar ik laat me door het door jou beschreven gedrag niet meteen mijn levensvreugd bederven hoor.
Tja, ik vind het net zo ergerlijk als kritiek op jongeren, of ouderen, of wat voor heterogene groep dan ook.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Rabarbara schreef:
12-04-2026 20:35
Ik deed vroeger altijd 'X' of 'Y' maar veel mensen vinden dat ook ingewikkeld, dus nu doe ik Ellen. Vind ik een prima naam trouwens.
Ik heb mijn leven te danken aan een Ellen.
Dus.
https://www.bing.com/search?q=gemelerde ... pc=EDGEESS
gemêleerde truien
puck-en-hans wijzigde dit bericht op 12-04-2026 20:42
0.31% gewijzigd
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
puck-en-hans schreef:
12-04-2026 20:38
gemêleerd truien
Haha, vindt mijn zoon ook vreselijk.
Ik vind ze juist fijn, net niet helemaal effen.
Solomio schreef:
12-04-2026 20:36
Tja, ik vind het net zo ergerlijk als kritiek op jongeren, of ouderen, of wat voor heterogene groep dan ook.
Het is ook ergerlijk. Maar als het mezelf betreft vind ik het een stuk minder erg dan wanneer het een andere groep betreft.
Graftak!
Solomio schreef:
12-04-2026 20:36
Ik heb mijn leven te danken aan een Ellen.
Dus.
Ik wil ook best overstappen naar Jantien?
Si abra la puerta hay lobos.
puck-en-hans schreef:
12-04-2026 20:38
gemêleerde truien
Mijn man draagt ze vrijwel altijd. Ik vind ze heel mooi, maar dat kan ook aan de man in de trui liggen.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
12-04-2026 20:42
Ik wil ook best overstappen naar Jantien?
Ik vind muts beter, maar ja, dat is ook weer een ergernis voor sommigen.
Tis moeilijk.
Het zou al een stuk helpen als iedereen de namen een beetje zou afwisselen. Een keertje Karin is niet zo erg, maar als Karin iedere keer weer boven komt drijven als er een enorm dom mokkel moet worden getypeerd gaat het al snel vervelen. Doe dan ook eens Eloïse, of Hanna. Oh en nu we het er toch over hebben: waarom bestaan er voor mannen niet van die stereotype namen?
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
12-04-2026 20:53
Het zou al een stuk helpen als iedereen de namen een beetje zou afwisselen. Een keertje Karin is niet zo erg, maar als Karin iedere keer weer boven komt drijven als er een enorm dom mokkel moet worden getypeerd gaat het al snel vervelen. Doe dan ook eens Eloïse, of Hanna. Oh en nu we het er toch over hebben: waarom bestaan er voor mannen niet van die stereotype namen?
Henk toch?
Onzinnige ergernis: ballenknijpers. Ik vind ze echt zo stom, terwijl iedere kerel natuurlijk helemaal zelf moet weten wat ie aan zijn kont trekt.
Graftak!
Bumperkleven. Of als de geur van sigaretten van de buren bij ons binnenkomt. Voordringen bij de kassa. Teveel parfum dragen vooral als het een zware geur is.
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
Solomio schreef:
12-04-2026 20:56
Henk toch?
Die man van Ingrid bedoel je?
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Solomio schreef:
12-04-2026 20:56
Henk toch?
Oh echt? Is me nog nooit opgevallen. Ik zou zelf Roel willen voorstellen, maar Henk is ook prima.
Graftak!
MadameBijoux schreef:
12-04-2026 20:57
Bumperkleven. Of als de geur van sigaretten van de buren bij ons binnenkomt. Voordringen bij de kassa. Teveel parfum dragen vooral als het een zware geur is.
Allemaal zinnige ergernissen.
Graftak!
Man zegt af en toe kijk een Harm. Lees een man in rode lange broek, instappers en luid aanwezig.
WoonWens schreef:
12-04-2026 20:57
Die man van Ingrid bedoel je?
Henk zie ik voor me als de degelijke Hollandse man, huisvader en tevens bartype ( om te kaarten).
.
Redhead70* schreef:
12-04-2026 21:09
Man zegt af en toe kijk een Harm. Lees een man in rode lange broek, instappers en luid aanwezig.
Dat is meer een (tandarts) Frederik. Bij Harm denk ik aan een boer.
Jankerd
Djessy schreef:
12-04-2026 23:05
Hij heet Harm, komt uit Drent' en houdt van disco! Maar da's gewoon een associatie met een liedje. Dat mag, vind ik!
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
WoonWens schreef:
12-04-2026 23:07
Hij heet Harm, komt uit Drent' en houdt van disco! Maar da's gewoon een associatie met een liedje. Dat mag, vind ik!
Ja dat zal het zijn idd :D

Maar rode broek etc. is bij mij een tandarts.
Jankerd
Djessy schreef:
12-04-2026 23:05
Lange rode broek met instappers lijkt mij geen tandarts, eerder een zelfhulp coach of therapeut die thuis een deurmat met 'welkom' heeft, en een poes met een literaire naam. En een der laatsten die nog papieren kranten opgestapeld heeft op de keukentafel naast een reeks magazines zoals Bloei en Groei voor tuininspiraties. Een echte Johan.
.
Wellicht niet onzinnig. Gisteren op de Appeldijk waar het in deze periode druk is met wandelaars. Dat groepjes wielrenners daar dan toch per se op volle snelheid overheen willen knallen en verwachten dat iedereen aan de kant springt voor ze.
Ik begrijp best dat het voor hun ook een mooie route is om te fietsen, maar ga op dat drukke stukje dan even iets langzamer.
Ik heb een zinnige ergernis. Mag dat ook? Mensen die op de speaker bellen. Ik Haat het. Dat blikkerige schelle geluid, het gaat dwars door alles heen. Houd je gesprekken privé!
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Sierlijk schreef:
13-04-2026 08:32
Ik heb een zinnige ergernis. Mag dat ook? Mensen die op de speaker bellen. Ik Haat het. Dat blikkerige schelle geluid, het gaat dwars door alles heen. Houd je gesprekken privé!
Nee. :roll:

Maar het topic staat er vol mee.

Mede omdat wat de een een onzinnige ergernis vindt, door de ander als zinnige ergernis gezien wordt.
El4ra schreef:
12-04-2026 23:26
Lange rode broek met instappers lijkt mij geen tandarts, eerder een zelfhulp coach of therapeut die thuis een deurmat met 'welkom' heeft, en een poes met een literaire naam. En een der laatsten die nog papieren kranten opgestapeld heeft op de keukentafel naast een reeks magazines zoals Bloei en Groei voor tuininspiraties. Een echte Johan.
Ik heb wel eens voor een dentale groothandel gewerkt die 1 keer per jaar open huis hield voor zijn klanten, tandartsen dus. Allemaal rode broeken.
Jankerd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven