Verkiezingen 2025
zondag 28 september 2025 om 10:25
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
dinsdag 14 april 2026 om 22:33
Rabarbara schreef: ↑14-04-2026 22:00Ja, ik begrijp dat dit voor jou heel belangrijk is, omdat dit jouw inkomen is, omdat je zelfstandig ondernemer in een aan de auto-industrie verwante tak bent. Begrijp ik echt.
Maar voor mij, als ziel in loondienst, zijn andere dingen relevanter. Dus wel dat klimaatfonds en wel het stikstoffonds. Ik denk echt dat dat te maken heeft met onze verschillende achtergronden.
Maar, even advocaat van de duivel, wat als jij bijvoorbeeld geen inflatiecorrectie meer krijgt op je inkomen volgend jaar omdat je werkgever zijn geld elders aan uitgeeft? Dat is natuurlijk heel plat gesteld maar wel waar ik (en met mij dus heel veel anderen, en niet alleen ondernemers) mee te maken hebben.
De vakbonden dringen aan op een hogere onbelaste km vergoeding, dat zou je als kabinet dan ook wel achterwege kunnen laten, want iedereen moet zijn steentje bijdragen. (En ik vind die 2 cent echt verwaarloosbaar, maar het gaat om het idee.)
En hierboven zegt iemand dat middeninkomens eigenlijk niet moeten klagen want de armere huishoudens eerst, dat begrijp ik heus wel hoor, maar op een gegeven moment houdt het voor die middeninkomens ook gewoon op natuurlijk. Die zien alles duurder worden maar worden op geen enkele wijze gecompenseerd, en krijgen straks ook problemen om de rekeningen te kunnen betalen, of geen ruimte meer hebben voor wat meer luxe zoals een vliegvakantie, horeca of theater bezoek, kapper of nieuwe kleding, dat schaadt weer de economie.
En ik ben best voor een hogere Vpb belasting bijvoorbeeld, of een inkomensafhankelijke kinderbijslag (dus alleen de hoge inkomens ontvangen dan minder), en geen KGB meer voor die hoge inkomens, ik kan me best vinden in een wat hogere erfbelasting (wat hoger, niet gelijk 40%) of afschaffen van de HRA, allemaal maatregelen die ook genomen kunnen worden om de inflatie (door deze oorlog) wat te kunnen drukken.
Maar (even mijn situatie als voorbeeld) ik heb dus te maken met brandstofprijzen die blijven stijgen (ik kan dat ook niet wekelijks aanpassen en morgen stijgen de prijzen wederom iets), dan de Aof premie die omhoog gaat, de pseudo eindheffing die waarschijnlijk erbij komt voor werknemers (dat is mij nog niet helemaal duidelijk) en/of de hogere km vergoeding en hogere loonkosten. Dit alles maakt dat de prijzen waarschijnlijk behoorlijk zullen stijgen voor een rijles (ook regio/concurrentie afhankelijk) en hoe zeker ben je dan uiteindelijk nog van voldoende werk om in je inkomen te voorzien?
En de oplossing voor mijn sector is vrij simpel hoor, laat de automaatcode op het rijbewijs vervallen en een heel groot deel is opgelost, maar kennelijk is dat ook weer iets wat allemaal te moeilijk moeilijk is en afhankelijk is van EU wetgeving. Rijkelijk te laat als je het mij vraagt.
dinsdag 14 april 2026 om 22:48
Middeninkomens krijgen toch eventueel ook een hogere kilometervergoeding?
2 cent meer kan tientallen euro's per maand schelen.
Ik snap dat het voor ondernemers erg vervelend is. Maar de gevolgen zijn nog moeilijk te overzien. Als het lang aanhoudt volgt mogelijk een flinke recessie. Of daadwerkelijk benzinetekort. En dan zijn zwaardere en andere maatregelen nodig.
Corona was een andere toestand, omdat mensen toen niet konden werken.
De brandstofaccijns worden sinds de inval van Rusland in Oekraïne trouwens al laag gehouden. De benzinekosten zijn dus al lager dan ze zouden moeten zijn.
Ik vind het verstandig dat de overheid vooralsnog geen zware maatregelen neemt.
Ik snap dat het voor ondernemers erg vervelend is. Maar de gevolgen zijn nog moeilijk te overzien. Als het lang aanhoudt volgt mogelijk een flinke recessie. Of daadwerkelijk benzinetekort. En dan zijn zwaardere en andere maatregelen nodig.
De brandstofaccijns worden sinds de inval van Rusland in Oekraïne trouwens al laag gehouden. De benzinekosten zijn dus al lager dan ze zouden moeten zijn.
dinsdag 14 april 2026 om 23:26
Paradise schreef: ↑14-04-2026 22:48Middeninkomens krijgen toch eventueel ook een hogere kilometervergoeding?
Mwah, 2/3 van de brandstofprijzen in Nederland bestaan uit belastingen en accijnzen. De prijzen in Nederland zijn gewoon te hoog in vergelijking met andere landen. En dat geld wordt gebruikt om andere zaken te bekostigen, zoals ook wordt gedaan bij de Aof premies. Als dat laatste geld daadwerkelijk gebruikt werd voor waar het is bedoeld, is het helemaal niet nodig om te bezuinigen op de WIA/WW. (Iets waar bijna heel Nederland wel (terecht) voor op zijn kop staat.)
En voor corona was er ineens veel geld zodat mensen hun werk niet kwijt raakten, uiteindelijk heeft een groot deel van de ondernemers dit weer grotendeels terug moeten betalen, niet de werknemer in de vorm van belastingverhogingen elders of een inkomensverlies in die periode. Dus in principe zou de regering nogmaals voor zo'n constructie kunnen kiezen voor getroffen ondernemers, zodat deze nu tijdelijk gecompenseerd kunnen worden voor deze gestegen kosten.
Middeninkomens krijgen idd die hogere km vergoeding. Maar wie betaalt die uiteindelijk? Dat is de werkgever. En laat die nou juist buiten de boot vallen voor compensaties. Dan zou je met dezelfde redenering dus ook gewoon die verhoging achterwege kunnen laten toch? Waarom wordt een werknemer wel gecompenseerd maar de werkgever niet?
En erg vervelend voor ondernemers vind ik echt een understatement van de hoogste klasse, dat dekt de lading niet eens. Met 3 lesauto's ben ik wekelijks zo'n 250/300 euro per auto meer kwijt aan brandstof dan bijvoorbeeld in januari. Dat is 750/900 euro per week. 3000/3600 euro per maand.
En die prijzen kun je niet 1 op 1 doorberekenen, sterker nog lespakketten zijn een vaste prijs en alles afgesloten tot en met januari 2026 rijdt dus voor die "lagere" prijs. Daar verdien ik dus echt vele malen minder op. (En het allergrootste deel van de inkomsten bestaat uit die lespakketten.) En morgen stijgen de prijzen wederom. Dus je blijft achter de feiten aanlopen.
Ik heb dus zo'n 2400 euro (BTW krijg ik natuurlijk terug) aan extra kosten maandelijks, geld wat direct mijn besteedbaar inkomen raakt, en dat is "vervelend"? Sorry maar ik vind de gekozen woordkeuze eigenlijk best stuitend. 2400 euro per maand, laat dat even inzinken voordat het "vervelend" is.
Waar straks de vakbonden op de barricades klimmen voor hogere lonen voor werknemers, want inflatie, mag de ondernemer het lekker zelf oplossen want ondernemersrisico? Ik ben benieuwd wat mensen gaan zeggen wanneer diezelfde ondernemers geen hogere km vergoeding uitkeren, of geen salarisverhoging doorvoeren alleen maar aan de hand van inflatiecorrectie, laat staan vanwege andere redenen. Of het dan ook vervelend is, maar ja de gevolgen zijn nu nog niet te overzien dus even doorbijten, we hebben het geld gereserveerd voor het klimaat/groei/stikstoffonds. En middeninkomens liggen niet direct in de goot.
Sorry, maar ik merk dat deze onverschilligheid mij echt raakt. Als dit is hoe mensen "meeleven" met anderen, dan is het idd slecht gesteld met Nederland.
woensdag 15 april 2026 om 06:11
Het is natuurlijk ongelooflijk kut voor jou. En het zijn heel grote bedragen waar het om gaat. Op persoonlijk vlak meeleven zou voor de meeste mensen een gegeven moeten zijn. Tegelijkertijd heeft iedereen hier een andere achtergrond. Ik word met publiek geld betaald, dus ik moet misschien helemaal mijn mond houden. Ik heb jarenlang op de nullijn gezeten, maar op sociale media lees ik alleen dat ik altijd vakantie heb en niet weet wat werken is. Mijn sector heeft behoefte aan een duidelijke visie en in plaats daarvan wordt er geld gegeven aan wazige adviesbureaus en onzinnige projecten.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 15 april 2026 om 09:18
Als je winst maakt, vindt je dan ook dat die evenredig naar de werknemer zou moeten? Of is het dan jouw winst omdat je nou eenmaal risico neemt?SirDidymus schreef: ↑14-04-2026 23:26Mwah, 2/3 van de brandstofprijzen in Nederland bestaan uit belastingen en accijnzen. De prijzen in Nederland zijn gewoon te hoog in vergelijking met andere landen. En dat geld wordt gebruikt om andere zaken te bekostigen, zoals ook wordt gedaan bij de Aof premies. Als dat laatste geld daadwerkelijk gebruikt werd voor waar het is bedoeld, is het helemaal niet nodig om te bezuinigen op de WIA/WW. (Iets waar bijna heel Nederland wel (terecht) voor op zijn kop staat.)
En voor corona was er ineens veel geld zodat mensen hun werk niet kwijt raakten, uiteindelijk heeft een groot deel van de ondernemers dit weer grotendeels terug moeten betalen, niet de werknemer in de vorm van belastingverhogingen elders of een inkomensverlies in die periode. Dus in principe zou de regering nogmaals voor zo'n constructie kunnen kiezen voor getroffen ondernemers, zodat deze nu tijdelijk gecompenseerd kunnen worden voor deze gestegen kosten.
Middeninkomens krijgen idd die hogere km vergoeding. Maar wie betaalt die uiteindelijk? Dat is de werkgever. En laat die nou juist buiten de boot vallen voor compensaties. Dan zou je met dezelfde redenering dus ook gewoon die verhoging achterwege kunnen laten toch? Waarom wordt een werknemer wel gecompenseerd maar de werkgever niet?
En erg vervelend voor ondernemers vind ik echt een understatement van de hoogste klasse, dat dekt de lading niet eens. Met 3 lesauto's ben ik wekelijks zo'n 250/300 euro per auto meer kwijt aan brandstof dan bijvoorbeeld in januari. Dat is 750/900 euro per week. 3000/3600 euro per maand.
En die prijzen kun je niet 1 op 1 doorberekenen, sterker nog lespakketten zijn een vaste prijs en alles afgesloten tot en met januari 2026 rijdt dus voor die "lagere" prijs. Daar verdien ik dus echt vele malen minder op. (En het allergrootste deel van de inkomsten bestaat uit die lespakketten.) En morgen stijgen de prijzen wederom. Dus je blijft achter de feiten aanlopen.
Ik heb dus zo'n 2400 euro (BTW krijg ik natuurlijk terug) aan extra kosten maandelijks, geld wat direct mijn besteedbaar inkomen raakt, en dat is "vervelend"? Sorry maar ik vind de gekozen woordkeuze eigenlijk best stuitend. 2400 euro per maand, laat dat even inzinken voordat het "vervelend" is.
Waar straks de vakbonden op de barricades klimmen voor hogere lonen voor werknemers, want inflatie, mag de ondernemer het lekker zelf oplossen want ondernemersrisico? Ik ben benieuwd wat mensen gaan zeggen wanneer diezelfde ondernemers geen hogere km vergoeding uitkeren, of geen salarisverhoging doorvoeren alleen maar aan de hand van inflatiecorrectie, laat staan vanwege andere redenen. Of het dan ook vervelend is, maar ja de gevolgen zijn nu nog niet te overzien dus even doorbijten, we hebben het geld gereserveerd voor het klimaat/groei/stikstoffonds. En middeninkomens liggen niet direct in de goot.
Sorry, maar ik merk dat deze onverschilligheid mij echt raakt. Als dit is hoe mensen "meeleven" met anderen, dan is het idd slecht gesteld met Nederland.
woensdag 15 april 2026 om 09:31
Kun je de prijzen niet verhogen?SirDidymus schreef: ↑14-04-2026 23:26En die prijzen kun je niet 1 op 1 doorberekenen, sterker nog lespakketten zijn een vaste prijs en alles afgesloten tot en met januari 2026 rijdt dus voor die "lagere" prijs. Daar verdien ik dus echt vele malen minder op. (En het allergrootste deel van de inkomsten bestaat uit die lespakketten.) En morgen stijgen de prijzen wederom. Dus je blijft achter de feiten aanlopen.
Als luchtvaartorganisaties de prijzen van tickets kunnen verhogen vanwege gestegen brandstofkosten, dan zou ik me kunnen voorstellen dat het bij autorijlessen ook zou kunnen. Ligt er natuurlijk ook aan welke band je hebt met klanten, maar concurreren op alleen prijs is waarschijnlijk (hopelijk) niet je businessmodel.
Wat eten we vanavond?
woensdag 15 april 2026 om 09:53
makreel schreef: ↑15-04-2026 09:31Kun je de prijzen niet verhogen?
Als luchtvaartorganisaties de prijzen van tickets kunnen verhogen vanwege gestegen brandstofkosten, dan zou ik me kunnen voorstellen dat het bij autorijlessen ook zou kunnen. Ligt er natuurlijk ook aan welke band je hebt met klanten, maar concurreren op alleen prijs is waarschijnlijk (hopelijk) niet je businessmodel.
Nee dat mag niet volgens de overeenkomst, alleen examenprijzen wanneer die door de overheid verhoogd worden. Is schijnbaar best lastig, althans volgens BOVAG e.d.
woensdag 15 april 2026 om 10:19
Ik had even geen ander woord dan 'vervelend' tot mijn beschikking. Ongelooflijk kut dekt inderdaad beter de lading, maar dat soort woorden gebruik ik vaak niet op een forum.SirDidymus schreef: ↑14-04-2026 23:26Mwah, 2/3 van de brandstofprijzen in Nederland bestaan uit belastingen en accijnzen. De prijzen in Nederland zijn gewoon te hoog in vergelijking met andere landen. En dat geld wordt gebruikt om andere zaken te bekostigen, zoals ook wordt gedaan bij de Aof premies. Als dat laatste geld daadwerkelijk gebruikt werd voor waar het is bedoeld, is het helemaal niet nodig om te bezuinigen op de WIA/WW. (Iets waar bijna heel Nederland wel (terecht) voor op zijn kop staat.)
Ik waardeer je inzichten vanuit de blik van een ondernemer altijd zeer.
Maar je moet me niet op woordkeuze afrekenen.
Ik ben zelf zzp'er en weet dat inkomsten flink kunnen fluctueren. Ik denk dat veel mensen dat wel herkennen.
woensdag 15 april 2026 om 10:23
@SirDidymus, ik vind jouw situatie echt heel vervelend. Het is ook een van de weinige sectoren die het niet zomaar kunnen doorberekenen.
Wat er nu voor ligt is een plan, daar moet nog met veel partijen over gepraat worden. Ik vind het wel een goede keuze om de accijnzen niet aan te passen. Daar worden goede redenen voor gegeven. Die inkomsten moeten op andere wijze worden opgevangen. Je kunt dit ook niet zomaar vergelijken met andere landen. De accijnsverlaging in Duitsland moet ook gewoon gefinancierd worden.
We staan misschien wel aan de vooravond van een veel grotere crisis, het is goed dat dat door het kabinet in het achterhoofd wordt gehouden.
Ik ben ook ondernemer, mijn bedrijf wordt ook geraakt door de huidige situatie. Maar heb dit losgelaten omdat ik er niet gelukkiger van word.
Wat er nu voor ligt is een plan, daar moet nog met veel partijen over gepraat worden. Ik vind het wel een goede keuze om de accijnzen niet aan te passen. Daar worden goede redenen voor gegeven. Die inkomsten moeten op andere wijze worden opgevangen. Je kunt dit ook niet zomaar vergelijken met andere landen. De accijnsverlaging in Duitsland moet ook gewoon gefinancierd worden.
We staan misschien wel aan de vooravond van een veel grotere crisis, het is goed dat dat door het kabinet in het achterhoofd wordt gehouden.
Ik ben ook ondernemer, mijn bedrijf wordt ook geraakt door de huidige situatie. Maar heb dit losgelaten omdat ik er niet gelukkiger van word.
woensdag 15 april 2026 om 10:27
Dit is wel heel simpel gedacht natuurlijk, alsof de gehele winst rechtsteeks naar mijn prive rekening gaat om ervan op vakantie te gaan... Maar fyi, dat neem ik gedeeltelijk mee in de jaarlijkse loonsverhoging icm inflatiecorrectie. En verder wordt die winst ook weer gebruikt voor nieuwe investeringen en mijn pensioen.
Die kleine verhoging in onbelaste km vergoeding wordt natuurlijk niet door de regering betaald, die geven een "kado" met het geld van iemand anders.
Mooi dat dat het enige is waar je over valt uit mijn gehele post.
woensdag 15 april 2026 om 10:28
Dan blijft de vraag in hoeverre lagere inkomsten door de overheid moet worden gecompenseerd als hogere inkomsten altijd voor de ondernemer zijn. Ik ben zelf voor een systeem waarbij niet ongelimiteerd winst kan worden gemaakt (limitarisme), maar als je vindt dat het een goed kenmerk is van het systeem dat winst van een ondernemer altijd volledig individueel voor die persoon is, dan vraag ik me af wat de reden is als je vindt dat het niet de andere kant op ook zo zou moeten werken.Paradise schreef: ↑15-04-2026 10:19Ik had even geen ander woord dan 'vervelend' tot mijn beschikking. Ongelooflijk kut dekt inderdaad beter de lading, maar dat soort woorden gebruik ik vaak niet op een forum.
Ik ben zelf zzp'er en weet dat inkomsten flink kunnen fluctueren. Ik denk dat veel mensen dat wel herkennen.
woensdag 15 april 2026 om 10:35
Ik val nergens over, ik vraag me af waarom je qua compensatie van verlies ondernemers gelijk wil stellen aan werknemers, terwijl die gelijkheid qua beschikken over winst er niet is. Dat betekent overigens niet dat ik vind dat er geen compensatie zou moeten zijn, maar wel binnen een heel ander systeem. Als je het huidige systeem voorstaat, dan is dit wel een logische consequentie in mijn ogen.SirDidymus schreef: ↑15-04-2026 10:27Dit is wel heel simpel gedacht natuurlijk, alsof de gehele winst rechtsteeks naar mijn prive rekening gaat om ervan op vakantie te gaan... Maar fyi, dat neem ik gedeeltelijk mee in de jaarlijkse loonsverhoging icm inflatiecorrectie. En verder wordt die winst ook weer gebruikt voor nieuwe investeringen en mijn pensioen.
Die kleine verhoging in onbelaste km vergoeding wordt natuurlijk niet door de regering betaald, die geven een "kado" met het geld van iemand anders.
Mooi dat dat het enige is waar je over valt uit mijn gehele post.![]()
woensdag 15 april 2026 om 10:36
Paradise schreef: ↑15-04-2026 10:19Ik had even geen ander woord dan 'vervelend' tot mijn beschikking. Ongelooflijk kut dekt inderdaad beter de lading, maar dat soort woorden gebruik ik vaak niet op een forum.
Sorry daar heb je gelijk in, ik zat gisteren even wat hoog in mijn emoties door reacties van mensen op deze maatregelen, niet alleen hier uiteraard maar gewoon in zijn algemeenheid, en de onverschilligheid van mensen wanneer het om kleine ondernemers gaat. Dus excuus, ik zal er beter op letten.
woensdag 15 april 2026 om 10:48
Danae schreef: ↑15-04-2026 10:35Ik val nergens over, ik vraag me af waarom je qua compensatie van verlies ondernemers gelijk wil stellen aan werknemers, terwijl die gelijkheid qua beschikken over winst er niet is. Dat betekent overigens niet dat ik vind dat er geen compensatie zou moeten zijn, maar wel binnen een heel ander systeem. Als je het huidige systeem voorstaat, dan is dit wel een logische consequentie in mijn ogen.
De maatregelen die dit kabinet wil nemen hebben zeer weinig te maken met de hoge brandstofprijzen. Wat heeft een gemiddelde Nederlander aan het feit dat de MRB voor bedrijfswagens met grijs kenteken gehalveerd gaat worden? Of dat subsidies voor isolatie eerder beschikbaar zijn (voor mensen in een huurwoning ook helemaal niet interessant). Het noodfonds vind ik verder helemaal prima hoor, maar bizar dat zoiets nodig is. Energie moet voor iedereen betaalbaar zijn.
En ik wil helemaal niet 100% gelijkstellen, maar het lijkt wel alsof men de consequenties van deze hoge prijzen niet wil zien. Want alles gaat straks duurder worden. Alle produkten en diensten. Lonen zullen niet evenredig kunnen stijgen omdat werkgevers (en vooral de kleinere) die ruimte niet hebben, waardoor ze misschien wel personeel kwijt raken en zelfs het hele bedrijf in gevaar kan komen.
Zoals ik zei is het voor veel kleine ondernemers en/en, de brandstofprijzen, hogere km vergoeding, de pseudo eindheffing (een bizarre maatregel want wederom wordt niet gekeken naar verschillende sectoren), een hogere Aof premie en de IB/LB die omhoog gaat en aan de andere kant omzetverlies door minder werk vanwege te hoge kosten voor de diensten.
Ik denk dat het niet meer, tijdelijk, compenseren van ondernemers en Nederlandse burgers, juist gaat leiden tot grotere economische problemen, en laten we niet vergeten dat het merendeel van de werknemers werkzaam is bij het MKB. Wat gaat er gebeuren met die werknemer wanneer meer MKB bedrijven het niet gaan redden?
(Maar misschien zie ik het allemaal veel te zwart/wit, ik zie in ieder geval wat het voor mij persoonlijk doet en ik ben niet de enige, net hersteld na corona en weer kun je gaan interen.)
woensdag 15 april 2026 om 11:03
Er gaat wat mij betreft weinig uit van dit nieuwe kabinet. Het is een soort laf neoliberaal prutje geworden.
De accijnsverlaging in Duitsland is natuurlijk ook niet door iedereen positief ontvangen: het is min of meer zo dat oliebedrijven nu een grote zak gemeenschapsgeld krijgen. Dat is fijn voor de mensen aan de pomp (als de tankstations echt een prijsverlaging doorvoeren), maar ik vind het ook een perverse situatie.
De accijnsverlaging in Duitsland is natuurlijk ook niet door iedereen positief ontvangen: het is min of meer zo dat oliebedrijven nu een grote zak gemeenschapsgeld krijgen. Dat is fijn voor de mensen aan de pomp (als de tankstations echt een prijsverlaging doorvoeren), maar ik vind het ook een perverse situatie.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 15 april 2026 om 11:12
Het kabinet kijkt niet naar de gevolgen voor mensen persoonlijk, maar volgt rigide de logica van het huidige financiële systeem.SirDidymus schreef: ↑15-04-2026 10:48De maatregelen die dit kabinet wil nemen hebben zeer weinig te maken met de hoge brandstofprijzen. Wat heeft een gemiddelde Nederlander aan het feit dat de MRB voor bedrijfswagens met grijs kenteken gehalveerd gaat worden? Of dat subsidies voor isolatie eerder beschikbaar zijn (voor mensen in een huurwoning ook helemaal niet interessant). Het noodfonds vind ik verder helemaal prima hoor, maar bizar dat zoiets nodig is. Energie moet voor iedereen betaalbaar zijn.
En ik wil helemaal niet 100% gelijkstellen, maar het lijkt wel alsof men de consequenties van deze hoge prijzen niet wil zien. Want alles gaat straks duurder worden. Alle produkten en diensten. Lonen zullen niet evenredig kunnen stijgen omdat werkgevers (en vooral de kleinere) die ruimte niet hebben, waardoor ze misschien wel personeel kwijt raken en zelfs het hele bedrijf in gevaar kan komen.
Zoals ik zei is het voor veel kleine ondernemers en/en, de brandstofprijzen, hogere km vergoeding, de pseudo eindheffing (een bizarre maatregel want wederom wordt niet gekeken naar verschillende sectoren), een hogere Aof premie en de IB/LB die omhoog gaat en aan de andere kant omzetverlies door minder werk vanwege te hoge kosten voor de diensten.
Ik denk dat het niet meer, tijdelijk, compenseren van ondernemers en Nederlandse burgers, juist gaat leiden tot grotere economische problemen, en laten we niet vergeten dat het merendeel van de werknemers werkzaam is bij het MKB. Wat gaat er gebeuren met die werknemer wanneer meer MKB bedrijven het niet gaan redden?
(Maar misschien zie ik het allemaal veel te zwart/wit, ik zie in ieder geval wat het voor mij persoonlijk doet en ik ben niet de enige, net hersteld na corona en weer kun je gaan interen.)
woensdag 15 april 2026 om 11:23
Nederland kan beter massaal het werk neerleggen ipv de steeds hogere lasten te slikken terwijl miljarden naar buitenland blijven gaan. Net zoals bij een vliegtuig in problemen eersr je eigen zuurstofmasker opzetten voor je anderen gaat helpen wat mij betreft!
Mijn belastingmannetje die voor 2024 nog 58 cent p/km voor medische ritten mocht aftrekken mocht nu nog maar 23 cent aftrekken. Dat scheelt voor mij een paar honderd euro op mijn teruggave en dat is nog niet gerekend met de actuele kosten.
Voor ouderen en zieken is dit dus helemaal een zware aderlating.
Mijn belastingmannetje die voor 2024 nog 58 cent p/km voor medische ritten mocht aftrekken mocht nu nog maar 23 cent aftrekken. Dat scheelt voor mij een paar honderd euro op mijn teruggave en dat is nog niet gerekend met de actuele kosten.
Voor ouderen en zieken is dit dus helemaal een zware aderlating.
woensdag 15 april 2026 om 11:28
Tuurlijk ziet het kabinet wel de gevolgen van de prijsstijgingen. Ook economen zien dat, maar ze zijn het er bijna unaniem over eens dat het verlagen van de accijnzen niet een oplossing is. Dat is misschien een oplossing voor de korte termijn, maar niet voor de lange termijn.
Wat dat betreft kunnen ze dat geld beter in steken in het verlagen van het gas- en brandstofverbruik. En dat is ook waar ze op aansturen.
Het is lastig te voorspellen wat de gevolgen zijn van de situatie in het midden oosten. Het is beter om niet gelijk met een miljardenplan te komen, maar om reserves te houden voor de toekomst. Alle maatregelen moeten wel betaald worden. Nu een flinke maatregel nemen die de staat veel geld kost betekent waarschijnlijk ook weer flinke bezuinigingen in de toekomst. En ook minder ruimte voor extra maatregelen wanneer nodig.
En ik snap heel goed dat op individueel niveau de gevolgen heel groot kunnen zijn. En dat vind ik heel erg voor die mensen die nu in de knoop komen. Maar van accijnsverlaging profiteren bijvoorbeeld veel mensen die dat eigenlijk helemaal niet nodig hebben. Er wordt geen kilometer minder gereden lijkt het, afgelopen weekend stonden er weer veel files. En dat is natuurlijk niet alleen maar woon- werk verkeer.
Wat dat betreft kunnen ze dat geld beter in steken in het verlagen van het gas- en brandstofverbruik. En dat is ook waar ze op aansturen.
Het is lastig te voorspellen wat de gevolgen zijn van de situatie in het midden oosten. Het is beter om niet gelijk met een miljardenplan te komen, maar om reserves te houden voor de toekomst. Alle maatregelen moeten wel betaald worden. Nu een flinke maatregel nemen die de staat veel geld kost betekent waarschijnlijk ook weer flinke bezuinigingen in de toekomst. En ook minder ruimte voor extra maatregelen wanneer nodig.
En ik snap heel goed dat op individueel niveau de gevolgen heel groot kunnen zijn. En dat vind ik heel erg voor die mensen die nu in de knoop komen. Maar van accijnsverlaging profiteren bijvoorbeeld veel mensen die dat eigenlijk helemaal niet nodig hebben. Er wordt geen kilometer minder gereden lijkt het, afgelopen weekend stonden er weer veel files. En dat is natuurlijk niet alleen maar woon- werk verkeer.
woensdag 15 april 2026 om 11:45
Het kabinet stuurt heel duidelijk aan op gedragsverandering en elektrificatie. Heel leuk op papier maar in de praktijk gewoon onhaalbaar op deze termijn, zeker gezien de tekorten op het elektriciteitsnetwerk waar bedrijven en nu zelfs al woningen op een wachtlijst staan en burgers wordt gevraagd op daluren stroom te verbruiken. Er is gewoon te weinig capaciteit om nu op dit tempo dit door te willen drukken.
Dan het onzalige plan van pseudo eindheffingen voor auto's op fossiele brandstoffen van de zaak. De meeste lease auto's zijn al EV's, dat ging al in rap tempo en nu door de gestegen brandstofkosten nog sneller. De motie voor aanpassing van deze wet had maar een nipte meerderheid, gelukkig, want sectoren waar een brandstofauto noodzakelijk is worden niet ontzien. De werkgever mag 12% van de cataloguswaarde betalen, al snel 450/500 euro per maand, zelfs wanneer die auto eenmalig prive of voor woon- werk verkeer wordt gebruikt. Wat die aanpassing dan precies zal zijn of worden is nog niet duidelijk, en ook niet voor wie dit dan gaat gelden.
Dat betekent dat verhuurbedrijven, bouwbedrijven (een EV bedrijfsbus heeft vaak te weinig actieradius en zijn veel duurder), bezorgbedrijven, transport, thuiszorg, monteurs, (oplaadpunten zijn er ook onvoldoende) en rijscholen enorme kosten gaan krijgen. Of ze zullen uitwijken naar de km vergoeding met prive gebruik auto en dus een km administratie bij moeten gaan houden. En let wel, woon-werk verkeer valt ook gewoon onder deze regeling
Ik heb niet echt een mogelijkheid tot uitwijken, gelukkig is woon-werkverkeer voor rijscholen wel uitgesloten, maar hoe zit het met na het werk langs de supermarkt rijden? Mijn werknemers maken prive ook gebruik van de leaseauto's wanneer dit kan, maar zelfs al gebruiken ze ze slechts 1 dag in die maand, geldt het volledige bedrag voor die maand aan extra belasting.
En het stomme is, beperkende maatregelen zoals deze kunnen wel ingevoerd worden maar iets als de automaatcode afschaffen is dan weer te moeilijk moeilijk en afhankelijk van regels vanuit de EU.
Zorg nou gewoon eerst dat de alternatieven voor iedereen betaalbaar en aanwezig zijn, voordat je maatregelen invoert die mensen die niet anders kunnen op kosten gaat jagen. De omgekeerde wereld als je het mij vraagt.
Dan het onzalige plan van pseudo eindheffingen voor auto's op fossiele brandstoffen van de zaak. De meeste lease auto's zijn al EV's, dat ging al in rap tempo en nu door de gestegen brandstofkosten nog sneller. De motie voor aanpassing van deze wet had maar een nipte meerderheid, gelukkig, want sectoren waar een brandstofauto noodzakelijk is worden niet ontzien. De werkgever mag 12% van de cataloguswaarde betalen, al snel 450/500 euro per maand, zelfs wanneer die auto eenmalig prive of voor woon- werk verkeer wordt gebruikt. Wat die aanpassing dan precies zal zijn of worden is nog niet duidelijk, en ook niet voor wie dit dan gaat gelden.
Dat betekent dat verhuurbedrijven, bouwbedrijven (een EV bedrijfsbus heeft vaak te weinig actieradius en zijn veel duurder), bezorgbedrijven, transport, thuiszorg, monteurs, (oplaadpunten zijn er ook onvoldoende) en rijscholen enorme kosten gaan krijgen. Of ze zullen uitwijken naar de km vergoeding met prive gebruik auto en dus een km administratie bij moeten gaan houden. En let wel, woon-werk verkeer valt ook gewoon onder deze regeling
Ik heb niet echt een mogelijkheid tot uitwijken, gelukkig is woon-werkverkeer voor rijscholen wel uitgesloten, maar hoe zit het met na het werk langs de supermarkt rijden? Mijn werknemers maken prive ook gebruik van de leaseauto's wanneer dit kan, maar zelfs al gebruiken ze ze slechts 1 dag in die maand, geldt het volledige bedrag voor die maand aan extra belasting.
En het stomme is, beperkende maatregelen zoals deze kunnen wel ingevoerd worden maar iets als de automaatcode afschaffen is dan weer te moeilijk moeilijk en afhankelijk van regels vanuit de EU.
Zorg nou gewoon eerst dat de alternatieven voor iedereen betaalbaar en aanwezig zijn, voordat je maatregelen invoert die mensen die niet anders kunnen op kosten gaat jagen. De omgekeerde wereld als je het mij vraagt.
woensdag 15 april 2026 om 11:50
Die Pseudo eindheffing geldt voor mij net zo. Maar vooralsnog alleen voor auto's aangeschaft na 1 januari 2027. Voor andere auto's is een overgangsperiode die loopt tot 17 september 2030. Tegen die tijd zie ik wel weer. Dit soort maatregelen veranderen zo snel in Nederland.
De aanpassing youngtimerregeling heeft ook grote gevolgen voor die sector. Voor diverse bedrijven komt daarmee hun voortbestaan in het geding. Regeling is wel iets aangepast, maar heeft nog steeds behoorlijke gevolgen.
Dit zijn maatregelen die heel sneaky zijn goedgekeurd. Omdat dit mij treft heb ik dit gevolgd, maar vraag mij dus gelijk af of dus niet veel vaker op deze wijze onpopulaire maatregelen worden genomen. Overigens was het een voorstel van D'66 en CU, dat met meerderheid werd aangenomen. Dus geen voorstel van partijen die toen in het kabinet zaten.
De aanpassing youngtimerregeling heeft ook grote gevolgen voor die sector. Voor diverse bedrijven komt daarmee hun voortbestaan in het geding. Regeling is wel iets aangepast, maar heeft nog steeds behoorlijke gevolgen.
Dit zijn maatregelen die heel sneaky zijn goedgekeurd. Omdat dit mij treft heb ik dit gevolgd, maar vraag mij dus gelijk af of dus niet veel vaker op deze wijze onpopulaire maatregelen worden genomen. Overigens was het een voorstel van D'66 en CU, dat met meerderheid werd aangenomen. Dus geen voorstel van partijen die toen in het kabinet zaten.
phlox24 wijzigde dit bericht op 15-04-2026 11:57
50.94% gewijzigd
woensdag 15 april 2026 om 11:55
Nu rijdt men eerder meer km om over de grens te gaan tanken inclusief wat jerrycans. Als je zorgt dat de accijns in Nederland lager wordt of de btw er tijdelijk helemaal vanaf dan zal er minder tanktoerisme/boodschappentoerisme plaatsvinden.Phlox24 schreef: ↑15-04-2026 11:28Tuurlijk ziet het kabinet wel de gevolgen van de prijsstijgingen. Ook economen zien dat, maar ze zijn het er bijna unaniem over eens dat het verlagen van de accijnzen niet een oplossing is. Dat is misschien een oplossing voor de korte termijn, maar niet voor de lange termijn.
woensdag 15 april 2026 om 12:08
Phlox24 schreef: ↑15-04-2026 11:50Die Pseudo eindheffing geldt voor mij net zo. Maar vooralsnog alleen voor auto's aangeschaft na 1 januari 2027. Voor andere auto's is een overgangsperiode die loopt tot 17 september 2030. Tegen die tijd zie ik wel weer. Dit soort maatregelen veranderen zo snel in Nederland.
Ja ik las dat het in het gehele belastingplan was meegenomen en dat de motie voor aanpassing met een nipte meerderheid is aangenomen. Dus het is idd vrij sneaky ingevoerd, en pas na die goedkeuring van het gehele belastingplan is er verder gekeken naar die pseudo eindheffing.
Goed het is wederom wat het is, maar ik moet hierdoor een km registratie bij gaan houden, wat met een lesauto behoorlijk lastig is, plus in de gaten houden dat werknemers niet in privetijd even naar de kapper, supermarkt oid gaan wat voorheen gewoon makkelijk ging. En ik vind die 12% cataloguswaarde ook echt iets bizars, waarom niet de dagwaarde? Dat zou al iets schelen, maar dat vind ik idem van de bijtelling.
Voor monteurs is het natuurlijk ook al dikke pruim, want waar moeten die hun bedrijfsauto opladen wanneer ze op particuliere adressen moeten zijn door de hele provincie? Vervangend vervoer valt dus ook onder deze regeling wat betekent dat die bedrijven ook hun hele wagenpark moeten vernieuwen, om maar een EV mee te kunnen geven aan een klant. Wat gaat dit doen met de leaseprijzen bijvoorbeeld?
woensdag 15 april 2026 om 12:10
Op de plekken waar de bevolkingsdichtheid het grootst is, loont het helemaal niet om zo ver te rijden voor boodschappen en benzine, dus ik denk dat 'we' dat helemaal niet zo hard voelen in de staatskas dat een gedeelte de grens over gaat. Het is vooral heel vervelend voor Nederlands grensbedrijven.
Stressed is just desserts spelled backwards
woensdag 15 april 2026 om 12:30
Maleficent schreef: ↑15-04-2026 12:10Op de plekken waar de bevolkingsdichtheid het grootst is, loont het helemaal niet om zo ver te rijden voor boodschappen en benzine, dus ik denk dat 'we' dat helemaal niet zo hard voelen in de staatskas dat een gedeelte de grens over gaat. Het is vooral heel vervelend voor Nederlands grensbedrijven.
https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1059 ... r-de-grens
Eens, vooral bedrijven aan de grens missen inkomsten. Nederland loopt zo'n 1 miljard aan inkomsten mis door mensen die tanken in het buitenland. Met dat bedrag kan een accijnsverlaging al betaald worden. Plus blijven de ondernemers in leven wat ook weer belastinginkomsten op andere produkten genereert.
https://nsoretail.nl/nederlandse-staat- ... msten-mis/
Op sigaretten gaat het zelfs om 2.6 miljard euro. Met dat geld kun je toch behoorlijk wat extra maatregelen nemen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in